2013-02-21, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Källa på det?

Nej, face it IR5, du bluffar, ljuger, fabulerar och fantiserar. Du har ingen militär erfarenhet av något värde, och du har inga kunskaper om det du talar om.

Jag behöver ingen källa på att ett lands flygvapen aldrig skulle tillåta någon komma så nära deras operativa plan. Är du journalist så är det flygvapnet som ska dirigera dig och man har koll på dig. Dessa bilder du visar upp är demobilder ..

Speciellt om det är tex USAs vassa teknologi.. Men du har väl förmåner
Citera
2013-02-21, 09:06
Medlem
squeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Jag behöver ingen källa på att ett lands flygvapen aldrig skulle tillåta någon komma så nära deras operativa plan. Är du journalist så är det flygvapnet som ska dirigera dig och man har koll på dig. Dessa bilder du visar upp är demobilder ..

Är denna också fejk/demo då ?
http://combatace.com/uploads/post-6-1077343990.jpg
Citera
2013-02-21, 09:46
Medlem
Dejads avatar
Citat:

Faktiskt så har journalister i väst lite större friheter än dem i ditt kära älsklingsland, detta är både på gott och ont eftersom ibland så gör de ett uselt jobb. Men vi kan inte samla ihop dem och ta dem till ett motivationsläger hur mycket vi än vill... Visst får man inte fota allt men det är inte svårt att få fota cockpits. Det du inte får fota är manualsidor, vissa sidor i displayerna och sånt som är hemligstämplat på riktigt.

Utländska dignitärer får ofta komma och titta på stridsflygplan och annat liknande (kanske inte så vanligt i Iran dock de har ju inte så många vänner) och där inkluderat att titta i cockpits.

När jag var liten så fick jag hälsa på en bekant till familjen som jobbade på F21, fick provsitta en viggen som stod redo bredvid banan när jag hälsade på. Det var så vitt jag kommer ihåg inte någon mockup men vad vet jag..
Citera
2013-02-21, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chromatography
Det fanns flera postare som IR5 i upptakten till Irakkriget, som hypade Iraks militär. Det var underhållande att notera deras plötsliga tystnad när Iraks militär sedmera mulades i ökensanden

Eftersom det är 2 olika länder med 2 olika förutsättningar både geografiskt och teknologiskt.

Irak hade inte sundet..inte så långa kuster, inte samma missilteknologi.
Irak har inte heller varierande geografi med goda förutsättningar för olika taktiker. Irak hade du spionerat på i över 10år, du skickade inspektörer som hade informationen,underrättelser..

Iran plockar ner dina spionplan och visar upp informationen, visst vill man generalisera kan det ju underlätta..
Citera
2013-02-21, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av squeaky
Är denna också fejk/demo då ?
http://combatace.com/uploads/post-6-1077343990.jpg

Det är inte fejk... i ett krigssituation så är det inte den som flyger..
Citera
2013-02-21, 10:30
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Eftersom det är 2 olika länder med 2 olika förutsättningar både geografiskt och teknologiskt.

Irak har inte heller varierande geografi med goda förutsättningar för olika taktiker. Irak hade du spionerat på i över 10år, du skickade inspektörer som hade informationen,underrättelser..

Iran plockar ner dina spionplan och visar upp informationen, visst vill man generalisera kan det ju underlätta..

Kan du lägga ner ditt Irantrollande någon gång? Det finns ingen vettig person som tror på dina fantasier och dina lögner har inga gränser. Du har sett hur många bilder som helst innifrån västerländska stridsflyg men ändå påstår du att de inte finns.

Egentligen önskar jag nästan krig mot Iran för att få se dig sitta här och hitta på patetiska ursäkter men det verkar ju som tattarlandet åker dit på sanktionerna så det blir nog fint.
Citera
2013-02-21, 11:14
Medlem
auchentoshans avatar
Citat:
Det är inte fejk... i ett krigssituation så är det inte den som flyger..

Förlåt, men vet du vad det är du tittar på? Det ser ut att vara en bild på Eurofighters cockpit och den är operativ och den skulle definitivt se likadan ut i en krigssituation.
Så jävla mycket hysch-hysch är det faktiskt inte med flygplansinteriörer, gör en snabb sökning på google så kan du se hur mycket inredningsbilder det förekommer och jag kan garantera dig att rätt många av dem är riktiga bilder.
Citera
2013-02-21, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dejad
Faktiskt så har journalister i väst lite större friheter än dem i ditt kära älsklingsland, detta är både på gott och ont eftersom ibland så gör de ett uselt jobb. Men vi kan inte samla ihop dem och ta dem till ett motivationsläger hur mycket vi än vill... Visst får man inte fota allt men det är inte svårt att få fota cockpits. Det du inte får fota är manualsidor, vissa sidor i displayerna och sånt som är hemligstämplat på riktigt.

Utländska dignitärer får ofta komma och titta på stridsflygplan och annat liknande (kanske inte så vanligt i Iran dock de har ju inte så många vänner) och där inkluderat att titta i cockpits.

När jag var liten så fick jag hälsa på en bekant till familjen som jobbade på F21, fick provsitta en viggen som stod redo bredvid banan när jag hälsade på. Det var så vitt jag kommer ihåg inte någon mockup men vad vet jag..

Ja du fick provsitta..det får också många anhöriga i Iran göra..men det där planet du fick titta i kan även många andra journalister dirigeras till. I Iran har man gott om vänner, mer än svenskar av kulturella skäl. Visst kan du titta in men du bestämmer inte det du ska titta på..

Speciellt inte vassa teknologier. Detta är ABC inom säkerhet och gäller överallt.
Citera
2013-02-21, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av auchentoshan
Förlåt, men vet du vad det är du tittar på? Det ser ut att vara en bild på Eurofighters cockpit och den är operativ och den skulle definitivt se likadan ut i en krigssituation.
Så jävla mycket hysch-hysch är det faktiskt inte med flygplansinteriörer, gör en snabb sökning på google så kan du se hur mycket inredningsbilder det förekommer och jag kan garantera dig att rätt många av dem är riktiga bilder.

Jo, IR5 verkar tro att en layout skulle vara något hemligt.
Citera
2013-02-21, 11:48
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Nog för att Iran är en svårare nöt att knäcka än Irak, då det är ett större land både till yta och befolkning. Det är irans armé och milis som är problemet inte deras obefintliga egna högteknologi. Irans farlighet består av kinesiska och ryska robotar och gammal amerikansk teknologi,inte av något de har tafflat ihop själva
Om Iran var så vassa som du vill få oss att tro att dem är så hade de inte bemödat sig så om att bygga egna kärnvapen.
Länder i skräck behöver kärnvapen som en snuttefilt, starka länder behöver dem inte.
USA, Ryssland, Frankrike, Storbritannien och Kina har dem av historiska skäl sedan kalla krigets dagar, dock vill man fortsätta reducera deras antal.
Citera
2013-02-21, 11:57
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Speciellt inte vassa teknologier. Detta är ABC inom säkerhet och gäller överallt.
Äntligen ett påstående som är konkret från din sida, grattis. Nu är du väl uppe i två?

I båda fallen är du totalt fel ute. I Sverige har det filmats i riktiga cockpits, journalister har fått flyga med de riktiga jaktplanen (D-versionen passagerarsits) och det samma gäller tom Soviet anno 1988.

Användargränssnitt är sällan hemliga...

Det du hänvisar till är så kallade Potemkinkulisser, något som främst diktaturer och bananrepubliker förlitar sig på.
Citera
2013-02-21, 12:12
Medlem
Dejads avatar
Citat:
Ja du fick provsitta..det får också många anhöriga i Iran göra..men det där planet du fick titta i kan även många andra journalister dirigeras till. I Iran har man gott om vänner, mer än svenskar av kulturella skäl. Visst kan du titta in men du bestämmer inte det du ska titta på..

Har varit i en del miljöer där man lagt ett tygskynke över saker som inte bör komma med i det material som upptas så jag är mycket väl medveten av hur man säkrar sin operativa säkerhet.
Försök förstå min poäng. MFDs är ganska lika i sin utformning, avioniken samma där. Det som man inte brukar få se är tex CDU displayer, sidor i displayerna som visar inställningar i vapensystemen, det kan vara IFF instrument och inställningar man väljer att inte visa.

Dock ser jag ingen poäng att inte få fota en modern glascockpit som är avstängd eller står i lägen där MFDs inte visar nåt viktigt.
Till ytan är det inte stor skillnad på Gripens glascockpit och den i ett nyare sportflygplan, det är allt bakom som skiljer. En gyro horisont ser ut som en gyrohorisont, en höjdmätare likaså osv ovs osv.. Skillnaden ligger i vapensystem, datalänkar, radarprogramvara sådant som du inte ser i ett fotografi.

Ett kul studiesyfte för dig skulle vara att titta på ett datorspel, DCS:A10, läs dokumentationen kring detta så kommer du inse vad man valt att ta med och vad som är ganska standard i hela världen. Visserligen är A10an inte direkt hemlig men den flyger fortfarande i operativt syfte. Det finns piloter som flugit det riktiga planet som uttalar sig på forum skillnaderna mellan spel och verkligt plan och det är alltid kul läsning.

Att det finns mockups som man visar pressen och privatpersoner är helt klart men det finns även ingen poäng med att lägga ner tid och pengar på att ha en hög med plan ståendes som inte kan användas utan istället ska vara "journalistvärdiga". Om planet är fullt funktionsdugligt (med alla de kostnader som krävs för att det ska flyga) men inte har en riktig instrumentering så är det fullständigt bortkastade pengar. Kanske att Iran ser att det är ett bra sätt att lösa det på men jag tror inte att resten av världen skulle bränna pengar på dumma idéer som det. Den individen (flygplanet) fyller ju ingen funktion mer än som en gökunge som tar kapital från resten av budgeten.

Om du googlar kommer du hitta många videos från piloter (gopro kameran har gjort mycket kul) där de filmar i cockpit under flygning. Många plan på flygutställningar flygs ju in, är dessa också mockups som inte är riktiga? Har man råd och tid att utbilda piloter på flera cockpitsystem och utveckla, bygga och testa dessa bara för att skapa något som journalister, möpar och allmänheten ska få titta på?

Visst du kommer aldrig få se det hemligaste ett land har men det kommer inte att visas upp ändå, varken i mockup version eller censurerad riktig version.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in