2024-10-04, 19:24
Medlem
Liksom, typ, sjukt

Som 60-talist stör jag mig på att dessa ord idag används i var och varannan mening i det svenska talspråket.
Är det någon mer därute i ”cyberrymden” som också blir irriterad eller är det bara jag?
Citera
2024-10-04, 19:27
Avslutad
Så var det redan på 90-talet, så jag har hunnit vänja mig
Citera
2024-10-04, 19:28
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-traktorforever
Som 60-talist stör jag mig på att dessa ord idag används i var och varannan mening i det svenska talspråket.
Är det någon mer därute i ”cyberrymden” som också blir irriterad eller är det bara jag?

Ja typ vad sjukt …. liksom
Citera
2024-10-04, 19:29
Medlem
F.Hansens avatar
Det beror på sammanhanget, dock har dessa ord evolverat kanske för att användarna då dessa var som mest populära blivit äldre och använder dem mer korrekt nu och inte som en fjortis.

Typ.

Sen så är ordet "sjukt" som ordet "magiskt", dock hade "magiskt" en kortare tid i i glansen, sjukt används ju fortfarande men folk som säger att något är "magiskt" nu anses ju ha nån grad av efterblivenhet.
Citera
2024-10-04, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Det beror på sammanhanget, dock har dessa ord evolverat kanske för att användarna då dessa var som mest populära blivit äldre och använder dem mer korrekt nu och inte som en fjortis.

Typ.

Sen så är ordet "sjukt" som ordet "magiskt", dock hade "magiskt" en kortare tid i i glansen, sjukt används ju fortfarande men folk som säger att något är "magiskt" nu anses ju ha nån grad av efterblivenhet.

Sjukt används som förstärkningsord i allehanda sammanhang, såväl med positiv som negativ ton. Något som är sjukt, det är denna användning av ordet ifråga, ser ordet "sjuk" som beteckning på ett icke önskvärt hälsotillstånd. Hur det kan passa in på alla de ställen där varianter och former av ordet ifråga inflikas är en smärre gåta.
Citera
2024-10-04, 20:25
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Sjukt används som förstärkningsord i allehanda sammanhang, såväl med positiv som negativ ton. Något som är sjukt, det är denna användning av ordet ifråga, ser ordet "sjuk" som beteckning på ett icke önskvärt hälsotillstånd. Hur det kan passa in på alla de ställen där varianter och former av ordet ifråga inflikas är en smärre gåta.

Man kan nog bara konstatera att sättet som ordet då används på är sjukt.
Citera
2024-10-04, 20:29
Medlem
Citat:
Man kan nog bara konstatera att sättet som ordet då används på är sjukt.
Svenska språket är inte så fattigt att inte lämpligare ord borde gå att söka fram istället.
Citera
2024-10-04, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-traktorforever

Dessa ord i rätt sammanhang kan vara helt korrekta. Tyvärr stöter man på dessa mer i andra sammanhang, utfyllnadsord (i synnerhet "typ" och "sjukt").
Citera
2024-10-04, 20:37
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Svenska språket är inte så fattigt att inte lämpligare ord borde gå att söka fram istället.

Att något är sjukligt är inte bara något man använder för att beskriva ett hälsotillstånd. Utan för att beskriva tillstånd "där saker inte är som de ska vara", eller att "de undviker från normen eller grundläget på ett extremt sätt (oftast med en negativ mening)".

Något som dock kan vara fel men som genom användning av ordet om och om igen gett det en annan betydelse är att något är sjukt, när det är extremt bra.

Typ, liksom, sjukt. Är inte dåliga ord att använda i meningar. Det är bara dåligt då de inte är en del av den syntax som ger dem credit.

T ex ett överanvändande av orden i ett sammanhang där, nej det var inte sjukt. Ett överanvände av liksom, som många gör på engelska, like, like.. like.. Ett ord som är en klädhängare för att greppa nästa förståelse och kommunicera den, och där och där typ används på samma sätt i vissa när de talar svenska. Typ kan också vara ett ersättningsord för att beskriva spektrumet av utkomster, där folk från samma etnoecitet antaligen har samma bild av <mening>, typ.
Citera
2024-10-04, 20:40
Medlem
Jordgubbes avatar
Hursomhelst mer hemtrevliga än "brur", "bre", "jalla" etc ... dvs var positiv.
Citera
2024-10-04, 20:42
Medlem
Citat:
Att något är sjukligt är inte bara något man använder för att beskriva ett hälsotillstånd. Utan för att beskriva tillstånd "där saker inte är som de ska vara", eller att "de undviker från normen eller grundläget på ett extremt sätt (oftast med en negativ mening)".

Något som dock kan vara fel men som genom användning av ordet om och om igen gett det en annan betydelse är att något är sjukt, när det är extremt bra.

Typ, liksom, sjukt. Är inte dåliga ord att använda i meningar. Det är bara dåligt då de inte är en del av den syntax som ger dem credit.

T ex ett överanvändande av orden i ett sammanhang där, nej det var inte sjukt. Ett överanvände av liksom, som många gör på engelska, like, like.. like.. Ett ord som är en klädhängare för att greppa nästa förståelse och kommunicera den, och där och där typ används på samma sätt i vissa när de talar svenska. Typ kan också vara ett ersättningsord för att beskriva spektrumet av utkomster, där folk från samma etnoecitet antaligen har samma bild av <mening>, typ.
Överanvändning av "sjukt" verkar ske regelbundet på flera sätt. Dito för "liksom" är nästan enbart i talspråk, på liknande vis för "typ".
Citera
2024-10-04, 20:49
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Överanvändning av "sjukt" verkar ske regelbundet på flera sätt. Dito för "liksom" är nästan enbart i talspråk, på liknande vis för "typ".

De är bra ord för att förkorta kommunikation, vilket alla gör på något sätt bara av naturen och hur människan interagerar i den.

Om detta är fel eller inte, ja det är fel om man tänker på regelmallen som definierar alla andra regler. Sveriges lag är definierad i det svenska språket främst. Vad händer om man urvattnar integriteten i det svenska språket? Så jag förstår vad anhängarna till grammatisk korrekt svenska har sin ståndpunkt, samtidigt som att trådens ämne inte gör någon större negativ påverkan på det svenska språket som det faktum att vi har ca 1000000 invandrare i Sverige. Dvs 1 av 8 talar latjolajban svenska och det är synnerligen ett mycket större problem än att folk säger liksom, typ och sjukt.
Senast redigerad av F.Hansen 2024-10-04 kl. 20:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in