2023-05-05, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Dock finns nobelpristagaren John Eccles, Karl Popper och John Joe McFadden i dualistlägret exempelvis.
Läs på om deras teorier!

Extremt liten procent är det säkert inte. Men du har rätt i att det troligtvis är en klar majoritet för hjärnan som producent.

Du får gärna länka till det du menar styrker din åsikt, så andra slipper sitta och googla och leta i textmassor för att ev finna det du menar skulle vara bevis för din åsikt. Det här till god sed typ..

EDIT: Blev nyfiken och gjorde en snabb googling på ett av namnen du gav, för jag hade en misstanke… Och japp, den visade sig vara befogad….

Citat:
For Eccles, as for such famous scientists as Sir Charles S. Sherrington and Santiago Ramòn y Cajal before him, mind and brain were radically different entities. Seeing spirit as part of mind, these giants of modern neuroscience were committed to the notions of the transcendence and immortality of the soul, two postulates that most scientists believe are incompatible with evidence- and logic-based science. Eccles was a great scientist, but his most fundamental views of the world were rooted in faith, and, as a consequence, he ignored discoveries in neuroscience that challenged dualism. Some telling examples of these advances come from my own field, the neurobiology of sleep and dreaming, which offers a relevant subset of mind-brain and consciousness problems.

Svensk översättning. Min fetning nedan
Citat:
För Eccles, som för sådana kända vetenskapsmän som Sir Charles S. Sherrington och Santiago Ramòn y Cajal före honom, var sinne och hjärna radikalt olika enheter. Dessa jättar inom modern neurovetenskap såg ande som en del av sinnet och var engagerade i föreställningarna om själens transcendens och odödlighet, två postulat som de flesta forskare tror är oförenliga med evidens- och logikbaserad vetenskap. Eccles var en stor vetenskapsman, men hans mest grundläggande syn på världen var rotad i tro, och som en konsekvens ignorerade han upptäckter inom neurovetenskap som utmanade dualismen. Några talande exempel på dessa framsteg kommer från mitt eget område, neurobiologin av sömn och drömmar, som erbjuder en relevant undergrupp av sinne-hjärna och medvetandeproblem.

Källa: https://dana.org/article/neuroscience-and-the-soul/

Så, det låter ju fint med ”Nobelpristagare” men i denna sak har han inga egentliga bevis utan det handlar mer om att han är troende….

Tippar på att det gäller generellt sett för alla de namnen du gav….
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2023-05-05 kl. 14:18.
Citera
2023-05-05, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du får gärna länka till det du menar styrker din åsikt, så andra slipper sitta och googla och leta i textmassor för att ev finna det du menar skulle vara bevis för din åsikt. Det här till god sed typ..

Trodde du var såpass insatt så du kände till alternativa teorier. Nej det får du kolla upp på egen hand. Det räcker med en enkel googling. Man kan börja med något så enkelt som att läsa igenom medvetandefilosofi på wiki, där finner man en bra sammanfattning av problemen med respektive perspektiv.
Citera
2023-05-05, 14:20
Medlem
Citat:
Trodde du var såpass insatt så du kände till alternativa teorier. Nej det får du kolla upp på egen hand. Det räcker med en enkel googling. Man kan börja med något så enkelt som att läsa igenom medvetandefilosofi på wiki, där finner man en bra sammanfattning av problemen med respektive perspektiv.

Så bra då, då tolkar jag det som att du inte hade några egentliga bevis eller vettiga argument för din åsikt.

Se förresten min EDIT i inlägget tidigare. Mitt sunda förnuft och logiska tänkande ringde en klocka, och det visade sig att jag hade rätt….

Obs! Jag ser absolut inget fel i att vara filosof och filosofera, men det man filosoferar om ska kunna påvisas, bekräftas innan man kan säga att det är fakta/verklighet etc. Till dess så är det bara funderingar teorier och filosofi..
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2023-05-05 kl. 14:24.
Citera
2023-05-05, 18:20
Medlem
Citat:
Jaha då fick du sagt det för sextiotolfte gången.

Jag noterar att du väljer trams istället för att diskutera och bemöta mina inlägg seriöst, slut på seriösa argument månne….?

Tippar på att du inte heller läste den länk jag gav citat från….? Den var rätt intressant och talande för hur dualism-vurmarna fungerar…

Mina egna paranormala (fast jag på den tiden knappast visste ens vad paranormalt var) upplevelser skedde i yngre ålder, och var både spännande och lite skrämmande då. Men med tiden lärde jag mig vad som var orsak och vad som verkligen hände, att det var helt naturliga orsaker och inget paranormalt. Kunskap skingrar vidskepelse…
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2023-05-05 kl. 18:23.
Citera
2023-05-05, 18:23
Bannlyst
Citat:
Japp, det saknas helt seriösa bevis för att andar, spöken, medium, slagrutor ja att en endaste påstått paranormal sak ens existerar.

Däremot finns det många bevis för hur medium och andra paranormalt troende lurar sig själva, eller (medvetet eller omedvetet) lurar andra.
Liksom att bevisläget för att medvetandet skapad/sker/finns i våra hjärnor är extremt mycket starkare än att det skulle vara nåt diffust som kan sväva runt som det vill var som helst
Jag har en bekant som upplevde att han svävade över operationsbordet och kunde iaktta sin egen kropp ganska lång tid under ingreppet. Han kunde sedan redogöra vad som hade skett under operationen och kirurgen kunde bekräfta att det han sett var helt korrekt.

Så du kan inte påstå att det är klarlagt att medvetandet bara finns i hjärnan.
Citera
2023-05-05, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Jag har en bekant som upplevde att han svävade över operationsbordet och kunde iaktta sin egen kropp ganska lång tid under ingreppet. Han kunde sedan redogöra vad som hade skett under operationen och kirurgen kunde bekräfta att det han sett var helt korrekt.

Så du kan inte påstå att det är klarlagt att medvetandet bara finns i hjärnan.

Men va fint, en anekdot framhålls som bevis…. Förväntar du dig ett Nobelpris….?

På vilket sätt är den storyn kontrollerad och bekräftad vara fri från bias, efterkonstruktion etc etc….?
Hur vet vi att inte kirurgen misstagit sig, eller att din bekant inte kan ha fått info på annat vis och skapat storyn i efterhand…?
Citera
2023-05-05, 18:28
Bannlyst
Citat:
Men va fint, en anekdot framhålls som bevis…. Förväntar du dig ett Nobelpris….?

På vilket sätt är den storyn kontrollerad och bekräftad vara fri från bias, efterkonstruktion etc etc….?
Hur vet vi att inte kirurgen misstagit sig, eller att din bekant inte kan ha fått info på annat vis och skapat storyn i efterhand…?
Jag bara redogör för mina upplevelser.

Som sagt: Jag skriver inte för att övertyga dig, jag skriver för att andra som läser tråden att det finns andra synsätt än ditt.

EDIT: Sedan är du ruskigt när ad hominem (Nobelpris etc). Det är ett mycket svagt argument som visar att du saknar mer stadiga argument.
Citera
2023-05-05, 18:30
Medlem
Citat:
Jag bara redogör för mina upplevelser.

Som sagt: Jag skriver inte för att övertyga dig, jag skriver för att andra som läser tråden att det finns andra synsätt än ditt.

Det är helt ok att ha andra synsätt, oavsett om de är intelligenta eller korkade. Men synsätt är inga bevis i sig.
Citera
2023-05-05, 18:45
Bannlyst
Citat:
Det är helt ok att ha andra synsätt, oavsett om de är intelligenta eller korkade. Men synsätt är inga bevis i sig.
Nej men jag är övertygad om vad jag anser.
Citera
2023-05-05, 22:12
Medlem
Citat:
Nej men jag är övertygad om vad jag anser.

Varför är du så övertygad? Tänk om du har fel.
Citera
2023-05-06, 07:30
Bannlyst
Citat:
Varför är du så övertygad? Tänk om du har fel.
Javisst kan jag ha fel men det jag erfarit är för mig starkt. "Övertygad" är kanske för starkt, eftersom jag vet att jag kan ha fel.
Citera
2023-05-06, 07:51
Medlem
Citat:
Javisst kan jag ha fel men det jag erfarit är för mig starkt. "Övertygad" är kanske för starkt, eftersom jag vet att jag kan ha fel.

Det tycker jag låter mycket vettigare av dig.

Det är ju mycket välkänt att folk kan vara ABSOLUT bergsäkra på vad de upplevt, sett, hört etc, och utifrån det är helt bestämda i vad det var etc. Ändå, så är det väldigt ofta att sådan vittnesmål ändå visar sig att de helt enkelt tagit fel, dragit fel slutsatser etc etc och det som hände berodde på nåt helt annat.

Se bara hur lätt våra sinnen kan luras av t ex illusionister
Eller hur ofta vi tycker oss vara bergsäkra på att vi la en viss sak på en viss plats, men sen ta mig fan inte hittar den där. Men sen när den tillslut hittas på nåt annat ställe så kommer vi plötsligt ihåg ”visst fan, jag höll ju på med det där, och la den där denna gången istället….”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in