Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-10, 00:30
  #6433
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacy1
Självaste MJUKVARAN. Grafiken är en sorts hårdprodukt där du ser skillnaden mellan olika skärmar sedan har vi en mjuk produkt där teslan är betydligt mer avancerat än liknande system hos tyskarna. Teslas mjukvara kan uppdateras när bilen är avstängd medans tyskarna måste in på service för att få den senaste uppdateringen.
Mjo, men det har varit lite svårt att precisera vad den överlägsna teknologin faktiskt består. Så vad menar du med "betydigt mer avancerat"?

Tesla var pionjärer vad gäller OTA inom automotive helt klart, men det är ju ett supportsystem, för bilen är det skitsamma om uppdateringen kommer via usb-sticka, sladd eller över WIFI.
Citera
2021-10-10, 00:43
  #6434
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spacy1
Självaste MJUKVARAN. Grafiken är en sorts hårdprodukt där du ser skillnaden mellan olika skärmar sedan har vi en mjuk produkt där teslan är betydligt mer avancerat än liknande system hos tyskarna. Teslas mjukvara kan uppdateras när bilen är avstängd medans tyskarna måste in på service för att få den senaste uppdateringen.

Varför uttalar du dig när du har NOLL KOLL?
Id3 och Id4 har OTA uppdateringar. In på service för uppdateringar?
Citera
2021-10-10, 03:16
  #6435
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Aktiepriset är av precis 0% vikt vid köp om du inte räknar in ex hur många aktier företagen har utställda (dvs hur stor andel av företaget du får för dina pengar). Andra viktiga parametrar är hur mycket företaget säljer i förhållande till aktiepriset (p/s) alternativt vilken vinst företaget gör i förhållande till aktiepriset (p/e).
Att ett företag är lägre värderat enbart pga att dess aktie kostar mindre än ett annat företags aktie är en totalt felaktig analys - hur långt är ett snöre?

Ja det finns massa parametrar som visar vad man får för pengarna. Använder Avanza. Listas inget P/E tal för Lucid, antar den är för ny eller något? NIO Inc visar P/E-tal -74,4 iallafall. Lucids börsvärde är 39 462 MUSD och NIO har börsvärde 49 008 MUSD. Vet inte hur många aktieägare som finns världen över. På Avanza finns det för närvarande 41852 aktieägare av NIO Inc. Och 9 757 aktieägare av Lucid Group Inc.

Förstår att det kan tolkas som att jag baserar aktiernas värde enbart på deras aktiepriser. Men nej, det förstår jag att man inte kan göra utan att ta med övriga faktorer du tar upp. Därtill nämnde jag även ett par skäl till varför jag tror på Lucid, inga siffror utan skäl som deras starka CEO Peter Rawlins, att de i år ska igång med sin försäljning och att de lyckats utveckla bilar med längre range än Tesla. Sa också att jag inte har något emot NIO vet bara inte något om företaget. Bara fastnat för Lucid helt enkelt. Ska faktiskt kika lite närmare på NIO också.
Citera
2021-10-10, 08:07
  #6436
Medlem
arakas avatar
Med tanke på Musks miljösunkiga livsstil och hårdare el konkurrens borde aktien gå ner from nu.
__________________
Senast redigerad av araka 2021-10-10 kl. 08:14.
Citera
2021-10-10, 09:19
  #6437
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Varför uttalar du dig när du har NOLL KOLL?
Id3 och Id4 har OTA uppdateringar. In på service för uppdateringar?
Inget som fungerar i praktiken
Citera
2021-10-10, 17:44
  #6438
Medlem
wwrs avatar
Musk talade på "Giga fest" i Grünheide/Berlin igår: Det kan komma bilar ur fabriken om 1-2 månader, men förmodligen i låg volym.
https://www.reuters.com/business/aut...st-2021-10-09/
Citera
2021-10-10, 18:35
  #6439
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Musk talade på "Giga fest" i Grünheide/Berlin igår: Det kan komma bilar ur fabriken om 1-2 månader, men förmodligen i låg volym.
https://www.reuters.com/business/aut...st-2021-10-09/
Tack för länken!
Några saker värda att notera från länken eller en annan artikel i samma serie.
  • Conversations between the union and applicants indicate Tesla, whose CEO is known for his rocky relationship with organised labour, is offering pay 20% below the collectively bargained wages offered at other German automakers, IG Metall said.
  • Of the 12,000 positions to be created at the factory, 800-1,200 have been filled so far, according to IG Metall and Steinbach.
  • But data from LinkedIn suggest applications are low, with fewer than 10 applicants for most of the factory positions advertised in the past month.
  • The first cars to emerge from Tesla's new Berlin factory should roll off the production line as early as next month, CEO Elon Musk said at the site of the plant on Saturday, but added that volume production would take much longer to achieve.
  • It will take longer to reach volume production than it took to build the factory.
  • ...

Lägre löner, långsam rekrytering, få ansökningar, lång tid att nå massproduktion.
Den där rosa bubblan kan spricka snabbare än jag trodde
__________________
Senast redigerad av MahaNakhon 2021-10-10 kl. 18:38.
Citera
2021-10-10, 22:10
  #6440
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spacy1
Inget som fungerar i praktiken

Har både en ID4 och en model S.
Id4an har uppdaterats minst 2 gånger hittills och ska nu få sin tredje inom kort.

Snacka om att göra bort sig!
Citera
2021-10-10, 22:15
  #6441
Medlem
Humeruss avatar
Nu ligger antalet kortade aktier i Tesla på runt 1%.

Historiskt har det varit uppe och nosat på 30% runt 2019.

Vet inte vad jag vill få sagt med det men är en signifikant skillnad.
Citera
2021-10-10, 22:23
  #6442
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Nu ligger antalet kortade aktier i Tesla på runt 1%.

Historiskt har det varit uppe och nosat på 30% runt 2019.

Vet inte vad jag vill få sagt med det men är en signifikant skillnad.
Om börsen faller så kommer kanske de som kortar att korta andra aktier. Tesla kommer kanske t.o.m. att stå emot ett ev fall bättre än andra aktier eftersom kursen är uppblåst på konstlad väg, enligt min mening. (Alltid risk att sticka ut huvudet och spekulera i börsutvecklingen, men så ser jag det idag. Få se hur det går, allt är möjligt.) Annars har väl Musk försvunnit lite ur mediafokus är mitt intryck, men han är aldrig helt borta.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-10-10 kl. 22:42.
Citera
2021-10-11, 10:56
  #6443
Avstängd
Ang arbetaren (hisskötaren som kränktes) som tilldömdes en miljard av de kulturmarxistiska politikerna i Kalifornien. - Det finns fler än en anledning till varför 18 000 företag faktiskt flytt från Kalifornien. Av Silicon Valley är det bara Apple och Google kvar. Resten försvann. - Hela Venice Beach är idag ett uteliggarläger. Den här sinnessjuka domen lär inte förbättra Kalifoniens ekonomi och situation.

Kalifonien, Staten där det är så dyrt att bo att ingen har råd att bo nånstans längre. Byråkrater som inte begriper deras egna regelverk och talar latin. Massinvandring - Sverige går exakt samma väg.
https://www.youtube.com/results?sear...s+venice+beach
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2021-10-11 kl. 11:12.
Citera
2021-10-11, 20:53
  #6444
Medlem
raskenss avatar
Teslas solcellsprojekt är verkligen ett tungt sänke för Tesla. Dom har halverat produktionen av solceller sen 2015 och fått stora bidrag för att bygga en fabrik. Ska bli intressant att se hur rättegången går.

https://www.youtube.com/watch?v=cW7WIvSxB4Q
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback