2025-09-30, 18:35
Medlem
Det finns två Grok. En heter Grok och en är SuperGrok som man måste betala för. Vet inte hur chatgtp funkar.

Musks nästa plan är att bygga upp Macrohard som via "AI-agenter" ska ersätta alla anställda på Microsoft och självständigt utveckla software och självständigt granska tex marknadens behov och konkurrera. Spel. Appar tja rubb o stubb. Detta projekt är i full gång. Hade jag varit Gates hade jag varit jävligt nervös för aktiekursen. Musk hatar Gates och tänker knäcka honom där det svider mest.

Teslas främsta styrka är att de gör det omöjliga. När de började bygga Colossus så sa Nivida att det var omöjligt att bygga cluster med fler än 30 000 GPUs och att det skulle ta 3-4 år. Teslas killar satte ihop 100 000 GPUs på runt 200 dagar. Nividachefen vsr helt chockad.

De främsta ingenjörerns vill jobba hos Tesla. Zuckerberg erbjöd AI folk fantasisummor men de tackade nej. De vill inte arbeta i tröga bolag med inbyggd menlös byråkrati. De vill jobba hos vinnaren och göra skillnad. De som arbetar hos Tesla kan jämföras med folk typ Navy Seals inom militären. De vill jobba skiten ur sig se resultat och vinna. Inte hamna i byråkratiska hamsterhjul.
Teslas löner inom AI är resultatbaserad. Inte enorma summor vid underskrift som hos Zuckerberg och Google. Jag har hört summor på 100 miljoner dollar folk tackat nej till.

EU är skrämmande långt efter USA i AI och utveckling. Tex rymdfart. Under september skickade musk upp 18 återvinningsbara raketer. EU behöver 50 år för att göra samma sak med engångsraketer. EU är fucked. Tesla ensamt har 100 ggr mer datakraft och rådata än all industri tillsammans i EU.

EU borde investera i Xai och i Tesla istället för stt "försöka själv" allt blir Northvolt i EU. EU är alla bidragsscammers paradis.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2025-09-30 kl. 18:51.
Citera
2025-09-30, 18:39
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Din nolla. Jag känner folk som kodar och om inte det vore nog så sitter det massvis med folk och jämför olika LLM's hela tiden. Ingen tvekan om att Grok 4 är med i spelet och överträffar andra på olika områden eller ligger tätt efter på andra. För vad du betalar får du ut mycket mer än för andra. Sitter man då och påstår att Grok inte ens dyker upp på radarn och tror att Gemini leder stort så kan man ingenting och är definitivt inte någon mjukvaruingenjör, utan ett troll och/eller komplett clown.

Jag kodar lite, men känner också många som kodar på riktigt. På hög nivå.
De flesta som är på hög nivå har alla verktygen och roterar svåra problem mellan dem.
Löser den ene det inte så löser en annan kanske det.
De kör pro-versionerna av Claude, GPT, Gemini och Grok.

Men generell utbredning av grundplattform just nu är Claude och GPT och det är för att de verktygen i sig är mer utvecklade (CLI, behörigheter, githubfunktionallitet) så det passar bättre i utvecklarnas ekosystem.

Bäst? Antagligen Sonnet 4.5 exakt i denna stund. Nästa vecka kanske det är Deepseek, Grok, Gemini eller en ny version av gpt. Det där är ombytligt var och varannan dag.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2025-09-30 kl. 18:42.
Citera
2025-09-30, 18:41
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Jag är säker på att xAI är väldigt duktiga på att träna sina modeller till att få bra score på ARC-tester. Vi som arbetar med AI vet att Google är världsledande, och att xAI inte ens finns med på radarn.

Alla som använder LLMs vet att Gemini är underlägsen både Grok och ChatGPT. Gemini må ha högst params men deras kontextfönster samt minne suger röv. Den är även dåligt designad med t.ex. om man kör en deep search och sedan slår om till enklare agent så börjar hela skiten om. Samma om man vill använda tidigare svar för att bygga på ytterligare en deep search. Sedan är deras deep search overfitted som fan. Ger en hel forskningsrapport med en massa irrelevant information. Kodar man så byter den ut strukturen från prompt till prompt helt utan anledning. Även felsökningen i google colab suger röv.
Citera
2025-09-30, 18:45
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Din nolla. Jag känner folk som kodar och om inte det vore nog så sitter det massvis med folk och jämför olika LLM's hela tiden. Ingen tvekan om att Grok 4 är med i spelet och överträffar andra på olika områden eller ligger tätt efter på andra. För vad du betalar får du ut mycket mer än för andra. Sitter man då och påstår att Grok inte ens dyker upp på radarn och tror att Gemini leder stort så kan man ingenting och är definitivt inte någon mjukvaruingenjör, utan ett troll och/eller komplett clown.

Jag känner också folk som kodar. Dessutom är min pappa mycket smartare än din pappa så det så.
Citera
2025-09-30, 18:46
Medlem
ChatGTP har funnits i evigheter. GROK är nyfödd ändå lyckas Musk springa ifrån och det accelererar. Musk skapade OpenAI och finansierade projektet men narcissiter stal hela skiten. ChatGTP är stöldgods.

Colussus byggs ut oavbrutet och det är sannolikt 500 000 GPUs nu. De har ingen budget och de tänker aldrig sluta bygga ut. Det sägs att de sväljer 1 miljard dollar månad I bara hårdvara. Ingen annan har det tempot. Ingen annan kan.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2025-09-30 kl. 18:57.
Citera
2025-09-30, 18:53
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Jag kodar lite, men känner också många som kodar på riktigt. På hög nivå.
De flesta som är på hög nivå har alla verktygen och roterar svåra problem mellan dem.
Löser den ene det inte så löser en annan kanske det.
De kör pro-versionerna av Claude, GPT, Gemini och Grok.

Men generell utbredning av grundplattform just nu är Claude och GPT och det är för att de verktygen i sig är mer utvecklade (CLI, behörigheter, githubfunktionallitet) så det passar bättre i utvecklarnas ekosystem.

Bäst? Antagligen Sonnet 4.5 exakt i denna stund. Nästa vecka kanske det är Deepseek, Grok, Gemini eller en ny version av gpt. Det där är ombytligt var och varannan dag.

Fine, men när ett stolpskott säger att han är mjukvaruingenjör och menar att Grok inte ens dyker upp på radarn så vet man inte det första om kodning. Sen har vi stolpskott nr 2 som inte ens har koll på betalversionerna.
Citera
2025-09-30, 19:11
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Fine, men när ett stolpskott säger att han är mjukvaruingenjör och menar att Grok inte ens dyker upp på radarn så vet man inte det första om kodning. Sen har vi stolpskott nr 2 som inte ens har koll på betalversionerna.

Stolpskotte har aldrig hävdat att denne är mjukvaruingenjör. Enbart att hens pappa är smartare än stolpskotts-uttryckarens pappa.

Den argumentationstekniken brukar kallas halmgubbe.

Visa på att API gränssnitten skulle generellt innehålla mer avancerade funktioner än web-gränssnitt tack. Nyfiken.
Citera
2025-09-30, 19:14
Medlem
Citat:
Är du så efterbliven att du använder gratis-modellerna via hemsidan istället för via API får du skylla dig själv, då modellerna på hemsidan är nedbantade åt helveteeee för att de inte ska kosta särskilt mycket. Endast via API du får full kraft och kompetens. Att grunda en analys på den prompten är dessutom helt patetiskt.

API:et skriver likadant. Däremot är väl betalversionen något bättre men inte alls i närheten av Chatgpt.

Förstår inte riktigt varför man skulle använda "API" heller om jag ska vara ärlig. Jag har copilot i Visual Studio och den ger lite förslag baserat på vad den tror att jag försöker göra. Men är det lite mer komplext så tycker jag det är bättre att använda prompten. Hur menar du att "API" ska användas? Du vet väl inte ens vad det är...

Och som alltid när det gäller programmering så vimlar det av experter som kan alla fina ord men som inte klarar att utveckla något verkligt i en lite mer komplex miljö.
Senast redigerad av Locifer 2025-09-30 kl. 19:29.
Citera
2025-09-30, 19:35
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
Du berättar inte varför deras AI är värdlsledande. Deepseek har också enorma mängder data och i princip oändligt med pengar.
Ge mig mjukvarutugget till varför de är bäst.
Deepseek är en copy-paste av västerländska språkmodeller. Googles modeller presterar bäst i verkliga scenarion. Nästan alla modeller som släpps bygger på någonting som skapats av Google eller OpenAI.
Citera
2025-09-30, 19:41
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
ja men jag får ju fler av dem ju närmre toppen jag prickar rätt.

Jag är en av de stora anti-elon personerna här men till och med jag kan se ett par saker i närtid som får tesla-klubben att go bananas och köpa mer.

1. Den ökade försäljningen det här kvartalet kommer att utmålas som "nu har det vänt".
Att det är incitament som är påväg att försvinna kommer det talas tyst om för är det förklaringsmodellen så innebär det ett dystert nästa kvartal. Men det ligger ju en bit bort för den kortsiktige investeraren.

2. FSD 14 kommer nog att komma och det kommer vara bra. Inte bra nog att alla kan sätta sin bil på att hämta ungarna själv på dagis, men väldig bra.

3. Optimus kommer visa nya cirkuskonster.

Lägg nu till det här:
4. Det spelar ingen som helst roll nu om Elon sätter på sig ett koppel och brun skjorta och stövlar och ändrar hans twitternick till kkksuperhitler88. Precis alla som skulle ha en issue med det har redan lämnat aktien i den där vändan för 15 månader sedan. Så ingenting oväntat Elon gör har längre någon negativ effekt.

Tesla måste nu få riktiga problem för att kursen ska rasa. Detta kan komma att ske, eller inte. Jag väntar in mer indikationer på att det kommer ske innan jag bettar mot Tesla.
Ptja, det finns en icke försumbar risk att någon får för sig att ta gamle Elon av daga, läget i USA är minst sagt spänt. Risken att Elon stoppar i sig lite för mycket badsalt kan vi inte heller bortse från.
Citera
2025-09-30, 20:35
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
API:et skriver likadant. Däremot är väl betalversionen något bättre men inte alls i närheten av Chatgpt.

Förstår inte riktigt varför man skulle använda "API" heller om jag ska vara ärlig. Jag har copilot i Visual Studio och den ger lite förslag baserat på vad den tror att jag försöker göra. Men är det lite mer komplext så tycker jag det är bättre att använda prompten. Hur menar du att "API" ska användas? Du vet väl inte ens vad det är...

Och som alltid när det gäller programmering så vimlar det av experter som kan alla fina ord men som inte klarar att utveckla något verkligt i en lite mer komplex miljö.

Du har absolut noll koll på vad du pratar om, så att fortsätta vore osmart.
Citera
2025-09-30, 20:43
Medlem
Citat:
Du har absolut noll koll på vad du pratar om, så att fortsätta vore osmart.

Du kan ju förklara då. Men det kan du ju inte, eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in