En gång när jag var 11 år var jag ensam hemma. Klockan var runt fem sex på kvällen. Det var senhöst och därför helt kolmörkt ute. Jag ogillade att vara ensam hemma när det var mörkt ute men var så illa tvungen då både mor och far jobbade över och fritidset var stängt.
Vi bodde i radhus vid den här tiden med två våningsplan och en källare. Hela huset var nedsläckt förutom mitt rum, på den översta våningen, där jag försökte fördriva tiden med att lyssna på musik tills föräldrarna skulle komma hem.
Helt plötsligt hör jag en världens kras från nedervåningen som om något slogs i spillror. Jag antar att det är mina föräldrar som har kommit hem och går ut från mitt rum för att se vad som står på. Jag märker då att huset fortfarande är nedsläck vilket jag finner märkligt och ropar efter mina föräldrar. Inget svar. Jag lyssnar då och tycker mig höra ett suckande ljud från nedervåningen, som om någon hämtar andan ungefär fast väldigt svagt. Jag blir självklart livrädd och tar min tillflykt till toaletten, som ligger bredvid mitt rum, och där blir jag kvar tills mina föräldrar kommer hem.
Det visar sig sedan att det är en stor blomkruka som åkt i golvet, som stod i fönstret på nedervåningen i huset. Morsan börjar då skälla ut mig, att det är JAG som har haft ner blomkrukan. "En sådan stor kruka fylld med jord kan inte bara åka ned sådär" säger hon. "Dessutom ser jag att det är fotspår i jorden (som ligger utstödd över golvet) så jag vet att det är du". Jag kollar och mycket riktigt kan man ana ett fotavtryck i jorden. Freaky!
Jag tror absolut INTE på spöken och andra övernaturligheter. Suckarna jag hörde var nog grannen som spolade vatten och jorden bara råkade lägga sig så att man kunde ana ett fotavtryck. Att krukan damp i golvet har jag dock svårt att förklara.