2024-06-19, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Vet inte om det varit uppe i tråden men Linus Tech Tips sågar AI-hypen och Tesla får en släng av sleven.
https://youtu.be/nGIpdiQrFDU?si=kCS2EjeCDmJYzzb8&t=460

FSD förespås leda till class action (grupptalan).

Finns ju värre saker som klarar sig undan class action. Allt som borde behövas är ju en varningslapp/skylt.

Ta cigg bara, rimligen borde ju dom stämmas varje gång nån dör av dess effekter, men dom har ju sina varningar, så då är det ok.

Sen så räddar FSD dessutom liv, svårt att säga det om cigg.
Citera
2024-06-19, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Fast det intressanta är ju att det nu blev en omröstning och resultatet blev detsamma som förra gången trots att det var många år sedan. Lika många procent röstade ja denna gången.
Och denna gång kan man inte skylla på att väljarna var dåligt informerade. Det har varit så sjukt mycket information om detta denna gång att det är omöjligt att missa som aktieägare.

Jag förklarade bara argumentet för ogiltigförklarandet.
Citera
2024-06-19, 10:30
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
De som troligen kommer krasha stenhårt är nog nvidia. DD'n är inte där för dagens hype eller värdering inom 12-24 månader.

Citat:
Håller helt med, men det är off topic

Inte helt off topic, för det är en väldigt viktig differentiering. Tesla har ett väldigt specifikt ändamål och en vinstmodell utlagd, dessutom kan vi se progressionen, något som verkligen inte alla företag som köper Nvidias hårdvara kan säga. När eller om denna utveckling mot sann AI stöter på en blockad och alla dessa stora satsningar faller platt så faller också prognoserna för Nvidias vinstmarginaler. Att andra aktörer har allokerat sina produktionsled för att tillmötesgå behovet av beräkningskraft kommer vara bensin på elden. På en längre tidshorisont kommer dessa företag gå lysande, men efter en utrensning där alla som bara rider på AI-hype vågen försvunnit.

Vad som tas upp som kritik i detta youtube-klipp är vansinnigt bullish i slutändan. Nämligen orosmolnet att HW3 inte har tillräckligt med beräkningskraft för att landa en tillräckligt kapabel FSD. Att HW3, som är en över 5 år gammal arkitektur, gör det den gör idag är helt jävla otroligt. Mjukvara optimeras nu för HW4, som har 2-3 ggr mer processorkraft och en förbättrad arkitektur som i längden gör FSD till en 5-8 ggr bättre förare. I slutet av 2025 kommer HW5 med några gånger mer beräkningskraft än HW4. Om nu Tesla kunde designa en så kapabel arkitektur för 5-6 år sedan så kan man ju föreställa sig vad de kan göra idag. Alla företag som utvecklar AI har inte denna laser fokus med dedikerade chip.
Citera
2024-06-19, 20:46
Medlem
libbens avatar
Mitt inlägg om nvidia var bara en sidogrej i hela AI hypen. Jag såg aldrig något av youtubeklibben osv.

Nvidias hype värde idag är inte rimligt då de inte bygger produkterna som kommer stå för det stora värdet. De designar chip som några få jättar köper. Men värdet ligger i vad jättarna gör med chippet.

Varje stor jätte kommer troligen inte köpa 100-500k nya beräkningskort varje gång hårdvaran blir ny. Man kommer klara sig rätt långt med det man får idag inom LLM på dessa kort. Problemet de stora jättarna har är att de inte lyckas skapa en produkt att sälja till slutanvändare. Förutom en då, Tesla med FSD i bilarna och kanske med stor sannolikhet även i robotorna osv.

Någon får gärna presentera en fin DD på nvidia som förklara värderingen för enbart nvidia säljer kort eller hyr ut compute power. Som jag tolkar infon jag sett hittills och hur drakarna inte lyckas sälja något på AI ännu förutom Tesla så känns det som en ballong som kommer smälla när alla investerare/fondmanagers inser att pengarna inte rullar in som det ska.
Citera
2024-06-19, 21:24
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Mitt inlägg om nvidia var bara en sidogrej i hela AI hypen. Jag såg aldrig något av youtubeklibben osv.

Nvidias hype värde idag är inte rimligt då de inte bygger produkterna som kommer stå för det stora värdet. De designar chip som några få jättar köper. Men värdet ligger i vad jättarna gör med chippet.

Varje stor jätte kommer troligen inte köpa 100-500k nya beräkningskort varje gång hårdvaran blir ny. Man kommer klara sig rätt långt med det man får idag inom LLM på dessa kort. Problemet de stora jättarna har är att de inte lyckas skapa en produkt att sälja till slutanvändare. Förutom en då, Tesla med FSD i bilarna och kanske med stor sannolikhet även i robotorna osv.

Någon får gärna presentera en fin DD på nvidia som förklara värderingen för enbart nvidia säljer kort eller hyr ut compute power. Som jag tolkar infon jag sett hittills och hur drakarna inte lyckas sälja något på AI ännu förutom Tesla så känns det som en ballong som kommer smälla när alla investerare/fondmanagers inser att pengarna inte rullar in som det ska.

Hårdvara för AI-beräkningar byts ut för att nyare chip kan göra fler beräkningar. Det betyder att man kan skala upp utan att behöva fler kvadratmeter serverhall eller utökad strömförsörjning. Därför kommer nya generationer av beräkningskort att fortsätta sälja.

En tveklös fördel med att sälja hårdvaran för beräkningar istället för slutprodukten är att utveckling pågår även när konjunkturen vänder nedåt. Den som tror på AI kommer att investera i det som krävs för att göra beräkningarna för framtida produkter, även om deras egen försäljning faller (som Teslas).

Alla de stora techbolagen har AI i olika former i sina produktportföljer, vad menar du med att de inte lyckas skapa produkter att sälja till slutanvändare?
Senast redigerad av OldFashioned 2024-06-19 kl. 21:31.
Citera
2024-06-19, 22:12
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Hårdvara för AI-beräkningar byts ut för att nyare chip kan göra fler beräkningar. Det betyder att man kan skala upp utan att behöva fler kvadratmeter serverhall eller utökad strömförsörjning. Därför kommer nya generationer av beräkningskort att fortsätta sälja.

En tveklös fördel med att sälja hårdvaran för beräkningar istället för slutprodukten är att utveckling pågår även när konjunkturen vänder nedåt. Den som tror på AI kommer att investera i det som krävs för att göra beräkningarna för framtida produkter, även om deras egen försäljning faller (som Teslas).

Alla de stora techbolagen har AI i olika former i sina produktportföljer, vad menar du med att de inte lyckas skapa produkter att sälja till slutanvändare?

Hur mycket har du betalat för AI?

Tesla säljer i alla fall en typ av AI (FSD), de andra verkar använda det för att optimera annonser eller något.

I slutändan måste det finnas kunder som vill betala för tjänsten. Ser lite oklart ut på många håll tycker jag.
Citera
2024-06-19, 23:30
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Vad som tas upp som kritik i detta youtube-klipp är vansinnigt bullish i slutändan. Nämligen orosmolnet att HW3 inte har tillräckligt med beräkningskraft för att landa en tillräckligt kapabel FSD. Att HW3, som är en över 5 år gammal arkitektur, gör det den gör idag är helt jävla otroligt. Mjukvara optimeras nu för HW4, som har 2-3 ggr mer processorkraft och en förbättrad arkitektur som i längden gör FSD till en 5-8 ggr bättre förare. I slutet av 2025 kommer HW5 med några gånger mer beräkningskraft än HW4. Om nu Tesla kunde designa en så kapabel arkitektur för 5-6 år sedan så kan man ju föreställa sig vad de kan göra idag. Alla företag som utvecklar AI har inte denna laser fokus med dedikerade chip.
Essensen av kritiken mot Tesla i klippet var dock primärt att FSD inte kan vara 100 % säkert, eftersom verkligheten är mer komplex än vad s.k. AI (alltså ANI - artificial narrow intelligence) i gränsfallen kan klara av. Sen var bara hårdvaru-kritiken en ytterligare släng av sleven.
Citera
2024-06-20, 06:30
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking

Tesla säljer i alla fall en typ av AI (FSD), de andra verkar använda det för att optimera annonser eller något.

I slutändan måste det finnas kunder som vill betala för tjänsten. Ser lite oklart ut på många håll tycker jag.

Det är en del av ett produktpaket. Jag har betalat 0 kronor för, specifikt, en kamera, men det är en del av min mobiltelefon. Hade kameran inte varit en del hade jag inte köpt den här telefonen.

Poängen är alltså inte att AI behöver vara en separat produkt för att den ska skapa värde. Vad gäller annonsoptimering så skapar det inget värde för mig, men reklam som är bättre riktad har onekligen ett värde för den som köper reklamplats, hela Googles verksamhet har byggt på det.
Senast redigerad av OldFashioned 2024-06-20 kl. 07:15.
Citera
2024-06-20, 09:38
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Essensen av kritiken mot Tesla i klippet var dock primärt att FSD inte kan vara 100 % säkert, eftersom verkligheten är mer komplex än vad s.k. AI (alltså ANI - artificial narrow intelligence) i gränsfallen kan klara av. Sen var bara hårdvaru-kritiken en ytterligare släng av sleven.

Då de inte förklarade vart gränsen går, där AI inte kan överträffa människan, så tycker jag deras kritik var ytterligare ett klipp som bara fångade in klicks på AI-hypen. Men det är roligt när alla och deras mormor tror de minsann kan mer än de som redan åstadkommit det vi trodde var omöjligt för 10 år sedan.
Citera
2024-06-20, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Men det är roligt när alla och deras mormor tror de minsann kan mer än de som redan åstadkommit det vi trodde var omöjligt för 10 år sedan.

Eh. För 10-15 år sen tävlade alla - venture capitalists, startups, techpressen, i vem som kunde skrika högst om att helt självkörande bilar var runt hörnet.

Skulle vilja påstå att stora delar av "allmänheten" köpte detta rakt av - det stod ju i Expressen... Vet inte hur många gånger man var på fest då och nån dåre frågade mej om det är nån mening med att köpa bil när "ingen kommer behöva en om 5 år"

Förutom alla galna grejer från Elmo, t.ex.
2015: "Tesla Vehicles Will Drive Themselves in Two Years"
https://fortune.com/2015/12/21/elon-musk-interview/

"first fully autonomous Tesla by 2018, approved by 2021"
https://www.youtube.com/watch?v=ktyMmzZ6WeM

2012:
"Sergey Brin plans to have Google driverless car in the market by 2018"
http://www.driverless-future.com/?p=323

2014:
"Next-gen audi drives better than you", skulle komma 2017
https://www.carsales.com.au/editorial/details/next-gen-audi-a8-drives-better-than-you-46963/?utm_source=motoring.com.au&utm_medium=referral&ut m_campaign=decommission

Nissan: "Driverless cars coming in 2020"
https://www.forbes.com/sites/danbigman/2013/01/14/driverless-cars-coming-to-showrooms-by-2020-says-nissan-ceo-carlos-ghosn/

2015:
Ford, "autonomous vehicle on the market by 2020"
http://www.forbes.com/sites/jeanbaptiste/2015/02/05/exclusive-interview-ford-ceo-expects-fully-autonomous-cars-in-5-years/

2016:
"My friend who works in robotics estimated 2020 as an upper bound."
https://www.quora.com/When-will-self-driving-cars-be-available-to-consumers
Citera
2024-06-20, 16:59
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Eh. För 10-15 år sen tävlade alla - venture capitalists, startups, techpressen, i vem som kunde skrika högst om att helt självkörande bilar var runt hörnet.

Skulle vilja påstå att stora delar av "allmänheten" köpte detta rakt av - det stod ju i Expressen... Vet inte hur många gånger man var på fest då och nån dåre frågade mej om det är nån mening med att köpa bil när "ingen kommer behöva en om 5 år"

Förutom alla galna grejer från Elmo, t.ex.
2015: "Tesla Vehicles Will Drive Themselves in Two Years"
https://fortune.com/2015/12/21/elon-musk-interview/

"first fully autonomous Tesla by 2018, approved by 2021"
https://www.youtube.com/watch?v=ktyMmzZ6WeM

2012:
"Sergey Brin plans to have Google driverless car in the market by 2018"
http://www.driverless-future.com/?p=323

2014:
"Next-gen audi drives better than you", skulle komma 2017
https://www.carsales.com.au/editorial/details/next-gen-audi-a8-drives-better-than-you-46963/?utm_source=motoring.com.au&utm_medium=referral&ut m_campaign=decommission

Nissan: "Driverless cars coming in 2020"
https://www.forbes.com/sites/danbigman/2013/01/14/driverless-cars-coming-to-showrooms-by-2020-says-nissan-ceo-carlos-ghosn/

2015:
Ford, "autonomous vehicle on the market by 2020"
http://www.forbes.com/sites/jeanbaptiste/2015/02/05/exclusive-interview-ford-ceo-expects-fully-autonomous-cars-in-5-years/

2016:
"My friend who works in robotics estimated 2020 as an upper bound."
https://www.quora.com/When-will-self-driving-cars-be-available-to-consumers

Jaha, så då fanns det ingen tvivel men nu ligger det minst 10 år fram i tiden? I'm confused.

Konsensus bland vanligt folk idag är att det inte är möjligt med full autonomi, vad tror du den var för 10 år sedan? Jag skiter fullständigt i biltillverkares lockrop, då det inte är detsamma som vad folk tror är möjligt. Idag kan vi åtminstone se ljuset i tunneln.
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2024-06-20 kl. 17:04.
Citera
2024-06-20, 20:05
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking

Är bara Tesla som säljer en fysisk produkt typ till konsumenter som är byggd på AI teknik. Alla andra har svårt att få till något de kan saluföra till slutkonsumenterna.

Givetvis är Nvidias kort bra och stora drakarna kommer köpa en hel del kort genom åren. Men nvidias värdering idag är galen och matchar inte alls deras fundament och vad de bör kunna sälja till x antal kort osv.

Visst, går de in på mega stor skalning av AI compute försäljning till hela världen så börjar vi prata annat där det finns stor efterfrågan på köpa compute och använda det i stora mängder. Men i dagsläget ser det skralt ut.

Ingen tjänade riktigt stora pengar på internet heller första 10-20 åren förrens marknaden blev mogen för den. Givet kommer det gå snabbare här. Men det är ju främst bolagen som skapar en slutprodukt byggd på compute power som kommer stå för "värdet". Inte nvidia.

Så Nvidia kommer troligen när fler inser detta och pengarna inte rasar in som tänkt. Så kommer nvidia dala ordentligt. Jag har inte sett någon DD alls som stärker nvidias värdering till dessa nivåer som jag anser är hållbara men det kanske andra gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in