Citat:
Jag är ingen "hater" på tesla, och jag jobbar med AI själv. Visst ser jag en hel del svårigheter, men jag e helt klart possetiv i de långa loppet på AI. Vi KOMMER ha självkörande bilar, frågan är bara när.
Men vad du gör här, enligt mig, är att missa oppertunitycost. Som du själv säger "vist kan den svänga upp och ner 50%"
Låt oss säga att om 2 år hittar du en ännu bättre investering, en Tesla i 2010, eller tidig amazon. Då vill du ju kunna byta position i ett bolag utan att göra en förlust på 50%.
Går man in i en aktie med så hög volatilitet så MÅSTE man hålla for the long run, och då missar du ju andra möjligheter.
Du missar också leapfrog effekten, Tesla har ett försprång nu absolut. men om 10 år? kan dom fortfarande försvara sin moat?
Kan inte göra samma kalkyl fö resten eftersom atm så har dom nästan bara intäkter från bilarna.
Men eftersom du är så säker, var har du din stoploss. Eller vilken händelse skulle få dig att sälja?
Men vad du gör här, enligt mig, är att missa oppertunitycost. Som du själv säger "vist kan den svänga upp och ner 50%"
Låt oss säga att om 2 år hittar du en ännu bättre investering, en Tesla i 2010, eller tidig amazon. Då vill du ju kunna byta position i ett bolag utan att göra en förlust på 50%.
Går man in i en aktie med så hög volatilitet så MÅSTE man hålla for the long run, och då missar du ju andra möjligheter.
Du missar också leapfrog effekten, Tesla har ett försprång nu absolut. men om 10 år? kan dom fortfarande försvara sin moat?
Kan inte göra samma kalkyl fö resten eftersom atm så har dom nästan bara intäkter från bilarna.
Men eftersom du är så säker, var har du din stoploss. Eller vilken händelse skulle få dig att sälja?
När bedömmer du att vi har självkörande bilar rent praktiskt, om vi bortser helt från hur långt tid det kan ta innan regleringar tillåter det?
"Och jag jobbar med AI". Ja det har inte visat sig ge några garantier. Det finns gott om folk som jobbar på området som förstår utvecklingen sämre än teknikintresserade entusiaster. Men du kan ju berätta lite mer om exakt vad du gör för att stilla min nyfikenhet?
Stoploss? Jag trodde vi diskuterade Tesla som investering. Trading utgör en minimal del av min aktivitet. Jag skulle bara sälja Tesla om jag såg att framstegen på de huvudsakliga områdena som inte framskred som de gör nu. Jag ser framgångsrik implementering av ny teknik i en redan stor vertikal integration och jag vet hur svårt det är. Om någon annan aktör, ny eller traditionell, skulle lyckas med samma konststycke så kommer jag uppmärksamma det.
Och jag missar inte "leapfrog effekten", jag har bara inte sett tillstymmelsen av den ännu. Man missar säkert nya möjligheter att tjäna mer pengar på något, och förskonas att göra en dålig investering i ett företag som inte lyckas. Med det sagt köper jag gärna andra företag som Nvidia och Palantir om vi skulle få en stor sättning i marknaden, men Tesla riskerar inte att ensam falla ner 50% om detta händer, det är ett för stort företag för att ensamt råka befinna sig i en bubbla.
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2023-08-31 kl. 13:57.
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2023-08-31 kl. 13:57.