2019-10-10, 11:09
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Ok. Om du har ett Youtube-konto så är det bara att gå in på bibliotek och så ser du sedan "Historik" och trycker på den. Jag menar inte att vara tjatig, ingen press. Det är ok att säga nej ☺. Bä.
Jag hittade den nu. Det var: "Villaägarna besöker fastighetsmässa på Åby", alltså så långt ifrån mina egna intressen man kan komma.
Senast redigerad av enfindam 2019-10-10 kl. 11:34.
Citera
2019-10-10, 13:21
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Min smarta mobil satte igång en video idag av sig själv utan att jag ens var i samma rum och inte hade den inställd på Youtube!

Hur vet du att det var paranormalt och inte något världsligt som en bugg i mjukvaran?
Citera
2019-10-10, 13:29
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
Hur vet du att det var paranormalt och inte något världsligt som en bugg i mjukvaran?
Därför att det är en enstaka händelse och inte något som återkommer.
Citera
2019-10-10, 13:36
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Därför att det är en enstaka händelse och inte något som återkommer.

Det stämmer in på flertalet buggar och många andra händelser som inte är paranormala. I somras råkade jag putta ner en kaffemugg så att den gick sönder. Det var en enstaka händelse, inget återkommande, men jag drar inte slutsatsen att händelsen var paranormal. Varför skulle paranormala händelser förresten inte kunna vara återkommande? Många säger ju att de får återkommande besök av spöken.
Citera
2019-10-10, 13:47
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Det stämmer in på flertalet buggar och många andra händelser som inte är paranormala. I somras råkade jag putta ner en kaffemugg så att den gick sönder. Det var en enstaka händelse, inget återkommande, men jag drar inte slutsatsen att händelsen var paranormal. Varför skulle paranormala händelser förresten inte kunna vara återkommande? Många säger ju att de får återkommande besök av spöken.
Jag har haft telefonen i fem år och det har inte hänt en enda gång. Jag hade den inte ens inställd på Youtube när videon sattes på.
Senast redigerad av enfindam 2019-10-10 kl. 13:54.
Citera
2019-10-10, 16:18
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Jag har haft telefonen i fem år och det har inte hänt en enda gång. Jag hade den inte ens inställd på Youtube när videon sattes på.

Och då kommer vi tillbaka till ruta ett. Hur vet du att orsaken är paranormal och inte världslig såsom ett ovanligt mjukvarufel?
Citera
2019-10-10, 17:15
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Och då kommer vi tillbaka till ruta ett. Hur vet du att orsaken är paranormal och inte världslig såsom ett ovanligt mjukvarufel?
Om det hade varit ett mjukvarufel så hade väl problemet återkommit?
Citera
2019-10-10, 17:31
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Om det hade varit ett mjukvarufel så hade väl problemet återkommit?

Inte nödvändigtvis. Vissa anomalier i mjukvara visar sig bara en gång och aldrig mer. Vissa kanske inträffar en gång per miljarder körningar. Vissa inträffar bara under väldigt speciella omständigheter som är omöjliga att förutse. Mängder med människor råkar dagligen för mjukvarufel som aldrig mer återkommer. Det är som att råka nysa precis som man ska skaka hand med kungen. Det är en knäpp sak som man råkar ut för oväntat och det finns inget mönster i det.
Citera
2019-10-10, 17:47
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Inte nödvändigtvis. Vissa anomalier i mjukvara visar sig bara en gång och aldrig mer. Vissa kanske inträffar en gång per miljarder körningar. Vissa inträffar bara under väldigt speciella omständigheter som är omöjliga att förutse. Mängder med människor råkar dagligen för mjukvarufel som aldrig mer återkommer. Det är som att råka nysa precis som man ska skaka hand med kungen. Det är en knäpp sak som man råkar ut för oväntat och det finns inget mönster i det.
Jag är inte så väl insatt i den nya tekniken, jag tyckte bara att det var väldigt märkligt.
Citera
2019-10-10, 18:02
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Jag är inte så väl insatt i den nya tekniken, jag tyckte bara att det var väldigt märkligt.

Ja, det var säkerligen märkligt, men troligen inte paranormalt. Jag säger inte att paranormalt inte existerar eller att du aldrig har upplevt något paranormalt, men just detta var förmodligen inte paranormalt. Att råka ut för konstigheter i alla aspekt av sitt liv är normalt. Att tillskriva alla konstigheter till det paranormala förminskar det paranormala till det normala. Jag fick diarré på tåget. Jag har åkt massor med tåg i mitt liv och aldrig haft diarré på tåget förut. Är det paranormalt? Troligtvis inte.
Citera
2019-10-10, 18:08
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ja, det var säkerligen märkligt, men troligen inte paranormalt. Jag säger inte att paranormalt inte existerar eller att du aldrig har upplevt något paranormalt, men just detta var förmodligen inte paranormalt. Att råka ut för konstigheter i alla aspekt av sitt liv är normalt. Att tillskriva alla konstigheter till det paranormala förminskar det paranormala till det normala. Jag fick diarré på tåget. Jag har åkt massor med tåg i mitt liv och aldrig haft diarré på tåget förut. Är det paranormalt? Troligtvis inte.
Jag lägger märke till att du använder orden "troligen" och "förmodligen", man kan aldrig vara riktigt säker, eller hur?
Citera
2019-10-10, 18:22
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Jag lägger märke till att du använder orden "troligen" och "förmodligen", man kan aldrig vara riktigt säker, eller hur?

Nej, det har du helt rätt i. Just därför använde jag dessa ord. Jag saknar vidare information om det inträffade och kan inte ge någon bättre förklaring.

Jag brukar ge följande exempel. Du har en burk läsk i ditt kylskåp och du märker att någon har öppnat din läsk och druckit hälften. Det kan ha varit ett spöke, det kan ha varit du som gått i sömnen, det kan ha varit någon med en extranyckel eller ett dyrkset, det kan ha varit en trollkarl, det kan ha varit utomjording som kan gå genom väggar. Alla dessa alternativ är lika troliga tills du har fler belägg för det ena eller det andra. Att direkt hoppa till en godtycklig slutsats är för tidigt. När vi tittar på ensklida lösta fall av mystiskt läskdrickande, hur många lösta fall har visat sig vara resultatet av mänsklig inblandning gentemot paranormala orsaker? Därifrån börjar vi och vi letar efter bevismaterial för vidare analys. Efter analysen har vi en bättre bild av det inträffade, varefter vi letar efter fler bevismaterial och gör en ny analys. För varje iteration av analysen får vi en uppfattning som bättre och bättre stämmer överens med verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in