2014-05-12, 23:19
Medlem
Min katt gjorde något lite märkligt idag. Hade beställt hem lite kattsaker från internet, bland annat lite godis. Han är inte särskild bortskämd med godis, och den enda sorten han fått har en helt annan förpackning än den här. Jag plockade upp plastförpackningen med godis ur kartongen, och direkt blev han som besatt. Hoppade upp på bordet för att komma närmre mig, jamade, stora ögon, upphetsad helt enkelt. Som om han visste var det var, trots att han aldrig sett det förut? När jag öppnade påsen eldade han på ännu mer när han kände lukten, tassarna petade efter påsen och han vankade av och an jamandes. Han slukade bitarna i ett nafs när han fick dem.

Tycker detta var lite anmärkningsvärt, nån som varit med om något liknande? Han är dessutom en kattunge, bara 5 månader gammal så han har inte heller någon direkt erfarenhet. Utöver det var detta första gången jag beställde godis på internet så han kan inte ha förknippad kartong med godis.
Citera
2014-05-12, 23:20
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkemacho
Min katt gjorde något lite märkligt idag. Hade beställt hem lite kattsaker från internet, bland annat lite godis. Han är inte särskild bortskämd med godis, och den enda sorten han fått har en helt annan förpackning än den här. Jag plockade upp plastförpackningen med godis ur kartongen, och direkt blev han som besatt. Hoppade upp på bordet för att komma närmre mig, jamade, stora ögon, upphetsad helt enkelt. Som om han visste var det var, trots att han aldrig sett det förut? När jag öppnade påsen eldade han på ännu mer när han kände lukten, tassarna petade efter påsen och han vankade av och an jamandes. Han slukade bitarna i ett nafs när han fick dem.

Tycker detta var lite anmärkningsvärt, nån som varit med om något liknande? Han är dessutom en kattunge, bara 5 månader gammal så han har inte heller någon direkt erfarenhet. Utöver det var detta första gången jag beställde godis på internet så han kan inte ha förknippad kartong med godis.

Var det kattmynta...?
Citera
2014-05-12, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Var det kattmynta...?

Nej, vanligt kattgodis. Bitar av random kött typ.
Citera
2014-05-12, 23:35
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Var det kattmynta...?
Kattmynta har jag testat men ser aldrig detta beteendet :/
https://www.youtube.com/watch?v=Wb4L1EgPBVI
https://www.youtube.com/watch?v=nNpQXAFVv4s
Citera
2014-05-13, 00:08
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Nej, vanligt kattgodis. Bitar av random kött typ.

Min flicka ar alldeles skogstokigt galen i Whiskas "treats", jag ar helt overtygad om att dom tillfort nagon katt-narkotika i det. Luktmassigt sa ar det for mig ingen som helst skillnad mot vanligt torrfoder, men katten har en helt annan asikt.
Citera
2014-05-13, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Min flicka ar alldeles skogstokigt galen i Whiskas "treats", jag ar helt overtygad om att dom tillfort nagon katt-narkotika i det. Luktmassigt sa ar det for mig ingen som helst skillnad mot vanligt torrfoder, men katten har en helt annan asikt.

Ja, men det märkliga här är ju att reaktionen kom så fort han hörde mig börja öppna påsen. Luktar det verkligen så starkt ut genom plasten?
Citera
2014-05-13, 00:15
Medlem
Citat:

Det var säkert kattgodis kryddat med kattmynta. De katter jag ägt har alla reagerat på kattmynta men jag märkte att om de fick det för ofta i olika leksaker så lessnade de på det lite. Ge det som en rolig aktivitet eller godbit inte allt för ofta så har katten desto mer nöje av det.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Kattmynta har jag testat men ser aldrig detta beteendet :/
https://www.youtube.com/watch?v=Wb4L1EgPBVI
https://www.youtube.com/watch?v=nNpQXAFVv4s

Alla katter reagerar inte på kattmynta, det är en speciell gen som för vidare om och hur mycket de reagerar på kattmynta. Även stora kattdjur har varierande reaktion på kattmynta.
Citera
2014-05-13, 00:16
Medlem
Citat:
Ja, men det märkliga här är ju att reaktionen kom så fort han hörde mig börja öppna påsen. Luktar det verkligen så starkt ut genom plasten?
Ja det undgår ingen kattnos om det är kattmynta i närheten, plastpåsar är inget hinder. Ja om katten nu gillar och har förmågan att "berusas" av doften. Alla katter har inte genen för det.
Citera
2014-05-13, 00:23
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Alla katter reagerar inte på kattmynta, det är en speciell gen som för vidare om och hur mycket de reagerar på kattmynta. Även stora kattdjur har varierande reaktion på kattmynta.
Katten reagerar men tappar intresset väldigt snabbt.
Citera
2014-05-13, 01:57
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica

Tror jag med, det kanske finns nån mindre nogräknad fb-are som testat själv? Får kolla bland tripprapporterna, hihi.

Jag är övertygad om att det inte är kattmyntan , inte alla mina har reagerat speciellt på mynta men däremot stortokiga i godis. Det räcker med lukten till att börja med, men sen bara att man närmar sig stället där godiset står eller lyfter på påsen/asken så det blir nåt litet ljud.

Jag lyckades ju få en kisse med fula olater på hösten helt rumsren mha godis, ångrar det lite smått idag för jag kan inte gå ensam in på toa längre utan får sällskap av minst en, ofta tre förhoppningsfulla katter. Borde ändra rubrik, haha.
(FB) Felkissande katt - den ultimata lösningen för 100% stensäker rumsrenhet!

Helt ärligt tror jag det är lika bra vi inte vet vad som är så ljuvligt. Skulle gissa det är typ testiklar från gamla avelsgetabockar...
Citera
2014-05-13, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf

Jag är övertygad om att det inte är kattmyntan , inte alla mina har reagerat speciellt på mynta men däremot stortokiga i godis. Det räcker med lukten till att börja med, men sen bara att man närmar sig stället där godiset står eller lyfter på påsen/asken så det blir nåt litet ljud.

Mm, fast som sagt så togs godiset INTE från något vanligt godisställe utan från en kartong i hallen. Han kan omöjligt ha förknippat det med godis. Kvarstår ett mysterium
Citera
2014-05-13, 11:42
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Mm, fast som sagt så togs godiset INTE från något vanligt godisställe utan från en kartong i hallen. Han kan omöjligt ha förknippat det med godis. Kvarstår ett mysterium

Jag tror de har ett så otroligt luktsinne att de känner genom plasten!

Alltid när jag köpt rökt skinka, vet min lilla honkatt det. Hon är stortokig i rökt kött, som skinka, kalkon, rökt sidfläsk osv.

Kissen brukar möta mig i hallen och sen vill hon ofta vara i närheten när jag packar upp maten, sitta en bit bort och bara vara lite sällskaplig. Jag brukar inte ge henne nåt då, annat än fylla på skålen som vanligt ifall det är tomt.

Men! När jag köpt pålägg som rökt skinka eller kalkon, sån där "förpackat i en skyddande atmosfär", vet hon om det och blir jätteivrig! Förpackningen ska inte kunna släppa ut luft, det ska ju vara tillslutet tvärtätt, men ändå vet hon....

Jag vet flera som har den här erfarenheten. Vad skulle det kunna vara annat än superluktsinne genom plast? Eller är det en vittra som berättar för katten? Lika otroligt bägge, om man ser logiskt på det hela
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in