Citat:
Ursprungligen postat av
Frawjon
Alla idioter i bland annat Politik men också Vapen och militär som av någon besynnerlig anledning skriver vissa substantiv med stor bokstav, t.ex. 'Polisen', 'Älgstudsare', 'Myndigheter' osv. inne i meningar.
Antagligen skadade av engelska nyhetsrubriker, som sätter versal på alla ord utom prepositionerna.
Ännu jobbigare är de som kallar sig Sverigevänner, men misshandlar det svenska språket bortom igenkänning med sina särskrivningar i stil med "polis väsende", "integrations projekt" och "parti medlem". Många användare verkar också ha fått för sig att den omstridda diagnosen Aspergers syndrom benämns
Aspbergers syndrom. Sådant slutar normalt folk att tro i 12-årsåldern.
Jag tycker mig inte se samma okunskap hos vänstern, men de är å andra sidan underrepresenterade i Flashbacks politiska forum. Läser man på Facebook verkar nästan alla svenskar, ung som gammal, sakna kunskap i hur man skriver.
Jag läste om en skåning (eller smålänning? Minns inte) för många år sedan som ojade sig över hur stockholmarna pratade. "Det heter 'denna pojke', inte 'den där pojken'", påstod han. Det kan ha varit på Flashback jag läste det, men jag är osäker. Läser man i Samuel Columbus
En svensk Ordeskötsel, författad under slutet av 1670-talet, ser man att man åtminstone i Svealand på den tiden föredrog
den/
det här före
denna/
detta i talspråket. Skåningen trodde väl att
den/det här var ett nytt påfund som stockholmarna hittat på.
För övrigt skojigt när folk, främst yngre, av ren okunskap, rättar äldre som säger "fel", för att de talar dialekt.