Citat:
Ursprungligen postat av
Papco
Irken jag npste fråga dig , hur lär man sig lättast det är med team matchup , comp eller setup eller vad det heter , välja Gubbar som passar dina lagkamraters gubbar eller erab match lineup är starkare än motståndarens , har lite svårt att förtydliga mig men i grunden handlar det om att jag lära välja rätt junglare till rätt game osv .. mvh silver 3
Nu är jag inte irken, men kan kanske svara ändå. Just matchups är rätt knivigt, och man lär sig ju mer man spelar. Men tar vi junglare som exempel, så är ju just nu Jarvan/Lee/Vi/Noc/Elise de starkaste, och det är just pga att metan just nu är inriktad på tidiga fights, små brawls etc. Självklart kan du lira vem som helst i solo Q och ändå vinna om du är bra med dem, men jag tar dessa som måttband för att börja med nåt.
Lee Sin är absolut starkast early game, och passar utmärkt med andra champs som är starta tididgt så ni kan vinna tidiga fighter. Ett ypperligt lag för en Lee Sin skulle kunna se ut som följer:
Top: Renek
Mid: Gragas
Bot: Corki/Zyra/Sona
Dessa är relativt starka early game, och med en stark lee sin är det lätt att ge dem övertag så de sedan kan rulla hem matchen.
Tar vi jarvan då, så är han fortfarande stark early, men ger mycket mer till teamfights. Ett bra lag för jarvan hade kunnat vara
Top: Jax
Mid: Ori
Bot: Ezreal/Leona
Dessa är riktigt starka i teamfights, och ändå okej tidigt, passar jarvan perfekt.
Vi är dessutom riktigt stark med liss/ori pågrund av deras ulti comob. Finns ju i princip massvis av olika champs som passar med olika, och det lär ta en heldag att gå igenom allas för/nackdelar, men grundregeln är ju att tänk på vad just din gubbe är bra på. Fundera på vad han saknar och försök hitta det i dina andra teammates.
Det finns ju en anledning till att man inte vill ha 5 AD-carries liksom