2013-09-10, 17:16
Medlem
Vickejs avatar
Hej igen! Har ÄNTLIGEN tagit tummen ur och pallrade mig ut idag på min första löptur på längeeeee! Nu har jag tänkt börja köra varje dag efter jobbet och nån gång på helgen så det blir ca 5ggr/veckan men har några funderingar:

1: Borde jag ändra mitt schema och köra mindre pass i veckan nu i början?

2: Hur ska jag lägga upp mina löpdistanser, ska jag ta ut mig 110% varje tillfälle och sedan kämpa mig ut nästa dag fast träningsvärken är enorm eller ska jag ta och börja lugnt med ca 20-25mins turer i lugnt tempo?
Tacksam för svar!
Citera
2013-09-10, 17:21
Bannlyst
Jag vill också.
Citera
2013-09-10, 17:21
Moderator
Rassas avatar
Om du inte har sprungit på länge så blir fem pass per vecka lite väl bra såhär i början. Tre pass räcker gott, vila en dag mellan varje pass. Det tar tid för senor, leder och skelett att anpassa sig, så skynda långsamt.

Fokusera på att vara ute i ca 30 minuter, kör inte för hårt. Om du får mycket träningsvärk, vila nån dag extra. Efter tre månader kan du börja lägga in mer fokus på fart och kanske börja med intervaller.
Citera
2013-09-10, 17:51
Medlem
Vickejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Om du inte har sprungit på länge så blir fem pass per vecka lite väl bra såhär i början. Tre pass räcker gott, vila en dag mellan varje pass. Det tar tid för senor, leder och skelett att anpassa sig, så skynda långsamt.

Fokusera på att vara ute i ca 30 minuter, kör inte för hårt. Om du får mycket träningsvärk, vila nån dag extra. Efter tre månader kan du börja lägga in mer fokus på fart och kanske börja med intervaller.

Okej tack för tipsen, ska följa dom så gott jag kan! För att jag har spelat hockey i princip hela mitt liv och slutade för 2 år sen och har haft ett komplett uppehåll från löpning i ca 6-7månader, så jag gillar inte att ta det lugnt i början, utan vill köra fullt ut direkt :P
Citera
2013-09-10, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av god.child
Hehe ordvitsaren har vaknat.

Någon mer som ska springa Stockgholm Halvmara på lördag? Jag börjar bli riktigt taggad. Än så länge ser väderprognoserna fina ut med 19 grader och sol.

Ingen halvmara för min del, jag går all in på LL i stället.

Hur känns formen inför lördag? Har du någon tidsmål?
Citera
2013-09-10, 23:33
Medlem
god.childs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vickej
Okej tack för tipsen, ska följa dom så gott jag kan! För att jag har spelat hockey i princip hela mitt liv och slutade för 2 år sen och har haft ett komplett uppehåll från löpning i ca 6-7månader, så jag gillar inte att ta det lugnt i början, utan vill köra fullt ut direkt :P
Om du vill få utlopp för din iver tycker jag du kan köra järnet ett.av dina pass i veckan. Det gör
nog bara gott.

Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Ingen halvmara för min del, jag går all in på LL i stället.

Hur känns formen inför lördag? Har du någon tidsmål?

Benen känns tunga men det är nog bara inbillning. De gånger min form kännts dålig är den egentligen på topp :-).
Siktar på 1.35-1.40. För det förra krävs nog en perfekt dag. Ta ut mig fullständigt kommer jag garanterat göra.

Kul med LL. Jag tänkte komma och agera publik om jag får med mig nån. :-)
Citera
2013-09-11, 01:02
Medlem
Spadess avatar
Hittat någonting som hjälper mitt springillamående. Ingenting har funkat. Inte Omeprazol eller att undvika mat flera timmar innan. Men jag rökte en stor spliff innan jag sprang 30 min idag och behövde inte stanna pga. illamåendet en enda gång
Citera
2013-09-11, 01:10
Medlem
Elsharins avatar
Självklart när man börjar komma igång så ska knäna börja krångla. Är inne på vecka 4 nu och springer 2-3 gånger i veckan 7,5-10km/pass. Har hittills gått finfint men idag när jag var ute gjorde det riktigt ont, dock efter ca 5km så försvann smärtan nästan helt. Funderar på om jag haft fel "löpstil" och nu när det gjorde ont så tvingades jag ändra den? (Tror jag tog kortare men snabbare steg idag än vad jag brukar) Eller om det är något annat.. Gör ont på insidan av knäna samt under knäskålen, värst på höger sida.
Någon som tror sig veta vad det kan bero på?
Citera
2013-09-11, 14:55
Medlem
Ofrivilliga Intervaller

Började springa för ca. 6 veckor sedan efter ett längre uppehåll, varierar mellan 5km-7km 2-4 dagar i veckan. Men klarar bara av att springa etapper på ca. 2 km innan det känns som hela kroppen lägger av; andningen blir riktigt tung, musklerna helt slutkörda och jag känner mig som en 500 kilos heffaklump och måste slå av på takten och gå i 2-3 min innan jag kan springa på i samma tempo som tidigare igen i ytterligare 2 km innan det tar stopp igen och det blir ännu en långsam promenad i 2-3min. Någon som vet vad detta beror på? Vad jag kan göra åt det?
har testat att springa i lugnare tempo från start men det hjälper inte...
Sedan undrar jag även vad ni mer erfarna löpare tränar utöver själva löpningen? Hur avgörande är annan träning för att kunna förbättra distanser, tider, ect. ?

Tack på förhand
/Doodles
Citera
2013-09-11, 15:23
Medlem
god.childs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doodles
Ofrivilliga Intervaller

Började springa för ca. 6 veckor sedan efter ett längre uppehåll, varierar mellan 5km-7km 2-4 dagar i veckan. Men klarar bara av att springa etapper på ca. 2 km innan det känns som hela kroppen lägger av; andningen blir riktigt tung, musklerna helt slutkörda och jag känner mig som en 500 kilos heffaklump och måste slå av på takten och gå i 2-3 min innan jag kan springa på i samma tempo som tidigare igen i ytterligare 2 km innan det tar stopp igen och det blir ännu en långsam promenad i 2-3min. Någon som vet vad detta beror på? Vad jag kan göra åt det?
Sedan undrar jag även vad ni mer erfarna löpare tränar utöver själva löpningen? Hur avgörande är annan träning för att kunna förbättra distanser, tider, ect. ?

Tack på förhand
/Doodles

Du har får dålig konditionen helt enkelt. Men oroa dig inte den kommer bli bättre om du fortsätter träna som du gör. Prova att öka distansen du springer i sträck veckovis. Ex nu orkar du 2km, prova 2,5km nästa vecka sen 3km osv. Det skadar såklart inte att tex cykla, rodd, längdskidor men det hjälper nog bara marginellt. Visst cyklar du 20 mil i veckan får ju hjärtat mycket träning vilket hjälper din prestation om du kombinerar det med löpning.
Citera
2013-09-11, 15:26
Medlem
god.childs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsharin
Självklart när man börjar komma igång så ska knäna börja krångla. Är inne på vecka 4 nu och springer 2-3 gånger i veckan 7,5-10km/pass. Har hittills gått finfint men idag när jag var ute gjorde det riktigt ont, dock efter ca 5km så försvann smärtan nästan helt. Funderar på om jag haft fel "löpstil" och nu när det gjorde ont så tvingades jag ändra den? (Tror jag tog kortare men snabbare steg idag än vad jag brukar) Eller om det är något annat.. Gör ont på insidan av knäna samt under knäskålen, värst på höger sida.
Någon som tror sig veta vad det kan bero på?

Det kan vara ihopdragna quadriceps. I så fall förebygg med mycket stretch och excentriska knäböj.

Hoppar smärtan runt i knäna? Gör det ont men går ändå att fortsätta?
Citera
2013-09-11, 16:43
Medlem
Vickejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doodles
Ofrivilliga Intervaller

Tack på förhand
/Doodles

Känner EXAKT samma sak som dig (förutom att jag springer max 4-5km) .. sjukt störande då jag vill iaf kunna jogga mig igenom hela sträckan.

Citat:
Ursprungligen postat av god.child
Du har får dålig konditionen helt enkelt. Men oroa dig inte den kommer bli bättre om du fortsätter träna som du gör. Prova att öka distansen du springer i sträck veckovis. Ex nu orkar du 2km, prova 2,5km nästa vecka sen 3km osv. Det skadar såklart inte att tex cykla, rodd, längdskidor men det hjälper nog bara marginellt. Visst cyklar du 20 mil i veckan får ju hjärtat mycket träning vilket hjälper din prestation om du kombinerar det med löpning.

Tar också åt mig av det svaret då, tackar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in