Citat:
Ursprungligen postat av
VillageOblivia
Jo, att byta ut "den" mot "hon" känns spontant mer korrekt än att säga "han", speciellt när det kommer till klockan. Att säga hon är kvart över tre är ju ganska vedertaget även i samtida rikssvenska.
Tack för ett ingående och informativt inlägg! Jag hade trott att detta var ganska unikt till platsen jag växte upp på, men då är det alltså mer inrotat i det svenska språket som helhet än jag först trodde?
Alla dialekter i Sverige har egentligen ett tregenussystem, som nutida tyska. Det enda undantaget är stockholmskan. Systemet har dock kollapsat på de flesta hållen i landet, och majoriteten av alla födda efter kring 1950 använder konsekvent
den i stället för han och hon om saker.
Tvågenussystemet är en gammal dansk importprodukt, och kanske Kalmarunionens mest bestående språkliga följd.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nisse Gandhi
Jag minns när man ofta kunde använde både ”hon” eller ”den” när man pratade om t.ex.klocka eller båt.
Hon är 12 och då seglar hon till Tyskland. Fungerar kanske fortfarande i svenska språket,även om det är ovanligt.
Båt har aldrig varit femininum på någon som helst dialekt, feminint anaforiskt pronomen om (namngivna) båtar är en barbarism direktinlånad från engelska. Däremot är det historiskt korrekt att omtala klockan som hon.