2024-06-16, 21:58
Medlem
Elon har fått sin bonus som han har avtalat och rätt till? Ja men då så? Vad är skillnaden på 10 miljoner dollar eller 500 om det faktiskt står i kontraktet? Det jag menar är att det är hans fulla rätt.
Citera
2024-06-17, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Elon har fått sin bonus som han har avtalat och rätt till? Ja men då så? Vad är skillnaden på 10 miljoner dollar eller 500 om det faktiskt står i kontraktet? Det jag menar är att det är hans fulla rätt.

Ingen bryr sig om det är 100kr eller 5000 miljarder och det var inte anledningen till att Delaware dömde paketet ogiltigt. Problemet var att Elon själv bestämde hela paketet och att det finns noll governance i styrelsen så Elon får bestämma själv hur allt utformas.

Nu är paketet åter validerat då teslas aktieägare efter att denna info kommit fram till att Elon förtjänar pengarna så detta är en ickefråga.
Citera
2024-06-17, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Om jag vill bli kunnigare frågar jag gladihatten, om jag vill bli dummare frågar jag dig. Ok? Ok!

Nu var ju exakt allt han skrev helt korrekt. Det är ni som pratar om ”det är inräknat” eller vad fan ni nu mumlar om. Finns inget ”inräknat”. Hade aktieägarna röstat emot hade teslas float reducerats med 10% värt optionspaketet.
Citera
2024-06-17, 23:05
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Jo jag vet, underligt att lägga så mycket tid på en aktie/företag man inte gillar.

Var själv väldigt skeptisk till Teslas värdering för några år sedan men ser man framåt några år nu och vad som ligger i pipeline kan nog 200+ USD helt klart motiveras.

Tesla påminner en hel del om Apple, inklusive hängivna fanboys och en intressant frontfigur. Köpte en liten post på dippen idag.

Nu tre månader senare är kursen upp 15% och börjar närma sig 200. Varit uppe mot 195 vid några tillfällen och kan helt klart bryta upp över 200 inom kort.

Hur går det för shortsen? Varit tyst rätt länge från dem nu.
Citera
2024-06-17, 23:37
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Nu tre månader senare är kursen upp 15% och börjar närma sig 200. Varit uppe mot 195 vid några tillfällen och kan helt klart bryta upp över 200 inom kort.

Hur går det för shortsen? Varit tyst rätt länge från dem nu.
Tesla är ner 25% i år så det går fint.
Citera
2024-06-18, 01:03
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Tesla är ner 25% i år så det går fint.

Jävligt bra shorts du har som ligger på plus fastän kursen är högre idag än i april då du sa att du "köpte nya".
Citera
2024-06-18, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Problemet var att Elon själv bestämde hela paketet och att det finns noll governance i styrelsen så Elon får bestämma själv hur allt utformas.

Om detta var sant varför fick Elon inte bestämma själv hur allt utformades?

Hur kan man argumentera för någonting när det bevisligen inte hände?

Det är bara att läsa domen om du inte vet vad jag pratar om.
Citera
2024-06-18, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Om detta var sant varför fick Elon inte bestämma själv hur allt utformades?

Hur kan man argumentera för någonting när det bevisligen inte hände?

Det är bara att läsa domen om du inte vet vad jag pratar om.

Har läst domen och allt det handlar om är bristande governance?
Citera
2024-06-18, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Har läst domen och allt det handlar om är bristande governance?

Precis, argumentet är förenklat att styrelsen består av elons familj, kompisar och ja-sägare som bara beslutade allt enligt Elons instruktioner utan tillräcklig information till och inflytande för aktieägarna.
Citera
2024-06-18, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Precis, argumentet är förenklat att styrelsen består av elons familj, kompisar och ja-sägare som bara beslutade allt enligt Elons instruktioner utan tillräcklig information till och inflytande för aktieägarna.

Fast det intressanta är ju att det nu blev en omröstning och resultatet blev detsamma som förra gången trots att det var många år sedan. Lika många procent röstade ja denna gången.
Och denna gång kan man inte skylla på att väljarna var dåligt informerade. Det har varit så sjukt mycket information om detta denna gång att det är omöjligt att missa som aktieägare.
Citera
2024-06-18, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Musk hade bra marginal då, kan man se fördelningen också? Antar många var nog rädda att magin kring Tesla skulle försvinna om Musks försvann. Hans största tillgång är att investerare kastar pengar på han utan att fråga.

Där var nog en hel del som tyckte det var något som redan var beslutat om och som domstolen inte hade med att göra.

Har man beslutat om en belöning om någon lyckas med något som verkar väldigt osannolikt(som dessutom ger ännu mer till aktieägarna) så vore det snarare bedrägeri att inte betala ut det.

Hade den summan varit uppe för sig själv, utan historien bakom, så hade jag tyckt det var för stor summa. Men som det var stödde jag den 100%.

(Sen att min lilla pyttepost i Tesla är ointressant i sammanhanget är en annan sak)
Citera
2024-06-18, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Där var nog en hel del som tyckte det var något som redan var beslutat om och som domstolen inte hade med att göra.

Har man beslutat om en belöning om någon lyckas med något som verkar väldigt osannolikt(som dessutom ger ännu mer till aktieägarna) så vore det snarare bedrägeri att inte betala ut det.

Hade den summan varit uppe för sig själv, utan historien bakom, så hade jag tyckt det var för stor summa. Men som det var stödde jag den 100%.

(Sen att min lilla pyttepost i Tesla är ointressant i sammanhanget är en annan sak)

Ja som aktieägare får man se det från sitt eget perspektiv också. Vad det handlade om var hur musk hade presterat under en viss tidsperiod. Han ökade väl värdet på folks aktier med 1000% eller nåt sånt.
Om man som aktieägare då röstar nej till ersättningen så är det något fel på en tycker jag.

Lite som att säga att jag vill inte betala min anställde en fet lön på 100 000 i månaden trots att han drar in en miljon per månad till företaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in