Citat:
Ursprungligen postat av
Arcnice
Fråga till er som springer maraton. Hur är ert maraton tempokontra ert tröskeltempo? Jag ska springa Stockholm maraton för första gången i är och funderar på hur mycket snabbare tröskeltempot brukar vara än maratontempot. T.ex. om maratontempot är 5:00 min/km har då de flesta ett tröskeltempo på t.ex 4:00 min/km.
Vet att det såklart kan skilja sig åt en del beroende på vilka andra typer av distanser man brukar springa men det vore ändå intressant att få en fingervisning.
Ser att jag missat att sätta ett frågetecken efter fetade delen. 4:30 min/km kanske är ett mer rimligt tröskeltempo om man siktar på ett 5:00 tempo på maran?
Citat:
Ursprungligen postat av
Markowitz
Det låter som ett väl stort gap mellan farterna. Om man har tröskelfart på 4:00 så borde man ju göra halvmara någonstans mellan 1h25-1h30, vilket betyder mara (om man är tränad för den) på säg 3h till 3h15 kanske, dvs cirkus 4:15-4:35. Det centrala är dock hur tränad man är för distansen för att kunna göra någon översättning. Min tröskel är väl runt 4:00 men jag springer/kravlar nog mara i 6:00 om jag tvingas ut idag :-/
Jag har som mål att springa maran under 3.5 h alltså 4:58 tempo, och i dagsläget är det mitt tröskeltempo enligt min Garmin och jag tror det stämmer rätt bra utifrån hur det känns att springa i det tempot och min puls.
Just nu kör jag tröskel intervaller på söndagar och kortare 4:00 tempo intervaller på onsdagar, Där i mellan kör jag främst zon 2 pass 45-60 min.
Körde fram till början på Januari zon 2 långpass på söndagar och sista det passet sprang jag 2.5 h, tänkte att jag ska börja med långlöppassen igen i Mars (nu kör jag längre pass på längdskidor istället). Tror ni som har lite rutin på maraton att det är rimligt att jag kommer klara mitt mål på Stockholm Maraton 30/5 med det upplägget?