Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-26, 21:48
  #20293
Medlem
The-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blibbe
Vision only är rätt väg. All information som behövs finns kan hämtas via kamerorna. Kan du förklara varför det tillvägagångssättet inte kommer fungera?

Hårdvaran är inte tillräckligt pålitlig kanske?.
Jag vet inte om det är billigare att kompensera med sensorer, Lidar, eller något annat än att investera i dyrare kameror. Men uppenbarligen är det inte vara mjukvarufel när Tesla fortfarande inte kan se tåg, parkerade lastbilar eller skilja löv från regn.

Nu är jag ju ingen expert på kameror, sensorer osv men den här typen av problem har funnits snart 10 år och bör vara åtgärdat om det enbart var mjukvaran.
Citera
2024-05-26, 22:09
  #20294
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Jag får göra det idag. Det kallas övningskörning.

Vad gäller självkörande bilar så är det ju inte människan som framför fordonet.

Lagstiftningen är glasklar i dag vad gäller ansvar för framförande av fordon. Den lagstiftningen måste skrivas om.
Citera
2024-05-26, 23:22
  #20295
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-9
Meanwhile i verkligheten:

Summon Telsa function drives directly into a parked Semi.

https://www.reddit.com/r/TeslaModel3..._while_it_was/
Hehe precis. Hade jag gått till Tesla och sagt att jag vill ha en självkörande bil (som exempelvis gör det jag skrev i förra inlägget) hade jag gått tomhänt därifrån. De hade kanske försäkrat mig om att tekniken är på väg och att jag kan komma tillbaka nästa år. Sen när jag kommer nästa år hade samma sak hänt igen, sen samma sak året därpå, och året efter, osv i ganska många år framöver. Alltså jag hade tyckt det var väldigt kul om det fanns fullt fungerande självkörande bilar men man måste ju vara realistisk och inse att det kommer dröja länge innan vi har dem. Det är detta vissa anhängare som har gift sig med aktien missar att inse (vilket även kommer att drabba dem ekonomiskt om de är investerade).
Citera
2024-05-27, 06:24
  #20296
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Lagstiftningen är glasklar i dag vad gäller ansvar för framförande av fordon. Den lagstiftningen måste skrivas om.


Jovisst, det måste den och det kommer den.
Citera
2024-05-27, 09:14
  #20297
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-9
Hårdvaran är inte tillräckligt pålitlig kanske?.
Jag vet inte om det är billigare att kompensera med sensorer, Lidar, eller något annat än att investera i dyrare kameror. Men uppenbarligen är det inte vara mjukvarufel när Tesla fortfarande inte kan se tåg, parkerade lastbilar eller skilja löv från regn.

Nu är jag ju ingen expert på kameror, sensorer osv men den här typen av problem har funnits snart 10 år och bör vara åtgärdat om det enbart var mjukvaran.
Varför funkar inte vision only approachen?
"Hårdvaran är inte tillräckligt pålitlig kanske"
Vi pratar om tekniken i sig inte om nuvarande hårdvara.
Varför skulle det inte funka med kameror + AI ?
__________________
Senast redigerad av blibbe 2024-05-27 kl. 09:21.
Citera
2024-05-27, 09:29
  #20298
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Ok ska gå och köpa en självkörande Tesla imorn då. Behöver nämligen lite grejer från en stuga som ligger vid en strand 14 mil härifrån. Jobbig skogsväg fram till stranden med som jag slipper köra själv nu då, vad skönt. Då ska jag bara be min vän att lasta in sakerna i bilen och sen skicka hem bilen igen ju. Perfekt, detta är ju jättesmidigt. Konstigt nog har jag inte sett en enda självkörande bil i trafik än.

Inte undra på att du är så kass på trading när du resonerar för att få verkligheten att passa dig istället för tvärt om.

Man kollar på marknadsvärdet och hur mycket Tesla kan kapitalisera på det när de börjar producera robo-taxis. De behöver inte kunna köra i utkanten av världen då de inte kan tillverka 100 miljoner bilar på en dag. Det börjar i städer där FSD är fullt tränad för att klara av att köra utan ingripanden. Samtidigt så tränas FSD närmare och närmare en gräns där det absolut inte finns några okända situationer kvar.

Du är kass.
__________________
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2024-05-27 kl. 09:36.
Citera
2024-05-27, 10:07
  #20299
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Inte undra på att du är så kass på trading när du resonerar för att få verkligheten att passa dig istället för tvärt om.

Man kollar på marknadsvärdet och hur mycket Tesla kan kapitalisera på det när de börjar producera robo-taxis. De behöver inte kunna köra i utkanten av världen då de inte kan tillverka 100 miljoner bilar på en dag. Det börjar i städer där FSD är fullt tränad för att klara av att köra utan ingripanden. Samtidigt så tränas FSD närmare och närmare en gräns där det absolut inte finns några okända situationer kvar.

Du är kass.
Så jag kan inte köpa en självkörande bil alltså. Då ljög du, som vanligt. Om jag är kass finns inga ord för hur värdelös du är 😂
Citera
2024-05-27, 11:19
  #20300
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Inte undra på att du är så kass på trading när du resonerar för att få verkligheten att passa dig istället för tvärt om.
Hahha det är exakt detta DU gör ju! Snacka om att vara verklighetsfrånvänd 🤣 Du vill att Tesla ska vara en bra investering men verkligheten säger något annat. Hur mycket back ligger du i år pga att du inte investerar i hur världen ser ut men efter hur du hoppas och vill att den ska vara?😄
Citera
2024-05-27, 11:42
  #20301
Medlem
The-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blibbe
Varför funkar inte vision only approachen?
"Hårdvaran är inte tillräckligt pålitlig kanske"
Vi pratar om tekniken i sig inte om nuvarande hårdvara.
Varför skulle det inte funka med kameror + AI ?

Jo vi pratar om Teslas bilar med deras nuvarande hårdvara klarar av vision only. Eller ska alla köpa nya kameror alt nya bilar som är mkt dyrare när fsd äntligen fungerar? Jag förstår inte riktigt hur du tänker nu.

Det är säkert görbart med vision only. Det intressanta är väl om det är görbart delvis med Teslas hårdvara och delvis för en rimlig kostnad framgent.
Citera
2024-05-27, 11:47
  #20302
Medlem
The-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Inte undra på att du är så kass på trading när du resonerar för att få verkligheten att passa dig istället för tvärt om.

Man kollar på marknadsvärdet och hur mycket Tesla kan kapitalisera på det när de börjar producera robo-taxis. De behöver inte kunna köra i utkanten av världen då de inte kan tillverka 100 miljoner bilar på en dag. Det börjar i städer där FSD är fullt tränad för att klara av att köra utan ingripanden. Samtidigt så tränas FSD närmare och närmare en gräns där det absolut inte finns några okända situationer kvar.

Du är kass.

Om värdet kommer när de börjar producera robotaxis så är Tesla en dålig investering för alla över 40. Förutsatt att man investerar till sig själv och inte sina barn eller dylikt då.
Citera
2024-05-27, 11:49
  #20303
Medlem
The-9s avatar
Mer och mer desperata och absurda sätt att pumpa upp aktien på. Undra när den här kmr. Nästa år kanske?

https://interestingengineering.com/i...-supercomputer
Citera
2024-05-27, 12:10
  #20304
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-9
Mer och mer desperata och absurda sätt att pumpa upp aktien på. Undra när den här kmr. Nästa år kanske?

https://interestingengineering.com/i...-supercomputer

Och hur exakt pumpar man aktien i ett privat företag som inte handlas på marknaden?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback