2014-09-07, 20:46
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R1904
Tack för svar från er båda och ska kolla upp en pulsklocka med.

Nej , konditionen är inte så jätte bråttom med att förbättra. Var bara intresserad av att se vad som är bästa löpningen för att förbättra den. Hur många pass skulle du/ni rekommendera i veckan då ? Huvudsaken jag ser är att hålla mig i form och inte tappa allt som man byggt upp från säsongen nu och även ha en bra grund när vi drar igång med försäsongen igen , slutet av januari skulle jag tro.

Sen hoppas jag även att jag ska börja gilla att gå ut och löpa och just nu känner jag mig riktigt motiverad för det iaf.

3 pass i veckan är lagom och ger bra resultat, sedan kan du ju lägga till ett extra om du känner för det efter ett litet tag. Det viktiga är att köra varierad träning för att träna explosivitet och uthållning. Själv skulle jag köra ett distanspass på cirka 7-10 km och ett längre pass på cirka 10-15 km för att träna uthålligheten, sedan ett intervallpass eller snabbt tempopass på cirka 5 km med hög fart.

Intervaller påpekas ofta att det ger bra resultat, vilket jag håller med om. Däremot är antalet kilometer mängden per vecka, desto viktigare. Personligen gillar jag inte intervall utan kör hellre ett stenhårt kort tempopass. Det är bra att du är taggad. Men jag rekommenderar att ta det lugnt på långpasset och lagom tempo på distanspasset. Att efter varje löprunda ha blodsmak och lägga sig flåsande, det håller inte i längden. Så gjorde jag ibörjan men det blev för jävla jobbigt att varje gång gå ut med full kraft.
Citera
2014-09-08, 10:32
Medlem
aabesees avatar
Hej alla, trevlig tråd det här.

Nu är det så att jag skulle behöva lite hjälp. Började springa lite sporadiskt för knappt ett år sedan, med betoning på sporadiskt. Ibland två ggr i veckan och ibland har det gått 2-3 veckor mellan tillfällena. Hur som helst så har jag på senare tid blivit lite duktigare och mer motiverad eftersom jag märkt vilken tillfredsställande effekt löpningen har på psyket, egentligen skulle jag vilja springa varje dag men jag har satt upp en regel på max två ggr i veckan så här i början. Jag har rätt dålig kondition som före detta rökare så jag orkar inga längre sträckor, men trots detta har jag nu börjat får ont i ankeln (endast när jag springer ska kanske påpekas), alltså på utsidan av foten, precis nedanför fotknölen. Utan att egentligen veta så känns det som att jag behöver stretcha där, för när jag exempelvis suttit stilla framför tv:n i en timme eller så så stramar det precis där och det känns nästan som att jag vill gå på tå ibland.

Så... Behöver jag stretcha ankeln (går det ens?) och hur gör jag i så fall? Eller borde jag istället bara ta det lugnt med springandet, korta ner sträckorna helt enkelt (vilket känns lite konstigt med tanke på att jag på min höjd springer omkring tre-fyra km)?

Jag har även väldiga problem med en smärta innanför ena skulderbladet som bara blir värre och värre under tiden som jag springer och ofta leder till att jag måste stanna och gå ett tag. Jag har nu börjat smörja in med voltaren gel innan jag ger mig ut och det hjälper. Men i går när jag sprang fick jag istället ont i båda axlarna. Jag antar att det beror på att jag spänner mig, men jag försöker verkligen tänka på att slappna av, axlar nere osv, men det tycks inte hjälpa. Finns det några knep för att lära sig att slappna av i axlarna? Det känns som att jag gått med upphöjda och spända axlar i 15 år och att de har stelnat i det läget, haha. Jag vet inte, jag kan ingenting om sådant här.

Tankar, synpunkter, tips vore väldigt uppskattat!

Edit: Kom på en till grej. Jag är rätt vig och sitter (väldigt) ofta skräddare och i lite andra obskyra ställningar och har börjat fundera på om det kan vara dåligt för knäna? För jag har nämligen känt av lite smärta i dem också. Det beror väl antagligen inte på att jag sitter skräddare, men borde jag sluta sitta så för att inte förvärra läget så att säga? Många frågor här.
Senast redigerad av aabesee 2014-09-08 kl. 10:44.
Citera
2014-09-08, 17:08
Medlem
SuperMileyCyruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aabesee

Nu är det så att jag skulle behöva lite hjälp. Började springa lite sporadiskt för knappt ett år sedan, med betoning på sporadiskt. Ibland två ggr i veckan och ibland har det gått 2-3 veckor mellan tillfällena. Hur som helst så har jag på senare tid blivit lite duktigare och mer motiverad eftersom jag märkt vilken tillfredsställande effekt löpningen har på psyket, egentligen skulle jag vilja springa varje dag men jag har satt upp en regel på max två ggr i veckan så här i början. Jag har rätt dålig kondition som före detta rökare så jag orkar inga längre sträckor, men trots detta har jag nu börjat får ont i ankeln (endast när jag springer ska kanske påpekas), alltså på utsidan av foten, precis nedanför fotknölen. Utan att egentligen veta så känns det som att jag behöver stretcha där, för när jag exempelvis suttit stilla framför tv:n i en timme eller så så stramar det precis där och det känns nästan som att jag vill gå på tå ibland.

Så... Behöver jag stretcha ankeln (går det ens?) och hur gör jag i så fall? Eller borde jag istället bara ta det lugnt med springandet, korta ner sträckorna helt enkelt (vilket känns lite konstigt med tanke på att jag på min höjd springer omkring tre-fyra km)?

Ta det lugnare med löpningen. Ökar man för snabbt gör det ont, det ska det inte göra. Jag tycker inte man ska behöva smörja in sig med voltaren för att kunna löpa. Det är att börja med något på fel sätt. Det tar tid att vänja sig.
Citera
2014-09-08, 22:54
Medlem
Vilken tid på milen ska man springa på för att kunna skryta med riktigt bra kondis?
Under 45, 40, 35 eller 30?!

Vilka tidsmål räknas vara riktiga guldgränser på milen?
Citera
2014-09-08, 23:01
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PIN0CCHI0
Vilken tid på milen ska man springa på för att kunna skryta med riktigt bra kondis?
Under 45, 40, 35 eller 30?!

Vilka tidsmål räknas vara riktiga guldgränser på milen?

Jag är ingen speciellt snabb eller erfaren löpare men en mil tid under 40 min är helt klart imponerande.
Många har som mål att klara sub 40 på milen, det läser/hör man ofta. Så jag skulle säga det är en riktig guldgräns.
Citera
2014-09-09, 23:18
Medlem
LabiSiffres avatar
Har ni några roliga utmaningar att tipsa om? Typ 100 km på 100 dagar eller något annat kul. Hit me!
Citera
2014-09-10, 16:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LabiSiffre
Har ni några roliga utmaningar att tipsa om? Typ 100 km på 100 dagar eller något annat kul. Hit me!

100 km på 1 månad, kan jag så kan du!
Citera
2014-09-10, 18:41
Medlem
Peripheryys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aabesee

Jag har även väldiga problem med en smärta innanför ena skulderbladet som bara blir värre och värre under tiden som jag springer och ofta leder till att jag måste stanna och gå ett tag. Jag har nu börjat smörja in med voltaren gel innan jag ger mig ut och det hjälper. Men i går när jag sprang fick jag istället ont i båda axlarna. Jag antar att det beror på att jag spänner mig, men jag försöker verkligen tänka på att slappna av, axlar nere osv, men det tycks inte hjälpa. Finns det några knep för att lära sig att slappna av i axlarna? Det känns som att jag gått med upphöjda och spända axlar i 15 år och att de har stelnat i det läget, haha. Jag vet inte, jag kan ingenting om sådant här.

Tankar, synpunkter, tips vore väldigt uppskattat!

Edit: Kom på en till grej. Jag är rätt vig och sitter (väldigt) ofta skräddare och i lite andra obskyra ställningar och har börjat fundera på om det kan vara dåligt för knäna? För jag har nämligen känt av lite smärta i dem också. Det beror väl antagligen inte på att jag sitter skräddare, men borde jag sluta sitta så för att inte förvärra läget så att säga? Många frågor här.
Först kanske du ska titta på om hur det ser ut när du springer. Be någon kunnig att titta på din löpstil och på hur din fotnedsättning ser ut. Du kanske kan få hjälp av personalen på te.x. Team Sporita eller Intersport om du ber om det när du tittar efter skor. Man kan ju aldrig garantera att personalen vet allt om sånt om löpning men det skadar väl inte att fråga. Att ha rätt skor och löpstil gör väldigt mycket.

Jag brukar hålla armarna ganska nära kroppen och händerna inte allt för långt från bröstet när jag springer. Armbågarna har jag läst nånstans på internet att dom ska vara bakom axlarna så mycket som går. Någon som kan rätta mig om hur man ska ha armarna?
I vilket fall brukar jag också kunna få känningar i vänstra skulderbladet. Det tror jag dock beror på mina rygg som är en aning sned.
Citera
2014-09-10, 20:50
Medlem
Löpning, några frågor från en nybörjare

Hej!
Har precis börjat löpträna lite utomhus och på band.
Ska man hålla in magen eller spänna magen eller bara låta den bara när man springer?
Tränas magen om man gör något, alltså för att den ska bli plattare?

Klarar just nu bara av att jobba i ca 3 km i ungefär 8km/h men vill öka kondition och förbränning (styrketränar några pass i veckan också).
Hur gör jag för att snabbast få upp konditionen? Och för att bränna så många kalorier som möjligt? Typ hur variera passen.

Har ungefär 7 kg jag behöver gå ned, ligger idag på ett bmi på ganska prick 25. Vet att många tycker bmi är ett dåligt mått men det kanske ger någon indikation.

Tack på förhand
Citera
2014-09-10, 21:03
Medlem
apelsinhimlens avatar
Hej!

Vill du förbränna maximalt med kalorier bör du kombinera styrketräning med konditionsträning därför att en kropp med muskler förbränner fler kalorier vid konditionsträning jämfört med en kropp "utan" muskler (lång mening).
Citera
2014-09-10, 21:05
Medlem
Hej.

Grattis till att du börjat löpträna

Jag håller inte in eller spänner magen iaf inte medvetet, försöker nog ha en sån avspänd kropp som möjligt!

Det går ju ganska snabbt i början och 5 km kommer du ju klara efter 3 veckor lätt om inte snabbare högre målsättning kanske?

7 kg är heller inte speciellt mycket det går snabbt det med, Kör med intervall träning som du varvar med längre sträckor typ varannan gång!

Exempelvis så kan du träna intervall på gymet i samband med styrke träning, sen kör du utomhus löpträningen! intervall skulle kunna vara att du springeer snabbt i 200 meter och går 100 meter i typ 10 ggr!

lycka till
Senast redigerad av realist1 2014-09-10 kl. 21:07.
Citera
2014-09-10, 21:11
Medlem
Hur är ni med snörningen av skorna? Slafsar ni bara på er skorna och springer iväg? Är ett jävla snörande på mig känns det som varje gång, det måste vara exakt lagom hårt annars stör jag mig på det hela rundan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in