2023-01-03, 16:22
  #14425
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Tesla är överlägset bäst positionerade att tackla en lågkonjunktur av samtliga mainstream-bilmärken. Så om all bilförsäljning dyker så tuffar ju världen vidare och folk kommer behöva bilar även efter lågkonjunkturen, och då har Tesla förmodligen skaffat en ännu större marknadsandel då många konkurrenter hamnat i diket.

Men såklart kommer ju även Teslas försäljning ta stryk av en kraftig lågkonjungtur. Frågan är om wall street får panik över det eller tar ovanstående i åtanke.
Det är inte frågan om panik. Heller inte om huruvida Tesla klarar en lågkonjunktur. Det är en fråga om värdering och att Teslas aktie har högre fallhöjd en de flesta andra biltillverkare. Att den faller såsom den gör är helt naturligt.
Citera
2023-01-03, 17:27
  #14426
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Detronisering sa du? https://electrek.co/2022/12/29/tesla-model-y-is-now-the-best-selling-car-in-all-of-europe/


Hur ser trenden ut?
Citera
2023-01-03, 18:42
  #14427
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Tesla to Host Investor Day with Important Information Updates in Spring 2023

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/tesla-to-host-investor-day-with-important-information-updates-in-spring-2023


Tesla to Present the Generation 3 Platform at Investor Day in March 2023

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/tesla-will-present-the-generation-3-platform-at-investor-day-in-march-2023
jag tippar på att Elon lämnar som VD i Mars
Citera
2023-01-03, 18:45
  #14428
Medlem
Sådär ja, det är detta vi gillar att se.

Hur gick det för er TSLA bulls? Jag som trodde vi skulle till 3000, men det ser ut som vi skall ner till 30.

Styv kuk och styva bröstvårtor, så blir det när man alltid har rätt.
Citera
2023-01-03, 19:12
  #14429
Medlem
TheRealWolodarksis avatar
Nu rasar Tesla, som väntat. Skrev för över 1 år sen att sälja.

Dess riktiga värde ligger runt 8-10$
Citera
2023-01-03, 19:24
  #14430
Medlem
Att sitta och köpa med obegränsat kapital är såklart det bästa som har kapital att vänta ut en trend med men i detta forum finns inga stora drakar bara helt vanliga Aktiehandlare som måste sälja för att rädda det man har . Självklart har vi experter i tråden som vet hur Aktiemarknaden tänker och värderar Tesla men tydligen så sviker marknaden TSLA just nu.
Går den under 100 idag som många har som riktpunkt blir det mass sälj utan dess like
__________________
Senast redigerad av bratider 2023-01-03 kl. 19:28.
Citera
2023-01-03, 20:04
  #14431
Medlem
raskenss avatar
Det är nog trångt i nödutgången nu, nån som vet hur intensiv handeln är?

FSD är väl vid det här laget ett så bränt kort att det knappast hjälper hur mycket Musk kommer med nya löften om en paradisvärld. Hans Optimusrobot blir mer och mer ett skämt. Skulle musk försöka pumpa upp bolaget om mer SF-löften så lär det slå hårt på trovärdigheten. Det vi ser nu är en omvandling av ett förhoppningsbolag till en vanlig biltillverkare med P/E värde på 5 som all andra biltillverkare.

Tråkigt när många småsparare gick på löftet om en paradisvärld och får se sina besparingar brinna upp.

Spacex fick in 7miljarder kronor i ytterligare investeringar så där rinner troligen pengarna också. Ska bli spännande se om hans löfte om världsdominans på internet kommer funka där också eller Starlink blir enhalvdyr nischprodukt. Ska onekligen blir intressant att se om dom drar in så mycket stålar att det skulle bekosta att bygga en civilisation på Mars.
__________________
Senast redigerad av raskens 2023-01-03 kl. 20:07.
Citera
2023-01-03, 20:10
  #14432
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det är nog trångt i nödutgången nu, nån som vet hur intensiv handeln är?

FSD är väl vid det här laget ett så bränt kort att det knappast hjälper hur mycket Musk kommer med nya löften om en paradisvärld. Hans Optimusrobot blir mer och mer ett skämt. Skulle musk försöka pumpa upp bolaget om mer SF-löften så lär det slå hårt på trovärdigheten. Det vi ser nu är en omvandling av ett förhoppningsbolag till en vanlig biltillverkare med P/E värde på 5 som all andra biltillverkare.

Tråkigt när många småsparare gick på löftet om en paradisvärld och får se sina besparingar brinna upp.

Spacex fick in 7miljarder kronor i ytterligare investeringar så där rinner troligen pengarna också. Ska bli spännande se om hans löfte om världsdominans på internet kommer funka där också eller Starlink blir enhalvdyr nischprodukt.

Citat:
When it rains it pours

När aktien går upp i pris kommer man undan med att lova vilken skit som helst för ”hur kan Elon ha fel?. Nu när alla som investerat i aktien senaste 2.5 året ligger under vattnet börjar tålamodet för tomma löften rinna ut. Löftena som drev upp aktiepriset som aldrig realiseras samtidigt som VDn sålt aktier för 400 miljarder och lämnat retailinvesterarna med den största stinkande säcken skit börsen skådat. I takt med att tesla konvergerar mot sitt verkliga värde kommer de vara retail som får stryk och Elon som lyckats ta sig ur en biltillverkare med 3% av marknaden i sådan magnitud att han fortfarande kommer vara bland de 5 rikaste i världen.

Men allting för free speech, eller va var anledningen till att han dumpade aktier nu igen?…
__________________
Senast redigerad av job230ge 2023-01-03 kl. 20:14.
Citera
2023-01-03, 20:26
  #14433
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
När aktien går upp i pris kommer man undan med att lova vilken skit som helst för ”hur kan Elon ha fel?. Nu när alla som investerat i aktien senaste 2.5 året ligger under vattnet börjar tålamodet för tomma löften rinna ut. Löftena som drev upp aktiepriset som aldrig realiseras samtidigt som VDn sålt aktier för 400 miljarder och lämnat retailinvesterarna med den största stinkande säcken skit börsen skådat. I takt med att tesla konvergerar mot sitt verkliga värde kommer de vara retail som får stryk och Elon som lyckats ta sig ur en biltillverkare med 3% av marknaden i sådan magnitud att han fortfarande kommer vara bland de 5 rikaste i världen.

Men allting för free speech, eller va var anledningen till att han dumpade aktier nu igen?…


Tesla är ett fascinerande sociologiskt fenomen, hur löften om en bättre värld kan entusiasmera människor så mycket. Jag undrar om när det kraschar vad Musk kommer att skylla på då, om det blir Woke vänstern i en hemlig konspiration med mainstream media och gammel-bolagen manipulerar världen. Tror vi kommer att få se en Trump 2.0 på steroider framöver på Twitter.

Musk har nog frikort att göra vad han vill, han ska ju rädda världen.
__________________
Senast redigerad av raskens 2023-01-03 kl. 20:28.
Citera
2023-01-03, 20:43
  #14434
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
När aktien går upp i pris kommer man undan med att lova vilken skit som helst för ”hur kan Elon ha fel?. Nu när alla som investerat i aktien senaste 2.5 året ligger under vattnet börjar tålamodet för tomma löften rinna ut. Löftena som drev upp aktiepriset som aldrig realiseras samtidigt som VDn sålt aktier för 400 miljarder och lämnat retailinvesterarna med den största stinkande säcken skit börsen skådat. I takt med att tesla konvergerar mot sitt verkliga värde kommer de vara retail som får stryk och Elon som lyckats ta sig ur en biltillverkare med 3% av marknaden i sådan magnitud att han fortfarande kommer vara bland de 5 rikaste i världen.

Men allting för free speech, eller va var anledningen till att han dumpade aktier nu igen?…

Folk tenderar att projicera det de är själva på Tesla av nån anledning. Själv ser jag ett företag med oändlig potential, omatchad kompetens och ingen hejd på att leverera resultat.
Citera
2023-01-03, 21:04
  #14435
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Hur ser trenden ut?

Att Model Y går från att inte vara bäst säljande bilen i Europa till att vara det?

I Norge var Model Y btw den bäst säljande bilen någonsin, tidigare rekordet innehåll VW Beetle.

Antar att det är en trend...mot konkurs?
Citera
2023-01-03, 21:22
  #14436
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Att Model Y går från att inte vara bäst säljande bilen i Europa till att vara det?

I Norge var Model Y btw den bäst säljande bilen någonsin, tidigare rekordet innehåll VW Beetle.

Antar att det är en trend...mot konkurs?

Om folk nu gillar bilar från ett företag grundat av Hitler så skall Elon nog inte sänka model Y's popularitet. Elon är mycket trevligare än Hitler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in