Citat:
Ursprungligen postat av
UnfilteredFountain
Du glömde att konkretisera exakt vad av det jag skrev som inte stämde. Svepande flum från dig duger inte. Jag behöver heller inte bull-case för att säga att marknaden är bättre på att värdera bolag än vad du är. Hade du varit bättre skulle du blivit en ny Warren Buffet men du är en bitter flashbackare med stora förluster från dina blankningar.
Du tror att jag sitter på stora förluster, det stämmer inte.
ARK hade ett bull-case för 2025, det bestod i att Tesla skulle sälja minst 10M bilar och dra in 42ish miljarder dollar på autonoma taxitjänster, dom ansåg att detta skulle rättfärdiga en market-cap på 1.5T dollar. Alla som klarat matte B kan räkna sig fram till insikten att ARKs bull-case var helt verklighetsfrånvänt, och att Tesla skulle behöva öka sin försäljning med sisådär 40000% för att rättfärdiga en market-cap på 1.5T dollar. ARK hade även ett bear-case, vilket förutsatte att Tesla skulle sälja minst 5M bilar. Tesla lyckades sälja futtiga 1.6M bilar, d.v.s. långt under ARKs bear-case, samt förlora hundratals miljoner dollar på sina icke-fungerande taxibilar, men en market-cap på 1.5T dollar fick dom trots allt.
Här kommer delar av mitt bear-case:
1. PE ligger och skvalpar kring 400, vilket kan jämföras med växande tech-jättar som Google, Microsoft och Amazon, där samtliga har ett PE under 30.
2. EPS landade på 13 cent för Q1, du betalar alltså över 400 dollar för en aktie som genererar 13 cent. EPS lyftes dessutom av engångshändelser som tariff-refunds och uppskjutna betalningar. EPS förväntas hamna på minus kommande kvartal.
3. Marknaden växer men Tesla krymper, både i market-shares och absoluta siffror.
4. Varumärket är förstört, det kommer för alltid att förknippas med MAGA och nazism.
5. Det råder stor politisk osäkerhet i USA, demokraterna kan komma att vinna tillbaka kongressen i november, dom lär gå hårt åt korrupta oligarker som Elon Musk.
6. Utspädningen är enorm, 3.6% per år även om man bortser från den massiva utspädning som sker i samband med att man betalar återkommande bonusar till företagets värdelösa CEO, dessa motsvarar i regel betydligt mer pengar än vad Tesla någonsin tjänat.
7. Deras system för självkörande bilar fungerar inte, enligt officiella siffror är det minst 300% högre sannolikhet att du som passagerare är med om en olycka jämfört med om du kört bilen själv.
8. Deras s.k. robotaxis skalar inte som utlovat, det beror såklart på att systemet inte fungerar och att det behöver byggas om från grunden.
9. Deras robot existerar inte ens som fungerande prototyp, samtidigt har andra företag redan inlett massproduktion osv.
10. Stämningsansökningarna haglar tätt, bara senaste året har Tesla blivir beordrade att betala hundratals miljoner.
Slutsats: det ser mörkt ut för Tessler, och dess fundamentala värde ligger under $20/aktie.