2006-07-29, 14:42
Medlem
kuktomtes avatar
En sak som hände mig förra året var lite obehaglig för mig.

Jag vaknade en lördagmorgon strax efter kl 8 och var helt klarvaken. Väldigt märkligt tyckte jag då jag hade jobbat hela veckan och brukar sova till 10 eller 11 och ändå vara trött.

Jag kunde verkligen inte somna om även fast jag låg kvar i sängen. Jag gick upp istället och satte mig vid datorn. Senare på förmiddagen ringde min mor och sa att min gammelfarfar hade dött. Detta var inte helt oväntat dock men jag hade ingen aning om att han hade åkt in till sjukhuset dagen innan, bara att han hade varit cancersjuk sedan våren (+ att han var närmare 90 år).
Hur som helst så nämnde hon att han blev dödförklarad 08.10 på lördagsmorgonen. Då fick jag den där obehagliga känslan i kroppen som säkert flera andra känner igen men det går inte riktigt beskriva.

Jag är helt säker på att jag kollade på klockan när jag vaknade och jag minns inte exakt vad den stod på men det var efter 8 i alla fall (den går några minuter fel ändå så det spelar inte så stor roll).

Jag kan fortfarande inte förstå varför jag vaknade och var så pigg och jag förstår inte heller varför detta skulle ha något samband med hans död.
Citera
2006-07-31, 13:14
Medlem
kamikaze_kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Hur ska träden kunna börja brinna av ett optiskt fenomen?

Det inget optiskt fenomen, det är inget fenomen alls!

Det är ju för fan energi partiklar från solen som studsar på atmosfären alltså så ser man norrsken uppe i himlen, om vi inte hade någon atmosfär och partiklarna hade nått jorden och träffat, säg som exempel i det här fallet ett träd så hade det brunnit upp.(med resten av allt annat på jorden ;D)

Citera
2006-07-31, 13:27
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamikaze_kid
Det inget optiskt fenomen, det är inget fenomen alls!

Det är ju för fan energi partiklar från solen som studsar på atmosfären alltså så ser man norrsken uppe i himlen, om vi inte hade någon atmosfär och partiklarna hade nått jorden och träffat, säg som exempel i det här fallet ett träd så hade det brunnit upp.(med resten av allt annat på jorden ;D)

det ljus sken som upfattas är ett optiskt fenomen som upstår när solvinden påverkar atmosfären. hade vi ingen atmosfär så skulle norrsken inte kunna uppstå.
Citera
2006-07-31, 13:48
Medlem
xploddans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darknorsk
Har inte råkat ut för mycket...
Men en grej jag varit med om för inte så många år sedan så var att det sent på kvällar och nätter helt plötsligt vaknat av ett ljud som lät precis som om någon drar hårt & sakta med naglarna på en gipsvägg.
Men ljudet kom inte från någon vägg utan från mitten av rummet. Det varade inte särskilt länge och kom aldrig vid specifika tidpunkter. Och huset jag bodde i var inte gammalt heller (byggt 87), så spökerirer låg långt ner på min lista om man säger så.
Men det gick veckor och månader och ljudet kom och gick lite då & då. Och det var inte förren jag satt uppe och spelade en natt och det började låta igen som jag kom på vad det var. det visade sig vara Min subwoofer som måste blivit skadad av ett åskväder. som gav ifrån sig ljudet och efter det åke den ut ur rummet kan jag säga. det mysko i det hela är att den bara fick för sig att låta kvällar och nätter av någon anledning. men innan jag kom på vad det var så var det nära att jag brunade ner mig ett antal gånger.
Har en liknande historia. När jag bodde i en villa mellan åldrarna 5-14 så lät det ofta som att en häst galopperade precis bredvid huset. Först trodde jag att det var rådjur, eftersom det strövade rätt många runtomkring gatan vi bodde på. Men man såg aldrig något rådjur i sikte, så det började bli lite kusligt. Strax innan vi skulle flytta så var jag av någon anledning uppe på taket (morsans kille skulle väl fixa något där uppe och så hängde jag med upp) och då äntligen såg jag vad det var som låtit i alla dessa år. När en fågel som hade satt sig på antennen lyfte och flög iväg så lät det "klopp-klopp-klopp-klopp" ett tag och tonade sedan ut så det lät precis som att en häst springer förbi. Riktigt skönt att man hann se vad det var innan man flyttade.

Citat:
Ursprungligen postat av Darknorsk
Och jag har vaknat på exakt klockslag vid tillfällen då min morfar dog och båda mina syskonbarn föddes
Verkar vara rätt vanligt detta. Förnimmelser om att folk ska dö, och att udda saker händer exakt när någon gör det. Något okänt fenomen eller egenskap som vi har?

Känns som att det skulle kunna ha någonting att göra med det globala samvetet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Global_Consciousness

Citat:
Ursprungligen postat av -HunteR-
Jag kan berätta att min brorsas kompis (som ajg känner väldigt väl) hade en subwoofer för flera årsen, innan trådlösa satellit subwoofrar var påtänkta. Men, i alla fall, så dom berättade att subwoofern gick igång av sig själv, och man kunde höra dovt mullrande prat från den. Prat som inte var förståeligt. Kunde gå igång mitt i natten, men vad är då detta? Ett fysiskt udnerverk? Världens första trådlösa subwoofer som pejlat in något annat av sig självt?

Den hade inte ens tekniken i sig, den SKA ha fått all sin information som den kan omvandla till ljud från en kabel som ledde från datorn, men om datorn var avstängd eller till och med urkopplad, vart fan kom då detta "prat" ifrån. Människoröster var det ingen tvekan om att det var sa dom, helt omisstagbart.
Har hört att dåligt isolerade kablar till högtalare och hörlurar etc. kan fungera som antenner och snappa upp ljud från radiovågor. Det spelar då alltså igen roll om de är inkopplade i en källa eller inte. Är inte alls så ovanligt, så där har du antagligen svaret.
Citera
2006-08-01, 00:05
Medlem
Well, har varit med om 2 "övernaturliga" saker, om man nu ens kan kalla det så.

1. "Anden i glaset"

(jaja "fejk" lr vad det sägs, men jag har ändå lust o berätta nu, detta är min första post ^^)

Det var en vanlig go glad sommardag, runt -96 tror jag, hade sommarlov vilketfall och jag var runt 15 år gammal. Var med min bästa kompis, och 2 tjejjer ifrån våran klass.
Jag kan inte minnas situationen exakt, men jag kan bara återberätta "de spooky" sakerna, lr vad det kan kallas.
Och som många tyckte, var det spännande med Anden i glaset, förutom jag. Jag var just to afraid för det
Men mina kompisar satt inne i ena av tjejjens bastu (tror det var en bastu) med tänt stearinljus och sådant. Jag satt utanför rummet och bara softade och tänkte på "glada situationer".
Ena av tjejjerna där inne frågade någonting om Anden i glaset och fick på något sätt på sig stearinljus på kläderna, och blev "ledsen" över sitt nya linne (eller något). Hennes föräldrar var såklart inte hemma, och hon ville inte att stearinfläcken skulle återstå efter tvätten, så hon ville ringa Via-Direkt och fråga vad man skulle åtgärda för bästa möjliga resultat. Linnet var vitt iallfall.
Ingen visste numret, och Internet fanns knappt (Vi bodde i en liten håla typ).
Tjejjerna bestämde sig för att fråga Anden om numret till VIA, jo såklart fick dem det också, numret fungerade med. Ingen viste sig ha kunnat numret. Jag satt utanför igen som vanligt o bara väntade . Även min bästa kompis frågade en fråga till Anden. Om han kunde sätta en "kick-flip" på första försöket på sin skateboard (det var tiden då jag o min kompis åkte mycket skateboard, och vi var nybörjare och kunde inte mycket), så skulle de gå ut o röka (eller vad som hellst), så vilket fall satte han den och blev överöver-lycklig.

2. Spådom
Något år senare eller 2, sommarlovet igen.
Samma bästa kompis, fast vi ägnade mer åt datorer vid dessa tider. Quake2 var höjdarspelet och vi "gejmade" dag-in, dag-ut på nätet med mitt heta modem.
Min morbror var och hälsade på familjen, fikade och sådära. Vädret var varmt som attan. Men det roligaste var att han kunde spå. Brukade alltid be han spå mig när han väl var på besök (inte för jag minns så mycket av det).

Min kompis skulle bli spådd först, med vanliga "spelkort"
(det var ej en fullständig lek, han hade plockat bort en del)
(hade gärna velat veta mera om sådana här saker, och hade gärna själv velat kunna).

Han kunde spå att han skulle snart fylla år, inom några få veckor sade han.
Och att min kompis skulle få något "i förskott" (fast han sade det med andra ord förståss), vilket stämde. "Pengar" sade han till kompisen. Väl stämde det också.
Och att han hade av någon form upplevt mycket stressade situationer ganska nyligen, och kunde återberätta det såsom att det bara var psykiskt, vi tolkade det som Quake2, eftersom han sade det till även mig fast lite senare, man måste ju "fragga" motståndarna riktigt fort...)
Så mycket mer minns jag inte av det, tyvärr.

"Min tur"; han tittade ju på min hand först och såg wierd ut (eller något). Pratade om det dära med stress, här ja. Varm var jag också, "hardcore-gamer"?
Så skulle det börjas ge (minns inte hur korten gavs ut).
Några gånger har jag inte fått veta vad "kortena betydt" eftersom "det blev fel" sa han, såg på honom att han ljög, o ibland sade han att jag inte fick veta det, Jag får iallfall upp ett Hjärter Ess efter något försök, så det första jag undrade var ifall kärlek skulle uppstå då?
Minns inte vad han sade om det, men jag tror han inte nekade mig.
Iallfall kom 'den' tjejjen inte långt där efter, mitt första seriösa förhållande

Well, kanske inte så mycket sagt och detta kanske låter fjantigt i en dels ögon. Men det var som en upplevelse för mig som inte "känns vanlig" eller något. Blev så häpen av att min morbror kunde specifiera sig och inte prata en massa gobbel och tjaffs om dessa saker.

Numera är min morbror inte helt frisk längre, önskar han hade varit det så att han kunde spå mig. Hanns sinnes-tillstånd är ...tja något :7

Syftet är iallfal att jag hoppas ni hade "kul" läsning iallfall, för jag tycker det är kul när andra skriver långa utdragna saker.
Citera
2006-08-01, 14:23
Medlem
Sorken1981s avatar
Jag har nog fått spöken hemma i min lägenhet. Saker ramlar ner på golvet utan att nån är i närheten. T ex har en limpa som låg på bordet ramlat ner, en trave med tidningar välte och fjärrkontrollen som låg på TV bordet. Värst är det inne på toan, för saker som står på handfatet ramlar ner regelbundet! Oftas ramlar raklöddret ner, antar att det är för att den skramlar mest, den ramlar också oftast när jag sover för det skramlar så jag vaknar av det.

Edit: Kan tillägga att jag aldrig har hört min bror säga nåt om det även fast han sover hemma hos mig rätt ofta.
Citera
2006-08-06, 18:15
Medlem
javla_bajss avatar
Ni vet det där när man ska säga "6, 66, 666, 6666" etc. och sedan tänka på en färg och ett handverktyg (som nästan alltid blir röd hammare). Jag satt och pratade i telefon med min flickvän för någon vecka sen, så tänkte jag att jag skulle göra det testet på henne. Men jag kom inte riktigt ihåg hur man skulle göra, så jag började googla efter det medan vi pratade. Jag hade inte berättat än att jag skulle göra det. Så frågar hon om hon fick göra ett slags test på mig, så var det precis samma. Hon hade läst det i en tidning precis innen jag tänkte fråga henne det.
Citera
2006-08-06, 19:14
Medlem
Diseaseds avatar
Detta hände mig för ca 1 vecka sen.

Jag spelade CS, hade spelat i kanske 40-50min, drog fram consolen och skrev quit. Och precis i den sekund som spelet stängdes ner så skrev en kompis till mig på msn.

Slump? Ja visst, om det inte vore för att jag gjorde PRECIS samma sak med henne fast då hade hon just kommit ut ur duschen, och den sekund då hon satte sig ner hade jag skrivit till henne.

Detta skedde med en dags mellanrum, dock inte exakt på tiden men ändå läskigt så det räcker o blir över.
Citera
2006-08-08, 23:57
Medlem
minns ganska nyligen när jag satt och kollade på filmen ''nattens väktare''

ni som inte har sett den så kan jag dra lite kortfattat, det handlar om kampen mellan det mörka o det ljusa, det goda och onda, vampyrer mot icke vampyrer

i alla fall jag börjar komma in i filmen, som är en rätt skruvad film.
helt plötsligt går all ström i hela lägenheten i två sekunder och det blir bäcksvart och knäpp tyst, och när tv går på så har det blivit nåt fel på digitalboxen, så det enda som syns på tv är sån där grå brusigt skärm, som i ''the ring''

det va nån av det läskigaste jag vart med om, jag vart helt livrädd
Citera
2006-08-09, 00:31
Medlem
xploddans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-ron
minns ganska nyligen när jag satt och kollade på filmen ''nattens väktare''

ni som inte har sett den så kan jag dra lite kortfattat, det handlar om kampen mellan det mörka o det ljusa, det goda och onda, vampyrer mot icke vampyrer

i alla fall jag börjar komma in i filmen, som är en rätt skruvad film.
helt plötsligt går all ström i hela lägenheten i två sekunder och det blir bäcksvart och knäpp tyst, och när tv går på så har det blivit nåt fel på digitalboxen, så det enda som syns på tv är sån där grå brusigt skärm, som i ''the ring''

det va nån av det läskigaste jag vart med om, jag vart helt livrädd
Blixtnedslag någonstans i närheten?
Citera
2006-08-09, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diseased
Detta hände mig för ca 1 vecka sen.

Jag spelade CS, hade spelat i kanske 40-50min, drog fram consolen och skrev quit. Och precis i den sekund som spelet stängdes ner så skrev en kompis till mig på msn.

Slump? Ja visst, om det inte vore för att jag gjorde PRECIS samma sak med henne fast då hade hon just kommit ut ur duschen, och den sekund då hon satte sig ner hade jag skrivit till henne.

Detta skedde med en dags mellanrum, dock inte exakt på tiden men ändå läskigt så det räcker o blir över.

Haha, det där händer mig VARJE dag. Helt sjukt.

Låt oss säga att jag har en konversation med en polare uppe, och personen ifråga inte har skrivit på nån timme, så tar jag upp msn-fönstret och EXAKT då skriver han. Har försökt få nån vettig förklaring ur det hela, som att mitt msn kanske hänger sig och meddelandet inte kommer fram förrän jag öppnar fönstret, men då intygar polarn att han faktiskt skrev precis då. Jag har även haft funderingar på om dom kanske kan ha haft nån form av plugin till msn som gör att de kan se när nån drar upp deras fönster, men jag kan med 100% säkerhet säga att dom inte har det. Det händer även att jag stänger ner någons msn-fönster efter en inaktiv konversation, och exakt när jag stängt fönstret så skriver personen igen.

Liknande saker sker även på telefon, när jag precis ska ringa någon så ringer personen till mig direkt när jag har telefonen i handen.

Detta är inget som jag tycker är speciellt konstigt längre, eftersom det händer i princip varje dag. Har vant mig vid det helt enkelt.
Citera
2006-08-09, 03:02
Medlem
Krim1s avatar
Morsan har varit med om en riktigt skum grej. För typ 10 år sedan avled min morfar i cancer. Han hade legat på sjukhus 1 månad ungefär innan slutet. Mamma hade varit där en hel del och vakat över honom och hållt sällskap med mormor och min moster och innan hon åkte hem så sa hon "Du kommer väll och tar farväl innan du lämnar oss?".
Klockan 04.25 en natt dog han, och exakt 04.25 samma natt vaknade morsan till och bara satte sig raklång i sängen. Hon tyckte att någon va i rummet och börja ropa upp mitt och mina syskons namn för att se vem som var där. Ingen var där, dagen efter fick hon veta att morfar dött exakt vid samma tidpunkt.
Hon berättade allt som hänt för oss och vi tyckte det va lite spooky
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in