2024-03-03, 09:25
  #17917
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Hört talas om deformationszoner?

Hade jag fått välja mellan att sitta i Cybertrucken eller Dodgen hade jag valt sistnämnda direkt, speciellt med facit i hand.

1. - Jag hade valt Cybertrucken eftersom den och dess exoskeleton av rostfritt håller i minst 150 år och kan ärvas i generationer. Bara slitdelar byts ut eftersom. nyare och bättre motorer, stolar, däck, lager, software, hardware etc. Kan ärvas i generationer. Dodgen skrotas efter 15-25 år och måste nytillverkas. (miljövidrigt) Rostfritt är här för att stanna. Kanske inte 1,8 mm som i CTs bildörrar som stoppar 75% av alla sidokrokar men kan vara tunnare.- Barn och barnbarn slipper bli låneslavar hos bankirerna. Dessutom målas inte rostfritt. Bara där är en gigantisk besparing i kostnader för kunden och miljön. Bara målningsanläggningen på en bilfabrik kostar många miljarder. Rationalisera bort detta. Det är inte billigare med rostande färgglad plåt för kunden. Den tiden är passé. För att ha en Dodge i 150 år i en släkt innebär att du måste köpa 4-5 st nya. Banklånen hopar sig. Låneslaveri.

2. - Ford har köpt en Cybertruck i hemlighet för 250 000 dollar på "svarta marknaden" för att plocka ner den i bitar. Musk svarade generöst med att skicka ritningen och manualen på det nya 48 volt systemet till Ford. Trevligt av Musk.

3. - Såg den kinesiska kvinnliga CEO för Kinas största EV-tillverkare BYD som sa att de biltillverkare i USA som kastar in handduken inom EV kommer att dö och det sannolikaste i USA är att Tesla ensamma blir kvar. Hon spekulerade även i ett samarbete med Tesla och BYD och inte konkurrens. Framtiden ser mycket ljus ut för Tesla. Alla andra är redan på efterkälken och det vet dom.

för övrigt
Såg ett reportage från Amazons Rivian och de har inte heller något fack och många som jobbar där var missnöjda med extremt låga löner (22 dollar) och berättade hade de hade 30 dollar av Mitsubishi för över 10 år sedan i samma fabrik och nu sämre arbetsförhållanden förhållanden med olyckor mm. Underligt att LO är så maniskt fixerade av att stalka just Tesla där ingen klagar på nånting. - Tvärtom. LOs styrelse har tydligen någon sekteristisk psykisk diagnos. Men i Stockholm är det fashion och modernt att bajsa på Elon Musk utan att själv begripa varför.
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2024-03-03 kl. 10:24.
Citera
2024-03-03, 09:35
  #17918
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Hört talas om deformationszoner?

Hade jag fått välja mellan att sitta i Cybertrucken eller Dodgen hade jag valt sistnämnda direkt, speciellt med facit i hand.
Det borde inte vara tillåtet med chassit som CT har.
Extremfallet - En kollision mellan 2 st CT kommer ingen av de inblandade levande ifrån.
Citera
2024-03-03, 09:42
  #17919
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
2. - Ford har köpt en Cybertruck i hemlighet för 250 000 dollar på "svarta marknaden" för att plocka ner den i bitar. Musk svarade med att skicka ritningen och manualen på det nya 48 volt systemet till Ford. Trevligt av Musk.
Det här sker mellan alla tillverkare av alla produkter hela tiden. Man köper och kör reverse engineering och tillgodogör sig så mycket som möjligt av konkurrenternas lösningar. Bara Elon som försöker göra en marknadsföringsgrej av det dock
Citera
2024-03-03, 09:46
  #17920
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Det här sker mellan alla tillverkare av alla produkter hela tiden. Man köper och kör reverse engineering och tillgodogör sig så mycket som möjligt av konkurrenternas lösningar. Bara Elon som försöker göra en marknadsföringsgrej av det dock

Leta fel på Musk är ju också en modern hobby många har. Att andra slaktar konkurrenternas bilar visste alla redan innan. Tesla har även gett alla andra amerikanska biltillverkare access till deras laddstationer så de lever redan på "nåder" av Tesla. - Du konstaterar att när Musk/Tesla är hygglig så är han ändå ett bakslugt svin med onda avsikter? Är det din världsbild? Likt Familjen Bonniers DNs - Musk visste exakt att Ford vill studera 48 volts systemet och drive by wire och gav dom istället ritningarna. - Får man inte vara hygglig? Detta är ingen "marknadsföringsgimmick" Tesla gör inte reklam. De har ingen reklamavdelning. Musk har inte berättat detta för någon ens. Han bara gjorde det.
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2024-03-03 kl. 10:27.
Citera
2024-03-03, 09:51
  #17921
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Det borde inte vara tillåtet med chassit som CT har.
Extremfallet - En kollision mellan 2 st CT kommer ingen av de inblandade levande ifrån.

Bestämmer du sånt? Är du åklagare, domare och jury inom detta expertområdet? - Amazing.
Kan vi få din autograf?
¨
Ska vi inte förbjuda bussar, betonggrisar, långtradare, sopbilar, stolpar och traktorer på gatorna på
samma gång och alla dessa träd? Anta att en cyklist blir överkörd av en Dodge eller en CT. Menar du att det är skillnad?
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2024-03-03 kl. 10:39.
Citera
2024-03-03, 11:03
  #17922
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Bestämmer du sånt? Är du åklagare, domare och jury inom detta expertområdet? - Amazing.
Kan vi få din autograf?
¨
Ska vi inte förbjuda bussar, betonggrisar, långtradare, sopbilar, stolpar och traktorer på gatorna på
samma gång och alla dessa träd? Anta att en cyklist blir överkörd av en Dodge eller en CT. Menar du att det är skillnad?

Är du verkligen såhär dum i huvudet på riktigt eller är det någon form av Flashback-rollspel? Varför tror du att det är krav på deformationszoner på bilar? För att det är roligt att tillverka dem?
Citera
2024-03-03, 11:21
  #17923
Medlem
srsbizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Är du verkligen såhär dum i huvudet på riktigt eller är det någon form av Flashback-rollspel? Varför tror du att det är krav på deformationszoner på bilar? För att det är roligt att tillverka dem?

Glöm inte att inom 5 år när alla andra tillverkare har gått i konkurs, försäkringsbolagen kräver FSD som bara Tesla har behövs det inga deformationszoner. Kommer aldrig bli en krock överhuvudtaget.
Citera
2024-03-03, 11:45
  #17924
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srsbiz
Glöm inte att inom 5 år när alla andra tillverkare har gått i konkurs, försäkringsbolagen kräver FSD som bara Tesla har behövs det inga deformationszoner. Kommer aldrig bli en krock överhuvudtaget.

Ja det är klart att om fem år när Tesla har monopol på hela den globala bilmarknaden och alla FSD-lösa bilar förbjuds så situationen en annan, men det är om fem år det.
Citera
2024-03-03, 11:53
  #17925
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Ska vi inte förbjuda bussar, betonggrisar, långtradare, sopbilar, stolpar och traktorer på gatorna på
samma gång och alla dessa träd? Anta att en cyklist blir överkörd av en Dodge eller en CT. Menar du att det är skillnad?

En "truck" har ingen front där cyklister och fotgängare rullar över huven utan de mosas direkt om det går för fort. Bara det en anledning att ändra reglerna för den här typen av stridsvagnar som man kallar för Pick.ups. Sikten är urusel. Många fall i U.S. där föräldrar rullat sina stridsvagnar över sina egna barn på garageinfarterna.

Av samma anledning kommer CT inte att bli tillåten i EU, om man inte bygger om den. Bl.a. så får inte stötfångare och huven vara stela utan ska ge efter vid en krock med fotgängare , vilket då alltså minskar risken för skador för en helt oskyddad trafikant.

Vad som händer vid en stor krock med en CT och något annat fordon inblandat är självklart. Kraften kommer att fortplanta sig genom den styva stötfångaren/huven och mosa föraren och alla andra.

Din okunskap om detta inger inget förtroende
__________________
Senast redigerad av Upplyften 2024-03-03 kl. 11:59.
Citera
2024-03-03, 12:40
  #17926
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Är du verkligen såhär dum i huvudet på riktigt eller är det någon form av Flashback-rollspel? Varför tror du att det är krav på deformationszoner på bilar? För att det är roligt att tillverka dem?

Man måste ju låta dum i huvudet ibland för att få folk att förstå hur dumt deras resonemang är. Är man dessutom någon som bara hittar negativt och aldrig något positivt om ett företag som har lyckats med det omöjliga att bli bäst i världen på produktion så är man inte en intelligent person, och skall man kritisera intellektet på de som ger Tesla credit för vad de lyckats göra så kämpar man minst sagt i lite motvind.
Citera
2024-03-03, 13:21
  #17927
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Ditt dammsugande i extremistiska vänsterkällor som du ständigt hänvisar tilll är ju bara för mycket. Senast en uppenbar youtube-psykopat och nu... "The Verge". Vad kommer härnäst? EXPO och Robert Aschbergh? Haha fyfan .

The Verge reviews:

Left leaning answers to everything
I want to echo the "political" comments... I see NO objectivity on the few times I stumbled onto The Verge. Strong left leaning. They shoot at Joe Rogan, Elon Musk, and others.


I wish I could exclude their website from my searches

Date of experience: February 03, 2024

"Politically biased and arbitrarily…
Politically biased and arbitrarily close comment section when they want to silence voice. I was a long time reader since Engadget years. Now I never want to visit verge.com

Date of experience: March 30, 2021"

"Triggered journo majors
I looked up a subject on google and landed on this site, theverge.com
When I started to comment, I got an alert that I was banned from this site (!)
Huh? I don't even remember ever going there. But it's run by vox, which is a far-left website, so I must've offended some snowflake who can't stand opposing viewpoints. No loss. But when investigating this site on google I notice they spend a fortune trying to get clicks. The whole first page of articles was theverge.com. Pretty lame."

Är det för att dom är judar?
(FB) Elon Musk stämmer Open AI!
Citera
2024-03-03, 13:21
  #17928
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Man måste ju låta dum i huvudet ibland för att få folk att förstå hur dumt deras resonemang är. Är man dessutom någon som bara hittar negativt och aldrig något positivt om ett företag som har lyckats med det omöjliga att bli bäst i världen på produktion så är man inte en intelligent person, och skall man kritisera intellektet på de som ger Tesla credit för vad de lyckats göra så kämpar man minst sagt i lite motvind.

Okej, men det finns ju mycket bra Tesla har gjort. Som många här hat konstaterat. Har du i någon inlägg hävdat att något Tesla gör är något annat än fantastiskt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in