2019-06-16, 21:14
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Återkom när du provat leva med en elbil.

Läs t ex denna artikel om Audi E-Tron. https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10157522573467848&id=34862371 7847

Med en Tesla slipper du sånt. Är så otroligt smidigt.

Dvs om elbilen nu verkligen slår igenom så kommer Tesla vinna. Alla kanske inte förstår men tillräckligt många.

Jag behöver inte leva med en elbil för att veta att ett företag behöver göra vinst.

Tiden får visa. Det är många stora aktörer på marknaden som inte kommer stå vid sidan om när det sker som f.ö satsar stora pengar idag dom med även om det hamnar lite i skymundan med tesla yran.
Senast redigerad av Bbobi 2019-06-16 kl. 21:17.
Citera
2019-06-16, 21:30
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ja jag välkomnar alla. Jag köper de bilar jag helst vill ha. Förr stod det BMW på dem. Nu står det Tesla. Vad som står i framtiden vet jag inte. Hoppas väl i hemlighet på BMW men det verkar gå riktigt trögt.

Jo jo men åter igen handlar den här forumdelen om aktien. Alltså företaget, dess lönsamhet, framtidsutiker osv ur en investerares synpunkt, inte bilköpares. Köparen skiter ju i det så länge han får vad han ville.

VW håller på att sätta upp sin batterifabrik efter en 900 miljoner euro investering i en batteritillverkare och deras elbil som kommer ut 2020 har upp till 550km räckvidd. Dom håller även på och ska sätta upp 35 000 stolpar.

Visst anser många att det är tråkiga bilar dom gör men dom sålde 11 miljoner bilar 2018. Alla nördar inte ner sig så långt i sitt bilval. Bra bil bra pris bra finansiering bra med stolpar, då får dom kunder.
Senast redigerad av Bbobi 2019-06-16 kl. 21:33.
Citera
2019-06-16, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Jo jo men åter igen handlar den här forumdelen om aktien. Alltså företaget, dess lönsamhet, framtidsutiker osv ur en investerares synpunkt, inte bilköpares. Köparen skiter ju i det så länge han får vad han ville.

VW håller på att sätta upp sin batterifabrik efter en 900 miljoner euro investering i en batteritillverkare och deras elbil som kommer ut 2020 har upp till 550km räckvidd. Dom håller även på och ska sätta upp 35 000 stolpar.

Visst anser många att det är tråkiga bilar dom gör men dom sålde 11 miljoner bilar 2018. Alla nördar inte ner sig så långt i sitt bilval. Bra bil bra pris bra finansiering bra med stolpar, då får dom kunder.

Min poäng var att det går rejält trögt för t ex BMW. Teslas försprång växer snarare än krymper. Det är bra för aktien.
Citera
2019-06-16, 23:48
Medlem
Citat:
Vad fan snackar du om? Jag snackar smartphone! Elbilen är lika revolutionerande som en smartphone. Mobiltelefoner hade funnits i årtionden innan Apple släppte iPhone.

Elbilen hade funnits sedan sekelskiftet innan tesla släppte sin version precis som när nokia gjorde mobiltelefonen till tillgänglig teknik.
Sen fick man svårt när konkurrensen hårdnade.
Citera
2019-06-16, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Apple var ett litet skitföretag innan Iphonen. Nokia var ett oerhört mycket större företag. Nokia samarbetade dessutom med Microsoft. Microsoft var ännu mer gigantiska jämfört med Apple och hade också lång jävla erfarenhet av persondatorer. Trots detta blev båda giganterna helt omkörda.

Apple sysslade med persondatorer. Nokia sysslade med en massa skit vara det mesta inte var konsumentprylar.
Citera
2019-06-17, 07:30
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Du får nog se. Om 5 år köper nog nästan ingen bensin eller dieselbil.
Det svenska elmätet går mot effektbrist. Redan idag hindras företag från att expandera.
Om 5 år så kommer problemen bara betydligt större. Ett antal timmars större elavbrott upprepade gånger vintertid så är elbilsfanatikerna botade.

Men Tesla är redan bortsålda vid det laget Då förtroendet och pengarna är borta om 5 år.
Citera
2019-06-17, 10:34
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Återkom när du provat leva med en elbil.

Läs t ex denna artikel om Audi E-Tron. https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10157522573467848&id=34862371 7847

Med en Tesla slipper du sånt. Är så otroligt smidigt.

Dvs om elbilen nu verkligen slår igenom så kommer Tesla vinna. Alla kanske inte förstår men tillräckligt många.

Jag håller med om att Teslas laddnätverk idag är bättre än övriga alternativ. Övriga laddnätverk har dock en stor fördel - de flesta biltillverkare är samlade kring en standard (Type 2 och CCS). Biltillverkare och andra operatörer har möjlighet att bygga ett enormt nätverk. Eftersom de kommer vara så många fler elbilar som inte är Tesla, än som är Tesla, kommer vi få se många projekt som ex Ionity. Laddnätverken är dessutom idag i sin linda och ganska omogna. Saker som (höga) straffavgifter vid blockerande av laddplats när laddning inte sker kommer snart att vara standard.
Citera
2019-06-17, 11:00
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Effektbrist handlar inte så mycket om elbilar som oinsatta tror.
Ingen har påstått att effektproblemen orsakas primärt av elbilar.
Däremot kommer elbilarna drabbas av den, inklusive Tesla.
Tveksamt om det kommer ha det minsta påverkan på Teslas aktie dock.
Citera
2019-06-17, 11:01
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Jag håller med om att Teslas laddnätverk idag är bättre än övriga alternativ. Övriga laddnätverk har dock en stor fördel - de flesta biltillverkare är samlade kring en standard (Type 2 och CCS). Biltillverkare och andra operatörer har möjlighet att bygga ett enormt nätverk. Eftersom de kommer vara så många fler elbilar som inte är Tesla, än som är Tesla, kommer vi få se många projekt som ex Ionity. Laddnätverken är dessutom idag i sin linda och ganska omogna. Saker som (höga) straffavgifter vid blockerande av laddplats när laddning inte sker kommer snart att vara standard.
Beta-Max var den bästa videobandspelaren, den blev dock inte standard och försvann.
Citera
2019-06-17, 11:03
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Beta-Max var den bästa videobandspelaren, den blev dock inte standard och försvann.

Så du menar att Teslas Superchargernätverk kommer att gå under och Tesla får gå över till Type 2 + CCS? Annars förstår jag inte din liknelse.
Citera
2019-06-17, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Så du menar att Teslas Superchargernätverk kommer att gå under och Tesla får gå över till Type 2 + CCS? Annars förstår jag inte din liknelse.

Tesla kommer sälja av sitt etablerade laddstolpenät för Elon Musk ska finansiera sina marsresor. Elon vill inte vara elbilsproducent. Han ville bara introducera den moderna elbilen på marknaden. Sen cashar han ut och det blir som när Jobs gick bort.
Om inte pengarna tar slut innan dess.
Citera
2019-06-17, 14:37
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Tesla kommer sälja av sitt etablerade laddstolpenät för Elon Musk ska finansiera sina marsresor. Elon vill inte vara elbilsproducent. Han ville bara introducera den moderna elbilen på marknaden. Sen cashar han ut och det blir som när Jobs gick bort.
Om inte pengarna tar slut innan dess.

Vem ska köpa det? De har ju en egen typ av laddkontakt, så det är ju bara Teslor som kan ladda där..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in