Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Ja du fick provsitta..det får också många anhöriga i Iran göra..men det där planet du fick titta i kan även många andra journalister dirigeras till.

I Iran har man gott om vänner, mer än svenskar av kulturella skäl. Visst kan du titta in men du bestämmer inte det du ska titta på..
Speciellt inte vassa teknologier. Detta är ABC inom säkerhet och gäller överallt.
Har varit i en del miljöer där man lagt ett tygskynke över saker som inte bör komma med i det material som upptas så jag är mycket väl medveten av hur man säkrar sin operativa säkerhet.
Försök förstå min poäng. MFDs är ganska lika i sin utformning, avioniken samma där. Det som man inte brukar få se är tex CDU displayer, sidor i displayerna som visar inställningar i vapensystemen, det kan vara IFF instrument och inställningar man väljer att inte visa.
Dock ser jag ingen poäng att inte få fota en modern glascockpit som är avstängd eller står i lägen där MFDs inte visar nåt viktigt.
Till ytan är det inte stor skillnad på Gripens glascockpit och den i ett nyare sportflygplan, det är allt bakom som skiljer. En gyro horisont ser ut som en gyrohorisont, en höjdmätare likaså osv ovs osv.. Skillnaden ligger i vapensystem, datalänkar, radarprogramvara sådant som du inte ser i ett fotografi.
Ett kul studiesyfte för dig skulle vara att titta på ett datorspel, DCS:A10, läs dokumentationen kring detta så kommer du inse vad man valt att ta med och vad som är ganska standard i hela världen. Visserligen är A10an inte direkt hemlig men den flyger fortfarande i operativt syfte. Det finns piloter som flugit det riktiga planet som uttalar sig på forum skillnaderna mellan spel och verkligt plan och det är alltid kul läsning.
Att det finns mockups som man visar pressen och privatpersoner är helt klart men det finns även ingen poäng med att lägga ner tid och pengar på att ha en hög med plan ståendes som inte kan användas utan istället ska vara "journalistvärdiga". Om planet är fullt funktionsdugligt (med alla de kostnader som krävs för att det ska flyga) men inte har en riktig instrumentering så är det fullständigt bortkastade pengar. Kanske att Iran ser att det är ett bra sätt att lösa det på men jag tror inte att resten av världen skulle bränna pengar på dumma idéer som det. Den individen (flygplanet) fyller ju ingen funktion mer än som en gökunge som tar kapital från resten av budgeten.
Om du googlar kommer du hitta många videos från piloter (gopro kameran har gjort mycket kul) där de filmar i cockpit under flygning. Många plan på flygutställningar flygs ju in, är dessa också mockups som inte är riktiga? Har man råd och tid att utbilda piloter på flera cockpitsystem och utveckla, bygga och testa dessa bara för att skapa något som journalister, möpar och allmänheten ska få titta på?
Visst du kommer aldrig få se det hemligaste ett land har men det kommer inte att visas upp ändå, varken i mockup version eller censurerad riktig version.