Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-13, 12:33
  #145
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkemacho
Min katt gjorde något lite märkligt idag. Hade beställt hem lite kattsaker från internet, bland annat lite godis. Han är inte särskild bortskämd med godis, och den enda sorten han fått har en helt annan förpackning än den här. Jag plockade upp plastförpackningen med godis ur kartongen, och direkt blev han som besatt. Hoppade upp på bordet för att komma närmre mig, jamade, stora ögon, upphetsad helt enkelt. Som om han visste var det var, trots att han aldrig sett det förut? När jag öppnade påsen eldade han på ännu mer när han kände lukten, tassarna petade efter påsen och han vankade av och an jamandes. Han slukade bitarna i ett nafs när han fick dem.

Tycker detta var lite anmärkningsvärt, nån som varit med om något liknande? Han är dessutom en kattunge, bara 5 månader gammal så han har inte heller någon direkt erfarenhet. Utöver det var detta första gången jag beställde godis på internet så han kan inte ha förknippad kartong med godis.
Det är bara för gulligt.. men jag tror det handlar om katternas doftsinne som jag kan gissa, har en otrolig finkänslighet.. man säger att hundarna är s.k överlägsna, frågan är om inte kattens sinnen är om möjligt, än vassare.. ser man hur katten fångar in signaler så ser man att katten använder sig av sinnen i sådan synkronisering att det är häpnadsväckande och ganska rappare än vilken hund som helst, inte för att katten är bättre än hund.. enbart för att katten besitter en fullfjädrad förmåga att detektera om så en lus i vilken glipa som helst att det helt enkelt framstår som att de har ett sjätte sinne.. ibland hallucinerar katter elelr vi kan säga att deras fantasifullhet är så maxad medan de är unga, vilket ju är samma strategisk lek som när ungarna leker med varandra i låtsade angrepp och försvar.. även en innekatt huskatt.. har behov att leva ut detta.. så din katt använde sig nog av sin latenta instinkt som den inte alltid kan styra..


Vissa kater uppfyller t.o.m ägarens behov, t.ex min katt visste mer eller mindre "sin uppgift" : en s.k raskatt som troligtvis via främst sin kattmamma fått överfört att den bör uppfylla sin roll i livssituationen "raskatt" , den ska betäcka... nu funkar min katt som en hund, då vissa katter får nedärvt väldigt begränsat livsutrymme.. där den mer kattliga egenheten liksom civiliserats..

...kanske är din katt också lite förmänskligad och anpassar sig efter överaskningsmoment att visa sig överdrivet "på" så fort DU har något att erbjuda den, det går ju naturligt medan de är små.. att anpassa sig till att respondera på substitut. De flesta katter bryr sig inte om huruvida det är plastmus eller organisk levande mus, sntinkten går igång och livet leker för den - så sött.... (extra sött att man kan drilla den till att funka som en liten alternativhund :lol
Citera
2016-11-20, 19:00
  #146
Medlem
Vargfars avatar
Min katt blir alldeles till sig när man tar fram gummistöd till pennor utav allting

En annan lite smålustig grej är att hon börjar jamma högt till en på ett fjäskande sätt när man plockar in disken i diskmaskinen
__________________
Senast redigerad av Vargfar 2016-11-20 kl. 19:09.
Citera
2016-12-24, 08:52
  #147
Medlem
Ena katten brukade smyga fram och in i kaninburen när kaninen var ute. Där snuttade den på vattenflaskan.

Kaninen var inte den som var den. Vi kunde härleda ett bett över ryggslutet på katten till kaninen.

Såg däremot aldrig något bråk mellan kanin och katter. Däremot kunde den katten sura rejält på kaninen som brydde sig nada i katten. Han var kung helt enkelt. R.I.P

GOD JUL!
Citera
2016-12-24, 09:38
  #148
Medlem
KonstigaGrannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vargfar
Min katt blir alldeles till sig när man tar fram gummistöd till pennor utav allting

En annan lite smålustig grej är att hon börjar jamma högt till en på ett fjäskande sätt när man plockar in disken i diskmaskinen

Porslinet klingar
Låter som att det är mat på gång!
Citera
2017-01-29, 22:42
  #149
Medlem
Levalivet1985s avatar
Min katt är runt 20 veckor, har en väldigt personlighet.
Om jag är på toa eller ska duscha är hon där. Hon älskar att sitta på axlarna, pratar alltid.
Sover på mig, bär saker. Men jag har märkt att vi kan bli ovänner, alla säger att jag är dum men
jag är helt övertygad om att hon kan bli sur på mig! Har jag varit hemifrån för länge så surar hon, då är hon avvaktande, annars är hon som ett plåster och jag måste muta henne för att vi ska bli vänner. Nu har vi skaffat hundvalp och just nu är hon lite sur, men hon tycker de är kul att leka polis och tjuv med valpen.. Katter är underbara..
Citera
2017-01-29, 23:14
  #150
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Steker lök = det finns köttfärs.

Matte sitter på toa och bajsar = nu kan man passa på att ligga i knäet.

Min kloka gamla honkatt som kommer och hämtar mig när kattgubben sitter på altanen och vill in.

Aktivitetsbollen är kattgubbens ägodel, de andra två katterna rör den aldrig. Däremot kan han peta fram godis som de andra får äta.

Lukten av rökt skinka känns fast den är förpackad i ett sånt där tråg med skyddande atmosfär, där ingen luft ska kunna tränga vare sig in eller ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Levalivet1985
Men jag har märkt att vi kan bli ovänner, alla säger att jag är dum men
jag är helt övertygad om att hon kan bli sur på mig! Har jag varit hemifrån för länge så surar hon, då är hon avvaktande, annars är hon som ett plåster och jag måste muta henne för att vi ska bli vänner.

Det är "alla" som är dumma och inte du, självklart kan katter bli sura. Om man har varit borta för länge t ex får man lov att fjäska lite.
__________________
Senast redigerad av SmurfSmurf 2017-01-29 kl. 23:17.
Citera
2018-07-06, 23:41
  #151
Medlem
Tjyvass avatar
När jag är hemma sover hon (sommartid) hela dagarna i syrénbusken. Om jag inte är hemma sover hon istället i ladan. Nu på sommaren ska hon prompt "gå in" på det viset att jag måste öppna ett fönster åt henne när hon vill in. På hösten och vintern går det utmärkt att använda sig av dörren.


Fan, som alla katter har min lilla "sötistötis" en massa knäppa saker för sig. Jag kan bara inte komma på ens en bråkdel av allt just nu.
__________________
Senast redigerad av Tjyvas 2018-07-06 kl. 23:51.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback