2021-06-02, 11:59
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Amazon r inget tillverkande fretag utan har en helt annan skalbarhet i sin affr. Dessutom har man byggt upp en extremt stark marknadsdominans i ffa Nordamerika, p bekostnad av lnsamheten. Lnsamheten bygger n s lnge framfrallt p AWS (Cloud-delen) samt p Prime-abonnemangen. r det verkligen realistiskt att tro att Tesla kan bygga upp i nrheten av en sn marknadsdominans? Konkurrensen bland andra fordonstillverkare r vldigt hrd. Amazon blev dominanta i USA genom att vara billiga och ha extremt snabba levereranser. Svrt fr att Tesla att konkurrera med pris, om lnsamheten ska vara bra.
Valde amazon som exempel eftersom nr jag kpte dom s var snacket likadant, hgt p/e, vervrderad osv. Menade inte att tesla och amazon r i samma bransch.
Citat:
Det finns ju inte ens ngra stora vinster i Tesla att terinvestera, eller var hittar du dem? Som jag skrev r rrelsemarginalen liten, allts man tjnar lite pengar fr varje sld bil.
Har du lst deras rapport? Dom har ju hgre marginaler n ngon annan biltillverkare och den kar fortfarande.
Citat:
OK, s vrderingen bygger p en frhoppning om att frn noll brja slja massvis av hittills oprvade. batterier?
Brja frn noll? Min vn, jag vill inte vara otrevlig, men du verkar inte ha s bra koll p tesla. Kolla p denna videon om deras energiplaner: https://www.youtube.com/watch?v=x3aqWJO4Rso
Till och med apple ska anvnda sig av deras batterier. Alla vet att apple inte jobbar med vem som helst s det borde bevisa att tesla energy r en riktig produkt.
Citera
2021-06-02, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag tar inte illa upp. Bertta kortfattat vad som skiljer sig s extremt mycket mellan Tesla och andra fordonstillverkare! Ignorera allt brus om Elon Musk och hans sidoprojekt.
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Fr all del, bertta grna
Tesla har sedan lngt tillbaka sugit upp typ hela tier 1 av IT-resurser inom automotive, det r drfr de kan leverera IT-kompetenta produkter medans ett enormt fretag som Volvo inte ens begriper hur ett projekt fr ngot s basalt som mjukvaruuppdateringar fungerar. Det r inte fr att Volvo r kassa, det r fr att de r kassa p IT - och kan inte gra ngot t det eftersom starka IT och ingenjrs-resurser 12 gnger av 10 vljer Tesla ver Volvo. Och s lr det fortstta vara, vilket gr att IT r Teslas idag tydligaste differentierare. Vilka kommer klara vergngen till autonomt bst - de som hller p med IT eller de som bygger robusta karosser med frg som inte lossnar?

Teslas styrkor r el och innovativ IT, vad gller mnga andra komponenter frsker de snarare komma ikapp. Byggkvaliteten var ju ett bra exempel, eftersom Tesla r smst p marknaden dr (man mste syna bilen vldigt noga vid leverans och ska inte vara allt fr frvnad om ngot r helt galet, typ att en drr inte stngs ordentligt eller att det r oljeflckar p inredningen osv).

Man kan grna vnda p det. Det r fullt rimligt att kategorisera Tesla som ett tech-bolag, och d r frgan mer huruvida man tror tech kommer ta en avgrande roll inom automotive eller inte. Min gissning r att det kommer det, och det baserar jag dels p egen upplevelse av Tesla (vldigt svrt att tnka sig att backa till en fretag som inte fixar IT-bitarna, de knns direkt gamla och frlegade) samt p att vi under verskdlig tid kommer ha en situation dr tech-komponenter inte p ett bra stt kommer g att plocka upp av tredjeparter. Det kommer nog rent av fortsatta vara ett avgrande problem att ven egna komponenter mste byggas av inhyrda konsulter, outsorucing osv fr att organisationen saknar resurserna in house.

Elon r flummig och den mediavrld som fljer honom r nnu flummigare. Men det r jag inte s intresserad av.
Citera
2021-06-02, 12:22
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Valde amazon som exempel eftersom nr jag kpte dom s var snacket likadant, hgt p/e, vervrderad osv. Menade inte att tesla och amazon r i samma bransch.

Har du lst deras rapport? Dom har ju hgre marginaler n ngon annan biltillverkare och den kar fortfarande.

Brja frn noll? Min vn, jag vill inte vara otrevlig, men du verkar inte ha s bra koll p tesla. Kolla p denna videon om deras energiplaner: https://www.youtube.com/watch?v=x3aqWJO4Rso
Till och med apple ska anvnda sig av deras batterier. Alla vet att apple inte jobbar med vem som helst s det borde bevisa att tesla energy r en riktig produkt.
Du har helt rtt! Det r mnga som uttalar sig i den hr trden utan att ha gjort sin hemlxa. Lyssna inte p dem. Du verkar vara en av f som faktiskt vet vad de pratar om.
Citera
2021-06-02, 12:29
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Jag frstr era argument men jag fljer nd min instinkt eftersom jag n s lnge prickat rtt p alla mina aktier. Jag kan frklara varfr jag vljer att investera i ett s hgt vrderat bolag.

Jag tror att tesla s smningom kommer slja 10 miljoner bilar per r som toyota och vw. Dom har ett starkt varumrke som mnga lskar (mnga lojala fanboys).
Hittills sljer dom varje bil dom producerar
Snittpriset per bil r mycket hgre n vw och toyota. Billigaste bilen kostar runt $40.000 just nu s snittet ligger mellan 50-60k om vi rknar lite snabbt. Nr den billiga 25k bilen slpps kanske snittet gr ner till sg 40k, kan vara hgre om man rknar in fsd intkter men vldigt svrt att rkna exakt s jag rknar hellre lite lgre.
10 miljoner x 40k r 400 miljarder dollar i omsttning. Apple omstter 274 miljarder. D har jag inte rknat med andra intkter som energi och frskring.
Rapporten visar att marginalerna har kat varje r, just nu p 22% och jag tror att dom kommer ka nnu mer nr dom nya fabrikerna r klara och dom nya batterierna kan massproduceras.

Angende p/e s kommer den komma ner. Den halverades nstan p ett kvartal. Q1 var p/e p 1100 och i skrivande stund 626. Jag vet inte varfr Avanza visar p/e p ver 1000 just nu men jag kollar hr: https://www.nasdaq.com/market-activity/stocks/tsla
Webull och stocktwits visar samma siffror. Bara Avanza som sger 1000.

Har jag en pong eller r jag helt ute och cyklar?

Toyota sljer ca 10 miljoner bilar per r och har en bruttomarginal som ligger stadigt kring 16-18 procent. S om det r ditt huvudscenario fr Tesla r det vl bttre att kpa Toyota (som vrderas betydligt lgre n Tesla trots att de r enormt mycket strre) redan idag?

Tesla frlorar f. pengar p varje tillverkad bil, utan skattelttnader och bitcoinvinster. Toyota tjnar pengar p varje bil som lmnar bandet.

Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Menat som kortfattat och direkt snarare n kaxigt: har du ens ngon insikt i den hr branchen? Fr det lter inte s. Frstr du skillnaden mellan tex Tesla och Volvo nr det gller IT? Eller har du tnkt att det dr med "tech-bolag" bara r ngon slags mainstream missuppfattning?

Det brukar heta s. Menar du exempelvis FSD som Musk hela tiden lovat level fem inom ngot r (i flera r..) som Tesla nu sjlva erknt inte r mer n level 2..?
Citera
2021-06-02, 12:48
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Toyota sljer ca 10 miljoner bilar per r och har en bruttomarginal som ligger stadigt kring 16-18 procent. S om det r ditt huvudscenario fr Tesla r det vl bttre att kpa Toyota (som vrderas betydligt lgre n Tesla trots att de r enormt mycket strre) redan idag?

Tesla frlorar f. pengar p varje tillverkad bil, utan skattelttnader och bitcoinvinster. Toyota tjnar pengar p varje bil som lmnar bandet.
Jag tror att toyotas glansdagar r frbi. Tesla har hgre marginaler samtidigt som dom drar in pengar p mjukvara som kar marginalerna nnu mer. Sen har tesla fler inkomstkllor n toyota.
Hela vrlden hller p att verg frn fossil till el och dr leder tesla enligt mig. Det skadar inte att president Biden vill infra en rabatt p elbilar med 10.000 dollar.
Jag tror verkligen tesla kommer dominera och jag r vl informerad om riskerna men jag r njd med mitt beslut.
Citera
2021-06-02, 13:07
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Jag tror att toyotas glansdagar r frbi. Tesla har hgre marginaler samtidigt som dom drar in pengar p mjukvara som kar marginalerna nnu mer. Sen har tesla fler inkomstkllor n toyota.
Hela vrlden hller p att verg frn fossil till el och dr leder tesla enligt mig. Det skadar inte att president Biden vill infra en rabatt p elbilar med 10.000 dollar.
Jag tror verkligen tesla kommer dominera och jag r vl informerad om riskerna men jag r njd med mitt beslut.

Okej. Jag har ganska motsatt uppfattning. Toyota var frst i vrlden med att massproducera en hybrid. Priusen blev en succ och nu har Toyota byggt massa hybrider i snart ett kvarts sekel. De har nu ocks presenterat en linje med rena elbilar. De har allts en enorm erfarenhet av bde bilbyggande och elektrifieringen. Tesla r en frhllandevis ny biltillverkare, vilket ocks mrks. Deras bilar r direkt dligt byggda, fortfarande. D menar jag sjlva bilen, och inte drivlinan.

Nu ser vi ocks hur mngder av tillverkare kommer med riktigt serisa elbilsmodeller (Hyundai ioniq 5, Kia EV6, Toyota bZ, Volkswagen ID3, ID4, Medcedes olika EQ-modeller o.s.v). Hgre konkurrens leder till lgre marginaler. Lgre priser (d.v.s billigare segment) leder ocks generellt till lgre marginaler. Att Tesla r ledande p elbilstillverkning r vl ocks helt klart diskutabelt.
Citera
2021-06-02, 14:09
Medlem
Krsus Sorks avatar
Citat:
Tesla har sedan lngt tillbaka sugit upp typ hela tier 1 av IT-resurser inom automotive, det r drfr de kan leverera IT-kompetenta produkter medans ett enormt fretag som Volvo inte ens begriper hur ett projekt fr ngot s basalt som mjukvaruuppdateringar fungerar. Det r inte fr att Volvo r kassa, det r fr att de r kassa p IT - och kan inte gra ngot t det eftersom starka IT och ingenjrs-resurser 12 gnger av 10 vljer Tesla ver Volvo.
Hur fr du ihop det hr? Mjukvaruuppdatering r basalt, men man kan inte gra det utan toppkompetens? D r det vl inte basalt lngre? Vidare har Volvo uppdaterat mjukvaran i sina bilar i iaf 20 r, s jag vet inte riktigt vad det r du dillar om. Ingenjrer, precis som alla andra yrkesgrupper, drivs primrt av pengar, vill de ha en resurs som sitter p Tesla r det bara en frga om priset.

Citat:
Och s lr det fortstta vara, vilket gr att IT r Teslas idag tydligaste differentierare. Vilka kommer klara vergngen till autonomt bst - de som hller p med IT eller de som bygger robusta karosser med frg som inte lossnar?
Jag vet inte om IT riktigt r rtt term, men frstr vad du menar och man behver rimligtvis lsa bda.

Citat:
Man kan grna vnda p det. Det r fullt rimligt att kategorisera Tesla som ett tech-bolag, och d r frgan mer huruvida man tror tech kommer ta en avgrande roll inom automotive eller inte. Min gissning r att det kommer det, och det baserar jag dels p egen upplevelse av Tesla (vldigt svrt att tnka sig att backa till en fretag som inte fixar IT-bitarna, de knns direkt gamla och frlegade) samt p att vi under verskdlig tid kommer ha en situation dr tech-komponenter inte p ett bra stt kommer g att plocka upp av tredjeparter. Det kommer nog rent av fortsatta vara ett avgrande problem att ven egna komponenter mste byggas av inhyrda konsulter, outsorucing osv fr att organisationen saknar resurserna in house.
Tech (vag term, men OK) har redan en avgrande roll inom automotive. Det r lngesedan den mekaniska bilen fasades ut.

Varfr skulle det bli svrare med tredjepartskomponenter?
Citera
2021-06-02, 14:42
Medlem
Citat:
Hur fr du ihop det hr? Mjukvaruuppdatering r basalt, men man kan inte gra det utan toppkompetens? D r det vl inte basalt lngre?
Nej, jag skrev vad jag skrev, inte vad du gissar att jag egentligen tnkte (eller ngot?).

Tesla har toppkompetens. Volvo kan inte ens ordna basala saker. Detta r tv olika pstenden. Varav det sistnmnda r ett lttverifierat faktum och det frstnmnda r ett faktum som r lite bkigare att verifiera (s ej insatta fr lita p mig dr om de vill).
Citera
2021-06-02, 14:51
Medlem
Krsus Sorks avatar
Citat:
Nej, jag skrev vad jag skrev, inte vad du gissar att jag egentligen tnkte (eller ngot?).

Tesla har toppkompetens. Volvo kan inte ens ordna basala saker. Detta r tv olika pstenden. Varav det sistnmnda r ett lttverifierat faktum och det frstnmnda r ett faktum som r lite bkigare att verifiera (s ej insatta fr lita p mig dr om de vill).
Du skrev att Volvo inte kan ordna basala saker, och de kan inte gra ngot t det eftersom alla som skulle kunna hjlpa dom sitter p Tesla. Det r vl knappast en elak tolkning av vad du skrev?

Vilka basala saker r det du pratar om?
Citera
2021-06-02, 14:51
Medlem
Citat:
Varfr skulle det bli svrare med tredjepartskomponenter?
Fr vi kommer under verskdlig tid pusha tekniken snabbt framt. I en sdan marknad blir resultatet i bsta fall dligt (=undermligt konkurrens) om inte komponenterna r coupled p ngon niv, det vill sga i ngon mn r utformade fr att passa de andra komponenterna (snarare n helt standardiserade, eller nnu vrre parade med en komponent utvecklad i annan milj). Du kan skert kpa rststyrning av den bsta leverantren, men det blir inte lika bra som fr den leverantr vars omgivning drivit utvecklingen av mjukvaran.

Personligen tror jag drfr Tesla gr rtt som positionerar sig s brett. Fr en beprvad och mtt marknad r det utmrkt att gra en enda sak och gra det bra, men just nu pushar vi mjukvara, infrastruktur och el (batterier) p samma gng. Den som gr allt kommer med all sannolikhet n en verlgsen produkt - s lnge vi pushar grnserna snabbt framt.
Citera
2021-06-02, 14:55
Medlem
Citat:
Du skrev att Volvo inte kan ordna basala saker, och de kan inte gra ngot t det eftersom alla som skulle kunna hjlpa dom sitter p Tesla. Det r vl knappast en elak tolkning av vad du skrev?

Vilka basala saker r det du pratar om?
Jag skrev ju ett exempel:
Citat:
medans ett enormt fretag som Volvo inte ens begriper hur ett projekt fr ngot s basalt som mjukvaruuppdateringar fungerar.
Dessa saker lgger de redan p andra parter (tminstone till stor del - de kanske har ngra lgbetalda praktikanter som egna resurser som r med ocks, jag vet inte). Dremot driver de projekten sjlva, och dr vet de bevisligen inte riktigt hur dessa projekt fungerar.
Citera
2021-06-02, 15:01
Medlem
wwrs avatar
Berlinfabriken frsenad till nsta r, tminstone.

Video frn Austin liknar bilderna frn Berlin.
https://www.google.com/amp/s/insidee...ay30-2021/amp/

Man undrar nr eller i vrsta fall om ngon av fabrikerna blir frdigstlld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in