2025-01-07, 17:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrisma
Det verkar som om någon verkligen måste hitta originaltexten innan vi kan avgöra saken.
Jag skulle nog ändå tro att felet snarare ligger hos den som skrev av texten in på hemsidan än hos drottning Kristina.

»Verkar verkligen« är ju i sig en intressant ordkombination som man skull kunna gnälla på, men jag gnäller inte på dig.
Citera
2025-01-11, 18:06
Medlem
AZOV88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillageOblivia
Jo, att byta ut "den" mot "hon" känns spontant mer korrekt än att säga "han", speciellt när det kommer till klockan. Att säga hon är kvart över tre är ju ganska vedertaget även i samtida rikssvenska.

Tack för ett ingående och informativt inlägg! Jag hade trott att detta var ganska unikt till platsen jag växte upp på, men då är det alltså mer inrotat i det svenska språket som helhet än jag först trodde?

Alla dialekter i Sverige har egentligen ett tregenussystem, som nutida tyska. Det enda undantaget är stockholmskan. Systemet har dock kollapsat på de flesta hållen i landet, och majoriteten av alla födda efter kring 1950 använder konsekvent den i stället för han och hon om saker.

Tvågenussystemet är en gammal dansk importprodukt, och kanske Kalmarunionens mest bestående språkliga följd.

Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Jag minns när man ofta kunde använde både ”hon” eller ”den” när man pratade om t.ex.klocka eller båt.

Hon är 12 och då seglar hon till Tyskland. Fungerar kanske fortfarande i svenska språket,även om det är ovanligt.
Båt har aldrig varit femininum på någon som helst dialekt, feminint anaforiskt pronomen om (namngivna) båtar är en barbarism direktinlånad från engelska. Däremot är det historiskt korrekt att omtala klockan som hon.
Citera
2025-01-16, 20:26
Medlem
Mitt gnäll gäller ett uttryck på engelska så jag vet inte om det platsar här.
Varför skriver många "I could care less" när de rimligen menar "I couldn't care less"?
Citera
2025-01-16, 21:26
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Selkirk
Varför skriver många "I could care less" när de rimligen menar "I couldn't care less"?

Det ställs frågor om det även på engelskspråkiga forum:

https://www.britannica.com/dictionary/eb/qa/I-COULDN-T-care-less-or-I-COULD-care-less
Citera
2025-01-17, 11:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av A.Selkirk

Ungdomar i England och USA kan inte heller sitt eget språk längre. Jag har på Discord diskuterat med i övrigt uppenbart intelligenta unga killar som inte visste att man kan säga brains likväl som brain, att speed är ett annat namn för amfetamin eller något så enkelt som vad en weekend är för något. De visste inte heller vem Jimmy Carter var när det blev känt att han hade dött.
Citera
2025-01-18, 21:28
Medlem
Dranghoffs avatar
Såg just ett SVT-program om bilhandlaren och barnalstringspropagandisten Elon Musk i vilket panelen, som bestod av universitetsfolk, diskuterade huruvida Musk hoppat i galen tunna och borde tänka mer på sin ”legacy”. Detta främmande ord upprepades flera gånger som den naturligaste sak i världen. Är svenska akademiskt verksamma obekanta med ordet ”eftermäle”.* Eller koketterar de bara?

*) jfr SAOB: ”Petrarca hungrade äfter ett vackert äftermäle.”
Citera
2025-01-18, 22:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Såg just ett SVT-program om bilhandlaren och barnalstringspropagandisten Elon Musk i vilket panelen, som bestod av universitetsfolk, diskuterade huruvida Musk hoppat i galen tunna och borde tänka mer på sin ”legacy”. Detta främmande ord upprepades flera gånger som den naturligaste sak i världen. Är svenska akademiskt verksamma obekanta med ordet ”eftermäle”.* Eller koketterar de bara?

*) jfr SAOB: ”Petrarca hungrade äfter ett vackert äftermäle.”

Hade de varit intellektuella på riktigt hade de krävt att Musk skulle torteras till döds på allmän plats.
Citera
2025-02-02, 22:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AZOV88
Alla dialekter i Sverige har egentligen ett tregenussystem, som nutida tyska. Det enda undantaget är stockholmskan. Systemet har dock kollapsat på de flesta hållen i landet, och majoriteten av alla födda efter kring 1950 använder konsekvent den i stället för han och hon om saker.

Tvågenussystemet är en gammal dansk importprodukt, och kanske Kalmarunionens mest bestående språkliga följd.

Båt har aldrig varit femininum på någon som helst dialekt, feminint anaforiskt pronomen om (namngivna) båtar är en barbarism direktinlånad från engelska. Däremot är det historiskt korrekt att omtala klockan som hon.

Båt är maskulinum, men man talar om en båt som "hon", troligen för att navis är femininum.
Citera
2025-02-03, 11:26
Medlem
Limma skinkbits avatar
En sån där liten grej man sätter i vägguttaget för att strömförsörja en elektrisk pryl som inte går direkt på 230 volt kan kallas nätdel, nätadapter, batterieliminator (kanske lite ålderdomligt) osv.
Exempel: https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/natadaptrar-nataggregat/acdc-natadaptrar

Nu har folk börjat kalla dessa för laddare. Man ser det på loppisar, på Blocket, på Tradera osv "laddare medföljer resp. laddare medföljer ej". Det gäller alltså prylar som inte har något inbyggt uppladdningsbart batteri... Suck!

Antar att detta är något jag bara får acceptera, precis som min andra käpphäst digital, eftersom folk är tekniska idioter.
Citera
2025-02-03, 11:55
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AZOV88

Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Båt är maskulinum, men man talar om en båt som "hon", troligen för att navis är femininum.

Men tänk om man talar om flytetyget i fråga som "hon" därför att det substantiv som pronomenet ersätter inte är "båten" utan "skutan"?
Citera
2025-02-03, 22:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Men tänk om man talar om flytetyget i fråga som "hon" därför att det substantiv som pronomenet ersätter inte är "båten" utan "skutan"?

Jag undrar det.

Förresten; lyssna på hur den här typen uttalar 'skutor', när vi nu gnäller över kasst språkbruk: https://youtu.be/QCZDimoEirM?t=138

Skuta är visserligen kognat med skjuta - en skuta skjuter fram genom vattnet, men det ska givetvis inte uttalas så. Jag har också hört en yngre sångerska ha läseuttal på 'Guds'
Citera
2025-02-04, 08:48
Medlem
AZOV88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Givetvis är det historiskt och dialektalt korrekt att omtala substantivet skuta med feminint pronomen, men det är det inte fråga om i de flesta fallen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in