2020-11-05, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maahes
Nej det är snarare att man erkänner att man råkade säga nåt dumt och ursäktar det.
men då är de väl bättre att säga, oj nu blev de lite dumt här glöm de, de ska jag försöka glömma iallafall, typ.
Citera
2020-11-05, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fg890
men då är de väl bättre att säga, oj nu blev de lite dumt här glöm de, de ska jag försöka glömma iallafall, typ.

Varför är det bättre att använda flera ord för att säga samma sak? höll jag på att säga men ville inte vara en språkpolis
Citera
2020-11-05, 02:17
Medlem
"Asså", "liksom" och "typ" är väl den mest överrepresenterade formen av modern, verbal cancer. Ja, förutom all smutsig rinkebysvenska då, men det är en last som bara blattar (och några CP-skadade svenskar med dålig självkänsla) dras med.
Citera
2020-11-05, 02:47
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Eller t o m totalitarianism för oss som vinnlägger oss om att skriva rätt.
Stämmer. Blev nån sorts autokorrektion. Är ungefär lika haj på mobiler som latin.
Citera
2020-11-05, 03:01
Medlem
Sugminhalals avatar
En grej jag retar mig på är när folk börjar sina svar på frågor med "Nej, men..." oavsett frågans innehåll, och det som retar mig JÄVLIGT mycket är att det är så vanligt i offentliga sammanhang: programledare, politiker, intervjuoffer, radiopratare etc kör den jävligt imbecilla varianten av "härskarteknik". Den absolut värsta hittills är den även i övrigt illalåtande centermuppen Annie Lööf, hon lyckades pricka in 7 av 8 "Nej, men..." som svar på frågor som INGEN av dem motiverade ett " Nej, men..."!! Hur jävla dum i huvudet måste man vara för att själv inte höra hur jävla dum i huvudet man är?

Trodde i min enfald att politiker, programledare och övriga offentlighetshoror fick hjälp med sånt de inte klarar av, tex språket, men tydligen inte.

Några exempel: 1) "...blabla, hur känns det idag?" "Nej, men det känns bra att blabla..." 2) "..blabla, hur upptäckte ni detta?" "Nej, men det såg vi när blabla..." 3)"...blabla, hur gammal var du då?" "Nej, men det var i 12-årsåldern som blabla"

Jag har nått den punkt då jag fått nog: VARJE GÅNG någon omotiverat besvarar en fråga med ett "Nej, men" spänner jag ögonen i vederbörande (och jag lovar att jag kan se riktigt jävla livsfarligt vansinnig ut) och beroende på situation antingen tokvrålar eller psykväser: "VADÅ NEJ, MEN???"

Ingen har hittills missuppfattat.
Citera
2020-11-05, 05:59
Medlem
Atthaenhobbys avatar
Bekräftelse som att stensätta ngt.
Lite som "Det sagt"

Vissa regionala dialekter av Svenskan har
Ska gå och ringa ett samtal, ska jag.

Har nog föga lite att göra med språkets förfall.

Det sagt så läses det väldigt mycket mindre böcker. Det lyssnas mer, görs det.

Språk utvecklas ju över tid. Anpassas.
Citera
2020-11-05, 08:20
Medlem
Citat:
Jag hör väldigt ofta folk som avslutar en mening höll jag på att säga, altså dom säger de dom tänker, men avslutar höll jag på att säga, hur blev de såhär vad tror ni?
Vilken lång mening!
Skilj gärna mellan "det" och "de".
Använd skiljetecken lite oftare.
Citera
2020-11-05, 08:25
Medlem
momongos avatar
Äsh, det där säger jag varje gång jag blivit avbryten eller märker att den som lyssnar, inte verkar intresserad
Citera
2020-11-05, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av momongo
Äsh, det där säger jag varje gång jag blivit avbryten eller märker att den som lyssnar, inte verkar intresserad
ja men då har du problem, folk tror du är dum i huvudet ifall du säger så.
Citera
2020-11-05, 09:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
ja men då har du problem, folk tror du är dum i huvudet ifall du säger så.

Nej, det tror folk inte alls eftersom det är ett retoriskt uttryck som väldigt många använder. De flesta som säger det gör det som en sorts omvänd reservation. Det vill säga att tangera gränsen till det förbjudna, men ändå mena att det borde vara möjligt.
Citera
2020-11-05, 19:15
Medlem
Ett nytt sätt att utrrycka sig har börjat spridas, och det är att många har börjat säga "Nej men ..." som svar på en fråga. JAg har hört det massor av gånger på radion. Exempelvis när reportern frågar om vädret i Skåne:

-I Skåne har ni tydligen haft värmerekord nu i november?
-Nej, men det var sjutton plusgrader i Malmö igår.

-Biden har en liten ledning nu I Pennsylvania?
-Nej, men han har fått 49.3 % av rösterna och behöver nu bara fyra elektorsröster.

-Vad tycker urbefolkningen om skövlingen av Amazonas?
-Nej, men de tvingas ju flytta.
Citera
2020-11-05, 23:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Ett nytt sätt att utrrycka sig har börjat spridas, och det är att många har börjat säga "Nej men ..." som svar på en fråga. JAg har hört det massor av gånger på radion. Exempelvis när reportern frågar om vädret i Skåne:

-I Skåne har ni tydligen haft värmerekord nu i november?
-Nej, men det var sjutton plusgrader i Malmö igår.

-Biden har en liten ledning nu I Pennsylvania?
-Nej, men han har fått 49.3 % av rösterna och behöver nu bara fyra elektorsröster.

-Vad tycker urbefolkningen om skövlingen av Amazonas?
-Nej, men de tvingas ju flytta.

Det är inte så nytt. Jag har hört det åtminstone i 10 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in