Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-06-22, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Vet inte? Visst, på samma sätt som att vi inte vet om solen finns eller inte. Den kan ha försvunnit 4 sekunder sedan. Vi vet inte.
Ok, jag visste inte att någon hade lyckats med level 5 autonomi ännu. Inte ens level 4 faktiskt.
Kolla gärna upp 80 20 regeln. Den gäller oftare än inte.
Citera
2024-06-23, 09:16
Medlem
Ouelets avatar
Existerar det någon annan tillverkare som kan träffa lika hårt med ett PR-event där Optimus kör in på en råsexig Tesla?

Nej, jag tror inte det.

https://x.com/Scobleizer/status/1804746589040206061
Citera
2024-06-23, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Ok, jag visste inte att någon hade lyckats med level 5 autonomi ännu. Inte ens level 4 faktiskt.
Kolla gärna upp 80 20 regeln. Den gäller oftare än inte.

Nog för att dessa nivåer inte har något med teknologin att göra alls men vad kallar du waymos bilar?

Sen så måste bilarna inte vara felfria, bara mycket bättre än en människa, vilket är möjligt på 80.
Citera
2024-06-23, 15:58
Medlem
Citat:
Nog för att dessa nivåer inte har något med teknologin att göra alls men vad kallar du waymos bilar?

Sen så måste bilarna inte vara felfria, bara mycket bättre än en människa, vilket är möjligt på 80.

Waymo är level 4, enligt definitionen. Jag tycker det är en "på pappret" level 4, men i praktiken är det väl blandad kompott.
Senast redigerad av RoyBatty 2024-06-23 kl. 16:00.
Citera
2024-06-23, 19:22
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Från och med 1a Juli så får man framföra ett fordon med en maxvikt på 4,25 ton. Så nu är det bara komprimeringszoner som utgör ett eventuellt hinder för att köra en fullastad Cybertruck med ett vanligt B-körkort.
Citera
2024-06-23, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Från och med 1a Juli så får man framföra ett fordon med en maxvikt på 4,25 ton. Så nu är det bara komprimeringszoner som utgör ett eventuellt hinder för att köra en fullastad Cybertruck med ett vanligt B-körkort.

Fast tyvärr så gäller det så vitt jag förstår, bara företag, så visst kör man företagets bil så, men inte privat.
Citera
2024-06-24, 08:13
Medlem
raskenss avatar
Rätt så dystra siffror men med optionsprogram kan dom säkert rädda det sjunkande skeppet. Smart av musk att pumpa bort AI resurserna till xAI också för Otimus är väl värdigutvecklad nu och kommer rädda tillväxtbolaget... eller?

https://www.di.se/nyheter/musks-mejl...-fatt-ga-i-ar/
Citera
2024-06-24, 08:19
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Fast tyvärr så gäller det så vitt jag förstår, bara företag, så visst kör man företagets bil så, men inte privat.

Cybertruck har ju sämre prestanda än alla andra elektriska lätta lastbilar. Inte många företag kommer nog vilja skämma bort sig med att synas med en CT på byggplatsen.

Å andra sidan tiktok-kändisarna som Köper CT kan ju alltid registrera en firma.
Senast redigerad av raskens 2024-06-24 kl. 08:22.
Citera
2024-06-24, 09:27
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund

Fast som privatperson får man ju framföra 3,5 ton, och CT AWD väger 3 ton. Som företagare behöver man antagligen lasta tyngre många gånger och då är 4,25 ton rätt lagom. Det finns ganska många firmor som skulle vilja ha de reaktionerna som CT får när den kör förbi, förutom griniga boomers som fastnat totalt med huvudet i sin egen röv då.
Citera
2024-06-24, 12:45
Medlem
"Tesla har minskat antalet anställda kraftigt i år. Elbilstillverkaren Tesla har minskat personalstyrkan med åtminstone 14% under årets första sex månader, "

"I slutet av 2023 hade elbilstillverkaren 140 473 personer anställda men i dagsläget ska antalet vara strax över 121 000 personer, enligt registret."

"I april meddelade vd Elon Musk att Tesla skulle minska antalet anställda med mer än 10 procent. Bloomberg rapporterade i samband med det att Musk siktar på en minskning på 20 procent medan Musk själv under en telefonkonferens förklarade att bolaget har nått en ineffektivitetsnivå på 25-30%."

Frågan är hur konflikten i Sverige, EU och USA:s aviserade tullar påverkar Teslas export och import från och till Kina.
Citera
2024-06-24, 14:46
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
"Tesla har minskat antalet anställda kraftigt i år. Elbilstillverkaren Tesla har minskat personalstyrkan med åtminstone 14% under årets första sex månader, "

"I slutet av 2023 hade elbilstillverkaren 140 473 personer anställda men i dagsläget ska antalet vara strax över 121 000 personer, enligt registret."

"I april meddelade vd Elon Musk att Tesla skulle minska antalet anställda med mer än 10 procent. Bloomberg rapporterade i samband med det att Musk siktar på en minskning på 20 procent medan Musk själv under en telefonkonferens förklarade att bolaget har nått en ineffektivitetsnivå på 25-30%."

Frågan är hur konflikten i Sverige, EU och USA:s aviserade tullar påverkar Teslas export och import från och till Kina.

Ja det kan man fråga sig. Sen kan man också föreställa sig att bilarna de producerar i Kina går till resten av Asien, bilarna de producerar i USA går till Nordamerika och bilarna de producerar i Europa går till Europa, åtminstone i större utsträckning om tullarna påverkar för mycket.

Konflikten i Sverige? Inte ett skit skulle jag vilja säga. Tyskarna har dock fortfarande lite problem med totalitära ideologier som saboterar samhällsfunktioner.
Citera
2024-06-24, 16:19
Medlem
Citat:

Bra tech är en förutsättning för att nå hög grad av autonomi, så den har i högsta grad med nivåerna att göra.
Jag har för dålig koll på waymos autonomi för att uttala mig om dem.
Och nej, fallerar den på var femte situation så kör den inte bättre än en människa. Jösses...vad vill ni tjurar släppa igenom för skit?
Senast redigerad av Mackan70 2024-06-24 kl. 17:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in