2013-01-12, 06:33
Medlem
De flesta katter jag haft har alla haft en del lite udda beteenden som skiljt från katt till katt som jag inte förstått mig på.

Min nuvarande katt t.ex. den är ingen riktig knä/kel katt, utan mest busig och vill bitas/brottas. Men när jag sätter mig på toaletten och ska kissa/skita så kommer den, oavsett tid på dygnet, hoppar upp i knät, lägger sig till rätta, spinner och stänger ögonen. Detta nästan uteslutande alla gånger jag går på toan. Om jag stänger dörren sitter den utanför.

Ni andra som har katter, har de några roliga beteenden ni vill berätta om?=)
Citera
2013-01-12, 08:26
Medlem
deltoros avatar
Har två kattsystrar, den ena är precis som din! Allra helst vill hon att jag ska borsta henne samtidigt
Jag får knappt bära henne men när jag sitter på toan & när jag ligger ner så ska hon gosa hela tiden. Hon älskar också att apportera, allra helst små pinglor men ju mindre deston bättre. Hon har till och med kommit & lagt små gruskorn vid mina fötter för att jag ska kasta det!
Ser hon något hon gillar, t ex ett mjukisdjur, gärna i hennes egen storlek eller större, så bär hon iväg med dom antingen till matskålen eller så bäddar hon ner dom i sängen
Den andre gillar att bära omkring på saker men vill inte apportera, hon har kommit gående med bland annat följande: kondomer, tamponger, glasögon & favoriten - bh-ar!
Citera
2013-01-12, 08:41
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
När sista kroppsdelen ansluter sig till sängen på natten börjar en av våra katter alltid knuffa runt på diverse saker som ligger på golvet, det är allt ifrån någon av ungarnas te servis kopp till en liten sten som dragits in i kåken.

Att hon sedan tittar på en drygare än yes när man flyger ur sovrummet för att städa upp gör inte saken bättre. Då åker hon ut som straff

Edit : värt att påpeka är att hon aldrig rör något när alla är vakna
Citera
2013-01-12, 08:45
Medlem
deltoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt-Beritz
När sista kroppsdelen ansluter sig till sängen på natten börjar en av våra katter alltid knuffa runt på diverse saker som ligger på golvet, det är allt ifrån någon av ungarnas te servis kopp till en liten sten som dragits in i kåken.

Att hon sedan tittar på en drygare än yes när man flyger ur sovrummet för att städa upp gör inte saken bättre. Då åker hon ut som straff

Edit : värt att påpeka är att hon aldrig rör något när alla är vakna

Du vet väl att katter är nattdjur? Det är alltså helt naturligt att de är mer aktiva på kvällen & natten.
"Straffet" känns rätt meningslöst om det utdelas i uppfostringssyfte - katten förstår ju inte varför den åker ut!
Citera
2013-01-12, 09:01
Medlem
Alla djur är beroende av uppmärksamhet
Citera
2013-01-14, 03:51
Medlem
Spackelackans avatar
Min 7:åriga norska skogskisse skulle kunna göra karriär som inbrottstjuv. Han tar sig in överallt! Han öppnar dörrar, både vanliga med handtag och olika skåp/luckvarianter, han öppnar dragkedjor och har t.om listat ut att om man jabbar tillräckligt hårt och intensivt på en viss knapp så öppnas garageporten. Den enda sortens dörrar här hemma som han inte mäktar att öppna är bildörrar och luckorna till tvättmaskinen och torktumlaren.

Man vet aldrig var man kan hitta den skurken. Han kan ligga i bakhåll var som helst. Sist så höll han på att halvt skrämma livet ur min svärmor när hon skulle packa sin resväska. När hon skulle stoppa ned handen i resväskan så möttes hon av en snabbt jabbande nålvante (Dock med nålarna indragna skall tilläggas) och höll på att vurpa omkull av överraskning.

En annan egenhet han har är att lägga sig på rygg under min favoritfåtölj (Snurrvarianten) för att sedan upp och ned börja att dra sig runt under stolen. Detta kan han syssla med i flera minuter ibland.

Han är även en notorisk mattjuv. Man kan inte lämna en bredd smörgås på köksbänken oövervakad många sekunder utan att den försvinner. I detta brott har han i regel en trogen underhuggare i vår hund som han delar bytet med. Han får pålägget och smöret medan hunden får brödet.

Han är dock en riktigt härlig och sällskaplig katt som gärna ställer upp på mys. Speciellt om man borstar honom samtidigt.
Citera
2013-01-14, 09:00
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deltoro
Du vet väl att katter är nattdjur? Det är alltså helt naturligt att de är mer aktiva på kvällen & natten.
"Straffet" känns rätt meningslöst om det utdelas i uppfostringssyfte - katten förstår ju inte varför den åker ut!

I mitt hem är det tystnad när domänherren väljer att lägga sig, att inte katterna respekterar detta, ser jag som en regelrätt duell man vs animal, att då katten valde att bli katt och inte tiger är inte mitt fel, starkast vinner katten åker ut, straffet är helt enligt spelreglerna
Citera
2013-01-14, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan
Min 7:åriga norska skogskisse skulle kunna göra karriär som inbrottstjuv. Han tar sig in överallt! Han öppnar dörrar, både vanliga med handtag och olika skåp/luckvarianter, han öppnar dragkedjor och har t.om listat ut att om man jabbar tillräckligt hårt och intensivt på en viss knapp så öppnas garageporten. Den enda sortens dörrar här hemma som han inte mäktar att öppna är bildörrar och luckorna till tvättmaskinen och torktumlaren.

Man vet aldrig var man kan hitta den skurken. Han kan ligga i bakhåll var som helst. Sist så höll han på att halvt skrämma livet ur min svärmor när hon skulle packa sin resväska. När hon skulle stoppa ned handen i resväskan så möttes hon av en snabbt jabbande nålvante (Dock med nålarna indragna skall tilläggas) och höll på att vurpa omkull av överraskning.

En annan egenhet han har är att lägga sig på rygg under min favoritfåtölj (Snurrvarianten) för att sedan upp och ned börja att dra sig runt under stolen. Detta kan han syssla med i flera minuter ibland.

Han är även en notorisk mattjuv. Man kan inte lämna en bredd smörgås på köksbänken oövervakad många sekunder utan att den försvinner. I detta brott har han i regel en trogen underhuggare i vår hund som han delar bytet med. Han får pålägget och smöret medan hunden får brödet.

Han är dock en riktigt härlig och sällskaplig katt som gärna ställer upp på mys. Speciellt om man borstar honom samtidigt.

Låter en hel del som våran norska skogsmisse (2 år)+ att den har några andra udda egenskaper såsom att ligga / försöka ta sig in i diverse lådor & andra trånga utrymmen. Kattfan springer även runt hela tiden o "pratar" både dag & natt. Attackerar även små barn! Inte bebisar, men typ 3-4 åringar attackeras (p.g.a ständig tortyr från en unge vi vaktar ibland, så tröttnade han till slut)

Våran ett åring spinner så fort man ens rör på den, eller för den delen kommer i närheten Startar kranen själv och om det blir en lagom stråle så dricks det givetvis ur denna!! Kissar ibland i badkaret, och då precis över avloppet ibland! Men ALDRIG någon annanstans (Hänt i 2 lägenheter, så det är inget random)

+ massa annan jävla idioti >_>
Citera
2013-01-14, 14:59
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMe420
Låter en hel del som våran norska skogsmisse (2 år)+ att den har några andra udda egenskaper såsom att ligga / försöka ta sig in i diverse lådor & andra trånga utrymmen. Kattfan springer även runt hela tiden o "pratar" både dag & natt. Attackerar även små barn! Inte bebisar, men typ 3-4 åringar attackeras (p.g.a ständig tortyr från en unge vi vaktar ibland, så tröttnade han till slut)

Våran ett åring spinner så fort man ens rör på den, eller för den delen kommer i närheten Startar kranen själv och om det blir en lagom stråle så dricks det givetvis ur denna!! Kissar ibland i badkaret, och då precis över avloppet ibland! Men ALDRIG någon annanstans (Hänt i 2 lägenheter, så det är inget random)

+ massa annan jävla idioti >_>
Hehe ja katter är lustiga varelser. En annan grej som vår kisse gör ibland är att ställa sig och stirra på en för att sedan ränna iväg utom synhåll som om han hade ett koppel pitbulls nafsande i bakhasorna.
En annan grej som han har börjat med på äldre dar är "Mattsurfing". Han tar sats, rusar framåt och slänger sig på en matta som följaktligen glider iväg en bit. Denna procedur upprepas sedan tills dess att mattan stoppas av en vägg el.dylikt.
Skumhuvud!!
Senast redigerad av Spackelackan 2013-01-14 kl. 15:02.
Citera
2013-01-15, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan
Hehe ja katter är lustiga varelser. En annan grej som vår kisse gör ibland är att ställa sig och stirra på en för att sedan ränna iväg utom synhåll som om han hade ett koppel pitbulls nafsande i bakhasorna.
En annan grej som han har börjat med på äldre dar är "Mattsurfing". Han tar sats, rusar framåt och slänger sig på en matta som följaktligen glider iväg en bit. Denna procedur upprepas sedan tills dess att mattan stoppas av en vägg el.dylikt.
Skumhuvud!!

Meeeeen han säger ju "jaga mej, jaga mej nuuuu!"!!!

Mattsurfning är oxå roligare med människoslavars hjälp.
Citera
2013-01-15, 17:48
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flagella
Meeeeen han säger ju "jaga mej, jaga mej nuuuu!"!!!

Mattsurfning är oxå roligare med människoslavars hjälp.

Ooh ja! Slavar under kattornas herravälde äro vi alla. Både hussar och mattor
Citera
2013-01-18, 13:49
Medlem
denisemarielles avatar
har en Norskis som fullkommligt älskar småbarn. Ju mindre desto bättre. Han kan ligga och gosa hur länge som helst med småbarn och prata/kurra till då och då.
Han har även en förmåga att kunna stångas rejält med huvuden så småstackarna ramlar omkull. hehe

Något han älskar är också att leka tafatt. Han älskar att bli jagad, sen kan man springa och gömma sig så kommer han och letar efter en i full fart.

han kommer även alltid när man ropar hans namn

Båda mina katter älskar att sitta/ligga i badkaret. Förmodligen svalt och skönt där och tycker det är superfaschinerande när man slår igång kranen så det rinner lite smått

Mycket konstigt då båda hatar att bada!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in