2023-08-31, 13:44
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av velcro-a-rip-off
Jag är ingen "hater" på tesla, och jag jobbar med AI själv. Visst ser jag en hel del svårigheter, men jag e helt klart possetiv i de långa loppet på AI. Vi KOMMER ha självkörande bilar, frågan är bara när.
Men vad du gör här, enligt mig, är att missa oppertunitycost. Som du själv säger "vist kan den svänga upp och ner 50%"

Låt oss säga att om 2 år hittar du en ännu bättre investering, en Tesla i 2010, eller tidig amazon. Då vill du ju kunna byta position i ett bolag utan att göra en förlust på 50%.

Går man in i en aktie med så hög volatilitet så MÅSTE man hålla for the long run, och då missar du ju andra möjligheter.

Du missar också leapfrog effekten, Tesla har ett försprång nu absolut. men om 10 år? kan dom fortfarande försvara sin moat?

Kan inte göra samma kalkyl fö resten eftersom atm så har dom nästan bara intäkter från bilarna.
Men eftersom du är så säker, var har du din stoploss. Eller vilken händelse skulle få dig att sälja?

När bedömmer du att vi har självkörande bilar rent praktiskt, om vi bortser helt från hur långt tid det kan ta innan regleringar tillåter det?

"Och jag jobbar med AI". Ja det har inte visat sig ge några garantier. Det finns gott om folk som jobbar på området som förstår utvecklingen sämre än teknikintresserade entusiaster. Men du kan ju berätta lite mer om exakt vad du gör för att stilla min nyfikenhet?

Stoploss? Jag trodde vi diskuterade Tesla som investering. Trading utgör en minimal del av min aktivitet. Jag skulle bara sälja Tesla om jag såg att framstegen på de huvudsakliga områdena som inte framskred som de gör nu. Jag ser framgångsrik implementering av ny teknik i en redan stor vertikal integration och jag vet hur svårt det är. Om någon annan aktör, ny eller traditionell, skulle lyckas med samma konststycke så kommer jag uppmärksamma det.

Och jag missar inte "leapfrog effekten", jag har bara inte sett tillstymmelsen av den ännu. Man missar säkert nya möjligheter att tjäna mer pengar på något, och förskonas att göra en dålig investering i ett företag som inte lyckas. Med det sagt köper jag gärna andra företag som Nvidia och Palantir om vi skulle få en stor sättning i marknaden, men Tesla riskerar inte att ensam falla ner 50% om detta händer, det är ett för stort företag för att ensamt råka befinna sig i en bubbla.
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2023-08-31 kl. 13:57.
Citera
2023-09-01, 09:42
Medlem
Powrs avatar
Nya Model 3 är officiell nu!

En video på den nya designen och ny färg
https://x.com/ray4tesla/status/1697439445463572691?s=46&t=3E-TsXyhCjMKi6eSS6a-Og

Carwow genomgång:
https://youtu.be/gQ6zIHHMlSs?si=1JOKCQ7GTNtKH3tL

Allt nytt:

12% längre räckvidd
LED ambient lighting
Bättre ljudisolering
Uppgraderad fjädring för comfort
Ljusare och mer responsiv skärm
Nya bekvämare säten
Ventilerade säten
Uppgraderat ljudsystem
Nya färger, ultra read och stealth gray
Skärm i baksätet
https://x.com/sawyermerritt/status/1697401239607091503?s=46&t=3E-TsXyhCjMKi6eSS6a-Og

Så jävla nice!! Vad tycker ni?
Senast redigerad av Powr 2023-09-01 kl. 09:45.
Citera
2023-09-01, 14:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Powr

https://x.com/ray4tesla/status/1697439445463572691?s=46&t=3E-TsXyhCjMKi6eSS6a-Og

Carwow genomgång:

Allt nytt:

12% längre räckvidd
LED ambient lighting
Bättre ljudisolering
Nya bekvämare säten
Ventilerade säten
Uppgraderat ljudsystem
Skärm i baksätet
https://x.com/sawyermerritt/status/1697401239607091503?s=46&t=3E-TsXyhCjMKi6eSS6a-Og

Du glömde en detalj. Avsaknad av blinkers- och växelspak.
Citera
2023-09-01, 14:48
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lloydfabege
Du glömde en detalj. Avsaknad av blinkers- och växelspak.
Jag glömde tydligen många detaljer. Här är hela listan:

•*Range has increases ~12%
•*50% of the parts in the car are new
•*Redesigned interior with new door cards
•*More premium interior materials. The fabric is softer to the touch and sewn with a more refined process to present a better overall texture
• Two new colors: Ultra Red & Stealth Gray
•*No more stalks. New steering wheel contains the turns signals, light controls, horn, new camera button, wiper controls and mic control
• New dash design with textured/woven material
•*Multicolor ambient LED interior lighting extending from dash to rear seat doors
•*Updated center console with real metal handles, giving a more premium feel.
•*30% decrease in wind and ambient noise, 25% improvement in impact noise and 20% improvement in road noise
•*Acoustic glass on rear windows and back window (was only on front windows before). "360º acoustic glass"
•*More sound insulation for a quieter ride
•*Uptick in hood to let wind go over more quietly
•*Upgraded suspension for a more premium ride. New springs & dampers. New geometry on front suspension. New bushings. New way they mount the sub frame to the chassis
•*Stiffer body
• More premium sounding door "thunk"
•*Two motors close the trunk now vs one before, resulting in a quieter automatic close
•*Tires have more cushioning for improved ride
•*Center touchscreen now brighter, has smaller bezels, higher contrast & is more responsive
•*More comfortable rear seats
• Redesigned lower rear bumper
•*All seats are now perforated
• No fog lights anymore
•*Front seats are now ventilated, in additional to heated
•*8" touchscreen for rear passengers in the back to control climate & enjoy entertainment. You can connect two headsets at the same time.
•*New Model 3 is the most aerodynamic Tesla ever. Drag coefficient is 0.219 Cd
•*Upgraded 2.0 ventilation system. You can now separately turn off the passenger side air
•*Slimmer and sleeker headlight and taillight design
•*New speaker bar in the roof
•*New 17 speaker sound system (up from 14 before). It now includes 2 subwoofers, and 2 amplifiers. More punchy.
• 65W USB-C charger in center console so you can charge a laptop.
•*Improved bluetooth
•*Upgraded microphones. Now one on each passenger side. New mics make phone calls clearer and "smooth"
•*Improved Wifi connectivity
•*improved connectivity to phone so car will recognize your phone from farther away
• Two new wheel designs that optimize battery life
•*Front bumper camera (maybe?)
•*New Tesla lettering replaces rear Tesla logo badge
•*Car is 8% more efficient thanks to better aerodynamics
• Car is lighter than before
• Working on new Performance Model 3

🤯🤯🤯
Citera
2023-09-01, 15:03
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr

Carwow genomgång:

Allt nytt:

12% längre räckvidd
LED ambient lighting
Bättre ljudisolering
Nya bekvämare säten
Ventilerade säten
Uppgraderat ljudsystem
Skärm i baksätet

Konkurrenterna kan inte ens matcha den gamla Model 3 i pris och specs, och nu skall de behöva kämpa för att komma ikapp nya Model 3? Tycker nästan synd om dem.
Citera
2023-09-01, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
När bedömmer du att vi har självkörande bilar rent praktiskt, om vi bortser helt från hur långt tid det kan ta innan regleringar tillåter det?

Jätte svårt att säga, jag skulle gissa att de kommer i steg. asså motorvägar först, sen större vägar, och innerstan om rätt långtid. De e så otroligt svårt, och om man kollar människa VS dator idag. så slår människan datorn i innerstan rätt mkt.

Så en bil helt utan ratt, lär nog ta ett bra tag. Men vi kommer ju helt klart ditt!

Citat:
"Och jag jobbar med AI". Ja det har inte visat sig ge några garantier. Det finns gott om folk som jobbar på området som förstår utvecklingen sämre än teknikintresserade entusiaster. Men du kan ju berätta lite mer om exakt vad du gör för att stilla min nyfikenhet?

Jag jobbar med att förutse fel i våra kunders HVAC system baserat på historik data. Så rätt långt från vad Tesla håller på med. Jag skulle inte våga uttala mig om hur bra deras mjukvara är. (eller asså baserat på något annat än resultaten)

Citat:
Stoploss? Jag trodde vi diskuterade Tesla som investering. Trading utgör en minimal del av min aktivitet. Jag skulle bara sälja Tesla om jag såg att framstegen på de huvudsakliga områdena som inte framskred som de gör nu. Jag ser framgångsrik implementering av ny teknik i en redan stor vertikal integration och jag vet hur svårt det är. Om någon annan aktör, ny eller traditionell, skulle lyckas med samma konststycke så kommer jag uppmärksamma det.

Förlåt, när jag säger stoploss menar jag inte nödvändigtvis en faktiskt stoploss order, utan mer när du skulle sälja av negativa orsaker.

Citat:
Och jag missar inte "leapfrog effekten", jag har bara inte sett tillstymmelsen av den ännu. Man missar säkert nya möjligheter att tjäna mer pengar på något, och förskonas att göra en dålig investering i ett företag som inte lyckas. Med det sagt köper jag gärna andra företag som Nvidia och Palantir om vi skulle få en stor sättning i marknaden, men Tesla riskerar inte att ensam falla ner 50% om detta händer, det är ett för stort företag för att ensamt råka befinna sig i en bubbla.

"Med det sagt köper jag gärna andra företag som Nvidia och Palantir" Så om Nvidia går ner i pris kommer du sälja Tesla aktier och köpa Nvidia? Eller e du inte 100% investerad? hur mkt % cash har du på hand?
Citera
2023-09-01, 16:03
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av velcro-a-rip-off
Jätte svårt att säga, jag skulle gissa att de kommer i steg. asså motorvägar först, sen större vägar, och innerstan om rätt långtid. De e så otroligt svårt, och om man kollar människa VS dator idag. så slår människan datorn i innerstan rätt mkt.

Så en bil helt utan ratt, lär nog ta ett bra tag. Men vi kommer ju helt klart ditt!

Jag jobbar med att förutse fel i våra kunders HVAC system baserat på historik data. Så rätt långt från vad Tesla håller på med. Jag skulle inte våga uttala mig om hur bra deras mjukvara är. (eller asså baserat på något annat än resultaten)

Förlåt, när jag säger stoploss menar jag inte nödvändigtvis en faktiskt stoploss order, utan mer när du skulle sälja av negativa orsaker.

"Med det sagt köper jag gärna andra företag som Nvidia och Palantir" Så om Nvidia går ner i pris kommer du sälja Tesla aktier och köpa Nvidia? Eller e du inte 100% investerad? hur mkt % cash har du på hand?

I detta läget som marknaden är i så tycker jag inte om att vara för tungt investerad i någon aktie. Jag skulle dock sova bättre på natten om jag låg all in Tesla än någon annan aktie. Hur tungt jag varit investerad har varierat men nu är jag tillbaka till min default, att ha en del likvider och vänta in en tydligare riktning på marknaden eller nivåer jag tycker är fördelaktiga, men jag ser inte chanserna som särskilt goda att vi återvänder till en så låg värdering som $100/aktie. Skulle Nvidia tappa 50% skulle jag dock börja köpa lika mycket av de aktierna varje månad.

"Ett bra tag"? 1 år, 5 år, 10 år?
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2023-09-01 kl. 16:17.
Citera
2023-09-01, 20:06
Medlem
Citat:
Konkurrenterna kan inte ens matcha den gamla Model 3 i pris och specs, och nu skall de behöva kämpa för att komma ikapp nya Model 3? Tycker nästan synd om dem.
De flesta bilmärken går framåt med uppdateringar varje år. Snarare att de som inte gör det hamnar efter.
Spec finns det ett flertal som matchar. Pris håller jag med om att de är svårslagna.
Citera
2023-09-01, 22:38
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
De flesta bilmärken går framåt med uppdateringar varje år. Snarare att de som inte gör det hamnar efter.
Spec finns det ett flertal som matchar. Pris håller jag med om att de är svårslagna.

Hur går det med over the air updates för konkurrenterna?
Citera
2023-09-02, 08:25
Medlem
Citat:
Hur går det med over the air updates för konkurrenterna?
Vilka syftar du på? För flertalet går det hur bra som helst.
Citera
2023-09-02, 09:23
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Vilka syftar du på? För flertalet går det hur bra som helst.

Jag syftar på själva systemet. För Tesla fungerar det hur bra som helst. Går du under intrycket att det fungerat bra för VW?
Citera
2023-09-02, 11:51
Medlem
Citat:
Jag syftar på själva systemet. För Tesla fungerar det hur bra som helst. Går du under intrycket att det fungerat bra för VW?
Bara för att vissa har problem så har inte alla. Att klumpa ihop alla tillverkare som inte är Tesla och hävda att de inte fixar OTA är bara fel.
Exempelvis verkar Geelys märken klara det fint. De är inte ensamma om det heller
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in