2013-05-10, 22:01
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moon12323
Förutom det redan tidigare nämnda så vill jag med min träning få lite slimmare kropp så att säga: kanske lite smalare lår, lite smalare överkropp och smalare ansikte (har runda kinder).

Okej, då är det en helt annan sak. Är målet viktnedgång så är kosten i princip allt, och träning bör endast ses som ett komplement som gör att man inte behöver vara lika strikt med kosten. Vart på kroppen du kommer att tappa fett när du går ned i vikt är inget som du själv kan styra över, det är dina gener som avgör.

Kort och gott, lägg dig på ett kaloriunderskott, om detta görs med hjälp utav (konditions)träning eller inte spelar ingen större roll, även om träning givetvis kan rekommenderas för en allmänt bättre hälsa.
Citera
2013-05-10, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
Okej, då är det en helt annan sak. Är målet viktnedgång så är kosten i princip allt, och träning bör endast ses som ett komplement som gör att man inte behöver vara lika strikt med kosten. Vart på kroppen du kommer att tappa fett när du går ned i vikt är inget som du själv kan styra över, det är dina gener som avgör.

Kort och gott, lägg dig på ett kaloriunderskott, om detta görs med hjälp utav (konditions)träning eller inte spelar ingen större roll, även om träning givetvis kan rekommenderas för en allmänt bättre hälsa.

Kaloriunderskott? Menar du att jag helt enkelt ska äta mindre?

Tidig erfarenhet av för tunn kost har ofta gjort mig trött och illvillig till att träna :<
Citera
2013-05-10, 22:08
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Kaloriunderskott? Menar du att jag helt enkelt ska äta mindre?

Tidig erfarenhet av för tunn kost har ofta gjort mig trött och illvillig till att träna :<

Äta färre kalorier än vad du gör av med, ja. Får du i dig lika mycket eller mer energi än du behöver så kommer kroppen inte ha någon anledning till att använda det lagrade fettet som energi.
Citera
2013-05-10, 22:13
Medlem
Citat:
Äta färre kalorier än vad du gör av med, ja. Får du i dig lika mycket eller mer energi än du behöver så kommer kroppen inte ha någon anledning till att använda det lagrade fettet som energi.

Så om jag äter mer än vad jag gör av med kommer mitt "vikt-mål" inte att gå framåt utan snarare bakåt?
Citera
2013-05-10, 22:16
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Så om jag äter mer än vad jag gör av med kommer mitt "vikt-mål" inte att gå framåt utan snarare bakåt?

När det gäller vikt så är det bara kcal in / kcal ut som avgör, ja.
Citera
2013-05-10, 22:22
Medlem
Citat:
När det gäller vikt så är det bara kcal in / kcal ut som avgör, ja.

Då blir det väl o dumpa colan.
Citera
2013-05-10, 22:34
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Då blir det väl o dumpa colan.

Som sagt, cola light/zero funkar alldeles utmärkt.

Nu blev det här väldigt OT, sorry för det . Har du fler frågor så får du väl skapa en egen tråd, eller skicka ett PM
Citera
2013-05-10, 23:00
Medlem
Citat:
Som sagt, cola light/zero funkar alldeles utmärkt.

Nu blev det här väldigt OT, sorry för det . Har du fler frågor så får du väl skapa en egen tråd, eller skicka ett PM

ah sry
Citera
2013-05-12, 12:55
Medlem
Illusioners avatar
Tränat i lite över tre veckor nu. Gjorde nyss min första mil någonsin. Tog 1h 12min. Känner mig rätt nöjd, har hela sommaren på mig att komma under timmen, det ska väl gå bra, speciellt med tanke på konditionen jag hade när jag började.
Citera
2013-05-12, 13:04
Medlem
Accumulos avatar
Jag är en snusare. Jag är också en löpare, utan större ambitioner än att må bra och förbättra mig.

Vilken effekt har snusandet på min löpning? Är det värre att springa med snus än utan? Blotta tanken att springa utan skrämmer mig - lägger alltid in en ny snus precis innan jag ger mig av, och i bland har jag till och med tagit med mig extra på längre rundor.

Lever i övrigt relativt nyttigt. Äter bra, sover hyfsat och rör på mig kontinuerligt. Vad vinner jag, i träningsväg, på att sluta snusa helt? Det är vad jag egentligen vill, men att bara lämna en gammal kompis vind för våg är svårt.
Citera
2013-05-12, 13:42
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Accumulo
Jag är en snusare. Jag är också en löpare, utan större ambitioner än att må bra och förbättra mig.

Vilken effekt har snusandet på min löpning? Är det värre att springa med snus än utan? Blotta tanken att springa utan skrämmer mig - lägger alltid in en ny snus precis innan jag ger mig av, och i bland har jag till och med tagit med mig extra på längre rundor.

Lever i övrigt relativt nyttigt. Äter bra, sover hyfsat och rör på mig kontinuerligt. Vad vinner jag, i träningsväg, på att sluta snusa helt? Det är vad jag egentligen vill, men att bara lämna en gammal kompis vind för våg är svårt.

Eftersom att dina ambitioner inte sträcker sig längre än att du vill må bra så är det väl bara att köra på, om det nu känns bra? Att springa och snusa är åtminstone bättre än att snusa och inte springa.
Citera
2013-05-17, 00:28
Medlem
Hur svårt är det o vad krävs för att komma ner under 40 minuter på milen?
Är relativt otränad när det gäller löpning på, för mig, längre distanser så som en mil, men har en bra grundkondition. Ligger nu på runt 48 minuter.
Har egentligen inget mål just nu att springa så fort men vore kul att göra det nån gång
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in