Citat:
5 månader? Som jag ser det tillverkar dom fler bilar idag än dom säljer, bilarna hamnar i lager i väntan på köpare. Leveranstiden är maj-juni på typ alla modeller nu, och bilar finns i lager för omgående leverans.
Och du missar den viktigaste punkten i ett aktiebolag med hög värdering, vinsttillväxt. Antal sålda bilar är orelevant, vinsten är det som räknas och det såg vi vad som hände redan i Q1, den sjönk trots fler sålda bilar.
Och varför är det bra för aktieägarna att väntetiden är jättekort? Bra för bilköpare som snabbt vill ha en ny bil måhända, men uppenbarligen finns där gott om folk som hellre väntar ett år på en Volvo elbil än plockar en Tesla imorgon.
Och du missar den viktigaste punkten i ett aktiebolag med hög värdering, vinsttillväxt. Antal sålda bilar är orelevant, vinsten är det som räknas och det såg vi vad som hände redan i Q1, den sjönk trots fler sålda bilar.
Och varför är det bra för aktieägarna att väntetiden är jättekort? Bra för bilköpare som snabbt vill ha en ny bil måhända, men uppenbarligen finns där gott om folk som hellre väntar ett år på en Volvo elbil än plockar en Tesla imorgon.
Du missar återigen en viktig del i Teslas strategi. Det är att sälja extra tjänster till redan sålda bilar. Den mest uppenbara ä ju FSD som säljer dyrt som fan. Men även andra tjänster som extra prestanda och kanske vissa funktioner i mediasystemet.
Då är det av större vikt att pressa ut så mycket bilar som möjligt än att göra så hög vinst på varje bil som möjligt, för om fler köper bilarna till lite lägre priser så räknar de att ta igen det med stor marginal framöver. Dessutom har produktionskostnaden för varje bil gått ner ganska rejält, så de kan sänka priserna som de gjort och ändå med mycket stor marginal ha de högsta vinstmarginalerna utav alla som producerar elbilar i hela världen.
Faktum är att de flesta går back på sina elbilar vilket så klart är katastrof, så om Tesla dragit ner sina vinstmarginaler från 30%,vilket är överdrivet mycket, till 20% så kommer ändå ingen annan ens i närheten, men vinsten som sagt med att göra det är att sälja mer så att de senare kan sälja mer extratjänster som FSD etc.