2013-02-17, 11:55
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Iran har både kapacitet och resursen att bygga liknande plan.. Bara för att en amerikan säger något behöver det inte vara sant..

Iran har både teknologin och spetskompetensen för att bygga plan, inte bara av denna typ utan även mer avancerade plan. Problemet är endast lönsamheten.. Skulle det inte vara smartare att satsa mer på missilteknologin? Det är liknande frågor som gör att man inte prioriterat liknande projekt..
Vilken "spetskompetens"? Är det när Iran bygger 50 tals Lv kanoner och presenterar dem som moderna? När de bygger kopior på amerikanskt stridsflyg från 70 talet?
Visst kan Iran byga mockups och rita på flygplan, jämför gärna med Indien som hållit på med sitt HAL i mer än 20 år utan att ännu ha ett stridsflygplanet ute på förband.
Citera
2013-02-17, 12:42
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Iran har både kapacitet och resursen att bygga liknande plan.. Bara för att en amerikan säger något behöver det inte vara sant..

Iran har både teknologin och spetskompetensen för att bygga plan, inte bara av denna typ utan även mer avancerade plan. Problemet är endast lönsamheten.. Skulle det inte vara smartare att satsa mer på missilteknologin? Det är liknande frågor som gör att man inte prioriterat liknande projekt..

Nu missade du tyvärr den del där jag skrev att det är FAKTA att Iran inte har denna kompetens, så du behöver inte dra in vad den och den har sagt.

Missilteknologin ja... Du menar den där bilden man Photoshoppade in missiler:

Eller menade du den utbytta apan:

Iran är ett pajasland och du gör inget för att ändra på den bilden.
Citera
2013-02-17, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Nu missade du tyvärr den del där jag skrev att det är FAKTA att Iran inte har denna kompetens, så du behöver inte dra in vad den och den har sagt.

Missilteknologin ja... Du menar den där bilden man Photoshoppade in missiler:
.

Jag vet inte vad du menar med photoshoppade missiler. Men jag är ganska säker på att din invändning är en påhitt.

Bilden är från Irans statliga television..

http://www.ladda-upp.se/bilder/42833/

Som du ser är anklagelsen om photoshop något dina gelikar har hittat på..

Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Eller menade du den utbytta apan:

Iran är ett pajasland och du gör inget för att ändra på den bilden.

Gällande påståendet om den utbytta apan; Iran släppte filmen där hela resan har filmats..Tyvärr så hade du fel även där..även så en del amerikaner.

https://www.youtube.com/watch?v=FGFL5GwnPvI

Istället för att hela tiden förneka saker och ting kan du istället acceptera en del saker..
Senast redigerad av IR5 2013-02-17 kl. 14:57.
Citera
2013-02-17, 14:59
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Om det byggs i balsaträ och har en räckvidd på <20km
så kan det kanske vara möjligt. Att de skulle klara av att sätta i normala datalänkar och kunna avfyra BVR-robotar från flygplanet är däremot ytterst tveksamt.
Citat:
De klarar inte av photoshop, de klarar inte av att ha satelliter i luften mer än ett par månader, de klarar inte av att bygga flygande testflygplan med människor i.

Landets främsta bedrift inom flygteknik är att de lyckats kopiera ett amerikanskt flygplan från 1959 och lagt till en stjärtfena till på den. Das ist alles.

De är alltså prestandamässigt ca 50 år efter resten av världen, tekniskt i vissa fall så långt framme som 30 år efter västvärlden.

Där har du deras främsta prestationer inom flygteknik. SAAB producerade en ännu bättre presterande maskin redan 1955 i form av Draken.
Citera
2013-02-17, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Vilken "spetskompetens"? Är det när Iran bygger 50 tals Lv kanoner och presenterar dem som moderna? När de bygger kopior på amerikanskt stridsflyg från 70 talet?
Visst kan Iran byga mockups och rita på flygplan, jämför gärna med Indien som hållit på med sitt HAL i mer än 20 år utan att ännu ha ett stridsflygplanet ute på förband.

Jag klistrar in äldre inlägg så att du vet mina synpunkter gällande Saeqeh.

Ja, spetskompetens innebär bla kompetensen att "ta vara" på sina erfarenheter.
Jag har redan tagit upp grejen med Saeqeh..

Citat:
Dessutom så brukar man inte (då man är lite seriös i sina analyser) bedöma ett lands förmåga utifrån några uppvisningar. Saeqeh är inte alls det "senaste" projektet",och jag vill inte bekräfta dina synpunkter gällande F5.

Alla generationer av plan är viktiga i det här fallet. Iran har många andra konstruktioner som man inte visat upp. Det har funnits en hel del händelser innan Qaher..

Citat:
Det finns olika versioner av Saeqeh, men är dock än så länge bara på teststadiet. Vad jag ser är ett projekt som är på gång och inget annat.

Detta var tänkt som en testplattform, men varför Iran bestämde sig för att visa upp dessa är en annan diskussion. En sak som många glömmer är att Saeqeh inte är till för att visa dominans eller nåt liknande, och att Iran aldrig har sagt eller uttalat något om dess överlägsenhet. Dessa trams är saker som folk hittar på och upphöjer till fakta. Iran har aldrig uttalat något om Saeghehs överlägsenhet.

Vad som gäller är att Iran har visat upp en plattform som flyger, kan manövreras, låg radar signatur eftersom det är litet, plattformen kan utrustas med light ASCM, PGM, ,laserstyrda missiler etc.
Citera
2013-02-17, 15:29
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Jag klistrar in äldre inlägg så att du vet mina synpunkter gällande Saeqeh.

Ja, spetskompetens innebär bla kompetensen att "ta vara" på sina erfarenheter.
Jag har redan tagit upp grejen med Saeqeh..

Finns det verkligen laserstyrda missiler som går att avfyra från modellplan?
Citera
2013-02-17, 16:22
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WriteMasterTM
Här i sverige duger en vanlig brädgård för att köpa in delar till att bygga våra flygplan.
Det byggdes tex aldrig några färdiga flygdugliga prototyper av B3LA, men någon byggde en mockup.

Ett jävla skämt till svenskt stridsflygplan byggt av trä :-)
http://www.aviationmuseum.eu/World/Europe/Sweden/Vemmerlov/Saab_B3LA.htm
http://postimage.org/image/8vftfq99t/

Det börjar likna iran :-)

På den tiden fanns knappt några datorer eller photoshop.
Men det hindrade inte att SAAB precis som iran, skapade reklambilder för att sälja in sitt projekt bland politiker och militärer.
http://www.aereo.jor.br/wp-content/uploads/2010/04/B3LA-ilustracao.jpg

- - -
Har försökt hitta bilder på flygplan med nedåtböjda vingspetsar.
Svenska SK60 har hela vingen svagt nedåtböjd, men Harrier är väl ändå värst.
Vilket kanske säger något om flygegenskaperna hos det iranska flygplanet.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5e/SeaHarriers_FA2_in_Persian_Gulf.jpg
Vad i helvete har B3LA-modellen med det här att göra? Tror du inte att man har gjort modeller av tusentals flygplan i enkla material innan dessa produceras? Till skillnad från den iranska leksaken så påstod aldrig SAAB att B3LA var något annat än en modell.

Nedåtsvepta vingar finns det i massor, nedåtböjda vingspetsar inte många alls men jag återkommer om det.
Citera
2013-02-17, 16:28
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-Wurx
Ja alla civila plan också för den delen. Men du kan optimera designen just för detta ändamålet också. Svävare utnyttjar också markeffekten men bara för det bygger man dem inte som ett jaktplan. Det var nog protoner på sjömonstret men sveper man ner konstruktionen får man bättre markeffekt rent aerodynamiskt.
Protoner finns det säkert några stycken i alla flygplan

På Qaher (om det över huvud taget hade kunnat flyga) så vore förstås syftet inte att förstärka markeffekten. Planet är knappast tänkt att operera på tiotalet meters höjd.

Det enda plan som jag kan komma på som byggts med nedåtpekande vingspetsar var experimentplanet XB-70. Där var vingarna raka i låg hastighet och spetsarna vinklades först ner när man var uppe i överljudshastighet varigenom man kunde dra nytta av kompressionslyftkraften och lite andra fördelar. Några fördelar med konstant nedvinklade vingspetsar kan inte jag komma på. Kanske man gjort så på modellen bara för att det ska se häftigt ut eller för att vi ska sitta och grubbla på det.
Citera
2013-02-17, 17:03
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Protoner finns det säkert några stycken i alla flygplan

På Qaher (om det över huvud taget hade kunnat flyga) så vore förstås syftet inte att förstärka markeffekten. Planet är knappast tänkt att operera på tiotalet meters höjd.

Det enda plan som jag kan komma på som byggts med nedåtpekande vingspetsar var experimentplanet XB-70. Där var vingarna raka i låg hastighet och spetsarna vinklades först ner när man var uppe i överljudshastighet varigenom man kunde dra nytta av kompressionslyftkraften och lite andra fördelar. Några fördelar med konstant nedvinklade vingspetsar kan inte jag komma på. Kanske man gjort så på modellen bara för att det ska se häftigt ut eller för att vi ska sitta och grubbla på det.

Det finns fler flygplan.
T.ex. F-22, TSR.2, AN-22, X-32 m.fl.

Ser vi det på hela vingen så används det i princip regelmässigt på högvingade flygplan.
T.ex. AN-124, F/A-18, Harrier, Rafale, F-8 Crusader, F-104, Chengdu J-20 m.fl.
Syftet är att göra flygplanet mindre stabilt i rollled.

På långvingade flygplan så är det tvärtom.
Där är hela vingen eller vingspetsarna ofta vinklade uppåt.
T.ex. på F-4 Phantom II och i princip samtliga moderna trafikflygplan.
Syftet är då att göra flygplanet mera stabilt i rollled.
Citera
2013-02-17, 18:43
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
På långvingade flygplan så är det tvärtom.
Där är hela vingen eller vingspetsarna ofta vinklade uppåt.
T.ex. på F-4 Phantom II och i princip samtliga moderna trafikflygplan.
Syftet är då att göra flygplanet mera stabilt i rollled.

Menar du winglets? Dom är väl primärt till för att minska förbrukningen på kommersiella flygplan?

Med risk för att jag missuppfattar dig.
Citera
2013-02-17, 21:51
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Menar du winglets? Dom är väl primärt till för att minska förbrukningen på kommersiella flygplan?

Med risk för att jag missuppfattar dig.

Nej inte winglets, utan s.k. dihedral,
på hela vingen som på Boeing 737,
eller delar av vingen,som på F-4 Phantom II.

B737:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bc/B737Familyv1.0.png

Notera att hela vingen är vinklad lätt uppåt för att göra flygplanet mera stabilt i rollled.
Därtill winglets som har en helt annan funktion.

F-4 Phantom II:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/10/McDONNELL_DOUGLAS_F-4_PHANTOM_II.png

Notera att ytterdelen av vingel är vinklad uppåt 12 grader.
Från början så hade flygplanet en helt plan vinge,
men testflygningarna visade på att den var för instabil i rollled
och att detta bästa kunde lösas genom att vinkla upp hela vingen 5 grader.
Detta skulle dock ha krävt omfattande omkonstruktion av skrovet,
och man kom fram till att det vore lättare att enbart vinkla upp ytterdelen av vingarna 12 grader,
vilket var ett relativt enkelt jobb då dessa redan var uppfällbara för förvaring.

Motsatsen anhedral används ofta på högvingade flygplan.
Notabelt Harrier och An-22, men även t.ex. F/A-18,
F-22 (ytterdelen av vingarna), C-5 Galxy m.fl.

An-22

http://www.aerospaceweb.org/aircraft/transport-m/an22/an22_14.jpg
Citera
2013-02-17, 23:03
Medlem
StigAllans avatar
Rolig tråd och helst då det finns stollar som tror på den iranska överlägsenheten!

Det är numera klart och för oss svenskar tydligt att Irans intelligentia hamnade här i Sverige efter pedofildyrkarnas övertagande av skitlandet.
De som anlände som smarta islamförnekare präglade min studietid genom att dem fuskade och skröt över hur duktiga de var.
Tyvärr så stämde deras självskryt lika illa som med flygförmågan hos denna fågel.

Skrattretande egentligen med hela folk som försöker på ett så genomskinligt sätt lura andra!
Inkompetensförklara arabvärldens smartskallar iraniern!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in