2025-11-05, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markowitz
Du hittar både elitlöpare som aldrig använder något annat än ett tidtagarur från 1985 och totala amatörer som undertecknad som älskar sin klocka och all data.

För egen del använder jag klockan för att se hur träningen går och blir inspirerad av framsteg (lägre puls, 2s snabbare per/km på intervallen jämfört med förra månaden etc). Krasst sett så gör ju inte klockan att jag tränar bättre, men jag gör träningen pga av den då jag är siffernörd. Om jag levde på existensminimum vet jag inte om jag skulle bränt pengarna på en klocka. Fast å andra sidan, en begagnad borde gå att få billigt då många byter till nyare modeller

Hur ser en träningsvecka ut, med tanke på att du känner en platå? Och hur kraftig är platån, efter ett tag blir det ju jävligt svårt att putsa sina pers för oss alla.

Det är olika och allmänt ganska ostrukturerat. Men säg att jag försöker köra två hårda pass i veckan och då gör jag alltifrån 1x6km eller 2,5x3 intervaller, en del pass där jag bara kör alla typer av intervaller alltifrån 3km till 500m. sen 3 eller 4 pass då jag bara tar det lugnt i någon timme.

Asså jag vet inte men kan dra på i ett tempo som är ganska markant högre i mina 1km intervaller än vad jag ens kommit nära att hålla på 5km. Samma sak med 2,5km intervaller och 10km. Det har stått still i 1,5 månad och men ändå blivit lite bättre på intervallerna. Vet inte om jag bara är psykiskt vek
Senast redigerad av fruktfabrik 2025-11-05 kl. 21:57.
Citera
2025-11-05, 22:29
Medlem
1.5 månad är ju ingen tid så vad är det som stått still i 1.5 månad? Det är ju inte så att man går ut och kör ett pb-test på 10km en gång i månaden.

Hur många km blir det i veckan?

Vanligt misstag är ju att man tränar för hårt så att det inte blir bra kontinuitet utan lite upp och ner eller att man egentligen bara toppar formen. Att springa 6x1km med typ 60s vila i markant högre fart än din 5km-fart är ett väldigt hårt pass som jag endast skulle göra (om jag ens klarar det) när det närmar sig tävling för att vänja mig. För mig låter det som att du måste jobba mer på grundläggande fartuthållighet, dvs typ kontrollerad halvmarafart i längre dragningar, om du redan har farten. Grunden tar lång tid att bygga upp, farten toppas sen på några veckor och sen har man nått den nivån kroppen har att levererera baserat på den grunden. Rinse-and-repeat.

Citat:
Ursprungligen postat av fruktfabrik
Det är olika och allmänt ganska ostrukturerat. Men säg att jag försöker köra två hårda pass i veckan och då gör jag alltifrån 1x6km eller 2,5x3 intervaller, en del pass där jag bara kör alla typer av intervaller alltifrån 3km till 500m. sen 3 eller 4 pass då jag bara tar det lugnt i någon timme.

Asså jag vet inte men kan dra på i ett tempo som är ganska markant högre i mina 1km intervaller än vad jag ens kommit nära att hålla på 5km. Samma sak med 2,5km intervaller och 10km. Det har stått still i 1,5 månad och men ändå blivit lite bättre på intervallerna. Vet inte om jag bara är psykiskt vek
Citera
2025-11-10, 18:24
Medlem
Måste man, för att bibehålla sin VO2max, fortsätta med intervaller? Eller kan man softa till sig lite och springa i komfortabelt tempo/pulszon i ett par veckor utan någon större skada?
Citera
2025-11-14, 22:44
Medlem
Oklar fråga. Intervaller har ju inte nödvändigtvis med VO2max att göra, och att inte köra snabba VO2max-drivande snabba intervaller under en period är väl helt normalt. Man kan ju inte vara i spetsform hela året runt.

Citat:
Ursprungligen postat av Kattkabel
Måste man, för att bibehålla sin VO2max, fortsätta med intervaller? Eller kan man softa till sig lite och springa i komfortabelt tempo/pulszon i ett par veckor utan någon större skada?
Citera
2026-01-12, 23:39
Medlem
Fråga till er som springer maraton. Hur är ert maraton tempokontra ert tröskeltempo? Jag ska springa Stockholm maraton för första gången i är och funderar på hur mycket snabbare tröskeltempot brukar vara än maratontempot. T.ex. om maratontempot är 5:00 min/km har då de flesta ett tröskeltempo på t.ex 4:00 min/km.
Vet att det såklart kan skilja sig åt en del beroende på vilka andra typer av distanser man brukar springa men det vore ändå intressant att få en fingervisning.
Citera
2026-01-13, 05:17
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcnice
Fråga till er som springer maraton. Hur är ert maraton tempokontra ert tröskeltempo? Jag ska springa Stockholm maraton för första gången i är och funderar på hur mycket snabbare tröskeltempot brukar vara än maratontempot. T.ex. om maratontempot är 5:00 min/km har då de flesta ett tröskeltempo på t.ex 4:00 min/km.
Vet att det såklart kan skilja sig åt en del beroende på vilka andra typer av distanser man brukar springa men det vore ändå intressant att få en fingervisning.

Jag brukar överprestera på maror och är bättre på längre distanser. Min tröskelfart är ungefär 4:15 och marthonfart ca 4:30. Är inte riktigt i den formen just nu så något sämre kanske just nu. Jag utgår dock aldrig från ett specifikt tempo när jag springer utan låter kroppen och dagsformen bestämma farten.
Citera
2026-01-14, 11:16
Medlem
Det låter som ett väl stort gap mellan farterna. Om man har tröskelfart på 4:00 så borde man ju göra halvmara någonstans mellan 1h25-1h30, vilket betyder mara (om man är tränad för den) på säg 3h till 3h15 kanske, dvs cirkus 4:15-4:35. Det centrala är dock hur tränad man är för distansen för att kunna göra någon översättning. Min tröskel är väl runt 4:00 men jag springer/kravlar nog mara i 6:00 om jag tvingas ut idag :-/

Citat:
Senast redigerad av Markowitz 2026-01-14 kl. 11:44.
Citera
2026-01-14, 20:52
Medlem
Citat:

Ser att jag missat att sätta ett frågetecken efter fetade delen. 4:30 min/km kanske är ett mer rimligt tröskeltempo om man siktar på ett 5:00 tempo på maran?

Citat:
Ursprungligen postat av Markowitz
Det låter som ett väl stort gap mellan farterna. Om man har tröskelfart på 4:00 så borde man ju göra halvmara någonstans mellan 1h25-1h30, vilket betyder mara (om man är tränad för den) på säg 3h till 3h15 kanske, dvs cirkus 4:15-4:35. Det centrala är dock hur tränad man är för distansen för att kunna göra någon översättning. Min tröskel är väl runt 4:00 men jag springer/kravlar nog mara i 6:00 om jag tvingas ut idag :-/

Jag har som mål att springa maran under 3.5 h alltså 4:58 tempo, och i dagsläget är det mitt tröskeltempo enligt min Garmin och jag tror det stämmer rätt bra utifrån hur det känns att springa i det tempot och min puls.

Just nu kör jag tröskel intervaller på söndagar och kortare 4:00 tempo intervaller på onsdagar, Där i mellan kör jag främst zon 2 pass 45-60 min.
Körde fram till början på Januari zon 2 långpass på söndagar och sista det passet sprang jag 2.5 h, tänkte att jag ska börja med långlöppassen igen i Mars (nu kör jag längre pass på längdskidor istället). Tror ni som har lite rutin på maraton att det är rimligt att jag kommer klara mitt mål på Stockholm Maraton 30/5 med det upplägget?
Citera
2026-01-14, 21:42
Medlem
4:30 (dvs 1h35 halvmara) och 4:58 (3h30 mara) låter ganska normalt (nu är ju tröskel lite snabbare än halvmara, men rätt härad)

Låter som rimligt upplägg, bara att ligga i.

Citat:
Ser att jag missat att sätta ett frågetecken efter fetade delen. 4:30 min/km kanske är ett mer rimligt tröskeltempo om man siktar på ett 5:00 tempo på maran?

Jag har som mål att springa maran under 3.5 h alltså 4:58 tempo, och i dagsläget är det mitt tröskeltempo enligt min Garmin och jag tror det stämmer rätt bra utifrån hur det känns att springa i det tempot och min puls.

Just nu kör jag tröskel intervaller på söndagar och kortare 4:00 tempo intervaller på onsdagar, Där i mellan kör jag främst zon 2 pass 45-60 min.
Körde fram till början på Januari zon 2 långpass på söndagar och sista det passet sprang jag 2.5 h, tänkte att jag ska börja med långlöppassen igen i Mars (nu kör jag längre pass på längdskidor istället). Tror ni som har lite rutin på maraton att det är rimligt att jag kommer klara mitt mål på Stockholm Maraton 30/5 med det upplägget?
Citera
2026-01-21, 08:47
Medlem
Jag har försökt förstå mig på tröskelträning, men tycker det är väldigt otydligt vilket tempo man ska hålla. Ska man hålla samma tempo under hela passet, eller ska man hela tiden ligga på runt 85% av ens maxpuls under passet (genom att kolla på pulsklockan)?
Citera
2026-01-21, 12:31
Medlem
Det är inte en specifik fart utan en känsla/fysiologisk effekt.

Runt 85% låter ok, men det uppnås ju inte direkt, och olika snabbt på olika sessioner. Typiska pass är 5*6min eller 8*1k i någonstans mellan 10k och halvmarafart (utgår från att 10k-fart är typ 4 min/km). Det ska alltså inte vara sjujävla hårt utan precis under punkten (tröskeln) där det börjar sticka iväg. Börja konservativt och håll sedan koll på din känsla över några tillfällen och höj farten ett snäpp varje vecka, och efter några veckor kommer du märka att aj faan, nu var det rejält mycket slitigare i slutet. Backa tillbaka därifrån.

Och sen om man är nybörjare kan det vara ganska lönlöst då man blir trött av allt och tycker att det mesta är svinjobbigt. Då måste man bara träna upp en grund först så att man faktiskt får ut något av att försöka träna strukturerat.

Citat:
Ursprungligen postat av Jawreko
Jag har försökt förstå mig på tröskelträning, men tycker det är väldigt otydligt vilket tempo man ska hålla. Ska man hålla samma tempo under hela passet, eller ska man hela tiden ligga på runt 85% av ens maxpuls under passet (genom att kolla på pulsklockan)?
Citera
2026-01-21, 19:35
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jawreko
Med dina nuvarande tider så kan du räkna ut din tröskelfart här: https://vdoto2.com/calculator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in