2025-09-30, 16:13
Medlem
otellos avatar
Bra fråga:
Citat:
Automotive margins have declined to 17.2% and they will lose 15% on every car sold starting tomorrow. So, with 2.2% margins and the loss of carbon credits, how will they have positive earnings?
Citera
2025-09-30, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Enligt ARC så leder xAI's Grok över Gemini.

Säg att du inte ett skit om AI utan att säga att du inte vet ett skit om AI.
Citera
2025-09-30, 16:44
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Säg att du inte ett skit om AI utan att säga att du inte vet ett skit om AI.

Har du ett bättre benchmark menar du?
Citera
2025-09-30, 16:52
Medlem
Lofns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Nej Grok är inte alls bra till kod, resultatet när man tränar en Twitter-bot på just Twitter-data.
Grok4 är väl helt ok på kod. Inte lika bra som t.ex. gpt5 eller sonnet 4 (nu kom ju 4.5 dessutom).
Men jag ser ändå potential hos grok. De har ett massivt träningskluster. Såvida xAi överlever Musks "oberäkneliga personlighet" kan de kanske bli riktigt bra.

Grok5 ska ju bli riktigt bra enligt musk men det skulle iofs grok4 också bli.

Musk verkar ha fler liv än en katt så jag spekulerar inte pengar i om aktien går upp eller ner. Att den ska stiga särskilt mycket inom närtid är väl inte troligt. Den är väl hyffsat nära all time high nu. Känns som den lätt kan tappa rejält igen om några dåliga nyheter kommer eller Musk säger lite idiotiska saker. Samtidigt blir jag inte förvånad om den är i 450 nästa vecka.
Citera
2025-09-30, 17:12
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Har du ett bättre benchmark menar du?

Mycket tyder på att man har manipulerat Grok att just för att få bra på testresultat.

Elon Musks metod att bluffa sig fram gäller inte enbart Tesla det gäller alla hands företag.

https://techcrunch.com/2025/02/22/di...3s-benchmarks/

Fake it til you make it är devisen för Horbocken (TM).

https://baltimorechronicle.com/socie...-test-results/

En del kommer förståss att gråtskrika "Buuu huuu det är ju fake MSM media med woke-libs och KomMuNiStEr"
Senast redigerad av raskens 2025-09-30 kl. 17:17.
Citera
2025-09-30, 17:18
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofn
Grok4 är väl helt ok på kod. Inte lika bra som t.ex. gpt5 eller sonnet 4 (nu kom ju 4.5 dessutom).
Men jag ser ändå potential hos grok. De har ett massivt träningskluster. Såvida xAi överlever Musks "oberäkneliga personlighet" kan de kanske bli riktigt bra.

Grok5 ska ju bli riktigt bra enligt musk men det skulle iofs grok4 också bli.

Musk verkar ha fler liv än en katt så jag spekulerar inte pengar i om aktien går upp eller ner. Att den ska stiga särskilt mycket inom närtid är väl inte troligt. Den är väl hyffsat nära all time high nu. Känns som den lätt kan tappa rejält igen om några dåliga nyheter kommer eller Musk säger lite idiotiska saker. Samtidigt blir jag inte förvånad om den är i 450 nästa vecka.
Det kommer enbart dåliga nyheter kopplade till Tesla, i princip varje dag.
Citera
2025-09-30, 17:33
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Mycket tyder på att man har manipulerat Grok att just för att få bra på testresultat.

Elon Musks metod att bluffa sig fram gäller inte enbart Tesla det gäller alla hands företag.

https://techcrunch.com/2025/02/22/di...3s-benchmarks/

Fake it til you make it är devisen för Horbocken (TM).

https://baltimorechronicle.com/socie...-test-results/

En del kommer förståss att gråtskrika "Buuu huuu det är ju fake MSM media med woke-libs och KomMuNiStEr"

Din nolla. Jag känner folk som kodar och om inte det vore nog så sitter det massvis med folk och jämför olika LLM's hela tiden. Ingen tvekan om att Grok 4 är med i spelet och överträffar andra på olika områden eller ligger tätt efter på andra. För vad du betalar får du ut mycket mer än för andra. Sitter man då och påstår att Grok inte ens dyker upp på radarn och tror att Gemini leder stort så kan man ingenting och är definitivt inte någon mjukvaruingenjör, utan ett troll och/eller komplett clown.
Citera
2025-09-30, 17:38
Medlem
Jag har aldrig använt Grok men jag testade nu. Detta är på riktigt de svar jag fick. (Grok är för övrigt blockerad i vår brandvägg på jobbet)

Frågan:

Citat:
Skriv en metod i C# med EF som hämtar en lista med anställda från en tabell/entitet som heter tEmployee

Svaren jag fick:

GROK
Kod:
public List<tEmployee> GetEmployees()
{
    using (var context = new YourDbContext())
    {
        return context.tEmployee.ToList();
    }
}

ChatGPT
Kod:
using Microsoft.EntityFrameworkCore;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Threading;
using System.Threading.Tasks;

[Table("tEmployee")] // säkrar att entiteten mappar till tabellen tEmployee
public class tEmployee
{
    [Key]
    public int Id { get; set; }
    public string FirstName { get; set; } = default!;
    public string LastName  { get; set; } = default!;
    public string Email     { get; set; } = default!;
    // ... fler fält
}

public class AppDbContext : DbContext
{
    public AppDbContext(DbContextOptions<AppDbContext> options) : base(options) { }

public DbSet<tEmployee> Employees { get; set; } = default!;
    // alt: public DbSet<tEmployee> tEmployee { get; set; }  // om du vill att DbSet:en heter likadant
}

public class EmployeeRepository
{
    private readonly AppDbContext _db;
    public EmployeeRepository(AppDbContext db) => _db = db;

public async Task<List<tEmployee>> GetEmployeesAsync(CancellationToken ct = default)
    {
        return await _db.Set<tEmployee>()
            .AsNoTracking()
            .OrderBy(e => e.LastName).ThenBy(e => e.FirstName)
            .ToListAsync(ct);
    }
}

Det är faktiskt inte ens nära. Grok missar att göra anropet asynkront och ger en väldigt kort och basic metod jämfört med ChatGPT. Det är inte säkert att vi vill ha no tracking men det är sannolikt. Koden som genereras av Grok i det här fallet skulle inte komma i närheten av de applikationer jag skriver. Däremot är koden från ChatGPT helt ok. Jag hade nog inte skrivit exakt likadant (vill gärna ha en context factory (IDbContextFactory<AppDbContext> som man kan göra using på för att få anropen trådsäkra och för att man inte ska få problem med samma objekt trackade från flera ställen) och så men den håller helt klart en högre standard oavsett från vilket håll du tittar. Den får med användbara tips eller vad man ska säga. Hur man använder dependency injection. Hur man sorterar (om man vill det) osv osv.

Grok är kanske bra för den som sitter hemma och fulkodar något snabbt och enkelt.
Senast redigerad av Locifer 2025-09-30 kl. 17:57.
Citera
2025-09-30, 17:46
Medlem
Citat:
Vad som gör att dom är världsledande? Förmodligen att dom har tillgång till enorma mängder data och i princip oändligt mycket pengar. Google är dessutom en erkänt bra arbetsgivare som lockar till sig duktiga ingenjörer.
Du berättar inte varför deras AI är värdlsledande. Deepseek har också enorma mängder data och i princip oändligt med pengar.
Ge mig mjukvarutugget till varför de är bäst.
Citera
2025-09-30, 18:22
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Du vet att det finns warranter med lång löptid?

ja men jag får ju fler av dem ju närmre toppen jag prickar rätt.

Jag är en av de stora anti-elon personerna här men till och med jag kan se ett par saker i närtid som får tesla-klubben att go bananas och köpa mer.

1. Den ökade försäljningen det här kvartalet kommer att utmålas som "nu har det vänt".
Att det är incitament som är påväg att försvinna kommer det talas tyst om för är det förklaringsmodellen så innebär det ett dystert nästa kvartal. Men det ligger ju en bit bort för den kortsiktige investeraren.

2. FSD 14 kommer nog att komma och det kommer vara bra. Inte bra nog att alla kan sätta sin bil på att hämta ungarna själv på dagis, men väldig bra.

3. Optimus kommer visa nya cirkuskonster.

Lägg nu till det här:
4. Det spelar ingen som helst roll nu om Elon sätter på sig ett koppel och brun skjorta och stövlar och ändrar hans twitternick till kkksuperhitler88. Precis alla som skulle ha en issue med det har redan lämnat aktien i den där vändan för 15 månader sedan. Så ingenting oväntat Elon gör har längre någon negativ effekt.

Tesla måste nu få riktiga problem för att kursen ska rasa. Detta kan komma att ske, eller inte. Jag väntar in mer indikationer på att det kommer ske innan jag bettar mot Tesla.
Citera
2025-09-30, 18:27
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Jag har aldrig använt Grok men jag testade nu. Detta är på riktigt de svar jag fick. (Grok är för övrigt blockerad i vår brandvägg på jobbet)

Frågan:

Svaren jag fick:

GROK
Kod:
public List<tEmployee> GetEmployees()
{
    using (var context = new YourDbContext())
    {
        return context.tEmployee.ToList();
    }
}

ChatGPT
Kod:
using Microsoft.EntityFrameworkCore;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Threading;
using System.Threading.Tasks;

[Table("tEmployee")] // säkrar att entiteten mappar till tabellen tEmployee
public class tEmployee
{
    [Key]
    public int Id { get; set; }
    public string FirstName { get; set; } = default!;
    public string LastName  { get; set; } = default!;
    public string Email     { get; set; } = default!;
    // ... fler fält
}

public class AppDbContext : DbContext
{
    public AppDbContext(DbContextOptions<AppDbContext> options) : base(options) { }

public DbSet<tEmployee> Employees { get; set; } = default!;
    // alt: public DbSet<tEmployee> tEmployee { get; set; }  // om du vill att DbSet:en heter likadant
}

public class EmployeeRepository
{
    private readonly AppDbContext _db;
    public EmployeeRepository(AppDbContext db) => _db = db;

public async Task<List<tEmployee>> GetEmployeesAsync(CancellationToken ct = default)
    {
        return await _db.Set<tEmployee>()
            .AsNoTracking()
            .OrderBy(e => e.LastName).ThenBy(e => e.FirstName)
            .ToListAsync(ct);
    }
}

Det är faktiskt inte ens nära. Grok missar att göra anropet asynkront och ger en väldigt kort och basic metod jämfört med ChatGPT. Det är inte säkert att vi vill ha no tracking men det är sannolikt. Koden som genereras av Grok i det här fallet skulle inte komma i närheten av de applikationer jag skriver. Däremot är koden från ChatGPT helt ok. Jag hade nog inte skrivit exakt likadant (vill gärna ha en context factory (IDbContextFactory<AppDbContext> som man kan göra using på för att få anropen trådsäkra och för att man inte ska få problem med samma objekt trackade från flera ställen) och så men den håller helt klart en högre standard oavsett från vilket håll du tittar. Den får med användbara tips eller vad man ska säga. Hur man använder dependency injection. Hur man sorterar (om man vill det) osv osv.

Grok är kanske bra för den som sitter hemma och fulkodar något snabbt och enkelt.

Är du så efterbliven att du använder gratis-modellerna via hemsidan istället för via API får du skylla dig själv, då modellerna på hemsidan är nedbantade åt helveteeee för att de inte ska kosta särskilt mycket. Endast via API du får full kraft och kompetens. Att grunda en analys på den prompten är dessutom helt patetiskt.
Citera
2025-09-30, 18:31
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
Du berättar inte varför deras AI är värdlsledande. Deepseek har också enorma mängder data och i princip oändligt med pengar.
Ge mig mjukvarutugget till varför de är bäst.

Han undviker nog gärna att fokusera på det området nu. Han sket i det blå skåpet, och det gjorde även Losifer med sitt "test".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in