2013-02-12, 23:57
Medlem
alpha-betas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LabiSiffre
Schysst! Vilket ska du springa?

Testade på förra året men det blev dnf efter lite mer än halva då musten gick ur mig. Se till att träna som fan och vänj dig vid att springa långt skulle jag säga, gör du det så kommer det gå hur bra som helst. Tejpa bröstvårtorna så slipper du skavsår

Det blir stockholms.

Det som oroar mig är att jag aldrig har sprungit så
långt på asfalt (inte på terräng heller iofs) och att det brukar vara så jäkla dåligt väder, jag tycker att det är svårt att sätta ett tidsmål.

Mina långpass är på ca två mil och ska förlänga dem långsamt.
Citera
2013-02-13, 01:23
Medlem
LabiSiffres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alpha-beta
Det blir stockholms.

Det som oroar mig är att jag aldrig har sprungit så
långt på asfalt (inte på terräng heller iofs) och att det brukar vara så jäkla dåligt väder, jag tycker att det är svårt att sätta ett tidsmål.

Mina långpass är på ca två mil och ska förlänga dem långsamt.

Kul! Hela loppet är på asfalt så du tjänar nog på att försöka vänja dig vid det, kan va bra att göra det långsamt dessutom. Har hört och läst en del om att du inte behöver ha sprungit hela sträckan innan det är dags (typ att det sliter onödigt mycket på kroppen) och att längsta långpasset på 30 km räcker. Och du kan ju nöja dig med att det nog aldrig kommer vara värre väder än va det var på Stockholm Marathon förra året. Hur snabbt fixar du två mil?
Citera
2013-02-13, 05:11
Medlem
alpha-betas avatar
Citat:
Kul! Hela loppet är på asfalt så du tjänar nog på att försöka vänja dig vid det, kan va bra att göra det långsamt dessutom. Har hört och läst en del om att du inte behöver ha sprungit hela sträckan innan det är dags (typ att det sliter onödigt mycket på kroppen) och att längsta långpasset på 30 km räcker. Och du kan ju nöja dig med att det nog aldrig kommer vara värre väder än va det var på Stockholm Marathon förra året. Hur snabbt fixar du två mil?

Nä, blir det sex grader och regn i år igen så blir jag besviken, å andra sidan se har jag ingen lust att springa i 30 grader och sol heller, som det har varit de tre senaste åren innan förra året.

Apropå tempo så kan jag hålla 5min/km om jag tar i lite, men springer inte mina långpass så fort, håller snarare 5.15-5.45min/km, beroende på hur hårt jag har kört den veckan i övrigt (brukar köra mitt långpass som veckans sista pass).
Citera
2013-02-13, 08:54
Medlem
derbicoolings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alpha-beta
Jag skulle nog vila lite mer än så i början, risken är annars att du känner dig sliten efter ett tag. Jag skulle satsa på att springa varannan dag, då hinner du återhämta dig mellan passen.

Tack ska börja vila lite mer!

Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Precis som föregående talare är det nog att rekommendera att köra lite lugnare än fem pass i veckan (fick intrycket att du är helt grön på det här med löpning?). Även om man är jäkligt motiverad i början och tycker det är kul tar det ett tag för kroppen att vänja sig så risken finns ju tyvärr att du drar på dig någon överbelastningsskada. Vill du nödvändigtvis köra fem pass i veckan och du tycker det funkar skulle jag personligen snarare kanske lägga onsdagspasset på lördagen så du får en vilodag mitt i veckan då fem dagar i streck kan vara lite köttigt.

Tack för ditt svar! Ska börja vila nu. Ja, är helt grön på detta men har gymmat förr så lite tränad är jag
Citera
2013-02-13, 12:44
Medlem
Ubayd-Allahs avatar
Citat:
Hur länge har du hållit på? Svårt att säga vad som är problemet, jag fick problem med vaderna nyligen och då det verkade vara skornas fel. Kan ju också vara så att det beror på att du är färsk och inte har så starka vader, träna vadpress eller tåhävningar. Det är inte mjölksyra?

Angående knäet så kan du läsa detta:
http://www.runnersworld.se/artiklar/lopares-vanligaste-skador-loparkna.htm

1300 tycker jag är för mycket, köp reade dojjor.

Jag har inte sprungit länge, det är knappt 1 månad nu. Men har tidigare spelat fotboll även om det var många år sedan. Det är nog som du säger att jag är otränad. När jag tänker efter så har jag gått upp i vikt och mina vadmuskler har inte växt i muskelstyrka sedan viktuppgången; så dem lär inte orka med min nuvarande vikt. Därför ska jag köra lite vadträning på gymmet parallellt med löpningen. Tror jag varit alltför påfrestande avseende löpningen då jag i princip löper varje dag. Ska inrätta några vilodagar också.

Nej det är inte mjölksyra, eller känns inte som det, för musklerna kramas åt - och hela vaden blir helspänd och hård.

Tack för länken, läste om löparknäet - och i mitt fall så rör sig inte mina fötter inåt när jag springer eller går, utan för mig gäller det omvända, dvs mina fötter lutar sig utåt, typ som en ankar går, kallas därför också för ankfot (närmare liknelse borde vara sälfot, men men).

Vad rekommenderar du för skor för en kille som väger 83 kg (189 cm lång) - och som gillar att springa i spår?
Citera
2013-02-15, 00:23
Medlem
LabiSiffres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubayd-Allah
Jag har inte sprungit länge, det är knappt 1 månad nu. Men har tidigare spelat fotboll även om det var många år sedan. Det är nog som du säger att jag är otränad. När jag tänker efter så har jag gått upp i vikt och mina vadmuskler har inte växt i muskelstyrka sedan viktuppgången; så dem lär inte orka med min nuvarande vikt. Därför ska jag köra lite vadträning på gymmet parallellt med löpningen. Tror jag varit alltför påfrestande avseende löpningen då jag i princip löper varje dag. Ska inrätta några vilodagar också.

Nej det är inte mjölksyra, eller känns inte som det, för musklerna kramas åt - och hela vaden blir helspänd och hård.

Tack för länken, läste om löparknäet - och i mitt fall så rör sig inte mina fötter inåt när jag springer eller går, utan för mig gäller det omvända, dvs mina fötter lutar sig utåt, typ som en ankar går, kallas därför också för ankfot (närmare liknelse borde vara sälfot, men men).

Vad rekommenderar du för skor för en kille som väger 83 kg (189 cm lång) - och som gillar att springa i spår?

Tycker du ska fortsätta ett tag till men lyssna på kroppen, fortsätt inte om det gör jätteont. Jag fick som sagt problem med vaderna nyligen och det verkar faktiskt som att det var skorna som spökade. Skor kan jag tyvärr inte ge tips på då jag inte är något proffs på något vis, och skor verkar dessutom vara väldigt individuellt.

http://runspecs.com/blog/wp-content/uploads/2012/10/pronatio.gif
Det här kanske kan hjälpa. Låter som att du pronerar som på den understa bilden (lite väl övertydlig bild men du hajjar). Finns skor som är byggda för olika fötter liksom men jag har aldrig kollat så noga på det.
Citera
2013-02-15, 03:15
Medlem
GolfWangs avatar
går de å få tag på plåtar till gbg varvet? vet att de e slut sålt men kan man köpa begagnat eller e de personliga?
Citera
2013-02-15, 19:21
Medlem
Ghoods avatar
Var på ICA idag och såg en liten tidning om blodomloppet, hade precis köpt bär till kvällens film! Har på senare tid försökt vara nyttig med de jag stoppar i mig, måste ju trots allt tänka på formen...

Tänkte försöka mig på blodomloppet, har tränat sen jag var 8 typ, och har alltid haft en god kondition. Sprungit milen två gånger i mitt liv (är 20 ) och alltid hamnat precis under 60min. Dock så har jag aldrig tränad inför det, utan milen är obligatoriskt på min skola. Tänkte försöka mig på komma under 50min. Några tips på hur man tränar inför det? Det är ju trots allt en "kort" sträcka, så vad bör man fokusera på när det gäller träningen?

För att gå lite offtopic så tänkte jag även be min käre far som känner killarna på IKSU göra en undersökning på mig. Kommer inte ihåg vad det heter, men ni som sett "Mitt liv som Hellner" vet vad jag menar! Har gjort kroppsscanning förut, men tänkte kolla om jag kan få göra ett maxtest, både nu före träningen ska starta, och en efter! Roligt att se hur några månaders träning kan göra med hjärtat, lungor och kroppsfettet!
Citera
2013-02-16, 02:41
Medlem
LabiSiffres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GolfWang
går de å få tag på plåtar till gbg varvet? vet att de e slut sålt men kan man köpa begagnat eller e de personliga?

Tror de är personliga men har ändå sett folk sälja. Satsa på någon annan halvmara eller sikta på nästa år istället?

Citat:
Ursprungligen postat av Ghood
Var på ICA idag och såg en liten tidning om blodomloppet, hade precis köpt bär till kvällens film! Har på senare tid försökt vara nyttig med de jag stoppar i mig, måste ju trots allt tänka på formen...

Tänkte försöka mig på blodomloppet, har tränat sen jag var 8 typ, och har alltid haft en god kondition. Sprungit milen två gånger i mitt liv (är 20 ) och alltid hamnat precis under 60min. Dock så har jag aldrig tränad inför det, utan milen är obligatoriskt på min skola. Tänkte försöka mig på komma under 50min. Några tips på hur man tränar inför det? Det är ju trots allt en "kort" sträcka, så vad bör man fokusera på när det gäller träningen?

För att gå lite offtopic så tänkte jag även be min käre far som känner killarna på IKSU göra en undersökning på mig. Kommer inte ihåg vad det heter, men ni som sett "Mitt liv som Hellner" vet vad jag menar! Har gjort kroppsscanning förut, men tänkte kolla om jag kan få göra ett maxtest, både nu före träningen ska starta, och en efter! Roligt att se hur några månaders träning kan göra med hjärtat, lungor och kroppsfettet!

Jag tror det vanligaste är att springa minst tre olika pass per vecka. Springa milen+, springa en kortare sträcka samt intervaller som lär dig att springa snabbare och flåsa bättre. 3-4 ggr i veckan tror jag på. Lycka till!
Citera
2013-02-16, 08:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GolfWang

Jag anmälde mig väldigt sent genom att köpa mig in via välgörenhetsbiljetterna. Visserligen dyrare men vill man springa så kanske det fortfarande är ett alternativ?
Citera
2013-02-16, 13:17
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blurgaren
Så sånna här är inte att rekommendera för dig då?
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link=&artnr=110070&titl e=Philips%20SHQ3200&
Såna använder jag och de fungerar (fast lite sämre ljud än i mina vanliga) för jag kan inte ha vanliga pluggar då de ploppar ut när jag börjar svettas (samt går sönder då de inte är vattentåliga )
Citera
2013-02-17, 13:23
Medlem
Ghoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Såna använder jag och de fungerar (fast lite sämre ljud än i mina vanliga) för jag kan inte ha vanliga pluggar då de ploppar ut när jag börjar svettas (samt går sönder då de inte är vattentåliga )
Står ju dock att de var vattentåliga? Fuffens från teknikmagasinet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in