2013-12-08, 10:20
Medlem
SmurfSmurfs avatar
När min gamla kattgubbe är kissnödig, kommer han och hämtar mig för att jag ska titta på när han gör ifrån sig.

Om jag sätter mig på toa, kommer han in och sätter sig och kissar vare sig han är nödig eller ej, nån droppe klämmer han fram.

När han har bajsat, kommer han och hämtar mig för att visa upp korven.

Nu på gammeldagarna är han totalt 100 % stenrumsren. Detta trots att han haft flera perioder med felkissande i sitt liv. Hur har då detta gått till? Jo: en lång historia som börjar såhär:

Min kattgubbe är deltids innekatt. Vår och sommartid är han ute mest dygnet runt. Han kan komma in och äta om det vankas tillräckligt god mat, sova på balkongen, men ute ska man vara från det att mesta snön gått bort och det börjat torka upp ute. Han brukar komma in och lägga sig att sova innan det blir regn, så han har inbyggd barometer. Låda använder han inte alls under sommaren, inte ens när det regnar.

Varje senhöst har han haft en period när han är sur och grinig, går in och ut och sen in igen, jamar, är allmänt rastlös och jobbig. I samband med "höstdepressionen" brukar han även kissa fel emellanåt och jag brukar gräla på honom, skura med ättika, lägga ut citronskal och allt det där gamla vanliga. Det brukar inte bli så många gånger innan han accepterar att gå på låda igen. Sen är han rumsren under vintern. Han är knappt ute alls, möjligen kan han sitta en stund på balkongen där det är rensopat eller ligga och sova i sin koja därute. I princip är han innekatt fram till våren.

I somras tänkte jag att nu ska jag testa nåt annat, om det går att med hjälp av kattgodis slippa höstdepressionens felkissande.

Jag började sätta honom på lådan emellanåt och ge godis och beröm när han satt där, sonen gjorde samma sak. Till att börja med behövde han bara vara i lådan, han kunde stå däri och fick ändå godis. Det tog inte lång tid innan han fattade vara i låda = godis och började korsa min väg, sådär som katter gör när man reser sig för att gå och göra nåt, och springa och ställa sig i lådan.

När han väl fattat det, var nästa steg att ge godis bara om han satt i lådan. Det tog ett bra tag, han ville inte sitta utan försökte ta godiset med tassarna. Vi var envisa och han fick godis bara om han satt ner med alla tassar i lådan. När han väl fattat sitta i låda= godis körde vi nästa steg, att vänta på att han skulle kissa.

Det tog också ett bra tag. Vi satt med honom inne på toa, när nån av oss kissade kom han och satte sig i lådan för att få sin godis. Vi krafsade i lådan, tog hans tass och krafsade med, tjatade att han skulle kissa kissa kissa. Vid några random tillfällen kissade han verkligen och då fick han jättemånga godisar och jättemycket beröm. Snart hade han fattat kissa i låda = godis.

Yey

Nu när vintern har kommit har han varit totalt rumsren, inte minsta lilla felkissning. Vid 13 års ålder lärde han sig kissa låda = godis utan att det egentligen var särskilt svårt och han är ingen smart katt. Nån höstdepression har vi inte märkt av i år. Om det beror på den milda fina hösten eller godiset och att det är trevligt gå på lådan, kan man ju inte veta.

Numera hämtar han mig av fyra anledningar: maten är slut, han vill gå ut, han är kissnödig eller han vill visa upp en nygjord korv. Han gillar inte att man tittar på när han bajsar, av nån anledning, men vill att jag ska följa med och titta när han kissar, så han får sitt godis.

Bajsa fel har han aldrig någonsin gjort, så vi har inte tränat honom till annat är kissning. Men flera dagar i följd kom han och hämtade mig för att jag skulle titta på hans nygjorda varma nr 2, och jag tänkte okej, han kan få godis när han gjort en korv också. Det här kom han på helt själv, som att han tänkte "nu ska jag visa upp bajset, jag borde väl få godis för det också?" Förut har han alltid grävt ner det, men från och med i höst har han slutat med det. Jag känner förresten igen formen på katternas korvar, så jag vet vilken katt som gjort vilken korv.

Min gamla honkatt, även hon 13 år, har lärt sig det vankas godis när jag och kattgubben är på toa samtidigt, så hon brukar komma lullande hon med. Inte för att hon gjort nåt för att förtjäna godis, men hon får en hon med för jag är en snäll matte. Hennes dotter kommer också ibland, men hon är inte lika tokig efter godis och bryr sig ofta inte.

Så numerna när jag går på toa, får jag räkna med att snart är alla tre katter därinne och vill ha godis.

På tvättstället står numera en påse kattgodis, lika självklar badrumsutrustning som tvålen och toalådan.

Så alla ni som har problem med felkissande katter, här är en metod ni kan testa. Den ultimata, enligt mig.
Senast redigerad av SmurfSmurf 2013-12-08 kl. 10:33.
Citera
2013-12-08, 11:56
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Glömde frågeställning. Vill diskutera om någon annan testat detta. Hur gick det?

Ni som inte testat och har felkissande katt, skulle ni vilja prova? Det är en rätt tidskrävande procedur och man måste nog vara konsekvent.

Någon som tränat katter till annat kul med hjälp av godis?

Har det fått oväntade bieffekter, som t ex att kattgubben kommer och hämtar mig för att visa nr 2?
Citera
2013-12-08, 14:01
Medlem
Kul att läsa och ett bra tips. Jag har bara gett godis för att lära lite konster som vinka med tassen, stå på bakbenen, snurra och liknande.
Citera
2014-01-06, 23:46
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Vilket underbart topic, det här har jag helt missat! Värt att bumpa med andra ord.

Jag är otrolig imponerad över kattlådeträningen och ditt tålamod då det ju måste ha tagit sin tid.

Men framför allt, så undrar jag nog över vad det är för typ av mirakulöst kattgodis du ger dina katter???
Citera
2014-01-07, 10:42
Medlem
Fiaskruttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Glömde frågeställning. Vill diskutera om någon annan testat detta. Hur gick det?

Ni som inte testat och har felkissande katt, skulle ni vilja prova? Det är en rätt tidskrävande procedur och man måste nog vara konsekvent.

Någon som tränat katter till annat kul med hjälp av godis?

Har det fått oväntade bieffekter, som t ex att kattgubben kommer och hämtar mig för att visa nr 2?

Bra ideèr du har. Man måste vara kattmänniska ut i fingerspetsarna för att ha tålamodet, men det lönar sig ofta. Känna in sin katt och det har jag också gjort.
Jag lärde mina katter att komma in på bestämd tid på morgonen innan jag gick till jobbet. Dom fick gå ut hungriga direkt och sen som belöning fick dom micrad fisk när dom kom in efter 20-30 minuter. Dom kände fisklukten och kände igen plinget. Det tog ungefär en månad att lära dom det. På grund av deras egen vilja....
På slutet när dom var "utekatter" vid ungefär 10 år så kom min hankatt på att gick han ut genom luckan och in igen så fick han fisk direkt. Dom är inte dumma katter och kan lista ut saker själv.. Det var på vintern och han hade ingen lust att gå ut.
Det var de sista åren dom fick gå ut.
Ofta var dom inte ute på vintern.
Jag började med att låta dom gå ut en stund på kvällen först och då blev det mycket ut och ropa och leta men sen satt rutinerna.
Efter 10 år så fick dom inte gå ut längre efter vintern och jag stängde luckan för gott. Numera har jag vara innekatter på den innätade uteplatsen.

När hankatten var 14 år så började han kissa i hallen på skorna. Då köpte jag en skohylla till hallen och ny låda utan sand till honom och satte in i duschen. Han började bli sjuk (giftstruma) då men det hittade inte vetten direkt. Syntes inte på proverna i början. Men lådan i duschen som var hans egen kissade han i sen till hans liv var slut vid 17 år. Jag vet inte om det var sanden i hans låda som han inte gillade eller om han inte ville kissa med tjejerna men det funkade...
Min hankatt ville alltid visa sina korvar när han var klar och kom och ropade efteråt.
Det gör min grannes hankatt också..
Katter är mycket smartare än många tror det beror mest på deras vilja om dom vill lära sig nåt. Det tar ofta bar en till två veckor att få dom att förstå..
Senast redigerad av Fiaskruttan 2014-01-07 kl. 10:48.
Citera
2014-01-08, 00:17
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Kul att läsa och ett bra tips. Jag har bara gett godis för att lära lite konster som vinka med tassen, stå på bakbenen, snurra och liknande.
Min första katt lärde jag lite konster också, vacker tass, hoppa manx, hoppa hinderbana, sitta vackert (någorlunda) men då fanns inte kattgodis så det var bitar av skinka och rostbiff. Inte så populärt hos min mamma.... Har inte varit lika ambitiös sedan dess när det gäller trick, sitt och vacker tass har någon kunnat.

Apport har jag lärt på senare år, men då är det nya kastet som är belöningen. Lite beroende på att jag slipper springa runt, haha! Det svåra där är att få katten att släppa leksaken framför fötterna och inte två meter bort. Det har jag aldrig riktigt lyckats med. Kan gå bra både en och två gånger, men sen verkar det som att katten med flit släpper leksaken en bit bort, ungefär som den tänker "nu får du jobba lite också, lata matte!"

Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Jag är otrolig imponerad över kattlådeträningen och ditt tålamod då det ju måste ha tagit sin tid.

Men framför allt, så undrar jag nog över vad det är för typ av mirakulöst kattgodis du ger dina katter???
Nja, vi var två som höll på och det tog från sommaren en bit in på hösten, inte så lång tid och vi tränade inte varje dag heller, långt därifrån. Vad som var svårt, var när man skulle gå från ett steg till nästa. Katten fattade inte, "varför får jag inte godiset, jag gör ju rätt?!?" och då gällde det att vara envis men inte för hård heller, så att han helt gav upp.

Det underlättar att denne herre är en riktig godisgris, det hade inte gått lika lätt om det varit nån av de andra två. Rubriken är lite överkant kaxig men det är ju flashback, så....

Godiset har varit Dreamies och Whiskas anti hair-ball från vanliga mataffären, inget märkvärdigt alls. Provat nåt dyrt och fint från djuraffären också, men ingen av katterna åt det, så jag håller mig till dessa två i fortsättningen. Man kan ju ge rostbiff, skinka, räka eller vadsomhelst egentligen.

Citat:
Ursprungligen postat av Fiaskruttan
Bra ideèr du har. Man måste vara kattmänniska ut i fingerspetsarna för att ha tålamodet, men det lönar sig ofta. Känna in sin katt och det har jag också gjort.
Jag lärde mina katter att komma in på bestämd tid på morgonen innan jag gick till jobbet. Dom fick gå ut hungriga direkt och sen som belöning fick dom micrad fisk när dom kom in efter 20-30 minuter. Dom kände fisklukten och kände igen plinget. Det tog ungefär en månad att lära dom det. På grund av deras egen vilja....
På slutet när dom var "utekatter" vid ungefär 10 år så kom min hankatt på att gick han ut genom luckan och in igen så fick han fisk direkt. Dom är inte dumma katter och kan lista ut saker själv.. Det var på vintern och han hade ingen lust att gå ut.
Det var de sista åren dom fick gå ut.
Ofta var dom inte ute på vintern.
Jag började med att låta dom gå ut en stund på kvällen först och då blev det mycket ut och ropa och leta men sen satt rutinerna.
Efter 10 år så fick dom inte gå ut längre efter vintern och jag stängde luckan för gott. Numera har jag vara innekatter på den innätade uteplatsen.

När hankatten var 14 år så började han kissa i hallen på skorna. Då köpte jag en skohylla till hallen och ny låda utan sand till honom och satte in i duschen. Han började bli sjuk (giftstruma) då men det hittade inte vetten direkt. Syntes inte på proverna i början. Men lådan i duschen som var hans egen kissade han i sen till hans liv var slut vid 17 år. Jag vet inte om det var sanden i hans låda som han inte gillade eller om han inte ville kissa med tjejerna men det funkade...
Min hankatt ville alltid visa sina korvar när han var klar och kom och ropade efteråt.
Det gör min grannes hankatt också..
Katter är mycket smartare än många tror det beror mest på deras vilja om dom vill lära sig nåt. Det tar ofta bar en till två veckor att få dom att förstå..
Nja, som jag skrev ovan, det är mer fråga om att ha en katt som är tokig i godis och att vara tjurigare än katten. Tänk de som har innekissande katter, vad de brukar böka med ättika, citronskal, plasta in möblerna osv osv. Det här är bra mycket enklare och dessutom har det varit rätt kul, speciellt sonen har haft roligt.

Det där med låda utan sand var smart! Tänk, det hade jag aldrig kommit på, att katten inte gillade sand. (eller om det var tjejtoa). Det kanske du skulle tipsa om oftare till alla dem som har problem med felkissande katter.

Skrattar gott åt din kattgubbe som bara gick ut genom kattluckan och sen in igen! Så typiskt katt.

Så det där med att säga till när man gjort en korv är vanligare än jag fattat, då. Det här är den första jag haft som gjort så. Men katterna vet ju att man tar bort korvarna och de vill ju inte ha dem kvar i lådan heller, så inte så konstigt egentligen.
Senast redigerad av SmurfSmurf 2014-01-08 kl. 00:21.
Citera
2014-01-08, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Min första katt lärde jag lite konster också, vacker tass, hoppa manx, hoppa hinderbana, sitta vackert (någorlunda) men då fanns inte kattgodis så det var bitar av skinka och rostbiff. Inte så populärt hos min mamma.... Har inte varit lika ambitiös sedan dess när det gäller trick, sitt och vacker tass har någon kunnat.

Apport har jag lärt på senare år, men då är det nya kastet som är belöningen. Lite beroende på att jag slipper springa runt, haha! Det svåra där är att få katten att släppa leksaken framför fötterna och inte två meter bort. Det har jag aldrig riktigt lyckats med. Kan gå bra både en och två gånger, men sen verkar det som att katten med flit släpper leksaken en bit bort, ungefär som den tänker "nu får du jobba lite också, lata matte!"

Min förra katt var jätteduktig på att apportera, men mest på eget initiativ såklart. Men den sötskallen spottade ofta ut leksaken en meter ifrån mig så jag inte nådde den. Han såg på mig med sådan förväntan att jag skulle kasta den igen och suckande fick jag ställa mig upp haha. Har man lärt apport så vill man ju att det funkar hela vägen ut så att säga, lat som man är ibland. Han var klok den katten, den jag har nu är en liten virrskalle. Där funkar inte apport vad jag än gör. Eller så tänker hon, som du säger, -varför ska jag...du får väl jobba lite själv, jag är ingen hund!
Citera
2014-01-08, 09:48
Medlem
Fiaskruttans avatar
Apportera har vi också gjort här. Men mattte har blivit så lat sista 10 åren.. Plus att platt-tv:n inte går att hoppa upp på. Mina förra katter hoppade upp på bokhyllan via tv:n och apporterade råttorna.
Det där med tom låda var inget som jag kom på....jag hann helt enkelt inte fylla på sand förrän han kissade i lådan. Så fick det bli så. Lätt att ta reda på också blev det ju. Bara att duscha ur den med slangen.
Citera
2014-05-13, 02:24
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Uppdatering: får aldrig vara ifred på toa nuförtiden. Nu ska jag berätta om mina toabesök!

Minst en katt sitter och råstirrar eller eller snor runt benen på mig.

Meningen var ju från början att bara en av katterna, den felkissande gubben, skulle få godis om han gick på lådan och även gjorde nåt däri.

Numera:
Han hoppar glatt i lådan med ett skutt och sitter med ögonen fyrkantiga av förväntan. Snäll som jag är, får han en godis ändå, samma gäller de båda damerna.

Gubben kommer ofta och hämtar mig, stångar mig på benen och jamar, ibland för att han behöver kissa men lika ofta inte.

Han har även lärt sig fejka kissande, sitter och ser precis ut som han gör nåt, i sin typiska stil med ena foten på lådkanten. Ett tag funderade jag på om han till och med har fattat att han ska dricka mycket vatten, men fullt så clever kan han ju bara inte vara....

Verkar som att han håller sig om jag inte är hemma, för det blir nästan alltid en ordentlig pöl i lådan då.

Borde väl ändra den kaxiga rubriken, för att fullt så ultimat var dej ju inte... Men kissar fel gör han i stort sett aldrig. Nån soppåse som har stått i hallen har han gått på, tror han inte gillar när äcklet. Vad tror ni andra?
Citera
2014-05-13, 02:29
Medlem
imponerande Smurfen!
Citera
2014-05-13, 07:19
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
imponerande Smurfen!

Tack, men det blev inte riiiiktigt som jag tänkt mig, så fort jag går in på toa ska tre katter ha godis!

Tror jag ska ta några kort på mitt trånga lilla toa och visa.
Citera
2014-05-13, 09:31
Medlem
Fiaskruttans avatar
Ja verkligen imponerande Smurfen....
Jag ser fram emot bilderna med dig på toan och katterna nedanför...
Nu har du lovat oss det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in