2021-09-09, 10:54
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jepp, men det gäller att få fram den effekten och inte framställa sig själv som illiterat.

Precis. I det här fallet var det knappast ironiskt eller skämtsamt menat; i så fall borde journalisten i fråga utöka sin arsenal av tonfall för att ge relief åt ironin och inte framstå som en fåntratt.
Citera
2021-09-09, 14:12
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Precis. I det här fallet var det knappast ironiskt eller skämtsamt menat; i så fall borde journalisten i fråga utöka sin arsenal av tonfall för att ge relief åt ironin och inte framstå som en fåntratt.

Var det så alltså? Det var svårt att uppfatta i texten din. Du skulle länkat till ljudklippet...

Just uttrycket ingen ko på taket har jag hört förr användas skämtsamt. Kan den där journosen ha missuppfattat det och tror att det är ett "korrekt" uttryck?
Citera
2021-09-09, 14:24
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Var det så alltså? Det var svårt att uppfatta i texten din. Du skulle länkat till ljudklippet...

Just uttrycket ingen ko på taket har jag hört förr användas skämtsamt. Kan den där journosen ha missuppfattat det och tror att det är ett "korrekt" uttryck?

Jag uppfattade i alla fall ingen ironi, och jag brukar vara lyhörd för antydningar. Jag hörde det på riktig radio och hade inget klipp att länka till.
Citera
2021-09-09, 14:33
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
riktig radio

Finns det längre?

Jag har slutat att lyssna på det t.o.m när jag kör bil. Fått bättre blodtryck och kör mycket lugnare...
Citera
2021-09-09, 16:20
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Finns det längre?

Jag har slutat att lyssna på det t.o.m när jag kör bil. Fått bättre blodtryck och kör mycket lugnare...

Jag tycker att riktig radio har sin tjusning (i rimlig dos). Man får höra sådant som man aldrig skulle lyssna på annars, som högmässan, Trädgårdsdags eller Dina pengar. Man slipper kvävas i sin ekokammare av bekräftande umgänge.

Dessutom är det ju bra att FM-radion finns kvar i rent försvarssyfte; det är svårare för fienden att slå ut. Nötter som försöker ratta in försvarsstabens senaste bulletin på sin urladdade Iphone via ett kapat eller utslaget internet kan vi bara önska lycka till när vi själva tar fram vår transistorradio.
Citera
2021-09-12, 17:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Lyssnade på TV4-sändningen från Bro Park och hajade till när galoppexperten Josephine Chini beskriver en häst chanser med följande:

Citat:
Det ligger även den i fatet att den får en lättnad för att den bara är tre år...

Alltså att ligga i fatet skulle vara något positivt.
Citera
2021-09-12, 18:03
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Lyssnade på TV4-sändningen från Bro Park och hajade till när galoppexperten Josephine Chini beskriver en häst chanser med följande:

Alltså att ligga i fatet skulle vara något positivt.

Lika komiskt som när någon stolle menar att en björntjänst är något jättebra, en extra fin tjänst.
Citera
2021-09-12, 18:12
Medlem
proconsuls avatar
Jag stör mig på folk som säger "egna" när det ska vara "egen". "Min egna cykel" tex, det är ju förskolespråk. Antagligen samma ärthjärnor som särskriver.
Citera
2021-09-12, 19:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jag stör mig på folk som säger "egna" när det ska vara "egen". "Min egna cykel" tex, det är ju förskolespråk. Antagligen samma ärthjärnor som särskriver.

Ja alla borde ju veta att det heter min röda egna cykel. En fullständig information kräver att färgen framgår.
Citera
2021-09-12, 19:56
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ja alla borde ju veta att det heter min röda egna cykel. En fullständig information kräver att färgen framgår.

Ja. Eller i pluralis, mina egna cyklar. Men "min egna cykel" går fetbort.
"Hans egna telefon", men gå och ställ dig i hörnet för fan.
Citera
2021-09-12, 20:37
Medlem
Dranghoffs avatar
Däremot heter det förstås ”hans egna gångart”, om någon förflyttar sig till fots på ett avvikande sätt.
Citera
2021-09-12, 22:33
Medlem
Citat:

Citat:

Citat:
Ja. Eller i pluralis, mina egna cyklar. Men "min egna cykel" går fetbort.
"Hans egna telefon", men gå och ställ dig i hörnet för fan.

Citat:
Däremot heter det förstås ”hans egna gångart”, om någon förflyttar sig till fots på ett avvikande sätt.

Jag hade redan frågat och fått svar här

(FB) SPRÅKAKUTEN: Korta frågor - korta svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in