Citat:
Ursprungligen postat av
DViking
Hur mycket har du betalat för AI?
Tesla säljer i alla fall en typ av AI (FSD), de andra verkar använda det för att optimera annonser eller något.
I slutändan måste det finnas kunder som vill betala för tjänsten. Ser lite oklart ut på många håll tycker jag.
Är bara Tesla som säljer en fysisk produkt typ till konsumenter som är byggd på AI teknik. Alla andra har svårt att få till något de kan saluföra till slutkonsumenterna.
Givetvis är Nvidias kort bra och stora drakarna kommer köpa en hel del kort genom åren. Men nvidias värdering idag är galen och matchar inte alls deras fundament och vad de bör kunna sälja till x antal kort osv.
Visst, går de in på mega stor skalning av AI compute försäljning till hela världen så börjar vi prata annat där det finns stor efterfrågan på köpa compute och använda det i stora mängder. Men i dagsläget ser det skralt ut.
Ingen tjänade riktigt stora pengar på internet heller första 10-20 åren förrens marknaden blev mogen för den. Givet kommer det gå snabbare här. Men det är ju främst bolagen som skapar en slutprodukt byggd på compute power som kommer stå för "värdet". Inte nvidia.
Så Nvidia kommer troligen när fler inser detta och pengarna inte rasar in som tänkt. Så kommer nvidia dala ordentligt. Jag har inte sett någon DD alls som stärker nvidias värdering till dessa nivåer som jag anser är hållbara men det kanske andra gjort.