Citat:
Ursprungligen postat av
enfindam
Jag lägger märke till att du använder orden "troligen" och "förmodligen", man kan aldrig vara riktigt säker, eller hur?
Nej, det har du helt rätt i. Just därför använde jag dessa ord. Jag saknar vidare information om det inträffade och kan inte ge någon bättre förklaring.
Jag brukar ge följande exempel. Du har en burk läsk i ditt kylskåp och du märker att någon har öppnat din läsk och druckit hälften. Det kan ha varit ett spöke, det kan ha varit du som gått i sömnen, det kan ha varit någon med en extranyckel eller ett dyrkset, det kan ha varit en trollkarl, det kan ha varit utomjording som kan gå genom väggar. Alla dessa alternativ är lika troliga tills du har fler belägg för det ena eller det andra. Att direkt hoppa till en godtycklig slutsats är för tidigt. När vi tittar på ensklida lösta fall av mystiskt läskdrickande, hur många lösta fall har visat sig vara resultatet av mänsklig inblandning gentemot paranormala orsaker? Därifrån börjar vi och vi letar efter bevismaterial för vidare analys. Efter analysen har vi en bättre bild av det inträffade, varefter vi letar efter fler bevismaterial och gör en ny analys. För varje iteration av analysen får vi en uppfattning som bättre och bättre stämmer överens med verkligheten.