2024-06-21, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jaha, så då fanns det ingen tvivel men nu ligger det minst 10 år fram i tiden? I'm confused.

Konsensus bland vanligt folk idag är att det inte är möjligt med full autonomi, vad tror du den var för 10 år sedan? Jag skiter fullständigt i biltillverkares lockrop, då det inte är detsamma som vad folk tror är möjligt. Idag kan vi åtminstone se ljuset i tunneln.

Jag anser att det var ett annat "konsensus" för 10-15 år sen, där det ofta ansågs självklart att robobilar var runt hörnet, medan du sa att folk trodde det var omöjligt för 10 år sen.

Och ja, nu tycker jag det är ett annat (bättre) konsensus då många insett att det var bullshit och att robobilar (L5) aldrig lär hända eller iaf inte anytime soon.

Tyck vad du vill.
Senast redigerad av RoyBatty 2024-06-21 kl. 08:36.
Citera
2024-06-21, 09:08
Medlem
The-9s avatar
Nästan dags att köpa bear cert x8.
Citera
2024-06-21, 09:47
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Jag anser att det var ett annat "konsensus" för 10-15 år sen, där det ofta ansågs självklart att robobilar var runt hörnet, medan du sa att folk trodde det var omöjligt för 10 år sen.

Och ja, nu tycker jag det är ett annat (bättre) konsensus då många insett att det var bullshit och att robobilar (L5) aldrig lär hända eller iaf inte anytime soon.

Tyck vad du vill.

Jag tror din uppfattning beror på att du är lättpåverkad av medias rapportering.
Men det är skit samma. Om folk trodde det var möjligt i närtid för 10 år sedan så hade de fel och de har fel nu, pga hur media vinklar verkligheten. Fel aktör vann racet till full autonomi, då byts narrativet ut mot ett annat för att inte reta upp de som batalar räkningarna på redaktionen.
Citera
2024-06-21, 09:49
Medlem
The-9s avatar
Citat:
Jag tror din uppfattning beror på att du är lättpåverkad av medias rapportering.
Men det är skit samma. Om folk trodde det var möjligt i närtid för 10 år sedan så hade de fel och de har fel nu, pga hur media vinklar verkligheten. Fel aktör vann racet till full autonomi, då byts narrativet ut mot ett annat för att inte reta upp de som batalar räkningarna på redaktionen.

Kultledare område Sverige har talat.
Citera
2024-06-21, 09:50
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-9
Nästan dags att köpa bear cert x8.

Det tycker jag absolut du skall göra. Håll dem gärna ända ner till Per Lekanders riktkurs.

Du kanske också kan köpa lite shorts i Tesla när handeln är stängd?
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2024-06-21 kl. 10:49.
Citera
2024-06-21, 13:52
Medlem
Citat:
Ingen har vunnit racet. Vi är långt ifrån att vara i mål ännu. Vi vet fortfarande inte om vi kommer i mål
Citera
2024-06-21, 14:54
Medlem
The-9s avatar
Citat:
Det tycker jag absolut du skall göra. Håll dem gärna ända ner till Per Lekanders riktkurs.

Du kanske också kan köpa lite shorts i Tesla när handeln är stängd?

Varför köpa när börsen är stängd? Vem har sagt det? Du verkar ha svårt att hantera det mest basala i svenska språket.
Citera
2024-06-21, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Ingen har vunnit racet. Vi är långt ifrån att vara i mål ännu. Vi vet fortfarande inte om vi kommer i mål

Vet inte? Visst, på samma sätt som att vi inte vet om solen finns eller inte. Den kan ha försvunnit 4 sekunder sedan. Vi vet inte.
Citera
2024-06-21, 17:01
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Fel aktör vann racet till full autonomi, då byts narrativet ut mot ett annat för att inte reta upp de som batalar räkningarna på redaktionen.
Du menar annonsörerna?
Vilka annonsörer är det som är så fruktansvärt emot Tesla?
Citera
2024-06-21, 18:05
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Inte helt off topic, för det är en väldigt viktig differentiering. Tesla har ett väldigt specifikt ändamål och en vinstmodell utlagd, dessutom kan vi se progressionen, något som verkligen inte alla företag som köper Nvidias hårdvara kan säga. När eller om denna utveckling mot sann AI stöter på en blockad och alla dessa stora satsningar faller platt så faller också prognoserna för Nvidias vinstmarginaler. Att andra aktörer har allokerat sina produktionsled för att tillmötesgå behovet av beräkningskraft kommer vara bensin på elden. På en längre tidshorisont kommer dessa företag gå lysande, men efter en utrensning där alla som bara rider på AI-hype vågen försvunnit.

Vad som tas upp som kritik i detta youtube-klipp är vansinnigt bullish i slutändan. Nämligen orosmolnet att HW3 inte har tillräckligt med beräkningskraft för att landa en tillräckligt kapabel FSD. Att HW3, som är en över 5 år gammal arkitektur, gör det den gör idag är helt jävla otroligt. Mjukvara optimeras nu för HW4, som har 2-3 ggr mer processorkraft och en förbättrad arkitektur som i längden gör FSD till en 5-8 ggr bättre förare. I slutet av 2025 kommer HW5 med några gånger mer beräkningskraft än HW4. Om nu Tesla kunde designa en så kapabel arkitektur för 5-6 år sedan så kan man ju föreställa sig vad de kan göra idag. Alla företag som utvecklar AI har inte denna laser fokus med dedikerade chip.

Det är nog många i Teslasfären som är grymt avundsjuka på att Nvidia nu är tredje största bolaget hack i häl efter Apple. Tesla är tom omsprunget av danskarnas Novo Nordisk.

https://companiesmarketcap.com/

Sen kan man ju alltid lägga ut diverse teorier om Nvidias närstående kollaps och att Tesla har satsat på rätt häst med Optimus som kommer dominera världen om några år. Tja...har man hört det förut?
Citera
2024-06-21, 18:37
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det är nog många i Teslasfären som är grymt avundsjuka på att Nvidia nu är tredje största bolaget hack i häl efter Apple. Tesla är tom omsprunget av danskarnas Novo Nordisk.

https://companiesmarketcap.com/

Sen kan man ju alltid lägga ut diverse teorier om Nvidias närstående kollaps och att Tesla har satsat på rätt häst med Optimus som kommer dominera världen om några år. Tja...har man hört det förut?

Varför ska man vara avundsjuk på Nvidia för? Tesla köper själva Nvidias kort.

Nvidias värdering och pris just nu är den stora frågan för långsiktiga investerare.
Citera
2024-06-21, 23:48
Medlem
Citat:

Knappast, jag tycker samma sak nu som för 15 år sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in