Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-02, 11:59
  #5341
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Amazon är inget tillverkande företag utan har en helt annan skalbarhet i sin affär. Dessutom har man byggt upp en extremt stark marknadsdominans i ffa Nordamerika, på bekostnad av lönsamheten. Lönsamheten bygger än så länge framförallt på AWS (Cloud-delen) samt på Prime-abonnemangen. Är det verkligen realistiskt att tro att Tesla kan bygga upp i närheten av en sån marknadsdominans? Konkurrensen bland andra fordonstillverkare är väldigt hård. Amazon blev dominanta i USA genom att vara billiga och ha extremt snabba levereranser. Svårt för att Tesla att konkurrera med pris, om lönsamheten ska vara bra.
Valde amazon som exempel eftersom när jag köpte dom så var snacket likadant, högt p/e, övervärderad osv. Menade inte att tesla och amazon är i samma bransch.
Citat:
Det finns ju inte ens några stora vinster i Tesla att återinvestera, eller var hittar du dem? Som jag skrev är rörelsemarginalen liten, alltså man tjänar lite pengar för varje såld bil.
Har du läst deras rapport? Dom har ju högre marginaler än någon annan biltillverkare och den ökar fortfarande.
Citat:
OK, så värderingen bygger på en förhoppning om att från noll börja sälja massvis av hittills oprövade. batterier?
Börja från noll? Min vän, jag vill inte vara otrevlig, men du verkar inte ha så bra koll på tesla. Kolla på denna videon om deras energiplaner: https://www.youtube.com/watch?v=x3aqWJO4Rso
Till och med apple ska använda sig av deras batterier. Alla vet att apple inte jobbar med vem som helst så det borde bevisa att tesla energy är en riktig produkt.
Citera
2021-06-02, 12:07
  #5342
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag tar inte illa upp. Berätta kortfattat vad som skiljer sig så extremt mycket mellan Tesla och andra fordonstillverkare! Ignorera allt brus om Elon Musk och hans sidoprojekt.
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
För all del, berätta gärna
Tesla har sedan långt tillbaka sugit upp typ hela tier 1 av IT-resurser inom automotive, det är därför de kan leverera IT-kompetenta produkter medans ett enormt företag som Volvo inte ens begriper hur ett projekt för något så basalt som mjukvaruuppdateringar fungerar. Det är inte för att Volvo är kassa, det är för att de är kassa på IT - och kan inte göra något åt det eftersom starka IT och ingenjörs-resurser 12 gånger av 10 väljer Tesla över Volvo. Och så lär det fortsätta vara, vilket gör att IT är Teslas idag tydligaste differentierare. Vilka kommer klara övergången till autonomt bäst - de som håller på med IT eller de som bygger robusta karosser med färg som inte lossnar?

Teslas styrkor är el och innovativ IT, vad gäller många andra komponenter försöker de snarare komma ikapp. Byggkvaliteten var ju ett bra exempel, eftersom Tesla är sämst på marknaden där (man måste syna bilen väldigt noga vid leverans och ska inte vara allt för förvånad om något är helt galet, typ att en dörr inte stängs ordentligt eller att det är oljefläckar på inredningen osv).

Man kan gärna vända på det. Det är fullt rimligt att kategorisera Tesla som ett tech-bolag, och då är frågan mer huruvida man tror tech kommer ta en avgörande roll inom automotive eller inte. Min gissning är att det kommer det, och det baserar jag dels på egen upplevelse av Tesla (väldigt svårt att tänka sig att backa till en företag som inte fixar IT-bitarna, de känns direkt gamla och förlegade) samt på att vi under överskådlig tid kommer ha en situation där tech-komponenter inte på ett bra sätt kommer gå att plocka upp av tredjeparter. Det kommer nog rent av fortsatta vara ett avgörande problem att även egna komponenter måste byggas av inhyrda konsulter, outsorucing osv för att organisationen saknar resurserna in house.

Elon är flummig och den mediavärld som följer honom är ännu flummigare. Men det är jag inte så intresserad av.
Citera
2021-06-02, 12:22
  #5343
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Valde amazon som exempel eftersom när jag köpte dom så var snacket likadant, högt p/e, övervärderad osv. Menade inte att tesla och amazon är i samma bransch.

Har du läst deras rapport? Dom har ju högre marginaler än någon annan biltillverkare och den ökar fortfarande.

Börja från noll? Min vän, jag vill inte vara otrevlig, men du verkar inte ha så bra koll på tesla. Kolla på denna videon om deras energiplaner: https://www.youtube.com/watch?v=x3aqWJO4Rso
Till och med apple ska använda sig av deras batterier. Alla vet att apple inte jobbar med vem som helst så det borde bevisa att tesla energy är en riktig produkt.
Du har helt rätt! Det är många som uttalar sig i den här tråden utan att ha gjort sin hemläxa. Lyssna inte på dem. Du verkar vara en av få som faktiskt vet vad de pratar om.
Citera
2021-06-02, 12:29
  #5344
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Jag förstår era argument men jag följer ändå min instinkt eftersom jag än så länge prickat rätt på alla mina aktier. Jag kan förklara varför jag väljer att investera i ett så högt värderat bolag.

Jag tror att tesla så småningom kommer sälja 10 miljoner bilar per år som toyota och vw. Dom har ett starkt varumärke som många älskar (många lojala fanboys).
Hittills säljer dom varje bil dom producerar
Snittpriset per bil är mycket högre än vw och toyota. Billigaste bilen kostar runt $40.000 just nu så snittet ligger mellan 50-60k om vi räknar lite snabbt. När den billiga 25k bilen släpps kanske snittet går ner till säg 40k, kan vara högre om man räknar in fsd intäkter men väldigt svårt att räkna exakt så jag räknar hellre lite lägre.
10 miljoner x 40k är 400 miljarder dollar i omsättning. Apple omsätter 274 miljarder. Då har jag inte räknat med andra intäkter som energi och försäkring.
Rapporten visar att marginalerna har ökat varje år, just nu på 22% och jag tror att dom kommer öka ännu mer när dom nya fabrikerna är klara och dom nya batterierna kan massproduceras.

Angående p/e så kommer den komma ner. Den halverades nästan på ett kvartal. Q1 var p/e på 1100 och i skrivande stund 626. Jag vet inte varför Avanza visar p/e på över 1000 just nu men jag kollar här: https://www.nasdaq.com/market-activity/stocks/tsla
Webull och stocktwits visar samma siffror. Bara Avanza som säger 1000.

Har jag en poäng eller är jag helt ute och cyklar?

Toyota säljer ca 10 miljoner bilar per år och har en bruttomarginal som ligger stadigt kring 16-18 procent. Så om det är ditt huvudscenario för Tesla är det väl bättre att köpa Toyota (som värderas betydligt lägre än Tesla trots att de är enormt mycket större) redan idag?

Tesla förlorar f.ö pengar på varje tillverkad bil, utan skattelättnader och bitcoinvinster. Toyota tjänar pengar på varje bil som lämnar bandet.

Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Menat som kortfattat och direkt snarare än kaxigt: har du ens någon insikt i den här branchen? För det låter inte så. Förstår du skillnaden mellan tex Tesla och Volvo när det gäller IT? Eller har du tänkt att det där med "tech-bolag" bara är någon slags mainstream missuppfattning?

Det brukar heta så. Menar du exempelvis FSD som Musk hela tiden lovat level fem inom något år (i flera år..) som Tesla nu själva erkänt inte är mer än level 2..?
Citera
2021-06-02, 12:48
  #5345
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Toyota säljer ca 10 miljoner bilar per år och har en bruttomarginal som ligger stadigt kring 16-18 procent. Så om det är ditt huvudscenario för Tesla är det väl bättre att köpa Toyota (som värderas betydligt lägre än Tesla trots att de är enormt mycket större) redan idag?

Tesla förlorar f.ö pengar på varje tillverkad bil, utan skattelättnader och bitcoinvinster. Toyota tjänar pengar på varje bil som lämnar bandet.
Jag tror att toyotas glansdagar är förbi. Tesla har högre marginaler samtidigt som dom drar in pengar på mjukvara som ökar marginalerna ännu mer. Sen har tesla fler inkomstkällor än toyota.
Hela världen håller på att övergå från fossil till el och där leder tesla enligt mig. Det skadar inte att president Biden vill införa en rabatt på elbilar med 10.000 dollar.
Jag tror verkligen tesla kommer dominera och jag är väl informerad om riskerna men jag är nöjd med mitt beslut.
Citera
2021-06-02, 13:07
  #5346
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Jag tror att toyotas glansdagar är förbi. Tesla har högre marginaler samtidigt som dom drar in pengar på mjukvara som ökar marginalerna ännu mer. Sen har tesla fler inkomstkällor än toyota.
Hela världen håller på att övergå från fossil till el och där leder tesla enligt mig. Det skadar inte att president Biden vill införa en rabatt på elbilar med 10.000 dollar.
Jag tror verkligen tesla kommer dominera och jag är väl informerad om riskerna men jag är nöjd med mitt beslut.

Okej. Jag har ganska motsatt uppfattning. Toyota var först i världen med att massproducera en hybrid. Priusen blev en succé och nu har Toyota byggt massa hybrider i snart ett kvarts sekel. De har nu också presenterat en linje med rena elbilar. De har alltså en enorm erfarenhet av både bilbyggande och elektrifieringen. Tesla är en förhållandevis ny biltillverkare, vilket också märks. Deras bilar är direkt dåligt byggda, fortfarande. Då menar jag själva bilen, och inte drivlinan.

Nu ser vi också hur mängder av tillverkare kommer med riktigt seriösa elbilsmodeller (Hyundai ioniq 5, Kia EV6, Toyota bZ, Volkswagen ID3, ID4, Medcedes olika EQ-modeller o.s.v). Högre konkurrens leder till lägre marginaler. Lägre priser (d.v.s billigare segment) leder också generellt till lägre marginaler. Att Tesla är ledande på elbilstillverkning är väl också helt klart diskutabelt.
Citera
2021-06-02, 14:09
  #5347
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Tesla har sedan långt tillbaka sugit upp typ hela tier 1 av IT-resurser inom automotive, det är därför de kan leverera IT-kompetenta produkter medans ett enormt företag som Volvo inte ens begriper hur ett projekt för något så basalt som mjukvaruuppdateringar fungerar. Det är inte för att Volvo är kassa, det är för att de är kassa på IT - och kan inte göra något åt det eftersom starka IT och ingenjörs-resurser 12 gånger av 10 väljer Tesla över Volvo.
Hur får du ihop det här? Mjukvaruuppdatering är basalt, men man kan inte göra det utan toppkompetens? Då är det väl inte basalt längre? Vidare har Volvo uppdaterat mjukvaran i sina bilar i iaf 20 år, så jag vet inte riktigt vad det är du dillar om. Ingenjörer, precis som alla andra yrkesgrupper, drivs primärt av pengar, vill de ha en resurs som sitter på Tesla är det bara en fråga om priset.

Citat:
Och så lär det fortsätta vara, vilket gör att IT är Teslas idag tydligaste differentierare. Vilka kommer klara övergången till autonomt bäst - de som håller på med IT eller de som bygger robusta karosser med färg som inte lossnar?
Jag vet inte om IT riktigt är rätt term, men förstår vad du menar och man behöver rimligtvis lösa båda.

Citat:
Man kan gärna vända på det. Det är fullt rimligt att kategorisera Tesla som ett tech-bolag, och då är frågan mer huruvida man tror tech kommer ta en avgörande roll inom automotive eller inte. Min gissning är att det kommer det, och det baserar jag dels på egen upplevelse av Tesla (väldigt svårt att tänka sig att backa till en företag som inte fixar IT-bitarna, de känns direkt gamla och förlegade) samt på att vi under överskådlig tid kommer ha en situation där tech-komponenter inte på ett bra sätt kommer gå att plocka upp av tredjeparter. Det kommer nog rent av fortsatta vara ett avgörande problem att även egna komponenter måste byggas av inhyrda konsulter, outsorucing osv för att organisationen saknar resurserna in house.
Tech (vag term, men OK) har redan en avgörande roll inom automotive. Det är längesedan den mekaniska bilen fasades ut.

Varför skulle det bli svårare med tredjepartskomponenter?
Citera
2021-06-02, 14:42
  #5348
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Hur får du ihop det här? Mjukvaruuppdatering är basalt, men man kan inte göra det utan toppkompetens? Då är det väl inte basalt längre?
Nej, jag skrev vad jag skrev, inte vad du gissar att jag egentligen tänkte (eller något?).

Tesla har toppkompetens. Volvo kan inte ens ordna basala saker. Detta är två olika påståenden. Varav det sistnämnda är ett lättverifierat faktum och det förstnämnda är ett faktum som är lite bökigare att verifiera (så ej insatta får lita på mig där om de vill).
Citera
2021-06-02, 14:51
  #5349
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Nej, jag skrev vad jag skrev, inte vad du gissar att jag egentligen tänkte (eller något?).

Tesla har toppkompetens. Volvo kan inte ens ordna basala saker. Detta är två olika påståenden. Varav det sistnämnda är ett lättverifierat faktum och det förstnämnda är ett faktum som är lite bökigare att verifiera (så ej insatta får lita på mig där om de vill).
Du skrev att Volvo inte kan ordna basala saker, och de kan inte göra något åt det eftersom alla som skulle kunna hjälpa dom sitter på Tesla. Det är väl knappast en elak tolkning av vad du skrev?

Vilka basala saker är det du pratar om?
Citera
2021-06-02, 14:51
  #5350
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Varför skulle det bli svårare med tredjepartskomponenter?
För vi kommer under överskådlig tid pusha tekniken snabbt framåt. I en sådan marknad blir resultatet i bästa fall dåligt (=undermåligt konkurrens) om inte komponenterna är coupled på någon nivå, det vill säga i någon mån är utformade för att passa de andra komponenterna (snarare än helt standardiserade, eller ännu värre parade med en komponent utvecklad i annan miljö). Du kan säkert köpa röststyrning av den bästa leverantören, men det blir inte lika bra som för den leverantör vars omgivning drivit utvecklingen av mjukvaran.

Personligen tror jag därför Tesla gör rätt som positionerar sig så brett. För en beprövad och mätt marknad är det utmärkt att göra en enda sak och göra det bra, men just nu pushar vi mjukvara, infrastruktur och el (batterier) på samma gång. Den som gör allt kommer med all sannolikhet nå en överlägsen produkt - så länge vi pushar gränserna snabbt framåt.
Citera
2021-06-02, 14:55
  #5351
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Du skrev att Volvo inte kan ordna basala saker, och de kan inte göra något åt det eftersom alla som skulle kunna hjälpa dom sitter på Tesla. Det är väl knappast en elak tolkning av vad du skrev?

Vilka basala saker är det du pratar om?
Jag skrev ju ett exempel:
Citat:
medans ett enormt företag som Volvo inte ens begriper hur ett projekt för något så basalt som mjukvaruuppdateringar fungerar.
Dessa saker lägger de redan på andra parter (åtminstone till stor del - de kanske har några lågbetalda praktikanter som egna resurser som är med också, jag vet inte). Däremot driver de projekten själva, och där vet de bevisligen inte riktigt hur dessa projekt fungerar.
Citera
2021-06-02, 15:01
  #5352
Avstängd
wwrs avatar
Berlinfabriken försenad till nästa år, åtminstone.

Video från Austin liknar bilderna från Berlin.
https://www.google.com/amp/s/insidee...ay30-2021/amp/

Man undrar när eller i värsta fall om någon av fabrikerna blir färdigställd.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback