2026-05-17, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Det stämmer inte. Men låt oss diskutera "hur ett bolag värderas", om det inte är en övervärderad bubbla så måste du ha ett trovärdigt bull-case att presentera. Lägg fram ditt bull-case så ska jag kontra med ett trovärdigt bear-case?

Du glömde att konkretisera exakt vad av det jag skrev som inte stämde. Svepande flum från dig duger inte. Jag behöver heller inte bull-case för att säga att marknaden är bättre på att värdera bolag än vad du är. Hade du varit bättre skulle du blivit en ny Warren Buffet men du är en bitter flashbackare med stora förluster från dina blankningar.
Citera
2026-05-17, 12:24
Medlem
CC75s avatar
Fråga. Såg just en video som förklarade att Tesla lagt ned produktionen av S och X i Freemont i syfte att kunna börja producera första versionen av Optimus. Några tusen styck sägs produceras redan i år men kapaciteten kommer att vara runt miljonen. I samma video sades det att fabriken i Texas också kommer att ställas om till produktion av Optimus med start sommaren 2027.

Är det någon här som har lite mer information om ovan? Idag har el-bilsmarknaden blivit lite mer mättad och många andra märken har el-bilar så en omställning till humanoida robotar kan ta Tesla till nästa steg i deras historia. Jag följer inte Tesla särskilt mycket längre då jag bara har 100-talet aktier kvar men om det stämmer kommer aktien ha en enorm utveckling kommande år och jag kommer börja köpa på mig ett större antal.

// CC
Citera
2026-05-17, 13:32
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnfilteredFountain
Du glömde att konkretisera exakt vad av det jag skrev som inte stämde. Svepande flum från dig duger inte. Jag behöver heller inte bull-case för att säga att marknaden är bättre på att värdera bolag än vad du är. Hade du varit bättre skulle du blivit en ny Warren Buffet men du är en bitter flashbackare med stora förluster från dina blankningar.
Du tror att jag sitter på stora förluster, det stämmer inte.

ARK hade ett bull-case för 2025, det bestod i att Tesla skulle sälja minst 10M bilar och dra in 42ish miljarder dollar på autonoma taxitjänster, dom ansåg att detta skulle rättfärdiga en market-cap på 1.5T dollar. Alla som klarat matte B kan räkna sig fram till insikten att ARKs bull-case var helt verklighetsfrånvänt, och att Tesla skulle behöva öka sin försäljning med sisådär 40000% för att rättfärdiga en market-cap på 1.5T dollar. ARK hade även ett bear-case, vilket förutsatte att Tesla skulle sälja minst 5M bilar. Tesla lyckades sälja futtiga 1.6M bilar, d.v.s. långt under ARKs bear-case, samt förlora hundratals miljoner dollar på sina icke-fungerande taxibilar, men en market-cap på 1.5T dollar fick dom trots allt.

Här kommer delar av mitt bear-case:
1. PE ligger och skvalpar kring 400, vilket kan jämföras med växande tech-jättar som Google, Microsoft och Amazon, där samtliga har ett PE under 30.
2. EPS landade på 13 cent för Q1, du betalar alltså över 400 dollar för en aktie som genererar 13 cent. EPS lyftes dessutom av engångshändelser som tariff-refunds och uppskjutna betalningar. EPS förväntas hamna på minus kommande kvartal.
3. Marknaden växer men Tesla krymper, både i market-shares och absoluta siffror.
4. Varumärket är förstört, det kommer för alltid att förknippas med MAGA och nazism.
5. Det råder stor politisk osäkerhet i USA, demokraterna kan komma att vinna tillbaka kongressen i november, dom lär gå hårt åt korrupta oligarker som Elon Musk.
6. Utspädningen är enorm, 3.6% per år även om man bortser från den massiva utspädning som sker i samband med att man betalar återkommande bonusar till företagets värdelösa CEO, dessa motsvarar i regel betydligt mer pengar än vad Tesla någonsin tjänat.
7. Deras system för självkörande bilar fungerar inte, enligt officiella siffror är det minst 300% högre sannolikhet att du som passagerare är med om en olycka jämfört med om du kört bilen själv.
8. Deras s.k. robotaxis skalar inte som utlovat, det beror såklart på att systemet inte fungerar och att det behöver byggas om från grunden.
9. Deras robot existerar inte ens som fungerande prototyp, samtidigt har andra företag redan inlett massproduktion osv.
10. Stämningsansökningarna haglar tätt, bara senaste året har Tesla blivir beordrade att betala hundratals miljoner.

Slutsats: det ser mörkt ut för Tessler, och dess fundamentala värde ligger under $20/aktie.
Citera
2026-05-17, 13:45
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Fråga. Såg just en video som förklarade att Tesla lagt ned produktionen av S och X i Freemont i syfte att kunna börja producera första versionen av Optimus. Några tusen styck sägs produceras redan i år men kapaciteten kommer att vara runt miljonen. I samma video sades det att fabriken i Texas också kommer att ställas om till produktion av Optimus med start sommaren 2027.

Är det någon här som har lite mer information om ovan? Idag har el-bilsmarknaden blivit lite mer mättad och många andra märken har el-bilar så en omställning till humanoida robotar kan ta Tesla till nästa steg i deras historia. Jag följer inte Tesla särskilt mycket längre då jag bara har 100-talet aktier kvar men om det stämmer kommer aktien ha en enorm utveckling kommande år och jag kommer börja köpa på mig ett större antal.

// CC
EV-marknaden har vuxit, men Tesla har krympt.

Deras robot fungerar/existerar inte. Det dom har är en sorts animatronic à la Chuck E. Cheese.
Andra tillverkare, exempelvis Figure, har redan inlett massproduktion. Xpeng har en såpass verklighetstrogen robot att den misstas för att vara en människa i spandex. BMW har haft sina robotar arbetandes på fabriksgolvet i 1-2 år. osv.
Sekten inbillar sig att Tessler sitter på hemlig teknik, vilket såklart inte är fallet då dom hade kastat sig över möjligheten att producera hype-videos.

Aktien kommer garanterat ha enorm utveckling, men inte åt det håll som sekten hoppas på.
Citera
2026-05-17, 14:24
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Jag är sjukt smart, ingenjörsutbildad och har studerat tidigare bubblor.

Varför har du inte läst kvartalsrapporten?

Du är väldigt ödmjuk och bra på att ta in andras åsikter och kunskap vad gäller Tesla också.
Citera
2026-05-17, 14:33
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Du är väldigt ödmjuk och bra på att ta in andras åsikter och kunskap vad gäller Tesla också.
Ja det är jag, problemet är att sekten saknar fakta och siffror. När såg du senast ett trovärdigt bull-case som lutade sig mot någonting annat än blind hype?
Citera
2026-05-17, 14:38
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:

// CC

S och X bort från Fremont och ersätts av en linje för Cybercab och tydligen Optimus enligt denna artikel.
Tydligen ska Optimus arbeta i fabriken och sätta ihop Cybercab.
https://www.globalchinaev.com/post/tesla-to-discontinue-model-s-and-x-shifts-fremont-to-optimus-humanoid-robots
Citera
2026-05-17, 14:45
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:

// CC

Vet inte hur bra koll du har, men du fattar säkert att du inte borde lyssna på otello om du vill ha bättre koll på vad som händer med Optimus. Jo jag tror gen 3 börjar produceras i juli-aug, och att insiders som köper vet mer om vad som händer bakom stängda dörrar. Jag tror inte heller man vill sitta utanför om SpaceX köper upp Tesla.
Citera
2026-05-17, 14:46
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ja det är jag, problemet är att sekten saknar fakta och siffror. När såg du senast ett trovärdigt bull-case som lutade sig mot någonting annat än blind hype?

Vad du anser vara trovärdigt och bull-case samtidigt existerar förmodligen inte.
https://www.youtube.com/watch?v=4wWgIcG7bbI
Jag är likt dig väldigt tveksam till Tesla på dessa nivåer, tyvärr har jag varit det länge och har haft fel, hade gärna varit med i denna aktie tidigare. +153% på 3 år är inte så dumt.
Optimus kommer kanske att producera kassaflöden med betydligt högre marginaler än försäljning av bilar.

Musk said Fremont’s Model S and Model X lines will be replaced with Optimus and Cybercab production lines. Tesla is targeting annual Optimus production of up to 1 million units and has set a long-term cost target of around $20,000 per robot.
Citera
2026-05-17, 14:52
Medlem
otellos avatar
Citat:
S och X bort från Fremont och ersätts av en linje för Cybercab och tydligen Optimus enligt denna artikel.
https://www.globalchinaev.com/post/tesla-to-discontinue-model-s-and-x-shifts-fremont-to-optimus-humanoid-robots
Musk admits no Optimus robots are doing ‘useful work’ at Tesla — after claiming otherwise
https://electrek.co/guides/tesla-optimus/
Citera
2026-05-17, 15:03
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Musk admits no Optimus robots are doing ‘useful work’ at Tesla — after claiming otherwise
https://electrek.co/guides/tesla-optimus/

Intressant länk, vad som också är intressant är att varje artikel jag läst hittills är negativ Tesla, Musk och dess produkter. Jag ser varifrån du får din kunskap och inspiration.
Citera
2026-05-17, 15:22
Medlem
CC75s avatar
Citat:

Tack för den informationen och den artikeln. Helt klart spännande. 🙂

// CC
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in