2020-11-06, 23:57
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är inte så nytt. Jag har hört det åtminstone i 10 år.

Ja säkert mer än tio år gammalt. Extremt vanligt när idrottsmän intervjuas.
Citera
2020-11-07, 01:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Ja säkert mer än tio år gammalt. Extremt vanligt när idrottsmän intervjuas.

Det fanns tidigare ett uttryck på liknande sätt, nämligen »jag vet inte det...«. Det är en sorts reservation med otydligt syfte precis som »nej, men...«
Citera
2020-11-09, 12:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Hör att snackarna i trav-tv börjat använda betänkligt som en synonym till betydligt.

- Han har en »betänkligt« svårare uppgift nu.
Citera
2020-11-09, 18:24
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Suicidal
"Höll jag på att säga" måste vara ett gammalt uttryck. Min mormor sade det väldigt ofta. Tolka det som att det används när man är osäker på vad man nyss sade. Eller om man helt enkelt tråkat slänga ur sig något som kanske kan ses som olämpligt och klumpigt. Tex Ojj, vad hon blivit tjock höll jag på att säga
Du har alldeles rätt i att uttrycket är rätt gammalt, och du har också alldeles rätt om dess ungefärliga betydelse. Jag skulle vilja precisera det med att säga att höll jag på att säga är något som man tillfogar efter en utsaga som man visserligen visst har yttrat, men som man inte fullt ut eller inför alla vill stå för.
Citera
2020-11-11, 11:04
Medlem
Frawjons avatar
Alla idioter i bland annat Politik men också Vapen och militär som av någon besynnerlig anledning skriver vissa substantiv med stor bokstav, t.ex. 'Polisen', 'Älgstudsare', 'Myndigheter' osv. inne i meningar.
Citera
2020-11-11, 12:28
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Du har alldeles rätt i att uttrycket är rätt gammalt, och du har också alldeles rätt om dess ungefärliga betydelse. Jag skulle vilja precisera det med att säga att höll jag på att säga är något som man tillfogar efter en utsaga som man visserligen visst har yttrat, men som man inte fullt ut eller inför alla vill stå för.

Jag vill minnas att den försupne fjärsman i tv-serien Hedebyborna använde uttrycket "hade jag sånär sagt" ganska ofta. "Skål, hade jag sånär sagt." Jag minns inte om det var med i Sven Delblancs Hedebysvit, men å andra sidan var ju Delblanc själv med och skrev manus till tv-serien. Vi var ju annars inte bortskämda med humoristiska yttringar från hans sida. vi som var unga då.
Citera
2020-11-11, 12:33
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Alla idioter i bland annat Politik men också Vapen och militär som av någon besynnerlig anledning skriver vissa substantiv med stor bokstav, t.ex. 'Polisen', 'Älgstudsare', 'Myndigheter' osv. inne i meningar.
Antagligen skadade av engelska nyhetsrubriker, som sätter versal på alla ord utom prepositionerna.

Ännu jobbigare är de som kallar sig Sverigevänner, men misshandlar det svenska språket bortom igenkänning med sina särskrivningar i stil med "polis väsende", "integrations projekt" och "parti medlem". Många användare verkar också ha fått för sig att den omstridda diagnosen Aspergers syndrom benämns Aspbergers syndrom. Sådant slutar normalt folk att tro i 12-årsåldern.

Jag tycker mig inte se samma okunskap hos vänstern, men de är å andra sidan underrepresenterade i Flashbacks politiska forum. Läser man på Facebook verkar nästan alla svenskar, ung som gammal, sakna kunskap i hur man skriver.

Jag läste om en skåning (eller smålänning? Minns inte) för många år sedan som ojade sig över hur stockholmarna pratade. "Det heter 'denna pojke', inte 'den där pojken'", påstod han. Det kan ha varit på Flashback jag läste det, men jag är osäker. Läser man i Samuel Columbus En svensk Ordeskötsel, författad under slutet av 1670-talet, ser man att man åtminstone i Svealand på den tiden föredrog den/det här före denna/detta i talspråket. Skåningen trodde väl att den/det här var ett nytt påfund som stockholmarna hittat på.

För övrigt skojigt när folk, främst yngre, av ren okunskap, rättar äldre som säger "fel", för att de talar dialekt.
Citera
2020-11-11, 12:41
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Antagligen skadade av engelska nyhetsrubriker, som sätter versal på alla ord utom prepositionerna.

Ännu jobbigare är de som kallar sig Sverigevänner, men misshandlar det svenska språket bortom igenkänning med sina särskrivningar i stil med "polis väsende", "integrations projekt" och "parti medlem". Många användare verkar också ha fått för sig att den omstridda diagnosen Aspergers syndrom benämns Aspbergers syndrom. Sådant slutar normalt folk att tro i 12-årsåldern.

Jag tycker mig inte se samma okunskap hos vänstern, men de är å andra sidan underrepresenterade i Flashbacks politiska forum. Läser man på Facebook verkar nästan alla svenskar, ung som gammal, sakna kunskap i hur man skriver.

Jag läste om en skåning (eller smålänning? Minns inte) för många år sedan som ojade sig över hur stockholmarna pratade. "Det heter 'denna pojke', inte 'den där pojken'", påstod han. Det kan ha varit på Flashback jag läste det, men jag är osäker. Läser man i Samuel Columbus En svensk Ordeskötsel, författad under slutet av 1670-talet, ser man att man åtminstone i Svealand på den tiden föredrog den/det här före denna/detta i talspråket. Skåningen trodde väl att den/det här var ett nytt påfund som stockholmarna hittat på.

För övrigt skojigt när folk, främst yngre, av ren okunskap, rättar äldre som säger "fel", för att de talar dialekt.

Det finns myndighetspersoner som inte kan stava till Aspergers men ändå tror sig kunna något om syndromet. I och för sig så är de jag tänker på undermänniskor, som arbetade på Transportstyrelsen. Läkare och tjänstemän som har något i skallen arbetar inte där. Namnet kommer troligen från den sydtyska byn Asperg, men barn och undermänniskor tror förmodligen att det är frågan om asp+berg, bland annat för att de inte vet något om mannen som det är uppkallat efter.
Citera
2020-11-11, 12:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Många användare verkar också ha fått för sig att den omstridda diagnosen Aspergers syndrom benämns Aspbergers syndrom. Sådant slutar normalt folk att tro i 12-årsåldern.

Jag tror att din åldersangivelse är helt tagen ur luften. Vilka tillhör det »normala« folket och vilka är »onormala«?

Citat:
Jag tycker mig inte se samma okunskap hos vänstern, men de är å andra sidan underrepresenterade i Flashbacks politiska forum.

Vad är »vänstern« enligt dig?

---
Jag tycker mig se att folk skriver illa i alla åldersgrupper och åsiktsgrupper.
Citera
2020-11-11, 12:59
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Jag tror att din åldersangivelse är helt tagen ur luften. Vilka tillhör det »normala« folket och vilka är »onormala«?

---

Jag skulle säga att min definition av någon som är någorlunda allmänbildad innefattar att personen vet att det heter Aspergers syndrom.
Citera
2020-11-11, 13:09
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ärligt folk som finner åtminstone något intresse i att bevara språket.
Citat:
Jag generaliserade för mycket. "Vänster" i detta avseende innebär de sju riksdagspartierna exklusive SD. Dessa brukar benämnas "vänster" på Flashback, eftersom många här är enkelspåriga nog att tro att höger-vänster-frågan gäller invandring.
Citat:
Det håller jag till viss del med om. Dock blir det som mest löjeväckande när de som med debatt och argument ska kämpa för det svenska folkets, kulturens och landets sak, inte ens behärskar språket ordentligt.
Citera
2020-11-11, 13:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Jag skulle säga att min definition av någon som är någorlunda allmänbildad innefattar att personen vet att det heter Aspergers syndrom.

Ja det känns ju som ett rätt odramatiskt antagande.

Citat:
Dock blir det som mest löjeväckande när de som med debatt och argument ska kämpa för det svenska folkets, kulturens och landets sak, inte ens behärskar språket ordentligt.

Visst är det så, men för att använda din modell med definition på »vänster« så tror jag att du hittar dessa »Svärjevänner«, på Flashback, till »höger« om SD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in