2023-05-17, 23:47
  #15625
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
5 månader? Som jag ser det tillverkar dom fler bilar idag än dom säljer, bilarna hamnar i lager i väntan på köpare. Leveranstiden är maj-juni på typ alla modeller nu, och bilar finns i lager för omgående leverans.

Och du missar den viktigaste punkten i ett aktiebolag med hög värdering, vinsttillväxt. Antal sålda bilar är orelevant, vinsten är det som räknas och det såg vi vad som hände redan i Q1, den sjönk trots fler sålda bilar.

Och varför är det bra för aktieägarna att väntetiden är jättekort? Bra för bilköpare som snabbt vill ha en ny bil måhända, men uppenbarligen finns där gott om folk som hellre väntar ett år på en Volvo elbil än plockar en Tesla imorgon.

Du missar återigen en viktig del i Teslas strategi. Det är att sälja extra tjänster till redan sålda bilar. Den mest uppenbara ä ju FSD som säljer dyrt som fan. Men även andra tjänster som extra prestanda och kanske vissa funktioner i mediasystemet.

Då är det av större vikt att pressa ut så mycket bilar som möjligt än att göra så hög vinst på varje bil som möjligt, för om fler köper bilarna till lite lägre priser så räknar de att ta igen det med stor marginal framöver. Dessutom har produktionskostnaden för varje bil gått ner ganska rejält, så de kan sänka priserna som de gjort och ändå med mycket stor marginal ha de högsta vinstmarginalerna utav alla som producerar elbilar i hela världen.

Faktum är att de flesta går back på sina elbilar vilket så klart är katastrof, så om Tesla dragit ner sina vinstmarginaler från 30%,vilket är överdrivet mycket, till 20% så kommer ändå ingen annan ens i närheten, men vinsten som sagt med att göra det är att sälja mer så att de senare kan sälja mer extratjänster som FSD etc.
Citera
2023-05-18, 06:52
  #15626
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Du tittar på det ur fel perspektiv. Hur många områden inom deras vertikalintegration konkurerrar de med och gör själva? Jo, om varje grej tesla gör själv och förbättrar och tar bort en onödig leverantör på deras lista så är de indirekt ytterligare bolag. Sista man gjorde en översyn och en lätt napkin math på det hela så var det inte bara en handfull företag Tesla ersätter in sin vertikal integration.
Men 90% av dessa företag som ersätts av Teslas vertikalintegration står och faller med hur Teslas bilförsäljning går. Detta kan absolut inte jämföras med tryggheten man får av en fond.
Citera
2023-05-18, 07:10
  #15627
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Har du sovit under en sten? Tesla har ju kämpat på olika sätt för att få ner väntetiderna just för att de inte vill ha så långa väntetider som andra biltillverkare har.

T.ex. har de som du säkert vet byggt fler fabriker och gigantiska sådana jämfört med andra biltillverkare som de dessutom bygger ut för att göra större.

Sen när det var som längst väntetider så ökade der priserna ganska rejält på bilarna just för att inte få för mycket ordrar.

Nu när de har mycket större produktion och fått ner väntetiderna så kan de sänka priserna igen för att locka fler köpare.

Deras prisökningar förr handlade ju inte om att de var så jävla snikna att de bara måste ha 30% vinstmarginal på bilarna utan det var för att få ner väntetiderna och det har dom lyckats med.

De säljer inte färre bilar om du nu trodde det, utan de säljer fler, men eftersom de också har mycket högre produktion så har de kortare väntetider.

Vissa biltillverkare har ju haft 1 års väntetid vilket är oacceptabelt om du frågar mig, men annars när jag köpt nya bensinbilar så har det ändå varit 5 månaders väntetid vilket är på tok för lång tid om du frågar Tesla, men helt normalt förr för vanliga biltillverkare, men ovanligt för andra än Tesla att ens ha så kort tid som 5 månader för en elbil.
Alltså, wow... du tror verkligen på riktigt att Tesla tänker på kunderna i första hand när de lägger sina strategier
Helt självklart så har de så höga priser de kan på sina bilar. Det är marknadskrafter med tillgång och efterfrågan i spetsen som styr såsom det varit i alla tider.
Att de inte vill ha långa väntetider beror helt enkelt på att de är säkra på att sälja bilarna ändå, de behöver inte säkra upp en order som ligger i 1 år. Bättre då att sälja bilen för en högre summa. Så hög som möjligt utan att antalet ordrar blir lägre än produktionstakten
__________________
Senast redigerad av Mackan70 2023-05-18 kl. 07:33.
Citera
2023-05-18, 19:39
  #15628
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Alltså, wow... du tror verkligen på riktigt att Tesla tänker på kunderna i första hand när de lägger sina strategier
Helt självklart så har de så höga priser de kan på sina bilar. Det är marknadskrafter med tillgång och efterfrågan i spetsen som styr såsom det varit i alla tider.
Att de inte vill ha långa väntetider beror helt enkelt på att de är säkra på att sälja bilarna ändå, de behöver inte säkra upp en order som ligger i 1 år. Bättre då att sälja bilen för en högre summa. Så hög som möjligt utan att antalet ordrar blir lägre än produktionstakten

Gå och läst Elons Masterplan 1, 2 och 3 som han satt ihop för Tesla. Sedan kan du peka i vart han försöker tjäna pengar på andras ryggar. Han vill förändra världen till en mer hållbar inställning. Ju fortfare ju bättre.

Killen bor i ett modulhus och hos vänner lite över hela världen när han jobbar och flänger runt. Han bryr sig inte om att han ska ha pengar eller att investerare ska tjäna pengar på Tesla. Hans mål är inte monetärt för sig själv, utan det har i detta fall blivit en biprodukt om än tacksam sådan för han och de som varit med från grunden.

Sluta spy FUD bara för att du inte förstår.
Citera
2023-05-18, 21:20
  #15629
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Gå och läst Elons Masterplan 1, 2 och 3 som han satt ihop för Tesla. Sedan kan du peka i vart han försöker tjäna pengar på andras ryggar. Han vill förändra världen till en mer hållbar inställning. Ju fortfare ju bättre.

Killen bor i ett modulhus och hos vänner lite över hela världen när han jobbar och flänger runt. Han bryr sig inte om att han ska ha pengar eller att investerare ska tjäna pengar på Tesla. Hans mål är inte monetärt för sig själv, utan det har i detta fall blivit en biprodukt om än tacksam sådan för han och de som varit med från grunden.

Sluta spy FUD bara för att du inte förstår.
Det fetmarkerade är ju rätt så bearish, men håller med dig. Teslas master plan är inte direkt bullish för aktieägarna, då den prioriterar att trycka ut många elbilar med liten vinst framför ett mindre antal med hög vinst.
Citera
2023-05-19, 11:34
  #15630
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Det fetmarkerade är ju rätt så bearish, men håller med dig. Teslas master plan är inte direkt bullish för aktieägarna, då den prioriterar att trycka ut många elbilar med liten vinst framför ett mindre antal med hög vinst.

Det kan se ut så, men glöm inte Elons personliga master plan med att kolonisera mars. Det kräver ofantliga summor pengar som inte nödvändigtvis kan tjänas ihop av SpaceX verksamhet. Så tanken att tjäna stora summor pengar på Tesla finns garanterat i bakgrunden.

Jag tänker mig att när tiden är inne för att dra igång koloniseringen på allvar är Tesla moget med $10T+ värdering och där drar Elon "en Twitter" och plockar ut pengar för att finansiera SpaceX.
__________________
Senast redigerad av gladihatten 2023-05-19 kl. 11:36.
Citera
2023-05-19, 14:28
  #15631
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Gå och läst Elons Masterplan 1, 2 och 3 som han satt ihop för Tesla. Sedan kan du peka i vart han försöker tjäna pengar på andras ryggar. Han vill förändra världen till en mer hållbar inställning. Ju fortfare ju bättre.

Killen bor i ett modulhus och hos vänner lite över hela världen när han jobbar och flänger runt. Han bryr sig inte om att han ska ha pengar eller att investerare ska tjäna pengar på Tesla. Hans mål är inte monetärt för sig själv, utan det har i detta fall blivit en biprodukt om än tacksam sådan för han och de som varit med från grunden.

Sluta spy FUD bara för att du inte förstår.
kolla hur han agerar istället för att lyssna vad han säger? Hans kompensationspaket var utformat för att prioritera högt market cap och snabba vinster genom att bortprioritera R&D och service för att maximera kortsiktig vinst vilket gav honom ofantliga mängder summor pengar. Det gynnades att lova guld och gröna skogar relaterat till batterier och FSD som aldrig uppfylls då det gjorde market cap högre.

Jag måste ha missat den delen av master planen. Alla transches gick i uppfyllelse samtidigt som deras pipeline med Roadster, Semi, CT blir försenade med ett halvt decennium
__________________
Senast redigerad av job230ge 2023-05-19 kl. 14:44.
Citera
2023-05-19, 16:59
  #15632
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Gå och läst Elons Masterplan 1, 2 och 3 som han satt ihop för Tesla. Sedan kan du peka i vart han försöker tjäna pengar på andras ryggar. Han vill förändra världen till en mer hållbar inställning. Ju fortfare ju bättre.

Killen bor i ett modulhus och hos vänner lite över hela världen när han jobbar och flänger runt. Han bryr sig inte om att han ska ha pengar eller att investerare ska tjäna pengar på Tesla. Hans mål är inte monetärt för sig själv, utan det har i detta fall blivit en biprodukt om än tacksam sådan för han och de som varit med från grunden.

Sluta spy FUD bara för att du inte förstår.
Det är inte FUD, det kallas att tänka till.

Tycker du de visat i handling att deras masterplan följs?

Som sagt...är Elon säker på att varje bil säljs så finns ingen vinning på att ha en stor order backlog, vare sig det gäller att trycka ut flera bilar eller att tjäna pengar. Bättre då att höja priserna och krympa backlog.

Men det är säkert så att han höjer priserna i all välmening, det är inte för att tjäna pengar, det är för vår allas skull 😄, det måste vi ju ändå förstå 👍
Citera
2023-05-20, 10:27
  #15633
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Det är inte FUD, det kallas att tänka till.

Tycker du de visat i handling att deras masterplan följs?

Som sagt...är Elon säker på att varje bil säljs så finns ingen vinning på att ha en stor order backlog, vare sig det gäller att trycka ut flera bilar eller att tjäna pengar. Bättre då att höja priserna och krympa backlog.

Men det är säkert så att han höjer priserna i all välmening, det är inte för att tjäna pengar, det är för vår allas skull 😄, det måste vi ju ändå förstå 👍

Har du någon bättre idé?

Angående MP så har de ju följt den till punkt och pricka med mera. Vad tycker du de har struntat i?
Citera
2023-05-20, 10:37
  #15634
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Jag måste ha missat den delen av master planen. Alla transches gick i uppfyllelse samtidigt som deras pipeline med Roadster, Semi, CT blir försenade med ett halvt decennium


Hade han satt år då han skulle vara klar med de olika stegen?

Du vet väl varför saker blev försenade?
Det kallas batteribrist, svårt att bygga elfordon utan dom.

Varför tror Tesla ens pysslar med batteriproduktion? Det var inte en del av planen men det visade sig behövas för att utföra planen.

Likadant nu med litium och varför dom ger sig in i den branschen nu också.
Citera
2023-05-20, 11:12
  #15635
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Hade han satt år då han skulle vara klar med de olika stegen?

Du vet väl varför saker blev försenade?
Det kallas batteribrist, svårt att bygga elfordon utan dom.

Varför tror Tesla ens pysslar med batteriproduktion? Det var inte en del av planen men det visade sig behövas för att utföra planen.

Likadant nu med litium och varför dom ger sig in i den branschen nu också.

Haha hade de haft batteribrist hade väl Roadster varit helt utmärkt? Typ 5ggr så mycket revenue / kwh jmfrt med deras andra modeller. Men du har nog rätt

Det konstiga är väl att allt hypeades och lovades vid specifika tidpunkter för att utlösa kompensationspaketet men de kan vi väl släppa. Säkert ett sammanträffande, för Elon vill ju inte tjäna pengar
Citera
2023-05-20, 12:47
  #15636
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Haha hade de haft batteribrist hade väl Roadster varit helt utmärkt? Typ 5ggr så mycket revenue / kwh jmfrt med deras andra modeller. Men du har nog rätt

Det konstiga är väl att allt hypeades och lovades vid specifika tidpunkter för att utlösa kompensationspaketet men de kan vi väl släppa. Säkert ett sammanträffande, för Elon vill ju inte tjäna pengar

Lägg fram Elons alla kompensationspaket och argumentera din tes om varför han är en scammer så kan vi diskutera. Fram tills dess är du bara en svensk Gordon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in