2025-02-04, 09:20
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AZOV88
Givetvis är det historiskt och dialektalt korrekt att omtala substantivet skuta med feminint pronomen, men det är det inte fråga om i de flesta fallen.

Nej, men det skulle kunna vara en alternativ förklaring till hur bruket har uppkommit. Det behöver inte nödvändigtvis handla om någonting som har importerats från engelskan i modern, eller relativt modern, tid.
Citera
2025-02-06, 07:38
Medlem
Apropå massmordet i Örebro stör jag mig på att medier och polis säger ”omkomna”. Idag i TV4:s Nyhetsmorgon sade Brå:s chef Jonas Trolle att de hade ”förolyckats”. Vad är det för mesiga eufemismer? Visst, någon kan säkert gräva i SAOB och hitta något språkhistoriskt belägg, men kom igen, det är bara dumt.
Citera
2025-02-06, 08:55
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kajstuds
Apropå massmordet i Örebro stör jag mig på att medier och polis säger ”omkomna”.

Och jag stör mig på ordet "långvapen".
För Expressen bekräftar också polisen att de har hittat flera vapen inne i skolans lokaler.

– Det handlar om långvapen eller gevär, inte enhandsvapen, säger Niclas Hallgren biträdande regionpolischef Bergslagen.
Det är ett mycket ovanligt ord som i tidningstext senast användes i Värnamo Nyheter år 2014 (källa KB tidningssökning). Detta var också första gången. Övriga träffar på "långvapen" på KB är felaktiga.

Man kan väl tycka att det borde finnas ett sedan länge etablerat språkbruk för diskussioner kring vapen.
Citera
2025-02-06, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Och jag stör mig på ordet "långvapen".
För Expressen bekräftar också polisen att de har hittat flera vapen inne i skolans lokaler.

– Det handlar om långvapen eller gevär, inte enhandsvapen, säger Niclas Hallgren biträdande regionpolischef Bergslagen.
Det är ett mycket ovanligt ord som i tidningstext senast användes i Värnamo Nyheter år 2014 (källa KB tidningssökning). Detta var också första gången. Övriga träffar på "långvapen" på KB är felaktiga.

Man kan väl tycka att det borde finnas ett sedan länge etablerat språkbruk för diskussioner kring vapen.
Det kanske är provinsiellt.
Citera
2025-02-06, 14:23
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Apropå massmordet i Örebro stör jag mig på att medier och polis säger ”omkomna”. Idag i TV4:s Nyhetsmorgon sade Brå:s chef Jonas Trolle att de hade ”förolyckats”. Vad är det för mesiga eufemismer? Visst, någon kan säkert gräva i SAOB och hitta något språkhistoriskt belägg, men kom igen, det är bara dumt.

Ordet dödade räcker gott. Säger vad det handlar om utan att linda in det.
Citera
2025-02-06, 17:02
Medlem
Hatar när folk säger "bjuda ut på dejt" eller "fråga ut på dejt". Det måste vara en direktöversättning av engelskans "ask out".
Citera
2025-02-06, 17:03
Medlem
Citat:

Håller med. Det låter ju bara larvigt.
Citera
2025-02-06, 22:06
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:

Förolyckats (och även omkomna) är väl inte bara knasigt utan har en helt felaktig valör i sammanhanget. De är begrepp som används om dödsoffer i olyckor, inte om mordoffer.
Citera
2025-02-07, 14:38
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:

Några äldre uttryck som kanske kan användas vid oväntade och plötsliga dödsfall.

I Örebro var det många som fick ”ljuta döden” genom skottlossning.

Vid suicid används i bland uttrycket ”tagit sig av daga”. Det är tydligen vad gärningsmannen gjorde.
Citera
2025-02-07, 15:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Några äldre uttryck som kanske kan användas vid oväntade och plötsliga dödsfall.

I Örebro var det många som fick ”ljuta döden” genom skottlossning.

Vid suicid används i bland uttrycket ”tagit sig av daga”. Det är tydligen vad gärningsmannen gjorde.

Suicid är också ett patetiskt ord. Det är nylatin. På romarnas tid sa man mors voluntaria, alltså frivillig död. Man kan inte mörda sig själv, eftersom man har rätt att göra vad man vill med sin egen kropp.
Citera
2025-02-08, 17:58
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Suicid är också ett patetiskt ord. Det är nylatin. På romarnas tid sa man mors voluntaria, alltså frivillig död. Man kan inte mörda sig själv, eftersom man har rätt att göra vad man vill med sin egen kropp.

Det latinska caedo implicerar inte någon orätt. Tänk på t.ex. tyranniciderna.
Citera
2025-03-06, 00:25
Medlem
LandetsMinstaKuks avatar
Jag Ska Inte Ljuga

Jag har börjat störa mig så in i helvete på den här frasen folk i tv kläcker ur sig..
Börjar en mening med att dom säger att "dom inte ska ljuga ?"
Vad tycker ni om detta? Och har ni någon annan fras som ni stör er på otroligt som jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in