2022-12-29, 14:08
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Nej jag har ägt negativt antal tesla aktier så min conviction har ju varit att aktien ska ner? Varför skulle jag vara positiv till bolaget om jag trott att aktien ska ner. Har bara varit bullish senaste 2 dagarna och handlar lite bull cert fram och tillbaka.

Du är ett perfekt exempel på retailmentalitet. Mest bullish på toppen och blir mer och mer bearish ju lägee kursen faller. Noll rimlighet men samma sak varje gång

Du verkar ha problem med din egen inre kompass och projicerar det på mig. Det ändrar ingenting, och för mig är det tydligt att marknaden skall ner i närtid och jag har väntat in det sen flera månader tillbaka. Jag tar inte långa positioner i en bear market och jag kortar framför allt stora index. Att det skapar lite inre konflikter hos dig att jag börjar agera på en plan som jag haft i flera månader låter mest som ett 'you problem', för det är mest komiskt att du avstår från att tjäna pengar för att du tvivlar på nedgång, bara för att jag tror på den.
Citera
2022-12-29, 14:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Ni som inte har råd med vare sig en Tesla eller en Audi "trortycker" ofta att M3/S är dussinbilar för att "space man bad". Så då måste man förklara för dig att den ide du fått av dina förmyndare att Elon Musk är lite som Adolf Hitler helt oavsett inte påverkar dessa bilar.

Teslas bilar är helt enkelt väldigt mycket bättre. I synnerhet ställt mot vad de kostar att producera, men det är en värde/$ som såklart minskar tack vare höga marginaler (men som är det relevanta måttet i en tråd om TSLA).

Bilmarknaden har alltid haft ett stort gubbigt segment bönder som köper märken och markandsföring snarare än köper bilar, så det kan såklart påverka Tesla att du och dina kompisar fnissar om de paralleller ni läser om i morgontidningen mellan det Musk gör och WW2. Men igen: det påverkar då inte bilarna eller verkligheten, det påverkar (eventuellt) hur många bilar som säljs.

Tesla har slagit sig in med en helt unik approach till marknadsföring. De har som enda aktör inte ens betalat för obligatorisk reklam från amerikansk politik. Detta är ju en strategi som funkat riktigt bra i medvind. Nu har vi en period av motvind och du sitter och tänker "space man bad", just på grund av att de inte köpte dina informationskanaler. Så närmaste åren får vi se hur det fungerar i motvind, och sedan kanske vi kan summera det hela om 3-4 år.

Men detta är, igen, ingenting som påverkar bilarna som de facto kör idag. Det gör inte magiskt att någon konkurrerande modell kommer i närheten av värde/$.
Tesla är fyllda med billiga delar bla Forddelar och har levt på subventioner bland annat har långpannade svenska politiker öst 70.000 kr per såld bil till Tesla.
Utan klimathysterin hade inte skitbolaget existerat. FSD dravlet som alla långpannor härjade om som nästa pengamaskin för Tesla, visade sig vara den tekniska återvändsgränd som valfri somalie kunde räkna ut.
Tesla skall fortsätta ned.
Citera
2022-12-29, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Tesla är fyllda med billiga delar bla Forddelar
Jag fattar att det är ditt förvirrade huvud som flyttar målstolparna, snarare än något du gör med flit. Men det som diskuterades var bilarna som helhet. Som är helt överlägsna de där andra bilarna i samma klass som du inte heller har råd med.

Detaljer är i den kontexten helt ointressanta.
Citera
2022-12-29, 14:45
Medlem
KJosefs avatar
Att prata om värde per dollar gör inte att man kommer runt det faktum att Tesla säljer premiumbilar och att detta är en väldigt begränsad marknad. För att Tesla ska kunna infria sina löften om evig tillväxt behöver man vara i princip den enda aktören på lyxbilsmarknaden alternativt sänka sina priser och därmed också sina marginaler. Det föregående är osannolikt och det senare kommer att sänka aktien.

Man kan vara Porsche och sälja få bilar med höga marginaler eller så kan man vara Toyota och sälja många bilar med låga marginaler men det man inte kommer komma undan med någon längre tid är att ha Toyotas volymer med Porsches marginaler.
Citera
2022-12-29, 14:51
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Att prata om värde per dollar gör inte att man kommer runt det faktum att Tesla säljer premiumbilar och att detta är en väldigt begränsad marknad. För att Tesla ska kunna infria sina löften om evig tillväxt behöver man vara i princip den enda aktören på lyxbilsmarknaden alternativt sänka sina priser och därmed också sina marginaler. Det föregående är osannolikt och det senare kommer att sänka aktien.

Man kan vara Porsche och sälja få bilar med höga marginaler eller så kan man vara Toyota och sälja många bilar med låga marginaler men det man inte kommer komma undan med någon längre tid är att ha Toyotas volymer med Porsches marginaler.

Man kommer inte heller ifrån att BEV-marknaden expanderar stadigt och att Tesla har lägst produktionskostnad i förhållande till kvalitet.
Citera
2022-12-29, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Man kommer inte heller ifrån att BEV-marknaden expanderar stadigt och att Tesla har lägst produktionskostnad i förhållande till kvalitet.

låter subjektivt. BYD har ju betydligt lägre produktionskostnad än tesla
Citera
2022-12-29, 15:14
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
låter subjektivt. BYD har ju betydligt lägre produktionskostnad än tesla

Du behöver inte visa din retardation vid varje givet tillfälle. Nu nämndes fyra saker. Porsche, Toyota, BEV's och kvalitet.
Citera
2022-12-29, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Du behöver inte visa din retardation vid varje givet tillfälle. Nu nämndes fyra saker. Porsche, Toyota, BEV's och kvalitet.

Jaha, tesla har väl sämst kvalitet av samtliga av dessa enligt typ alla mätningar? Du är tämligen aggressiv. Var lite glad nu när du gått från tesla bull till bear över natten
Citera
2022-12-29, 16:46
Citat:
Ni som inte har råd med vare sig en Tesla eller en Audi "trortycker" ofta att M3/S är dussinbilar för att "space man bad". Så då måste man förklara för dig att den ide du fått av dina förmyndare att Elon Musk är lite som Adolf Hitler helt oavsett inte påverkar dessa bilar.

Teslas bilar är helt enkelt väldigt mycket bättre. I synnerhet ställt mot vad de kostar att producera, men det är en värde/$ som såklart minskar tack vare höga marginaler (men som är det relevanta måttet i en tråd om TSLA).

Bilmarknaden har alltid haft ett stort gubbigt segment bönder som köper märken och markandsföring snarare än köper bilar, så det kan såklart påverka Tesla att du och dina kompisar fnissar om de paralleller ni läser om i morgontidningen mellan det Musk gör och WW2. Men igen: det påverkar då inte bilarna eller verkligheten, det påverkar (eventuellt) hur många bilar som säljs.

Tesla har slagit sig in med en helt unik approach till marknadsföring. De har som enda aktör inte ens betalat för obligatorisk reklam från amerikansk politik. Detta är ju en strategi som funkat riktigt bra i medvind. Nu har vi en period av motvind och du sitter och tänker "space man bad", just på grund av att de inte köpte dina informationskanaler. Så närmaste åren får vi se hur det fungerar i motvind, och sedan kanske vi kan summera det hela om 3-4 år.

Men detta är, igen, ingenting som påverkar bilarna som de facto kör idag. Det gör inte magiskt att någon konkurrerande modell kommer i närheten av värde/$.

Ändå kör jag två dieselbilar som är köpta nya kontant Skulle kunna åka iväg imorgon och köpa en Tesla kontant om jag ville så var du inte orolig för det ekonomiska vaddet gäller mig.
Men när jag har sett och hört folk som kör Tesla de klagar över hur fattig bilen är och att såna enkla saker som ratten går sönder i en nästan ny bil och att batteriet gick sönder i en ny bil och där Tesla vägrade betala så kan man ju faktiskt fundera hur bra detta bilmärke är.

Jag lägger nog slantarna på en äkta premium bil än på en Tesla. Ungdefär som jag aldrig skulle köpa en ny Iphånne för det är en viss sortsfolk som vill framhäva de har pengar. Men istället blir det totalt motsatt effekt.

Men ja vi får ju som sagt se de närmaste åren hur det går för Tesla som bolag och bilmärke
Kör du en sådan fin kvalitetsbil lille Sebastian och var inte så orolig för oss andra och våran ekonomi. Du låter precis som en från Fingerprint sekten som försvarar en bil som faktiskt aldrig kommer i närheten av BMW eller Audi.
Senast redigerad av Jannika.Jansson 2022-12-29 kl. 16:49.
Citera
2022-12-29, 17:38
Medlem
Citat:
Jaha, tesla har väl sämst kvalitet av samtliga av dessa enligt typ alla mätningar?
Rimligen menar han kvalitet i bredare kontext än hur karossen sitter ihop. Vilket är en nobrainer; det blir sjukt svårt för någon att komma ifatt Tesla på den punkten, och vad gäller legacy-tillverkare får det nog beskrivas som mer eller mindre omöjligt.

Att Teslas karosser lidit av en anmärkningsvärd % måndagsexemplar är det nog ingen som ifrågasätter.
Citera
2022-12-29, 17:56
Medlem
Citat:
Rimligen menar han kvalitet i bredare kontext än hur karossen sitter ihop. Vilket är en nobrainer; det blir sjukt svårt för någon att komma ifatt Tesla på den punkten, och vad gäller legacy-tillverkare får det nog beskrivas som mer eller mindre omöjligt.

Att Teslas karosser lidit av en anmärkningsvärd % måndagsexemplar är det nog ingen som ifrågasätter.

Ja de är sant, och väldigt subjektivt vad anses kvalitet imo. Beror på vem man frågar och va de värderar i en bil.
Citera
2022-12-29, 17:57
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:

Jag menar faktiskt rent generellt, då Teslas nyare produktion kommit långt på kort tid. Och jag sa i förhållande till tillverkningskostnad. Men även riktigt bra dagar har man ju gränser för vilka dumheter man vill bemöta och jag vet när folk mest är ute efter att provocera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in