Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-23, 23:34
  #12433
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Marknaden fattade varken förra AI day eller battery day, så varför skulle den fatta signifikansen av AI day 2?


Så klart att bara du är intelligent nog att fatta, alla andra som inte tycker som dig är idioter!
Citera
2022-09-24, 01:51
  #12434
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Snälla, det var en fråga där en gissning efterfrågades. Och jag sa att tesla inte kommer vara värt mer än 1.4T. Är man någorlunda läskunnig och kan tyda en röd tråd i en text så kan man ganska självklart se att det var just min vy/gissning och inte ”fAkTa”

Vill du ha en gissning vad tesla är värt i slutet av 2023 så skulle jag gissa på 130-160$/aktie

>Den röda tråden är ju att du har spammat den här tråden med dina tvärsäkra dommerdags analyser i snart ett och ett halvt år... I stort sett varenda inlägg du har i den tråden(700+?) är negativt till Tesla! Trots att företaget går kanon och att det är ett företag som är med i framkant och är med att driva en hel bransh och många nya teknologier frammåt.

Efter dina 18 månader av sågning av Tesla står kursen fortfarande högre än när du började... trots 7 månaders nedgång.. Och vad nedgången beror på kan ju tom en pre särskolestudent räkna ut.

Du är en ca 20-årig? student som har lärt dig lite nya coola termer som du vill slänga runt utan att fatta hälften av hur eller när dom ska användas.. Jag har följt denna tråden sedan den började och jag har för det mesta hoppat över dina innläg för att du är så jävla dryg!

Din gissning om 2023 är ju iaf ett frammsteg ifrån dina tidigare profetior, har du tur så kanske Putin goes full job230ge och nukar Ukraina, så du kanske får mer rätt än du vill..
Citera
2022-09-24, 09:10
  #12435
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skankhunt69
Så det är därför alla som köpt elbil har köpt Tesla?

Alla andra elbilar man ser är bara illustrationer? De är Tesla, men man ser dem som vw eller nått annat?

För ingen kan väl köpa nått annat än Tesla för de har ingen konkurrens.

Ok vi tar det igen då. Andra elbilar tillverkas, säljs, köps och anses prisvärda av konsumenter /= konkurrens. Du måste ta med hela produktionskedjan. Med andra ord, efter att den konkurrerande bilen sålts till ett konkurrerande pris så att konsumenten är nöjd - har tillverkaren gått med vinst på den? Och hur stora volymer kan tillverkaren producera?

Det bästa exemplet kanske är bolag som Rivian och Lucid Motors. Deras bilar har stor efterfrågan. Endast ett fåtal tillverkas och bolaget går back miljonbelopp på varje bil. Detta är inte konkurrens. Men VW ID4 då tänker du kanske nu, den ser man ju lite överallt. Och Polestar. Tillverkningsvolymerna på dessa är globalt sett rätt mkt lägre än Tesla. Vad gäller vinstmarginalen finns inga konkreta siffror, men av det som läckt ut hittills är det rimligt att anta att den är negativ.

Tesla är det enda bolaget som producerar stora volymer med bevisat hög vinstmarginal. Därav ingen konkurrens.
Citera
2022-09-24, 16:28
  #12436
Medlem
https://www.facebook.com/34862371784...NsYl/?sfnsn=mo

Jaha, då kan nog Tesla hälsa hem till transporter i EU.... Nu blir dom omkörda överallt! Tesla bara lovar och hypar på YT, och döljer sina fel på bilarna, och gör egna statistiker när riktiga statistiker inte passar dom hehe... Dom får nog sattsa på all sin andra utveckling istället, den som kostar pengar och inte ger någon inkomst.... Fast vi alla lär väl ha en egen robot och självkörande bil från Tesla inom 5år va? Hehe...

Nja tror nästan försäljning eller nedläggning
Citera
2022-09-25, 14:09
  #12437
Medlem
raskenss avatar
Tesla AI day 2 den 30 september hur många tror vi kommer få se en AI robot som kan skruva i skruvar och handla i affären? Själv tror jag vi kommer få se en assnygg mockup som i stort sett inte gör nånting förutom nån specifik detalj som alla i publiken kommer att tappa andan inför, typ den plockar upp ett ägg utan att det går sönder och bollar med det i luften. Nån i publiken kommer skrika "jag älskar dig Elon". Elon kommer att plocka nån detalj om att batterierna räcker i 6 timmar och roboten är "supercool" och " affordable price". Han lovar att serietillverkning är snart igång och en sida på Tesla där man kan förboka ett exemplar för 99USD poppar upp.

Dom kommer att visa en video där roboten kör en Cybertruck och publiken kommer gå helt bananas av den filmen. Självklart är roboten uppkopplad via starlink så att ägaren får massor av coola status i mobilen.
__________________
Senast redigerad av raskens 2022-09-25 kl. 14:14.
Citera
2022-09-25, 20:44
  #12438
Medlem
Satan vad det rasat, jag följer inte aktien men brukar kolla till den då och då. Säkert många som blivit rejält brända nu.

Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Tesla har ingen seriös konkurrens - inte i Kina heller innan vi får se obestridlig data på konkurrenternas volymer samt vinstmarginaler på enbart BEV bilar i alla fall någorlunda i samma segment som Teslas bilar (alltså inte moppebilar eller dödsfällor med 100 mils räckvidd mm).

Jag är inte alls insatt i elbilssegementet men det är ju väldigt enkelt att konstatera att Tesla är riktiga skräpbilar totalt sett kvalitetsmässigt. Är det inte större chans/risk att redan etablerade kvalitetsmärken som är duktiga på att bygga bilar av hög kvalité kommer i kapp Tesla inom deras nischade område än att Tesla ska börja bygga hela bilar av bra kvalité? Jag tänker att 100år av bilkunnande och varumärkesbyggande är svårare att komma i kapp än vad det är att göra ett förhållandevis litet tekniksprång och att när Tesla-hypen lagt sig är det vanliga parametrar som gäller, som tex att det inte är en ankdamm i bakljusen och att halva framvagnen håller på att luckra upp av väder och vind?
Citera
2022-09-25, 21:17
  #12439
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Satan vad det rasat, jag följer inte aktien men brukar kolla till den då och då. Säkert många som blivit rejält brända nu.

Eh, zooma ut. Dessutom har marknaden brett rasat betydligt mer än Tesla i år. Så alla har blivit brända, Tesla hodlers lite mindre.

Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag är inte alls insatt i elbilssegementet men det är ju väldigt enkelt att konstatera att Tesla är riktiga skräpbilar totalt sett kvalitetsmässigt. Är det inte större chans/risk att redan etablerade kvalitetsmärken som är duktiga på att bygga bilar av hög kvalité kommer i kapp Tesla inom deras nischade område än att Tesla ska börja bygga hela bilar av bra kvalité? Jag tänker att 100år av bilkunnande och varumärkesbyggande är svårare att komma i kapp än vad det är att göra ett förhållandevis litet tekniksprång och att när Tesla-hypen lagt sig är det vanliga parametrar som gäller, som tex att det inte är en ankdamm i bakljusen och att halva framvagnen håller på att luckra upp av väder och vind?

Kvaliteten ökar i rätt snabb takt dock, kolla t.ex Sandy Munro. De nya fabrikerna har inte alls samma problem som Fremont med panel gaps och lack mm. Det verkar helt klart som det är betydligt svårare för traditionella biltillverkare att kopiera Teslas drivlinor, mjukvara och produktionseffektivitet än vad det är för Tesla att fixa de kvalitetsproblem de dragits med.

Däremot behöver Tesla bli bättre på eftervård/service av de problem som finns med t.ex länkarmar och fukt i lyktor mm. De är ett så pass stort bolag nu att de inte kan riskera dåligt rykte p.g.a bristfällig service eller kunder som känner sig blåsta på bristande kvalitet. Här finns det mycket jobb att göra vilket Elon även har erkänt.
Citera
2022-09-25, 22:28
  #12440
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Satan vad det rasat, jag följer inte aktien men brukar kolla till den då och då. Säkert många som blivit rejält brända nu.



Jag är inte alls insatt i elbilssegementet men det är ju väldigt enkelt att konstatera att Tesla är riktiga skräpbilar totalt sett kvalitetsmässigt. Är det inte större chans/risk att redan etablerade kvalitetsmärken som är duktiga på att bygga bilar av hög kvalité kommer i kapp Tesla inom deras nischade område än att Tesla ska börja bygga hela bilar av bra kvalité? Jag tänker att 100år av bilkunnande och varumärkesbyggande är svårare att komma i kapp än vad det är att göra ett förhållandevis litet tekniksprång och att när Tesla-hypen lagt sig är det vanliga parametrar som gäller, som tex att det inte är en ankdamm i bakljusen och att halva framvagnen håller på att luckra upp av väder och vind?

Vad pratar du för gojja….Har du inte sett de splittat 3:1….Det är samma värde som för ett halvår sedan.


Dessutom att du först skriver att du inte är insatt i elbils segmentet och i samma mening säger att Tesla är skräp.
Du har NOLL koll helt klart även gällande det tekniska!

En Tesla har betydligt högre kvalitet på allt gällande styrning och drivlina än någon annan tillverkare.
Inrednings nivån är amerikansk och bör bli bättre tycker jag men den är långt ifrån skräp….Där är det mer ett problem över vad vi européer är vana vid. Men det kommer nu snabbt en stor uppryckning även där

Merparten av övriga komponenter köper Tesla från Ford, Mercedes, Brembo så de håller samma kvalitet.

Bakljusen med vatten och dåliga bärarmar är sedan länge känt och du pratar om gamla modeller av model S

Statistisk håller Teslorna mycket bättre än någon annan konkurent.
Vänta bara tills ID4, Mach E med flera blivit 7år gamla så blir problem listan betydligt större för dessa.

Gå och kolla på Sandy Munro där det blir helt uppenbart att Tesla är långt, långt före alla andra som tekniskt står still.
Det är inte en en frågeställning om övriga kommer ifatt eftersom Tesla står inte still.
__________________
Senast redigerad av Tigerkakan 2022-09-25 kl. 22:30.
Citera
2022-09-26, 07:20
  #12441
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Ser fram emot att se aktien ta ordentligt med stryk efter AI day 2. Folk som förstår värdet av en viss teknik har alltid varit en absolut majoritet och förväntan från vanliga människor är alltid orealistisk. Så det blir en lätt match för stora aktörer att sälja ner kursen. Fantastiska tider för de som är intresserade av både teknik och investering.
Citera
2022-09-26, 09:04
  #12442
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerkakan

En Tesla har betydligt högre kvalitet på allt gällande styrning och drivlina än någon annan tillverkare.
Inrednings nivån är amerikansk och bör bli bättre tycker jag men den är långt ifrån skräp….Där är det mer ett problem över vad vi européer är vana vid. Men det kommer nu snabbt en stor uppryckning även där

https://twitter.com/laverdaddetesla/...KMl18wWyPZhjKA

Teslan kostar 750 000kr, Lexusn 450 000.

Teslas styrning är väl oerhört långt ifrån ”bättre än alla andra tillverkare” folk som kör mycket bil beskriver den som att man inte har någon som helst kontakt med vägen. Gillar man det så sure.

Vi har befunnit oss i en supply chock där man har kunnat kränga bilar för närmare miljonen med budget inredning, dålig dämpning, kass kvalitet generellt då utbudet har varit så litet. Nu börjar dynamiken ändras. Det har redan börjat ske i Kina
__________________
Senast redigerad av job230ge 2022-09-26 kl. 09:07.
Citera
2022-09-26, 09:47
  #12443
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Tesla AI day 2 den 30 september hur många tror vi kommer få se en AI robot som kan skruva i skruvar och handla i affären? Själv tror jag vi kommer få se en assnygg mockup som i stort sett inte gör nånting förutom nån specifik detalj som alla i publiken kommer att tappa andan inför, typ den plockar upp ett ägg utan att det går sönder och bollar med det i luften. Nån i publiken kommer skrika "jag älskar dig Elon". Elon kommer att plocka nån detalj om att batterierna räcker i 6 timmar och roboten är "supercool" och " affordable price". Han lovar att serietillverkning är snart igång och en sida på Tesla där man kan förboka ett exemplar för 99USD poppar upp.

Dom kommer att visa en video där roboten kör en Cybertruck och publiken kommer gå helt bananas av den filmen. Självklart är roboten uppkopplad via starlink så att ägaren får massor av coola status i mobilen.

Lär väl vara gubbe i kartongdräkt eller chassi limmat utanpå en annan bil som vanligt?

Buhu jag snoozade och losade på mitt favorit x4 björncert idag :-(
Citera
2022-09-26, 10:14
  #12444
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Lär väl vara gubbe i kartongdräkt eller chassi limmat utanpå en annan bil som vanligt?

Buhu jag snoozade och losade på mitt favorit x4 björncert idag :-(

Vilket är det? Mitt favorit björncert är Bear GM x5. Varför korta Tesla som är ett av de företag som håller upp bäst i en bearmarket liksom. Men men, religiöst beteende är aldrig logiskt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback