2023-05-17, 08:40
  #15613
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Haha, Elon tvärvänder i frågan om annonsering p.g.a en fråga från Meet Kevin Hade aldrig hänt i något annat megacap bolag. Men Kevin har rätt, oerhört många är oinformerade och baserar sin bild av Tesla på gammal eller felaktig information.

Har de slutat ”lägga all kraft på produkten nu?”

Sakta men säkert blir tesla ett legacy auto

Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Tesla gör inte reklam själva. De lägger all kraft på att förbättra produkten.

Eller är reklam plötligt ett 300iq move nu när Elon sagt att han ska testa det. Jag längtar till gången Elon ”uppfinner” dealerships lmao
__________________
Senast redigerad av job230ge 2023-05-17 kl. 09:30.
Citera
2023-05-17, 10:47
  #15614
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Har de slutat ”lägga all kraft på produkten nu?”

Sakta men säkert blir tesla ett legacy auto



Eller är reklam plötligt ett 300iq move nu när Elon sagt att han ska testa det. Jag längtar till gången Elon ”uppfinner” dealerships lmao

Hahaha. Jag måste säga att det är väldigt informativt hur du ser precis allt genom dina björnögon

Tror du kommer se att det är rätt stor skillnad på reklam och reklam. Den reklamen vi pratar om här har Tesla redan på sina egna YouTube/Twitterkanaler, det Elon pratar om är att börja betala för att fler ska se den. Oerhört stor skillnad på det och legacy reklam som ofta är i stilen "titta så här cool livsstil du får om du köper vår bil som inte riktigt lever upp till våra löften men ändå, så cool du blir".
Citera
2023-05-17, 12:57
  #15615
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Du får får det att låta normalt att VDn i ett företag med närmre 130 000 anställda ska godkänna varje nysnställning? Det är det inte. Att man på hyffsat hög nivå ska ge klartecken innan rekrytering påbörjas är en sak men inte detta.

Nej, sånt funkar i en startup med 50 anställda.

Som flera som kommrnterar artikeln jag länkade... om Elon lägger 5min per anställd så blir det flera månader totalt han får lägga bara på detta.

Vilken struktur Elon kommer välja att vara med i processen av nyanställda har inte framgått. Det kan ju vara att alla chefer som anställer måste rättfärdiga det högre upp och i sin tur slutar det med att Elon bara får en större översyn från varje fabrik. Då blir det enkelt för han att ifrågesätta, varför behöver vi anställda 50 personer inom det här området när vi redan har detta antal på detta schema. Tänk om/lägg om osv.

Att du tror att han sitter och vettar varför avdelning 29-31-X behöver anställa en till montör på golvet är bara skrattretande. Elon sänder signaler om att han personligen ska involvera sig i anställningsprocessen och se till så att inte kostnaderna skenar iväg. Det är inte hans första rodeo.
Citera
2023-05-17, 13:01
  #15616
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Att du tror att han sitter och vettar varför avdelning 29-31-X behöver anställa en till montör på golvet är bara skrattretande.

Då får han jobba med hur han formulerar sig "ingen blir anställd eller inhyrd utan ett mail från mig personligen" är ju svårt att tolka på något annat sätt.
Citera
2023-05-17, 14:48
  #15617
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Vilken struktur Elon kommer välja att vara med i processen av nyanställda har inte framgått. Det kan ju vara att alla chefer som anställer måste rättfärdiga det högre upp och i sin tur slutar det med att Elon bara får en större översyn från varje fabrik. Då blir det enkelt för han att ifrågesätta, varför behöver vi anställda 50 personer inom det här området när vi redan har detta antal på detta schema. Tänk om/lägg om osv.

Att du tror att han sitter och vettar varför avdelning 29-31-X behöver anställa en till montör på golvet är bara skrattretande. Elon sänder signaler om att han personligen ska involvera sig i anställningsprocessen och se till så att inte kostnaderna skenar iväg. Det är inte hans första rodeo.

Du ser inte sarkasmen i att ni alla skrivit i flera år om hur tesla har 1000iq som inte gör reklam för att sedan bara vända kappan och säga att reklam är nice så fort tesla börjar med det?

Har läst långa inlägg här inne som förklarar hur legacy är pantade som gör reklam och att tesla istället fokuserar på att göra produkten bättre, men de gäller nog inte längre, electric Jesus har sagt sitt
Citera
2023-05-17, 15:22
  #15618
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Du ser inte sarkasmen i att ni alla skrivit i flera år om hur tesla har 1000iq som inte gör reklam för att sedan bara vända kappan och säga att reklam är nice så fort tesla börjar med det?

Har läst långa inlägg här inne som förklarar hur legacy är pantade som gör reklam och att tesla istället fokuserar på att göra produkten bättre, men de gäller nog inte längre, electric Jesus har sagt sitt

Jag har nog inte nämnt det, men det har ju inte funnits någon anledning för Tesla att göra reklam när de ändå sålt alla bilar de producerat snabbt och dessutom stundtals haft allt för långa väntetider.

Att då göra reklam så att väntetiderna blir ännu längre är ju meningslöst.
Jag tror inte det handlar så mycket om att de är mot reklam utan snarare att det är onödigt om de inte hinner producera nog med bilar för att möta upp extra ordrar som kan komma in.

Men känner de att de kan producera mer bilar än vad folk beställer, så varför inte?
Citera
2023-05-17, 15:53
  #15619
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Du får får det att låta normalt att VDn i ett företag med närmre 130 000 anställda ska godkänna varje nysnställning? Det är det inte. Att man på hyffsat hög nivå ska ge klartecken innan rekrytering påbörjas är en sak men inte detta.

Nej, sånt funkar i en startup med 50 anställda.

Som flera som kommrnterar artikeln jag länkade... om Elon lägger 5min per anställd så blir det flera månader totalt han får lägga bara på detta.

Jag vet att det inte är normalt och det är bra, den där gubben gör tusen saker som inte är normalt och det har varit mycket lyckat allt som allt.
Citera
2023-05-17, 16:59
  #15620
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majblomman66
Aldrig förstått mig på aktie men är så intresserad, är det verkligen en bra investering?

Citat:
Ursprungligen postat av libben
Att investera i Tesla är som att investera i en fond nästan om man förstår hur många områden Tesla faktiskt bryter sig in på och styr upp själva eller med hjälp av partners.
Absolut inte som en fond då den absoluta merparten av Teslas affär är att bygga bilar.
Citera
2023-05-17, 22:09
  #15621
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag har nog inte nämnt det, men det har ju inte funnits någon anledning för Tesla att göra reklam när de ändå sålt alla bilar de producerat snabbt och dessutom stundtals haft allt för långa väntetider.

Att då göra reklam så att väntetiderna blir ännu längre är ju meningslöst.
Jag tror inte det handlar så mycket om att de är mot reklam utan snarare att det är onödigt om de inte hinner producera nog med bilar för att möta upp extra ordrar som kan komma in.

Men känner de att de kan producera mer bilar än vad folk beställer, så varför inte?
Har du sovit under en sten senaste halvåret? Där är inga väntetider.
Citera
2023-05-17, 22:57
  #15622
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Har du sovit under en sten senaste halvåret? Där är inga väntetider.

Har du sovit under en sten? Tesla har ju kämpat på olika sätt för att få ner väntetiderna just för att de inte vill ha så långa väntetider som andra biltillverkare har.

T.ex. har de som du säkert vet byggt fler fabriker och gigantiska sådana jämfört med andra biltillverkare som de dessutom bygger ut för att göra större.

Sen när det var som längst väntetider så ökade der priserna ganska rejält på bilarna just för att inte få för mycket ordrar.

Nu när de har mycket större produktion och fått ner väntetiderna så kan de sänka priserna igen för att locka fler köpare.

Deras prisökningar förr handlade ju inte om att de var så jävla snikna att de bara måste ha 30% vinstmarginal på bilarna utan det var för att få ner väntetiderna och det har dom lyckats med.

De säljer inte färre bilar om du nu trodde det, utan de säljer fler, men eftersom de också har mycket högre produktion så har de kortare väntetider.

Vissa biltillverkare har ju haft 1 års väntetid vilket är oacceptabelt om du frågar mig, men annars när jag köpt nya bensinbilar så har det ändå varit 5 månaders väntetid vilket är på tok för lång tid om du frågar Tesla, men helt normalt förr för vanliga biltillverkare, men ovanligt för andra än Tesla att ens ha så kort tid som 5 månader för en elbil.
Citera
2023-05-17, 23:32
  #15623
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Du ser inte sarkasmen i att ni alla skrivit i flera år om hur tesla har 1000iq som inte gör reklam för att sedan bara vända kappan och säga att reklam är nice så fort tesla börjar med det?

Har läst långa inlägg här inne som förklarar hur legacy är pantade som gör reklam och att tesla istället fokuserar på att göra produkten bättre, men de gäller nog inte längre, electric Jesus har sagt sitt

Jag har med stor sannolikhet skrivit någon kommentar om att det är onödigt för Tesla att marknadsföra sig i detta läge. Så länge Tesla säljer alla bilar de tillverkar, vilket de gör varje kvartal. Varje år så bygger de fler bilar och säljer allihopa. På längre sikt när FSD blir släppt och de har ytterligare säg +20 000 laddstationer till och ytterligare någon fabrik så är det inte helt orimligt att de kan välja att marknadsföra sig lite mer för att låta folket ta del av fakta och inte massa känslor och fud från marknaden som vill motarbeta Tesla. Men som sagt, i dagsläget säljer Tesla alla sina bilar de bygger varje år. Behöver man då verkligen marknadsföra sig? Säg att Elon tar sin war chest nu och bygger 3 nya fabriker inom 15 månader i 3 olika delar av världen och börjar anställa folk som ska bygga dem omgående så visst, då börjar vi närma oss att hej, vi behöver pusha ut mer ren fakta och döda massa negativ FUD. Men i dagsläget är det inget som behövs.

Gary Black och Kevin fjollan har fonder som de försöker pumpa upp genom att hoppas på att få igång mer intresse så Tesla tvingas höja priserna igen så margins går upp igen så att aktien automatiskt ökar. Inget fel att marknadsföra sig när tiden väl är inne för det. Det förstår vem som helst. Gary och Kevin är några stora brölande barn som vill pusha narrativ och tjäna så mycket pengar på Elons rygg så mycket som möjligt. Frågor på det?

Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Absolut inte som en fond då den absoluta merparten av Teslas affär är att bygga bilar.

Du tittar på det ur fel perspektiv. Hur många områden inom deras vertikalintegration konkurerrar de med och gör själva? Jo, om varje grej tesla gör själv och förbättrar och tar bort en onödig leverantör på deras lista så är de indirekt ytterligare bolag. Sista man gjorde en översyn och en lätt napkin math på det hela så var det inte bara en handfull företag Tesla ersätter in sin vertikal integration.
Citera
2023-05-17, 23:33
  #15624
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Har du sovit under en sten? Tesla har ju kämpat på olika sätt för att få ner väntetiderna just för att de inte vill ha så långa väntetider som andra biltillverkare har.

T.ex. har de som du säkert vet byggt fler fabriker och gigantiska sådana jämfört med andra biltillverkare som de dessutom bygger ut för att göra större.

Sen när det var som längst väntetider så ökade der priserna ganska rejält på bilarna just för att inte få för mycket ordrar.

Nu när de har mycket större produktion och fått ner väntetiderna så kan de sänka priserna igen för att locka fler köpare.

Deras prisökningar förr handlade ju inte om att de var så jävla snikna att de bara måste ha 30% vinstmarginal på bilarna utan det var för att få ner väntetiderna och det har dom lyckats med.

De säljer inte färre bilar om du nu trodde det, utan de säljer fler, men eftersom de också har mycket högre produktion så har de kortare väntetider.

Vissa biltillverkare har ju haft 1 års väntetid vilket är oacceptabelt om du frågar mig, men annars när jag köpt nya bensinbilar så har det ändå varit 5 månaders väntetid vilket är på tok för lång tid om du frågar Tesla, men helt normalt förr för vanliga biltillverkare, men ovanligt för andra än Tesla att ens ha så kort tid som 5 månader för en elbil.
5 månader? Som jag ser det tillverkar dom fler bilar idag än dom säljer, bilarna hamnar i lager i väntan på köpare. Leveranstiden är maj-juni på typ alla modeller nu, och bilar finns i lager för omgående leverans.

Och du missar den viktigaste punkten i ett aktiebolag med hög värdering, vinsttillväxt. Antal sålda bilar är orelevant, vinsten är det som räknas och det såg vi vad som hände redan i Q1, den sjönk trots fler sålda bilar.

Och varför är det bra för aktieägarna att väntetiden är jättekort? Bra för bilköpare som snabbt vill ha en ny bil måhända, men uppenbarligen finns där gott om folk som hellre väntar ett år på en Volvo elbil än plockar en Tesla imorgon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in