Spökhistorier från det verkliga livet är bland det bästa jag vet!

Har suttit uppe sent ett par kvällar och läst igenom era rysliga (och i vissa fall roliga) berättelser. Som mitt första inlägg på det här forumet tänkte jag dela med mig av mina två erfarenheter av det okända, inte så mycket att komma med kanske men alltid ngt.
När jag var i 9-årsåldern hände det en del skumma saker hemma hos en jämnårig kompis. I den här åldern är det ju jätteroligt att lattja med hemmagjorda pilbågar, och en dag kom min polare hem från sitt lantställe med två pilbågsämnen, tillskurna av hans farsa, som vi kunde arbeta med. Entusiastiska satte vi igång följande dag med arbetet; garaget hemma hos polaren blev en idealisk arbetsplats, och snart gav vi oss på bågämnena med täljkniv och sandpapper. Den dagen var vi alltså lediga, men min polares föräldrar hade åkt till jobbet och hans brorsa var i skolan, så vi hade hela huset för oss själva och kunde arbeta ostört. Trodde vi. Vid den här tiden i mitten på 90-talet användes ju fortfarande kassettband, och ett sådant band satte vi på för att arbeta till, det var väl ngn Europopsamling typ E-type. Musiken var bra och arbetet med bågarna flöt på, och efter en stund kände vi oss sugna på lite fika. Vi stängde av bandspelaren, släckte ljuset och gick upp till köket för lite saft och bullar. Bäst som vi höll på att kalasa på kanelbullar hörde vi hur bandspelaren plösligt började spela. Vi gick ner till garaget för att se efter, och till vår förvåning var lyset tänt. Vi ryckte på axlarna och fortsatte med sandpappringen. Bandspelaren krånglade dock från och till - kanske inte så ovanligt när det gäller sådana maskiner men det inträffade en konstig sak som är svår att förklara. Vi hade en speciell favoritlåt (minns inte vilken) på kassetten, som vi hade svårt med att hitta, ni vet hur man måste spola fram och tillbaka. Vi hade precis diskuterat den låten då bandspelaren plötsligt stängdes av och började spola, varpå den slogs på play igen - precis då vår favoritlåt började... Konstigheterna fortsatte, efter en stund hörde vi hur en dörr stängdes och ngn gick i huset. Min polare antog att det var hans brorsa som kommit hem och gick upp för att hälsa på honom, men ingen fanns där uppe och ytterdörren var låst. När min kompis kommit tillbaka hörde vi steg och ljud igen efter en stund. När det var dags för fika igen hände samma sak som förra gången - den avstängda bandspelaren slogs på med hög volym och lampan var tänd när vi kom tillbaks. Det konstiga med den här upplevelsen, som jag ser det nu, är att vi aldrig blev rädda utan snarare blev vi roade av det hela. Vi började prata om "poltergeisten" hemma hos min kompis, även om det här var den enda gången jag faktiskt upplevde ngt (min kompis drog några rövarhistorier om vad han senare påstod sig ha varit med om men det är inget som jag kan verifiera). Varför de här grejerna drog igång för att sedan försvinna vet jag inte heller, men om jag inte minns fel hade kompisens morfar nyligen avlidit, kanske var det han som sa farväl.
Den andra upplevelsen däremot var inget roande, tvärtom ryser jag än idag när jag tänker på det så att jag får gåshud och tårar i ögonen. Vid den här tiden (kanske ett år efter garagespökerierna) var jag ofta med till ovan nämnda kompis lantställe, en liten gård i östra Värmland som ligger ganska ödsligt men med riksväg 240 inom synhåll. Turerna till denna sommarstuga var för det mesta trevliga med kojbyggning, grillning, tältövernattningar och sådana idyller, även om skogarna omkring gården kunde vara läskiga med slemgrön mossa, vitnande ben från döda djur och olika läten från faunan. Till platsens enslighet bidrog att flera av granngårdarna var öde och i olika grader av förfall, som när på en stuga där ett gammalt original fortfarande bodde. En kväll på sensommaren var vi ute på gårdsplanen, det var kolmörkt ute och min kompis farsa hade gått ut till verkstaden med några kollegor. Jag minns inte vad vi sysslade med den kvällen, men min polare larvade sig och gick omkring på alla fyra och skällde som en hund. Han lattjade runt bort från gårdsplanen ner mot gärdet, själv stod jag kvar och iakttog spektaklet. Min kompis hundlek fortsatte medan han kröp närmare skogsbrynet, där träden reste sig svarta. Jag funderade hur han vågade närma sig den mörka, läskiga skogen sådär, då ett högt ljud hördes, som såvitt jag minns det kom i riktning från skogen. Det var en mycket hög, klar mansröst som liksom sjöng ekande, jag minns precis hur det lät och jag får kalla kårar varje gång jag tänker tillbaka på det. Det lät lite som en indiansång eller en samisk jojk: Aaali-ali, ali-ali-aaali-aaa - precis så gick den, högst 5-6 sekunder. Om jag kunnat noter skulle jag skrivit ner melodin med. Jag stod förstenad av skräck medan min polare tvärt avbröt sin hundlek och skräckslagen sprang tillbaka in i huset, med mig efter. Han påstod att han inte kom ihåg något av sin hundlek, utan "vaknat" framför skogsbrynet då ljudet hördes. Hans farsa + kolleger hade däremot inte hört någonting, då de hade varit i verkstan hela tiden, hans mamma hade varit kvar i huset. Vem eller vad som orsakade ljudet har jag ingen aning om, skitäckligt var det iallafall och jag ryser i denna stund när jag skriver om det.

Jag är helt bombsäker på att det var en mansröst, det kan knappast ha varit ngt djur då sången kom med en melodi. Man får också tänka på att ingen människa bodde i närheten, förutom den gamla enslige gubben som med sin långsamam hesa röst aldrig skulle kunna ha sjungit på det sättet. Som tur var hörde vi den aldrig igen.