2013-01-24, 01:18
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Fler som har varit med om fenomenet "hoppa-upp-och-ner-i-sängen"? Min lilla skogskatt gör detta nästan varje morgon. Ligger och lurpassar sedan flyger upp i sängen, nosar i mitt ansikte och hoppar sen ner på marken och gör om proceduren. Jag har fattat att hon vill att jag ska gå upp, men det kan vara väldigt enerverande.
Citera
2013-01-24, 01:36
Medlem
Min ena lurviga katt har en väldigt intressant personlighet, han kommunicerar med mig via olika mjau ljud för att försöka få mig att förstå vad den lilla token vill.

Han har en trygghetszoon högst upp i min garderob dit han inte kan ta sig själv,
så ex: när jag ska damsuga då märker han av att jag är på väg åt damsugar hållet och börjar då gnäll mjaua och klaga så mycket det går för att slutligen gå och krafsa utanför garderoben tills man får lyfta in parveln högst upp.
Och han avskyr när jag ska plocka in/ur diskmaskinen, då börjar han gnälla och springer runt i lägenheten och visar hur mycket han avskyr det för att slutligen ställa sig utanför garderoben och krafsa, då är det bara att lyfta upp han igen.

Hehe älskar den sociala krabaten, (Fast han är blyg mot alla andra utom mig),
Han svarar även när man pratar med honom fast på katiska så klart sen får man följa efter och låta han visa vad det är han vill.

Aport, Jaga, kurragömma och att brottas ganska så våldsamt är ju även det en favorit
Senast redigerad av Den-som-e-den 2013-01-24 kl. 01:46.
Citera
2013-01-24, 03:50
Medlem
spjuits avatar
Min katt...

...Spinner inte, han snarkar.

...Vrålar när han har varit på lådan så alla i hushållet ska veta vad han har gjort. Han håller inte käften förrän man svarar honom.

...Kan inte jaga. Han gosade med mig och brorsan istället för att leka med sina syskon när han var liten, så den kunskapen föll bort fullständigt. Om han mot all förmodan fångar en mus beror det enbart på att musen var såpass dum att den sprang till honom. Det har bara hänt 2-3 ggr i hans 15-åriga liv.

...Om man är hygglig och ger honom en levande mus att jaga så är han bara intresserad av att nosa på den.

...Tycker om att ha sex med filtar. Särskilt om någon ligger under filten.

...Blir sur om jag inte säger hejdå innan jag åker hemifrån. Han kan ignorera mig i flera timmar när jag kommit hem om jag har glömt bort det (annars har han väldigt bråttom att hälsa).

...Kan bada, men bara om det är jag som badar honom.

...Har aldrig lämnat gården på eget bevåg fast han är inte är kastrerad.

...Tycker inte om kattleksaker. Det enda som duger att leka med är: snören.

Och till sist:
Om man frågar honom vad han har gjort under dagen kan man få en hel monolog till svar.
Citera
2013-01-24, 08:38
Medlem
Fjandass avatar
Rolig tråd! Underbara katter ni har!

Min katt blir 12 år nu i år. Hon kommer när man ropar på henne. Hon sover i min säng varje natt och rullar ihop sig vid huvudkudden. Där ligger hon å snarkar tills man vaknar.

Min andra katt som är en helig Birma älskar att öppna skåpdörrar! Häromdagen stängde hon in sig själv i haddukskåpet i badrummet.
Hennes mor som ägs av min mamma är likadan!
Öppnar lådor,skåp och kryper ner.

Favoritleksakerna är dock att gömma sig i kartonger och hoppa på en förbipasserande.
Citera
2013-01-24, 10:50
Medlem
RollinDeepWbgs avatar
Min katt är nog som alla andra. Dock kan den apport haha.
Men, en sak som börjar bli lite störande är att hon kan ställer sig på bakbenen och står och krafsar på något i flera minuter. Hon krafsar på t ex skåpsluckor, väggar, golv, TVn, vägghörn.
Någon annans katt som gör så?
Citera
2013-01-24, 12:40
Medlem
Skywallkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerbsandInk
De flesta katter jag haft har alla haft en del lite udda beteenden som skiljt från katt till katt som jag inte förstått mig på.

Min nuvarande katt t.ex. den är ingen riktig knä/kel katt, utan mest busig och vill bitas/brottas. Men när jag sätter mig på toaletten och ska kissa/skita så kommer den, oavsett tid på dygnet, hoppar upp i knät, lägger sig till rätta, spinner och stänger ögonen. Detta nästan uteslutande alla gånger jag går på toan. Om jag stänger dörren sitter den utanför.

Ni andra som har katter, har de några roliga beteenden ni vill berätta om?=)

går jag på toa sitter min i duschen och tittar på, duschar jag sitter den på toa och väntar, sover jag kommer den och väcker mig.
Citera
2013-01-24, 13:00
Medlem
denisemarielles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollinDeepWbg
Men, en sak som börjar bli lite störande är att hon kan ställer sig på bakbenen och står och krafsar på något i flera minuter. Hon krafsar på t ex skåpsluckor, väggar, golv, TVn, vägghörn.

Kan ju vara så att den bara vill vässa klorna, eller så kan det vara understimulans?

När jag fick min norskis märktes det ganska omgående att han var rejält understimulerad, för han slickade ofta på väggar och olika slags ytor. Toalett-rullen var mycket trevlig att slicka sönder.
Daglig lek och annan aktivering fick han att sluta med sånt helt och hållet. Vissa katter kräver en hel del...

Kanske kan vara något sådant? Det finns i så fall en hel drös med aktiveringsprylar att beställa från nätet, bara googla runt lite
Citera
2013-01-24, 17:14
Medlem
Citat:

Det är viktigt att din katt får något sorts klösträd/bräda där den tillåts att klösa då det är ett grundläggande behov hos alla katter. Det är tyvärr också ett tecken på understimulans om katter klöser maniskt på ytor där de inte får klösa.

Helt ovetenskapligt så tycker jag din katt verkar vara av den smartare sorten som förstår att apportera (har ägt en sådan katt själv och den var smart i överlag) så din katt kan behöva mer stimulans och få använda sin hjärna lite mer.

Citat:
Ursprungligen postat av denisemarielle
Kan ju vara så att den bara vill vässa klorna, eller så kan det vara understimulans?

När jag fick min norskis märktes det ganska omgående att han var rejält understimulerad, för han slickade ofta på väggar och olika slags ytor. Toalett-rullen var mycket trevlig att slicka sönder.
Daglig lek och annan aktivering fick han att sluta med sånt helt och hållet. Vissa katter kräver en hel del...

Kanske kan vara något sådant? Det finns i så fall en hel drös med aktiveringsprylar att beställa från nätet, bara googla runt lite

Håller med.
Citera
2013-01-24, 18:51
Medlem
RollinDeepWbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Det är viktigt att din katt får något sorts klösträd/bräda där den tillåts att klösa då det är ett grundläggande behov hos alla katter. Det är tyvärr också ett tecken på understimulans om katter klöser maniskt på ytor där de inte får klösa.

Helt ovetenskapligt så tycker jag din katt verkar vara av den smartare sorten som förstår att apportera (har ägt en sådan katt själv och den var smart i överlag) så din katt kan behöva mer stimulans och få använda sin hjärna lite mer.

Håller med.

Katten har flertalet klösbrädor och leksaker. Dessutom så klöser hon inte på väggarna eller vad det nu är. Utan hon springer mer, fast bara med framtassarna.. Hänger ni med? Min flickvän och jag leker jättemycket med henne också.
Men hon är innekatt, kanske det??
Citera
2013-01-24, 18:59
Medlem
min är konstant gossjuk och sover hela tiden :P
Citera
2013-01-24, 22:29
Medlem
Citat:
Katten har flertalet klösbrädor och leksaker. Dessutom så klöser hon inte på väggarna eller vad det nu är. Utan hon springer mer, fast bara med framtassarna.. Hänger ni med? Min flickvän och jag leker jättemycket med henne också.

Okej, låter bra att ni leker med katten. Jag reagerade rent spontant på att katten kan vara i behov av mer stimulans. Som du själv är inne på så får man stimulera innekatter lite mer. Det kan ju vara så att katten har överskottsenergi och skulle behöva springa runt lite när den sätter igång med klösandet/krafsandet. Prova att när katten gör så tex. dra runt ett snöre den får jaga, knyt gärna fast en favoritleksak i snöret.
Citera
2013-01-24, 23:22
Medlem
Citat:

Jag har en katt som gör det här efter att han bajsat. Han springer ut ur lådan och som en del av bajsflippet tokkrafsar han på golvet, gärna skuttandes i en cirkel. För honom är det nog en del av överskottsenergin/lyckan (?) han upplever efter en redig skit. Behöver inte vara något negativt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in