2023-05-06, 12:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Jag tycker du skall ringa några paranormala undersökare. Det kanske visar sig att det istället handlar om hjärnspöken? Har du funderat över om du lider av psykos?

Ja det har jag naturligtvis gjort, självklart ifrågasätter man vad man hör och ens omdöme kring det men man kan summera det som ett ständigt djävulskap i form av störande ljud och till slut kan folk känna "omänskliga vibbar" av sånt. Att det inte är grannar eller naturliga ljud utan nåt mer sinister.. Detta har dessutom uppstått efter jag renat ett spökhus och vet inte om jag dragit med mig nåt. Har hänt mycket annat men just de störande ljuden har intensifierats efter spökhuset och hört en pingisboll studsa i köksskåpet förut och fanns pingisbollar där i spökhuset så det var efter det som ljud apperationerna började. Inget har rört sig i min lägenhet som jag sett med egna ögon men misstänker att det pågick poltergeist aktiviteter i spökhuset jag var i för stolar och sånt där stod lite konstigt. Och man tänker alltid att det är människor som orsakar störande ljud, vandaliserar övergivna hus osv men ibland undrar man ju om det inte är poltergeister som gör det.

Tror inte att jag börjat lida av vanföreställningar efter jag varit i ett spökhus, då är det mer sannolikt att det är något paranormalt som pågår tycker jag. Dessutom har andra människor också hört oförklarliga steg och grannen nedanför hör knäppningarna också.
Senast redigerad av BombaRom 2023-05-06 kl. 12:29.
Citera
2023-05-06, 12:28
Medlem
Citat:
Jag tycker du skall ringa några paranormala undersökare. Det kanske visar sig att det istället handlar om hjärnspöken? Har du funderat över om du lider av psykos?

Vad menar du att personer som är djupt bias för det paranormala skulle kunna bidra med mer än mer bluffar och anekdoter…?

Jag håller anekdoten för att bara vara påhittad för en stunds uppmärksamhet, och om inte så är det etablerad sjukvård och skolmedicin som är nästa steg.
Citera
2023-05-06, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vad menar du att personer som är djupt bias för det paranormala skulle kunna bidra med mer än mer bluffar och anekdoter…?

Jag håller anekdoten för att bara vara påhittad för en stunds uppmärksamhet, och om inte så är det etablerad sjukvård och skolmedicin som är nästa steg.

Alla inom fältet är dock inte djupt bias. Susan Blackmore exempelvis var en som till en början var "troende" men efter många år ansåg att bevisen inte var övertygande och bytte läger till materialisternas.

Ja det kan ju va hittepå såklart, går ju aldrig veta när någon skriver på nätet.
Citera
2023-05-06, 12:37
Bannlyst
Citat:
Trevligt med en rejäl dos rappakalja som omväxling…. Tack för underhållningen….

Inte så kul att vara utsatt för förföljelse av Satans agenter dock. Så just därför behöver man lätta lite på stämningen ibland.
Citera
2023-05-06, 12:43
Medlem
Citat:
Alla inom fältet är dock inte djupt bias. Susan Blackmore exempelvis var en som till en början var "troende" men efter många år ansåg att bevisen inte var övertygande och bytte läger till materialisternas.

Ja det kan ju va hittepå såklart, går ju aldrig veta när någon skriver på nätet.

Så bra då, hon verkar vara en av de som insett vad det handlar om och håller sig till vetenskapliga fakta.
Citera
2023-05-06, 12:46
Medlem
Citat:
Så bra då, hon verkar vara en av de som insett vad det handlar om och håller sig till vetenskapliga fakta.

Vad är det som är vetenskapliga fakta? Vetenskapen omprövar ju hela tiden sina slutsatser efter nya data.
Citera
2023-05-06, 12:50
Medlem
Citat:
Vad är det som är vetenskapliga fakta? Vetenskapen omprövar ju hela tiden sina slutsatser efter nya data.

Så vetenskapliga fakta existerar alltså inte enligt dig…? Vad vetenskapen kan förklara ska vi bara skita i….?
Citera
2023-05-06, 12:53
Medlem
Citat:
Så vetenskapliga fakta existerar alltså inte enligt dig…? Vad vetenskapen kan förklara ska vi bara skita i….?

Jo det är klart att det finns vissa saker som kan anses som vetenskapliga fakta. Men det finns oändligt mycket vi inte kan vara helt säkra på. Det är bara att ta sig en titt på historien.
Citera
2023-05-06, 12:57
Medlem
Citat:
Jo det är klart att det finns vissa saker som kan anses som vetenskapliga fakta. Men det finns oändligt mycket vi inte kan vara helt säkra på. Det är bara att ta sig en titt på historien.

Ja självklart, men vad är det du är ute efter…? Är det månne det gamla vanliga halmstrået som i princip alla paranormalt troende konstant greppar och ideligen kastar fram….? Att vetenskapen inte kan förklara allt, som om det då skulle vara ett bevis för att det paranormala ändå skulle existera och vi kommer att få reda på det i framtiden…?
Citera
2023-05-06, 13:08
Medlem
Citat:
Ja självklart, men vad är det du är ute efter…? Är det månne det gamla vanliga halmstrået som i princip alla paranormalt troende konstant greppar och ideligen kastar fram….? Att vetenskapen inte kan förklara allt, som om det då skulle vara ett bevis för att det paranormala ändå skulle existera och vi kommer att få reda på det i framtiden…?

Kanske något sånt ja. haha

Men det kan lika gärna gå åt andra hållet. Att en andevärld bara blir mindre och mindre sannolik.
Citera
2023-05-06, 13:10
Bannlyst
Citat:
Men kära nån…..
Ja, det finns absolut extremt mycket mer vetenskapliga förklaringar mot att nåt paranormalt skulle ens existera, än det finns som stöder att nåt paranormal kan existera eller existerar.

Det är definitivt INTE att hävda att vetenskapen kan förklara allt, förstår du verkligen inte det….?
Skärp dig o du ödmjuke…
Du verkar inte alls ödmjuk själv.
Citera
2023-05-06, 13:34
Medlem
Citat:

Ditt grundläggande tankefel är att du ser täta skott mellan naturligt och paranormalt. Du trasslar in dig i ett konceptuellt bedrägeri. Visst, det enda som finns är verkligheten eller naturen, så du har ju rätt i att ingenting egentligen kan befinna sig över, under eller vid sidan av denna verklighet. Men du lider av den ohyggligt naiva vanföreställningen att det naturvetenskapen i just detta ögonblick säger är, om inte den absoluta sanningen, så åtminstone oändligt mycket mer vederhäftigt än varje påstående utanför boxen.

Naturvetenskapen är inte bara mänsklig intelligens i funktion, den är också mänsklig dumhet i funktion. Den bygger dels på logik, dels på diverse missförstånd av bland annat ontologisk natur. När människor hakar upp sig så monomaniskt som du gör på ifrågasättanden av det materialistiska paradigmet beror det givetvis på antagandet att -- exempelvis -- tanken på ett liv efter döden skulle vara orimlig eller befängd. Sådan skepsis grundar sig på att det enda som finns är det som du i stunden har precis framför näsan. Med andra ord allt detta som din älskade naturvetenskap är i stånd att mäta och väga.

Återigen: ohyggligt naivt. Det får mig att tänka på när man skulle göra ett reportage om några infödingar som levde totalt isolerade i regnskogen. De hade aldrig haft kontakt med den mänskliga civilisationen. En kvinna fick se isbitar. Hon tyckte de var märkvärdiga och stoppade några i väskan för att ta med sig hem till byn. -- Verkligheten är mer än det materiella "aggregationstillståndet".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in