Citat:
Ursprungligen postat av
jenny747
ang diskussionen om löptreden.. läste ett väldigt bra reportage om detta i runners world, tror det var juni-numret.
intressant var att de som var bäst i Sverige (och bland de bästa i världen) tränade LÅNGA pass (vi snackar minst halvmara) VARJE dag. Jag kan inte minnas att jag läste att de var mer skadade än gemene löpar-man i Sverige idag. Detta trots vad man kan anta vara sämre skor och mindre kunskap om nutrition.
Rätt intressant tycker jag.
Å andra sidan är det dumt att klaga på att fler springer idag, Sverige behöver mer tränande människor om vi inte vill se ut som USA om 10 år

Jajemän för en elitsatsning behövs rejäla mängder. Detta är inget man kan hoppa på bara sådär utan kräver en successiv ökning över flera år. Eliten på maraton ligger runt 16-20 mil i veckan. Vad jag förstått delar de dock upp dessa på två pass per dag, ett pass på morgonen och ett på eftermiddagen, Alla dagar i vecka året om
Läste i någon bok där Anders Gärderud hade delat ut sin träningsdagbok från sin primetime. Han tränade ungefär på ovanstående sett. Runt 20 mil i veckan och över 90% utav hans träning var lågpulspass med inslag utav fartlek. Han tränade väldigt lite intervaller, trots att han sprang på rena sprintsträckan 3000m hinder

.
Ett extremfall är den gamla tjeckiska flerfaldiga olympimästaren Emil Zatopek. Han kunde snitta 32 mil i veckan på ett år. När han gjorde lumpen drog han på kvällen ut i snön för 30km pass efter en hel dags övningar. Han kunde dra till med 400m intervaller, 90 stycken i sträck! Där kan man snacka löparlegend!
Äldre skor var inte sämre än de vi har idag. Kroppen dämpar vid bra teknik steget av sig självt, stötdämpning är överflödigt.
Ja jag håller med om att det är jättekul att fler och fler springer idag. Men jag tycker det är lite synd att inte fler väljer att satsa hårdare. När man ändå lägger ner mycket tid kan man ju lika gärna försöka bli så bra man kan.