2013-01-27, 10:27
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kate80
Det beror också på vad man menar med status. Vad som är status i ett samhälle eller en krets är inte detsamma i en annan. För vissa är status pengar och makt, för andra är det intellektuell förmåga, för vissa betyder det muskler och styrka för andra trygghet och stabilitet osv. Så om man lägger fram det på det viset kan jag hålla med dig.

Intressant är också att kvinnor under människans utveckling har ändrat mönster och preferenser. Jag hittade några intressanta artiklar som refererar till en studie som man byggt på en matematisk modell.

"Early humans became monogomous because women evolved to prefer reliable providers over macho alpha males, a study has found."

"While physically imposing men hold a certain appeal, women long ago evolved to value qualities like loyalty and generosity over bulging muscles and a strong jawline."

"In a study published in the Proceedings of the National Academy of Sciences journal, mathematicians from the University of Tennessee-Knoxville developed a model to explain why humans first began living in monogamous pairs."

http://www.telegraph.co.uk/science/e...eaker-men.html

Ett referat till samma studie hittar du här;

http://www.sciencedaily.com/releases...0530172011.htm

(Jag kan även länka till själva studien)

Så det där med att kvinnor helst vill ha alfamän (störst fjädrar) verkar inte riktigt gälla. Helt omöjligt är det inte heller att vi under vår utveckling ändrar beteende och preferenser igen. Evolutionen är inte slut utan pågående.
Varför klyver du hår i denna fråga? Ifrågasätter du den grundläggande evolutionspsykologiska approachen?
Citera
2013-01-27, 10:30
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Så det där med att kvinnor helst vill ha alfamän (störst fjädrar) verkar inte riktigt gälla. Helt omöjligt är det inte heller att vi under vår utveckling ändrar beteende och preferenser igen. Evolutionen är inte slut utan pågående.
Mer specifikt: Alfa-hanne och social-ekonomisk status är väl helt skilda saker. Kvinnan söker ju inte ledare utan välbärgade. Som sagt; varför klyver du hår och ältar?
Citera
2013-01-27, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av huggybare
Struntprat. Motorn driver. Ratten styr.
Du har fel. Nu snackar vi psykologi och inte bilar.
Citat:
Men nu är det ju livslång kärlek vi talar om, hur många får uppleva det av de som är unga nu tror du? Andra regler gäller givetvis i en sådan situation. Dessutom så tror jag inte att dessa gubbar anser att unga flicksnärtor med tuttar som inte lyder under fysikens lagar skulle vara särskilt fula, eller för den delen att de inte skulle tänka snuskiga tankar när de ser tidigare nämnda tuttar studsa runt.
Det är klart att man kan tänka snuskiga tankar när man ser ett par tuttar studsa runt, eller när man hör en sexig röst, ser en utmanande blick, får en skön beröring. Fast när man blir lite äldre och blivit mer blasé så kräver de flesta lite mer än ett par tuttar, det ska vara något som leder en in på vad man vet att man verkligen gillar.
Citera
2013-01-27, 10:42
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castoria
Jag var inte inne på pedofili.

Jag fattar det som att du drev tesen att äldre män drogs till yngre kvinnor pga av fertilitet. Kvinnor är fertila under cirka 30 års tid. Eftersom du skrev om unga kvinnor förstod jag det som att du menade maximal fertilitet. Hur menar du då?
Är det här verkligen svårt att fatta????

Mannen dras till kvinnans fertilitet. Han gör undermedvetet och instinktivt en bedömning av detta på grund av vad han kan se. Därför är för unga och för gamla kvinnor mindre sexuellt attraktiva. Men det är naturligtvis inte enbart åldern. Mannen dras till vissa fysiska attribut som indikerar fertilitet. T.ex. måtten på midja och höfter. Ett ungefärligt mått på fertilitet - tillsammans med många andra signaler.

Många i denna tråd blir förbryllade av att inte enbart rent sexuella signaler styr parbildningen i vårt samhälle och formulerar nånslags argument på det. Det handlar ju inte om en totalsyn på människors parbildning utan det som tråden handlar om är:
Citat:
Ursprungligen postat av Raidersson
Alla män föredrar en 20åring sexuellt före en 40-50årig kvinna. (Extremfall finns givetvis)

Föredrar alla äldre kvinnor en 20åring sexuellt före en man i sin egen ålder?

Är detta ett problem för jämställdheten?
Notera: det var inte jag som sa 20 åring. 18-35 är nog tillräckligt för de flesta.

Psykologiskt handlar tråden om: "Är detta ett problem för jämställdheten?" Visst tusan är det ett oerhört problem för feministerna! Men egentligen inte ett problem för jämställdheten. Det är ett problem för feministerna att mäns och kvinnors sexuella beteende inte kan bli föremål för en fullt så omfattande social programmering om den egentligen är instinktiv.
Citera
2013-01-27, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cedrick
Nej den ideala åldern för kvinnor att få barn brukar sägas ligga omkring 20 uppemot 35.

Ju äldre man blir desto mer lär man sig ju vad man vill ha när man har ett förhållande. Och på det sätt som unga kvinnor är är jag inte intresserad av. Självklart inte. Och sen så säger hjärnan ibland väldigt aktivt att man inte vill ha barn. Och när man vet att unga kvinnor kan vara väldigt intresserade av det så kan jag finna det avtändande. Eftersom jag är så medveten om vad jag vill och inte vill.

Det kan väl tänkas så att man som äldre man inte ska skaffa barn heller. Äldre män får ju inte alltid så friska barn heller som äldre kvinnor även om man kan få barn. Kanske därför man inte är så kåt på unga jäntor heller. Man har det inte i sig helt enkelt.
Du ljuger som vanligt;

http://illvet.se/fraga-oss/vilken-alder-ar-den-optimala-att-foda-i
Citera
2013-01-27, 11:03
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Du ljuger som vanligt;

http://illvet.se/fraga-oss/vilken-alder-ar-den-optimala-att-foda-i
Du måste ha letat länge för att hitta en länk med så vriden information.

Det som anges överallt annars ligger mellan 20 -- 26. Men dröm på du.

Fertiliteten börjar sedan avta efter 30.

Edit:
Detta ur din länk är ju också kokobahia;
Citat:
Flera undersökningar visar däremot att mannens ålder inte betyder särskilt mycket. Sädesceller bildas kontinuerligt, och ofta är kvaliteten på äldre mäns sperma lika bra som yngre mäns.

Du kan ju utgå från det när du bedömer resten av innehållet.
Senast redigerad av micro113 2013-01-27 kl. 11:06.
Citera
2013-01-27, 11:16
Medlem
huggybares avatar
Citat:
Det beror också på vad man menar med status. Vad som är status i ett samhälle eller en krets är inte detsamma i en annan. För vissa är status pengar och makt, för andra är det intellektuell förmåga, för vissa betyder det muskler och styrka för andra trygghet och stabilitet osv. Så om man lägger fram det på det viset kan jag hålla med dig.

...

Japp, exakt så är det. Det är därför de flesta rövhål till machomän anses vara attraktiva för ungefär lika många kvinnor som exempelvis introverta och timida kontorsarbetare.

Hur genomsnittskvinnans hjärna fungerar:
Citat:
Mmm, vilka läckra brillor, han måste vara smart och bra på att planera inför framtiden. Han har en icke-konfrontativ kroppshållning plus att han tittar ner i marken också. Minimal risk, alltså, för att hamna i onödigt trubbel, så att han överlever hela vägen hem till grottan när han har varit ute och plockat musslor. Ingen snöplig död i en fallgrop för honom, icke sa Nicke!

Schhh, lyssna, han stammar något i mobilen!

Revisor? Hoho, jackpot! Riktigt stabilt kneg, revisorer behövs alltid, oavsett konjunkturen! Är det bara jag eller börjar det bli lite varmt här? Han tjänar säkert trettio, trettiofem tusen i månaden! Inte konstigt att han köpte en alldeles för stor skjorta, han har ju för mycket deg för att kunna göra av med! Mmmm ååå. Tänk så många av våra bebisar han kan skämma bort med iPhones, om han jobbar lite övertid ibland. HETT.

Vänta, vad gör han nu? Stannar vid röd gubbe trots att det inte är några bilar som åker på vägen? Shit, mmmm åååå Gud vad trygg han är! Ta mig! *flämt pust stön* Befrukta mig!

Oj, å nej vad pinsamt, här står jag mitt bland folk och har kranen öppen mellan benen, hoppas att det inte droppar ner på gatan!

Spring, kvinna, vad väntar du på? Fort, innan han, mmmm åååh Gud han får inte försvinna bort, tur att han inte är lika lång som mig! OK gumman, game face, du har det här som i en liten ask! Vänta, hur är urringningen? Tuttar, check. Shit vad nervigt, balla inte ur nu din slyna! Djuuupt andetag och...
Oj, hej, förlåt, vad klumpig jag är, tack för att du tog emot mig! Nej, sluta nu, är man klumpig som en kossa så får man räkna med ett par händer på juvren, tihi. Åh, vilken snygg frisyr du har, har du varit munk tidigare eller? Jag ällllskar munkar.

Inte? Jaha, du har en fo-fff-f-fobi för mä-mä-mmmmän i klölölö-klännännnänn-klönänänännnänn-kjol? Men Gud vad intressant, kan du inte berätta om det över en flaska vin på krogen här bredvid, typ nu direkt?
Citera
2013-01-27, 11:16
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Varför klyver du hår i denna fråga? Ifrågasätter du den grundläggande evolutionspsykologiska approachen?

Nej det är precis det jag inte gör, men TS och vissa andra tror att det är så enkelt att alla män vill ha 20-åringar och alla kvinnor faller för alfamän. Riktigt så enkelt är det inte om man rådfrågar den forskning som finns.
Citera
2013-01-27, 11:21
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Japp, exakt så är det. Det är därför de flesta rövhål till machomän anses vara attraktiva för ungefär lika många kvinnor som exempelvis introverta och timida kontorsarbetare.

Hur genomsnittskvinnans hjärna fungerar:
Oj, hej, förlåt, vad klumpig jag är, tack för att du tog emot mig! Nej, sluta nu, är man klumpig som en kossa så får man räkna med ett par händer på juvren, tihi. Åh, vilken snygg frisyr du har, har du varit munk tidigare eller? Jag ällllskar munkar.

Inte? Jaha, du har en fo-fff-f-fobi för mä-mä-mmmmän i klölölö-klännännnänn-klönänänännnänn-kjol? Men Gud vad intressant, kan du inte berätta om det över en flaska vin på krogen här bredvid, typ nu direkt?

Alla kvinnor faller inte för machomän helt enkelt för att det inte är särskilt fördelaktigt ur överlevnads- och reproduktionssynpunkt. Det är bättre att ha en stabil man som kan försörja sina barn än en alfahane som springer omkring och ska ligga med allt som rör sig.
Citera
2013-01-27, 11:28
Medlem
huggybares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noola
Du har fel. Nu snackar vi psykologi och inte bilar.
Men jösses, din torrboll. Vad jag menar är att man inte "styrs" av drifterna i den mån att man inte avgör själv vilka impulser man ska följa eller ej. Fast jag gör det på ett sätt som är roligt.
Citat:
Det är klart att man kan tänka snuskiga tankar när man ser ett par tuttar studsa runt, eller när man hör en sexig röst, ser en utmanande blick, får en skön beröring. Fast när man blir lite äldre och blivit mer blasé så kräver de flesta lite mer än ett par tuttar, det ska vara något som leder en in på vad man vet att man verkligen gillar.
Jaha, OK då. Hellre snuskiga tant Agda som vet hur man på bästa sätt pillar stjärt än Emma, 19, som gillar Spajs Görls och suger hellre än bra.
Citera
2013-01-27, 12:18
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Nej det är precis det jag inte gör, men TS och vissa andra tror att det är så enkelt att alla män vill ha 20-åringar och alla kvinnor faller för alfamän. Riktigt så enkelt är det inte om man rådfrågar den forskning som finns.
Du inbillar dig. Tror ni det "TS och vissa andra"?
Citera
2013-01-27, 12:28
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Den roliga överraskningen i denna tråd är hur ihärdigt vissa försöker förneka och förringa att unga kvinnor är attraktiva för män. Man försöker relativisera det, pratar om avsexualiserade aspekter på parförhållandet, osv. (tom. uttalades åsikten att det är trevligare med sex då kvinnan inte längre kan bli gravid -- för kvinnan kanske. Och nej, det är inte sex. Det är närhet. Nog så viktigt iofs)

Sanningen är att denna lilla sexuella sanning är ett otroligt hot mot samhällsordningen. Kyrkan brukade agitera mot sex för njutningens skull (läs; att ge efter för drifterna). Jo, visst är unga kvinnor attraktiva pga sin fertilitet -- det är evolutionspsykologiskt.

Jag förväntade mig en arme av feminister som skulle prata om hur primitiv och omogen mannen är. Som skulle göra allt för att bevisa att mannen faller för unga kurvor. Standard mansförakt altså. Att det inte skedde är verkligen intressant!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in