2024-11-11, 15:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Finns även flygnav som är flygplatser där många passagerare byter flygplan och där det finns flygningar till många olika destinationer.
Ett sådant nav är det tydligen både många passagerare och flygplan som rör sig kring.

Fast det står ju: – Vi rör oss kring detta som ett nav.
Citera
2024-11-11, 16:26
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nu kan jag inte läsa vad det var som avsågs med »vi rör oss kring«, men jag är mycket tveksam till liknelsen att ett nav »rör sig kring«. Ett nav roterar i sin kugghjulsförsedda glidbana.

Det är förstås inte ”navet” som rör sig, utan ”vi”. Det hade blivit tydligare om docenten sagt vi rör oss [...] som runt ett nav.

En djupt oroväckande text hur som helst.
Citera
2024-11-11, 17:26
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Det är förstås inte ”navet” som rör sig, utan ”vi”. Det hade blivit tydligare om docenten sagt vi rör oss [...] som runt ett nav.

Nu var det inte det som docenten sade enligt det du länkade till och om docenten sade det som står där är det djupt oroväckande.
Citera
2024-11-11, 18:56
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:

Docent Tina Mattsson är socionom och genusvetare. När det gäller språkfrågor är det lämpligare att vända sig till en språkvetenskapsman (lingvist).
Citera
2024-11-11, 20:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Docent Tina Mattsson är socionom och genusvetare. När det gäller språkfrågor är det lämpligare att vända sig till en språkvetenskapsman (lingvist).

Kanske det ägnats för mycket tid åt navelskåderi?
Citera
2024-11-11, 21:42
Medlem
Inte medmänniskor, men nyhetsuppläsare i Rapport, och liknande i SR, som uttalar r som ʒ enligt IPA (International Phonetic Alphabet), alltså som det fetade i genre, pleasure, beige på engelska.

Jag hörde det senast idag, när ett inslag i radion avslutades med "ʒeporter var..."
Citera
2024-11-11, 22:03
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:

Att studenter vid Sveriges största och främsta universitet inte vet vad ett nav är behöver man inte vara språkvetare för att chockeras över.
Citera
2024-11-11, 22:08
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Nu var det inte det som docenten sade enligt det du länkade till och om docenten sade det som står där är det djupt oroväckande.

Du kanske inte har läst artikeln och därför har svårt att kommentera den med precision; det är inte docentens formulering som är poängen (och innebörden är fullt begriplig för var och en med normal extrapoleringsförmåga) utan det faktum att dagens studenter inte vet vad ett nav är.

En ytterligare fasa som möter en i artikeln är en lärare i litteraturvetenskap som säger att de blivande litteraturvetarna inte längre klarar att läsa en bok.

Kunskapsnationen Sverige.
Citera
2024-11-11, 23:27
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Inte medmänniskor, men nyhetsuppläsare i Rapport, och liknande i SR, som uttalar r som ʒ enligt IPA (International Phonetic Alphabet), alltså som det fetade i genre, pleasure, beige på engelska.

Jag hörde det senast idag, när ett inslag i radion avslutades med "ʒeporter var..."

Jag har ʒetat mig på det länge. Men jag tror att det skall skrivas ʒeporteʒ. Det är i just det ordet de tar i riktigt ordentligt på Eko-ʒedaktionen. Det är nog den som är patient zero. Eller indexfallet, eller det primära fallet, som det tydligen heter på svenska.
Citera
2024-11-11, 23:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Du kanske inte har läst artikeln och därför har svårt att kommentera den med precision; det är inte docentens formulering som är poängen (och innebörden är fullt begriplig för var och en med normal extrapoleringsförmåga) utan det faktum att dagens studenter inte vet vad ett nav är.

En ytterligare fasa som möter en i artikeln är en lärare i litteraturvetenskap som säger att de blivande litteraturvetarna inte längre klarar att läsa en bok.

Kunskapsnationen Sverige.

Du kanske inte läste det jag svarade på till dig tidigare? Där skriver jag: Nu var det inte det som docenten sade enligt det du länkade till och om docenten sade det som står där är det djupt oroväckande.

Om docenten har sagt skriver jag och om så är fallet är det bedrövligt vilken usel svenska personen har.

I min första kommentar, som du citerade, skriver jag: Nu kan jag inte läsa vad det var som avsågs med »vi rör oss kring«

Varför frågar du om jag läst artikeln när jag redan svarat på det. Hur är det med förmågan att läsa och ta in information i kunskapsnationen Sverige?
Citera
2024-11-12, 10:20
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Du kanske inte läste det jag svarade på till dig tidigare? Där skriver jag: Nu var det inte det som docenten sade enligt det du länkade till och om docenten sade det som står där är det djupt oroväckande.

Om docenten har sagt skriver jag och om så är fallet är det bedrövligt vilken usel svenska personen har.

I min första kommentar, som du citerade, skriver jag: Nu kan jag inte läsa vad det var som avsågs med »vi rör oss kring«

Varför frågar du om jag läst artikeln när jag redan svarat på det. Hur är det med förmågan att läsa och ta in information i kunskapsnationen Sverige?

Jo, jag läste ditt första ”svar” i ämnet. Men du väljer i det inlägget att ta upp en helt annan sak – docentens lite elliptiska formulering – i stället för att kommentera artikelns själva poäng: att dagens studenter inte begriper vad ett nav är och inte klarar att läsa en bok. Det är ju betydligt allvarligare än den språkliga precisionen i en enstaka bildlig metafor som ändå förstås av alla som vet vad ett nav är.
Citera
2024-11-12, 11:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jo, jag läste ditt första ”svar” i ämnet. Men du väljer i det inlägget att ta upp en helt annan sak – docentens lite elliptiska formulering – i stället för att kommentera artikelns själva poäng: att dagens studenter inte begriper vad ett nav är och inte klarar att läsa en bok. Det är ju betydligt allvarligare än den språkliga precisionen i en enstaka bildlig metafor som ändå förstås av alla som vet vad ett nav är.

Ja jag gnäller på att docenten gnäller på andra utan att själv kunna göra en adekvat liknelse, inte metafor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in