Citat:
Du får gärna länka till det du menar styrker din åsikt, så andra slipper sitta och googla och leta i textmassor för att ev finna det du menar skulle vara bevis för din åsikt. Det här till god sed typ..
EDIT: Blev nyfiken och gjorde en snabb googling på ett av namnen du gav, för jag hade en misstanke… Och japp, den visade sig vara befogad….
Citat:
For Eccles, as for such famous scientists as Sir Charles S. Sherrington and Santiago Ramòn y Cajal before him, mind and brain were radically different entities. Seeing spirit as part of mind, these giants of modern neuroscience were committed to the notions of the transcendence and immortality of the soul, two postulates that most scientists believe are incompatible with evidence- and logic-based science. Eccles was a great scientist, but his most fundamental views of the world were rooted in faith, and, as a consequence, he ignored discoveries in neuroscience that challenged dualism. Some telling examples of these advances come from my own field, the neurobiology of sleep and dreaming, which offers a relevant subset of mind-brain and consciousness problems.
Svensk översättning. Min fetning nedan
Citat:
För Eccles, som för sådana kända vetenskapsmän som Sir Charles S. Sherrington och Santiago Ramòn y Cajal före honom, var sinne och hjärna radikalt olika enheter. Dessa jättar inom modern neurovetenskap såg ande som en del av sinnet och var engagerade i föreställningarna om själens transcendens och odödlighet, två postulat som de flesta forskare tror är oförenliga med evidens- och logikbaserad vetenskap. Eccles var en stor vetenskapsman, men hans mest grundläggande syn på världen var rotad i tro, och som en konsekvens ignorerade han upptäckter inom neurovetenskap som utmanade dualismen. Några talande exempel på dessa framsteg kommer från mitt eget område, neurobiologin av sömn och drömmar, som erbjuder en relevant undergrupp av sinne-hjärna och medvetandeproblem.
Källa: https://dana.org/article/neuroscience-and-the-soul/
Så, det låter ju fint med ”Nobelpristagare” men i denna sak har han inga egentliga bevis utan det handlar mer om att han är troende….
Tippar på att det gäller generellt sett för alla de namnen du gav….
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2023-05-05 kl. 14:18.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2023-05-05 kl. 14:18.