2021-03-12, 08:39
Medlem
StrawberryTeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galen-Ekorre
Jag var 17 eller 18 och hade precis gått och lagt mig. När jag hade legat i kanske 10-15 minuter kände jag plötsligt av en ondskefull närvaro i rummet. Jag trodde att jag bara inbillade mig men ändå tände jag lampan för att se efter, men mycket riktigt var jag ensam i rummet. Släckte igen och försökte sova men då hörde jag tydligt ljudet av fotsteg. Det var inte som att fotstegen kom från en annan lägenhet eller ens ett annat rum; fotstegen hördes i rummet där jag själv befann mig. Jag tände lampan igen men jag var fortfarande ensam i rummet. Jag lämnade rummet för att kolla om någon av de jag delade boende med var uppe men alla låg och sov så vem eller vad som skapade ljudet av fotsteg vet jag inte än idag. Kan tillägga att jag fick svårt att sova den natten.
Säker på att det inte rörde sig om en klassisk sömnparalys? Att det rum du upplevde egentligen var en del av drömmens värld, trots att du var vid medvetande
Citera
2021-03-12, 08:41
Medlem
Citat:
Jag var 17 eller 18 och hade precis gått och lagt mig. När jag hade legat i kanske 10-15 minuter kände jag plötsligt av en ondskefull närvaro i rummet. Jag trodde att jag bara inbillade mig men ändå tände jag lampan för att se efter, men mycket riktigt var jag ensam i rummet. Släckte igen och försökte sova men då hörde jag tydligt ljudet av fotsteg. Det var inte som att fotstegen kom från en annan lägenhet eller ens ett annat rum; fotstegen hördes i rummet där jag själv befann mig. Jag tände lampan igen men jag var fortfarande ensam i rummet. Jag lämnade rummet för att kolla om någon av de jag delade boende med var uppe men alla låg och sov så vem eller vad som skapade ljudet av fotsteg vet jag inte än idag. Kan tillägga att jag fick svårt att sova den natten.

Högst sannolikt var din upplevelse bara din egen fantasi som spelade dig spratt.
Den etablerade vetenskapen har stora kunskaper om hur vår hjärna och våra sinnen fungerar i olika situationer, och hur lätt och ofta vi kan tycka oss uppleva saker som där och då kan verka väldigt realistiska men som ändå har en helt naturlig förklaring (t ex den egna fantasin…) och därmed heller inte är något övernaturligt, även om vi så själva tror det.
Citera
2021-03-12, 18:50
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:

Du verkar ha fått besök, äkta besök så att säga..

Kan lägga märke till att du ovetande gjorde dig själv mottaglig nog för att känna o se det här besöket..

Ifall du utvecklar din gåva kan du styra och ställa över hur och när du blir mottaglig istället för enstaka tillfällen där råkar öppna upp dig själv under okontrollerade former som vid sängdax o uppspelt.

Offtopic: Uppskattar att du delar med dig av dina äkta verifierade upplevelser, kan så mycket relatera till det här som för mig tyder tydligt att du har förmågan som många människor får lida för när dom berättar om det för andra människor i sin närhet.

Bry dig inte om andra som skriver, dom vet ingenting om det här ämnet utan dom försöker trycka sin personliga åsikt och synsätt på andra människor, håll avstånd till deras giftiga vilseledande inlägg.
Citera
2021-03-13, 02:12
Medlem
Galen-Ekorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrawberryTea
Säker på att det inte rörde sig om en klassisk sömnparalys? Att det rum du upplevde egentligen var en del av drömmens värld, trots att du var vid medvetande

Nej, sömnparalys kan man nog utesluta då jag inte hade somnat när detta hände. Som sagt så hade jag precis gått och lagt och jag har aldrig varit den typen som somnar efter typ ett par minuter. Dessutom har jag drabbats av sömnparalys vid ett senare tillfälle, alltså flera år senare, och då vaknade jag mitt i natten och kunde inte röra mig samtidigt som jag såg en massa mystiska skuggor som fladdrade omkring. När det gäller händelsen jag berättade om i förra inlägget var jag alltså vaken, kunde röra mig osv så sömnparalys tror jag inte att det kan ha varit den gången. Jag hade inte druckit något och droger har jag aldrig hållit på med (och kommer aldrig göra det heller) så mina upplevelser den där natten kan knappast bottna i nåt sånt heller.
Citera
2021-03-13, 14:10
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Har hänt då å då genom åren. Men det som hände härom kvällen vette tusan om det är paranormalt eller inte.. men rädd blev jag.

Det hände ca 21:30 i onsdags. Alla låg å sov, var så lugnt å skönt. Lade mej i soffan å låg på rygg, för jag tänkte se om jag kunde hitta nån film att somna till. Hann ligga i ca 1 minut så droppade det nåt från taket, en ganska stor droppe.

"Det där hände inte!" Tänkte jag för mej själv medans jag torkade av droppen från näsan. Kändes inte som en vattendroppe i konsistensen heller, inte lika vattnig å blaskig, utan mer spott konsistens. Jag flög upp å började tända lite lampor.

Kan nån förklara för mej vad det var uppe i taket?
Citera
2021-03-13, 14:43
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Har hänt då å då genom åren. Men det som hände härom kvällen vette tusan om det är paranormalt eller inte.. men rädd blev jag.

Det hände ca 21:30 i onsdags. Alla låg å sov, var så lugnt å skönt. Lade mej i soffan å låg på rygg, för jag tänkte se om jag kunde hitta nån film att somna till. Hann ligga i ca 1 minut så droppade det nåt från taket, en ganska stor droppe.

"Det där hände inte!" Tänkte jag för mej själv medans jag torkade av droppen från näsan. Kändes inte som en vattendroppe i konsistensen heller, inte lika vattnig å blaskig, utan mer spott konsistens. Jag flög upp å började tända lite lampor.

Kan nån förklara för mej vad det var uppe i taket?

Vätska är inte något paranormalt, tyvärr.
Ifall inte har råkat dränka någon person.

Det du kände var ett finger som petade på dig i bästa fall som brukar förväxlas med droppe vatten.
Senast redigerad av TwoThousand 2021-03-13 kl. 14:47.
Citera
2021-03-17, 13:31
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Högst sannolikt var din upplevelse bara din egen fantasi som spelade dig spratt.
Den etablerade vetenskapen har stora kunskaper om hur vår hjärna och våra sinnen fungerar i olika situationer, och hur lätt och ofta vi kan tycka oss uppleva saker som där och då kan verka väldigt realistiska men som ändå har en helt naturlig förklaring (t ex den egna fantasin…) och därmed heller inte är något övernaturligt, även om vi så själva tror det.
"Den etablerade vetenskapen har stora kunskaper ... "

Alltså, tänker du ens på vad du skriver för trams ?

Du skriver som om du pratar med en efterbliven, som att du alltså Tror att den du skriver till är en efterbliven, som behöver din visdom.
En visdom som "Den etablerade vetenskapen har stora kunskaper ... ".

Du är seriöst tappad i farstun, det är verkligen något som "Den etablerade vetenskapen har stora kunskaper" om iaf.

Om nu användaren förklarade att det hördes som fotsteg.
Då är det just det det hörde som
Citera
2021-03-17, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain

På denna forumdel tycker jag mig se stora brister i kunskap, sunt förnuft och logik hos alldeles för många. Så att vara övertydligt känns rätt aktuellt….

Sen, bara för att nån upplever det som fotsteg, säger att det hördes som fotsteg, är inte nåt bevis på att det verkligen var fotsteg. Faktum är att det är betydligt mer sannolikt (sett till sådana här historier som tråden handlar om) att det är bara en helt fabricerad historia för att få en stunds uppmärksamhet, eller att man inbillade sig, misstog sig och ljudet var nåt helt annat.
Citera
2021-03-18, 21:30
Medlem
Jag var en gång ut till akkamella kyrkogård med några bekanta och det var på höstkanten.

Akkamella är en känd ödekyrkogård. Jag ville testa vad som skulle hända så jag började svära massa och bad andarna att visa sig för att få mig att sluta svära. Då snubblade jag på några trärötter och kände en närvaro. Jag vågade då inte längre svära utan gick därifrån. Natten kunde jag inte sova så jag tror nog att andarna gjorde att jag snubblade då jag började svära massa.
Citera
2021-03-18, 21:40
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
"Den etablerade vetenskapen har stora kunskaper ... "

Alltså, tänker du ens på vad du skriver för trams ?

Du skriver som om du pratar med en efterbliven, som att du alltså Tror att den du skriver till är en efterbliven, som behöver din visdom.
En visdom som "Den etablerade vetenskapen har stora kunskaper ... ".

Du är seriöst tappad i farstun, det är verkligen något som "Den etablerade vetenskapen har stora kunskaper" om iaf.

Jag bor i en gammal trä kåk och det knakar och knäpper i golvet, brädor som går tillbaka efter man gått på dom under dagen och det låter som någon går på golven sent på kvällen och på natten.
Citera
2021-03-18, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Jag var en gång ut till akkamella kyrkogård med några bekanta och det var på höstkanten.

Akkamella är en känd ödekyrkogård. Jag ville testa vad som skulle hända så jag började svära massa och bad andarna att visa sig för att få mig att sluta svära. Då snubblade jag på några trärötter och kände en närvaro. Jag vågade då inte längre svära utan gick därifrån. Natten kunde jag inte sova så jag tror nog att andarna gjorde att jag snubblade då jag började svära massa.

Ja det är ju såklart mest sannolikt att bara för att du snubblade på rötter så måste det ha varit nåt övernaturligt…. Det är ju så extremt ovanligt att folk råkar snubbla på rötter annars….
Citera
2021-03-19, 10:06
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Jag bor i en gammal trä kåk och det knakar och knäpper i golvet, brädor som går tillbaka efter man gått på dom under dagen och det låter som någon går på golven sent på kvällen och på natten.
Ja, att trä knäpper och släpper spänningar med knakande och brakande på de mest oförväntade tider är ju vare sig ovanligt eller skrämmande.

Du vet, vi människor har ju bott i trähus ganska så länge vid detta laget, och det sitter väl närmast ingrott mellan vecken i hjärnan vid detta laget.

Det betyder alltså att ingen kommer att hoppa upp och rusa åstad, eller gå man ur huse, bara för att det knäpper till någonstans.

Vi vet alltså alla vad knäppningar är för något.

Det är ju faktiskt just pga det, denna vetskap, som Du själv inte tror att det är någon som fotvandrar över ditt tak varje gång det knakar och har sig i träet.

Men, om någon verkligen Hade tagit en promenad på din ovanvåning, en kväll då du Visste att du var ensam hemma ... då hade du faktiskt inte avfärdat det som "bara knäppningar" utan du hade omedelbart ringt polisen för att upplysa om att du hade besök av en inbrottstjuv - alternativt beväpnad dig med en förskärare och gått upp för att fånga in tjyven själv.

För du hade hört skillnaden på Fotsteg och naturliga knäppningar.
Det är inget som vi tar miste på helt enkelt.
Varken du eller jag, eller någon annan för den delens skull.

Det är ju inte bara vi människor, utan även de andra djuren också.
Vi har en mycket lång förhistoria ute i skog och mark, då vi var tvungna att lyssna på vår varseblivningsförmåga och dessutom lära oss känna igen de naturliga ljud som fanns runt omkring oss.
Inte bara det, utan eftersom vi levde i en så farlig livsmiljö så hjälpte våra hjärnor och nervsystem till också, helt omedvetet - och hjälpte oss att förstå om ett hot fanns i g tid att och försökte smyga sig på oss.
Då kunde tex nackhåren resa sig, och de kalla kårarna längst ryggraden började larma, så att säga.
Vi visste inte varför, men vi insåg att det var fara å färde och hög till att börja bli mer uppmärksam på omgivningarna.

Dina nackhår reser sig tex inte bara för att det knakar till i ditt hus, eller hur.
Men det hade de förmodligen gjort, om du plötsligt hade fått höra fotsteg på ovanvåningen.

Och om du hade haft en hund eller katt, så hade den ju också hört det.
Precis som den aldrig hade brytt sig om de vanliga, normala knäppningarna och knakningarna, osv.
Men om det hade kommit ett oväntat ljud ...
Då kan du vara så säker på att din katt hade rest ragg och börjat morra.
Eller din hund som gjort detsamma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in